Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
677,676,675,35,678
Jesus siger, at vi bærer megen frugt, når vi bliver i ham,
ja, skilt fra ham kan vi slet intet gøre. Frugten, som han
taler, er altså noget vi gør, men noget vi ikke kan gøre
af os selv. Frugten, som Jesus taler om, kan vi ikke
beslutte os til at gøre, men den vokser frem, som frugten
på et træ. Den vokser frem, fordi vi får kraft til det
fra Jesus.
Hvad består den frugt i? Den består i lovprisning af
Gud og i at vi tager os af hinanden.
Netop ved en høstgudstjeneste er der god grund til
lovprisning, til tak og glæde over Guds gaver.
I dag har vi fra alteret hørt et eksempel på
lovprisning af Gud. Det var et stykke fra salme 121. " Jeg
løfter mine øjne mod bjergene, hvorfra kommer min hjælp?
Min hjælp kommer fra Herren, himlens og jordens Skaber."
Netop ved en høstgudstjeneste er der god grund til at
tænke på Gud Skaberen og på den hjælpe som Gud giver os og
som vi må takke Gud for. Det er jo et under, som alting
gror og vokser på jorden. Det er et under den frodighed vi
ser. Selv de marker vi ikke dyrker, de bliver dækket af
planter. Ja, hvis vi ikke dyrkede markerne, blev de dækket
af frodig skov til sidst. Der er ikke en plet, hvor Gud
ikke lader sine undere spirer frem. Og når vi tilsår
markerne eller vores haver, så varer det ikke længe inden
de bliver grønne. Selv ørkener kan blomstre. Jeg så
engang en udsendelse i fjernsynet. Det var fra et
ørkenland langt herfra. Alt var så øde og goldt. Der var
kun intethed. Der var intet grønt og glædeligt, skulle man
tro. Der var kun sand og sten. Men når der så faldt regn
- der kunne gå år imellem -så skete der en utrolig
forvandling. Hele ørkenjorden blev dækket af et mylder af
blomster i mange farver og arter. Det var en fryd at se.
Det var et under, så hurtigt det skete. Blomsterne
myldrede frem. Frøene havde kun ligget og ventet, for så
at gribe den mindste chance til at gro og blive til
blomster.
Sådan er det egentlig også i vores liv, når vi ser
tilbage, at der kun skulle lidt til, så sprang glæden ud i
fuldt flor, så forvandledes vores liv til en have af
farver.
Og det er ikke kun på jorden vi kan se Guds
herlighed. Det kan vi også på himlen. Hvorfor er der ikke
kun tusind stjerner. Det ville have været flot. Nej, der
er millioner af stjerner. Det er den rene overflødighed.
Det er den rene pragt. Det er underfuldt. Også den
lovprisning hører vi i salmernes bog i GT.
I salme 8 står der: Herre, vor Herre. Hvor herligt er
dit navn over hele jorden, du som har bredt din pragt ud
på himlen. Og i salme 19 står der: Himlen fortæller om
Guds herlighed, hvælvingen beretter om hans hænders værk.
Når vi ser ud i himlen, må vi undre os. Det gør endda
videnskabmændene. De har fundet ud af der også er
stjerner, som er mørke og som vi ikke kan se. Det læste
jeg i avisen. Overskriften lød: 90 % af universets masse
findes i form af det såkaldte mørke stof. Og avisen
fortsatte: Det giver forskere grå hår i hovedet, dette
mystiske stof som gennemtrænger universet. I mangel af
bedre kalde de det " mørkt stof". Det udgør mindst 90 % af
kosmos` masse. Ingen kan se det, og ingen ved, hvad det
er. Sådan skriver avisen.
Tænk jer, mylderet af stjerner, det er så pragtfuldt,
at vores hjerte jubler, når vi en stille stjerneklar nat
står under Guds himmel. Men der er et andet stof, som
fylder endnu mere. I mangel af bedre kalder forskerne det
for mørkt stof, fordi ingen kan se det. I mangel af bedre
kalder de det mørkt stof. Jeg kunne være fræk og sige, at
vi sandelig ikke mangler et bedre ord for det der fylder
universet. Det er jo Guds ånd. Ingen kan se den. Men Guds
ånd er ikke mørk, bare fordi vores øjne er blinde for den.
Nej, Guds ånd er mere lysende end de uendelig mange klare
stjerner. Forskerne får grå hår, når de undersøger det
mystiske stof, som gennemtrænger universet. Jamen, de
skulle heller juble over Gud, også selv om vi ikke kan
forstå Gud og se Gud.
Til sidst i avisartiklen stod der, at forskerne tror,
at det mørke stof måske er der, for at universet kan
opretholde sin skrøbelige balance. Det har de ret i. Guds
ånd er hos os for at alt ikke skal forsvinde i intet. Hvis
Gud trak sin ånd tilbage, så ville universet ikke kunne
opretholde sin skrøbelige balance. Men fordi Gud er
trofast, fordi Gud er stærk, og fordi Gud har lovet, at
Gud ikke trækker sig tilbage fra os, så skal vi ikke være
bange, selv om forskerne kalder hele universet for
skrøbeligt.
Vi må synge med salmisten i GT i salme 89: Stærk er
Herren. Din trofasthed omgiver dig. Himlen tilhører dig,
jorden tilhører dig, du grundlagde jorden med alt, hvad
den rummer. Du skabte nord og syd. Bjergene jubler over
dit navn. Din arm har kraft, din hånd er stærk, din højre
er løftet.
Eller vi må synge med salmisten i salme 104 i GT: Min
sjæl, pris Herren. Herre, min Gud du er stor. Du er klædt
i højhed og pragt. Du hyller dig i lys som en kappe, du
spænder himlen ud som en teltdug. Græs lader du gro til
kvæget og planter til tjeneste for mennesker, så der
frembringes brød af jorden, og vin, der giver mennesker
glæde. - Hvor er dine værker mange, Herre. Du har skabt
dem alle med visdom, jorden er fuld af dit skaberværk.
Alle har det håb til dig, at du giver dem føde i rette
tid. Du giver dem, og de samler op. Du åbner din hånd og
de mættes med gode gaver. Jeg vil synge for Herren, så
længe jeg lever. Jeg vil lovsynge min Gud, så længe jeg er
til. Jeg har min glæde i Herren.
I avisartiklen, som jeg omtalt for lidt siden er der
også en fysiker Lawrense Krauss, han er fysiker ved Case
Western Reserve Universitet i Amerika, han udtaler: Hvis
det mørke stof består af elementarpartikler, er det ikke
kun derude i himmelrummet. Så er det også i dette
værelse, og det går gennem vores krop. Jamen, det er jo
Guds ånd han taler om. Eller dvs. jeg tror ikke vi
mennesker kan tænke os frem til Gud, hvor dygtig vores
videnskab end bliver. Men det lyder som om forskerne
taler om Gud.
Heldigvis har vi Jesus, så vi ikke skal få grå hår
over at tænke på det mystiske stof, som fylder universet.
I Johannes evangeliet står der: Ingen har nogen sinde set
Gud. Den enbårne, som selv er Gud, og som er i Faderens
navn, har er blevet hans tolk. Det er Jesus, som Johannes
taler om. Jesus har set sin far og fortæller os om ham.
Derfor kender vi til Gud, ja, mere end det: derfor må vi
elske og lovprise Gud. Vi må fyldes af stor glæde, ja, af
en fuldkommen glæde, siger Jesus i prædikestykket i dag.
Vi må juble fordi vi har hørt, at Guds kærlighed er lige
så underfuld og uendelig som hans skaberværk. Guds
kærlighed gennemtrænger alt. Guds kærlighed er også i
dette rum og går gennem vores krop, omfatter os både i
legeme og sjæl.
Netop i prædikestykket i dag hører vi om den tætte
forening, der er mellem os og Gud. Jesus kalder sig selv
vintræet og vi er grenene. Vi får saften og kraften fra
ham, så vi kan bære megen frugt. Det minder om nadveren,
hvor vi også oplever en tæt forening, et nært fællesskab,
ja, det er Jesus selv vi får i brødet og vinen. Han er ét
med os, så vi må leve på hans kraft og leve i hans glæde,
som er fuldkommen.
Johannes Johansen skriver en lovprisning af Gud i en
nutidig salme, som jeg vil slutte med: Al jordens fylde
har du skabt.
ny prædiken
I paradisets have var der to træer, kundskabens træ
og livets træ. Mennesket spiste af kundskabens træ og fik
viden om alt. Det var forkert, for vi bruger tit vores
viden forkert. Der kommer tit ødelæggelser ud af vores
opdagelser. Og vi bruger også vores viden til at dømme
andre. En som lever helt som et barn , der ingenting ved,
tænker kun godt om andre. Men når vi bliver voksene og
ved, hvordan et rigtigt liv er, så er vi tilbøjelige at
dømme dem, der ikke lever sådan. Man tager sig Guds
stilling som den der kan bedømme andre. Derfor lever
mennesker ikke mere i paradis, fordi de vil være som Gud,
der ved alting og har ret til at dømme. Derfor blev
mennsker lukket ude fra paradis eller lukkede sig selv
ude, men i paradis står det andet træ, livets træ. Vi har
lukket os selv ude fra det sande og lykkelige og evige liv
ved at vi vil have samme viden som Gud.Men Jesus kommer
for at åbne paradis for os. Derfor sagde han: Guds rige er
nær. Det er det samme som paradis er nær. Og det er
meget nær, for det er i Jesus og i hans ord. Han er
livstræet. Han er den sande vintræ. I ham får vi altså
ikke en ny viden, vi får nyt liv, så vi kan leve som om vi
var i paradis, nemlig ved at tilgive hianden. I Jesus får
vi et helt liv, et liv med sammenhæng i. Når mennesket
spiste af kundskabens træ og fik stor viden, så viste den
sig jo i, at vi har fået indblik i mange smådele, men
helheden mangler vi, for den er jo Gud, og hvis vi selv
vil være guder og ikke leve under Gud, som vores skaber,
så mangler vi den sammenhæng, som kun er i Gud. Jesus
bringer os den sammenhæng og giver os den i troen. Han
giver os den ikke ved at give os stor viden, men ved at
give os tro. Tro er at leve i Gud, vores himmelske Far.
Den tro gør, at vi bærer god frugt. Den frugt består
i, at vi ikke behøver at være så optaget af os selv og
vores egen lykke, vi kan se mere på vores medmenneske og
hans lykke. Det er netop frugten vi bærer, at vi tænker
på andre og glemmer os selv. Og det er deri den sande
lykke kan findes.
Den sande lykke finder vi, når vi hører Jesu bud: at
vi skal og må elske Gud og elske vores næste. Når Jesus
siger, at vi skal eller må tro på Gud, dvs tro på Guds
kærlighed, så er det ikke noget dårligt bud. Det betyder
jo dels at vi må bede Gud om hvad som helst. Vi kan ikke
bede Gud om for meget. Dels betyder det at vi er i en
større sammenhæng og den kan vi ikke falde ud, fordi
sammenhængen er levende, er Gud. Jesus siger at der ikke
er nogen fjender eller noget ondt, som kan skære os fra
Gud. For det er Gud som er vingårdsejeren og han passer på
sin vingård, hvor vi er. Det er kun Gud, som kan skære
noget fra vintræet og smide det på affaldsbunken uden for
vingården. Og Gud gør det kun ved de grene som ikke er
rene, for at de ikke skal ødelægge frugten på de andre.
Men vi er rene, ikke fordi vi selv har gjort os til det,
men fordi vi har hørt Jesu ord. Han siger: I er allerede
rene på grund af det ord, jeg har talt til jer. Vi har
altså intet at frygte. Der er intet som kan rive os fra
Gud. Vi kunne selv skille os fra Gud, ved ikke at tro og
ved ikke at leve i kærlighed. Kun ved at sige nej til
Jesu ord, kan vi afskære os fra Gud og fra vintræets
livskraft. Hvorfor skulle vi det. Der er sikkert nogle
kristne, som er bange for, at de selv uden at vide det
eller ville det, har troet eller gjort noget, som
adskiller dem fra Gud. Og tvivl kan dukke op selv i den
allermest kristne. Det er svært for os at holde fast i
troen på Guds kærlighed. Der kan jo ske så meget i vores
liv, som vi ikke kan forstå.
Men så skal vi huske, at Jesu ord i dag står i en
afskedstale til disciplene. Han talte til dem kort før sin
død og opstandelse og himmelfart. Og alle hans ord her i
stykket siger han, for at indgyde disciplene tro, så de
ikke glemmer hans ord eller siger nej til dem, når han er
i himlen. Disciplene kunne jo være bange og bekymrede
for at blive efterladt i en fjendtlig verden. Der kan jo
ske mange ting, som gør det svært for os at tro på Gud.
Det ved Jesus. Derfor taler han så opmuntrende. Han
forbereder os på, at vi kan føle os alene. Men så skal vi
bare huske hans ord, at vi er grene på ham, og sammen med
ham kan vi overvinde alt det svære, som kan være mod os og
vores tro. For når vi er grene på ham, så er det hans
kraft som flyder i os.
Vi kan måske også have svært ved at tro, fordi vi
tænker, at det ser så småt ud, det som Jesus står for.
Hans ord er jo næsten 2000 år gamle, og vi synes måske
ikke, at vi ser mange af de undere, som vi hører om skete
dengang. Men der kan vi også få hjælp i det billede, som
Jesus bruger, når han kalder sig selv stammen på et
vintræ. Til forskel fra næsten alle andre planter er
stammen på et vintræ meget lav og alligevel bærer den et
stort væv af grene og blade og giver dem næring, så de
bliver meget frodige og frugtbare. Selv om det ser småt
ud, det som Jesus står for, så er han som vinstokken. Selv
om den ikke ser ud af meget, har den næring nok til alle
grenene og bladene, så de helt dækker vinstokken. Sådan
kan vi måske også synes, at det er altfor skjult, at Jesus
er hos os og at vi er så tæt sammen med ham som grene på
et vintræ. Men alligevel kommer der en næring til os fra
ham, der er så levende, at det holder os i live, ja,
holder os evigt i live.
Så kan vi da være fuldkommen glade. Den næring som
Jesus giver os er jo i hans ord til os, og han siger til
sidst i prædikestykket: Dette har jeg talt til jer, for at
jeres glæde skal blive fuldkommen. Ja, han siger endda, at
hans egen glæde vil være i os. Om vores glæde ved vi, at
den aldrig varer så længe og at den ikke er særlig
fuldkommen. Der skal ikke ske meget, før vi bliver sure
eller kede af det. Det kommer selvfølgelig an på vores
sind, og nogle mennesker har evnen til næsten altid at
være i godt humør. Men mon ikke de fleste af os har det
sådan, at vores humør kan skifte over i det grå og triste,
uden at vi endda kan se nogen grund til det. Men så er det
vi må holde os til Jesu ord, at han taler sin egen glæde
ind i os, og den glæde er varig og fuldkommen og kan
modstå alt ondt.
Det betyder selvfølgelig ikke, at vi kristne altid
går rundt og smiler og intet kan røre os. Men det betyder,
at selv om det værste sker omkring os eller med os, så er
der en fred i vores sind, som intet kan rokke, fordi den
fred ikke stammer fra os selv, men hele tiden flyder fra
Jesus, som saften fra vinstokken til grenene.
I sidste uge var der en kronik i jyske om angst. Der
stod bl.a., at der er meget i vores grå hverdag, som gør
os bange. Men at angsten nok stammer langt tilbage i vores
liv, måske allerede fra vores fødsel. I 9 måneder ligger
barnet lunt og beskyttet indeni moderen. Det er et
skæbnesvangert chock at blive født, skriver kronikkøren.
Men også barndommen kan give oplevelser, der bliver
siddende som angst i os. Hvis vi f.eks. oplever at blive
væk fra vores forældre. Det bliver siddende i os, så vi
som voksne føler vores angst uforståelig, fordi det er
følelser fra fortiden som oversvømmer os. For nogle voksne
bliver de til en sygdom, som gør, at de ikke tør gå i
butikker eller bevæge sig frit omkring. Kronikkøren
skriver, at det er som en djævelsk magt der behersker
sindet, så man ikke kan finde hvile, og sammen med angsten
kommer tvivlen: har jeg gjort noget forkert. Der er mange
mennesker, som lider af en sådan angst, men de indrømmer
det nødig over for andre. Og angsten består netop i,
skriver kronikkøren, at man er bange for adskillelse. Mig
alene i verden. Tanken er lige skræmmende for voksne og
børn. Og kronikkøren spørger om det sømmer sig for
kristne at føle den samme angst, når vi jo tror på Gud. Og
kronikkøren svarer, at Guds fred ikke har at gøre med
vores private ro. Tro i sig selv gør ingen til noget
specielt, også kristne kan møde strid og modgang ligesom
tvivlere møder det.
Jeg er lidt uenig med kronikkøren. Jeg mener, at
troen gør noget helt specielt ved os. Og vi kan høre det
ud af prædikestykket i dag. Jesus siger jo, at intet kan
skille os fra ham. Det er kun os selv, der kan skille os
fra ham, hvis vi ikke vil høre hans ord. Men hvorfor
skulle vi ikke ville høre dem, når han siger, at vi er
bundet til ham som grene på et vintræ, og at intet kan
skære os fra ham, fordi Gud selv er vingårdsmanden, der
passer på os. Til os, som er bange for at blive alene og
skilt fra Gud og fra andre og fra os selv, taler Jesus om,
at vi er i en ubrydelig sammenhæng med ham, en levende
sammenhæng. Jo mere små og bange vi føler os, desto mere
sikre må vi være, for Jesus siger et sted, at det er de
højeste engle som passer på de mindste. Jo mere alene vi
føler os, jo højere en engel sender Gud til at være hos
os. Og når vi føler os allermest alene, da er det Jesus
selv som er ved vores side. Det viste han med sin død på
korset, at han selv er hos os i dødens mørke. Midt i
usikkerheden må vi føle en stor sikkerhed. Midt i ufreden
må vi føle en stor fred. Midt i angst må vi føle en glæde,
som ikke kommer fra os selv, og som vi ikke selv skal
holde liv i. Den flyder til os fra Jesus. Den bliver ved
med at flyde til os fra ham. Han giver os en glæde og en
fred og en sikkerhed, som er evig.
ny prædiken
Jeg har engang hørt et billede brugt om bønnen
Fadervor, at den bøn er som et hus med to etager. I den
øverste etage, hvor vi først er, dér ser vi, hvad det er
Gud vil. Han vil se sit navn helliget, sit rige fremmet og
sin vilje udført. Ja, dér i den øverste etage af huset er
der tre vinduer, man kan se ud af, og man ser nogle
vældige marker uden for, hvor der er stor travlhed, der er
mange mennesker igang med arbejdet ude på Guds marker.
Så kan vi gå ned i etagen nedenunder. Dér er der også
mange mennesker, alle dem, som vi lever sammen med hver
dag eller som vi hører om, alle dem, som er afgørende for
vores liv og som vi er afgørende for. Tilværelsen er jo
sådan et net, hvor vi hænger sammen med andre mennesker og
de med os, så når der trækker i én maske så kan hele
nettet mærke det. Sådan hænger det hele sammen og vi er
sammen om de store spørgsmål: Hvad skal vi leve af? og
Hvad skal vi leve for? Behovene er fælles: det daglige
brød og tilgivelse og befrielse fra mørke magter.
Ved en høstgudstjeneste er det nok særlig én bøn i
Fadervor, som er emnet. Det er bønnen: giv os idag vort
daglige brød. Ud af bønnen kan vi læse, at det er Gud som
giver os det vi lever af. Og at det er nødvendigt Gud
giver os det hver dag. Og at der er noget, som vi ikke kan
leve uden, det daglige brød, det udtryk betyder jo, at der
noget grundliggende, noget som ikke er en luksus, vi kunne
spare væk, hvis det skulle være. Det er noget, som vi skal
have for at vi kan opretholde livet. Det er sikkert
forskelligt hvad vi mener er absolut nødvendigt. Der er
sikkert mange forældre, som har brugt det omkvæd over for
deres børn: " Se, da jeg var barn, da havde vi ikke osv. "
Og hvis vi spurgte én, som levede i sidste århundrede, så
ville han eller hun have en helt anden opfattelse, hvad
der hører med til livet, og hvad man ikke kan klare sig
uden. Der var jo ikke så mange ting, som vi har i dag, og
som vi slet ikke kan forestille os, at vi kunne mangle.
Hvad med elektricitet?
Når der i bønnen står " Det daglige brød" så skal vi
ikke tænke på en hverdag som er skrabet for alt, som om
det kun er lidt at Gud under os, og at vi let kunne spare
alt det andet væk. Under det daglige brød må vi tværtimod
forstå en masse ting. Luther har givet en forklaring til
fadervor i sin lille katekismus. Man kan læse den bag i
salmebogen. Og til bønnen, Giv os i dag vort daglige brød,
nævner Luther 21 ting, men at han begynder med at det bare
er eksempler og han slutter med, at der kan nævnes flere.
Han skriver " og alt hvad her nævnes kan". Blandt de ting
Luther nævner er endda godt vejr og en god regering. Vi
føler os måske lige afmægtige over for vejret og over for
regeringen! Eller betyder det at det er lige så stort held
når vejret passer os, som når regeringen forstår hvad den
gør! Nej, det betyder måske, at lige så svært vi ville
have det med at styre vejret, så alle blev tilfredse, lige
så svært er det at regere et land retfærdigt. I hvert
fald er det en smuk tanke at Luther nævner de to ting
sammen.
En landmand vil jo i hvert fald kunne nikke
samstemmende. Vejret er uberegneligt. I år gik det lige,
og høsten blev god de fleste steder. Men det var jo også
kun lige. Pludselig satte det ind med regn, da der stadig
manglede meget som skulle i hus. Det hele havde ellers set
så godt ud, men så blev høsten alligevel forsinket. Nu
bliver der nok åndet lettet ud, fordi der alligevel kom
nogle få dage med sol, som kunne bruges. Men på samme måde
er der sikkert også landmænd, som føler over for vores
love her i Danmark. Jeg tør næsten ikke nævne miljølovene,
eller hvad med de forskellige kvoter og afgifter. Der er
sikkert mange landmænd, som føler sig helt afmægtige over
for alle disse love, og slet ikke ved, hvor de står. Godt
vejr og en god regering er ting, vi må bede om, at vi kan
have. Det betyder meget for vores liv. Ligesom
solskinsdage kan give os energi og humør, så vi tager fat
på vores arbejde med sang, sådan giver en god regering
optimisme og gåpåmod til landets borgere, så alle trækker
i arbejdstøjet.
Men hvor meget indflydelse har Gud på vejret. Og har
Gud overhovedet noget at gøre med, hvilken regering vi
har. Men sådan kan vi jo spørge med alle de ting, som vi
lever af: mad, drikke, hjem, familie, venner. Hvor meget
har Gud med det at gøre? Landmanden tænker sikkert om
vejret, at det gør, hvad det selv vil, eller at det er os
mennesker, som har påvirket klimaet, så vi er ved at få et
helt umuligt vejr. Men Gud, hvordan kommer han ind i
billedet? Men sådan er det jo med alle de andre ting: er
det ikke os som skaffer maden og bygger husene og finder
vores venner. Sådan ser vi det i hvert fald. Man kan
bruge et billede som svar. Vi mener, at det er os, som
samler materialerne sammen til de sten, som vi bygger
vores huse og vores liv af. Men byggestenen består jo af
atomer, og atomerne består af endnu mindre dele, og det
har vi ikke sat sammen eller holder sammen. Med et billede
kan man sige, at Gud er den kraft, som holder det hele
sammen, så vi kan bygge noget op. Hvis ikke Gud hver dag
og hvert sekund opretholdt det hele, så ville det blive
til støv, der blæste væk, hvad vi end gjorde.
Det er kun et billede, jeg bruger, når jeg taler om
Gud Skaberen som en kraft. For Gud er meget mere. En
kraft kunne man jo ikke kalde Far. En kraft kunne man ikke
tale til. En kraft ville man ikke få lyst til synge til,
som digterne gør. I en salme her fra 1988 skriver Sten
Kaalø: Som sollys ... Gud Skaberen gør, at det hele
passer sammen, Kaalø skriver helt humoristisk: så smukt
vor jord er lavet, den passer bondens plov! Og Gud får
ikke kun de jordiske ting til at holde sammen, han skaber
en sammenhæng som rækker ud over vores jordiske liv. Det
er hans gaver vi lever af både i det daglige og også når
hverdagen engang hører op for os.
Både om denne sammenhæng og om disse gaver handler
prædikestykket i dag, hvor Jesus kalder sig selv et vintræ
og os for grene. Kraften kommer jo op gennem stammen og ud
i grenene. På samme måde er Jesu ord fra Gud og om Gud en
kraft, vi må leve af og som gør, at vi kan bære megen
frugt. Guds sollyse ord gør, at vores arbejde bærer frugt,
ja, at vi selv bærer frugt. Og det vi høster er glæde.
Sådan slutter Jesus jo prædikestykket i dag: Dette har jeg
sagt til jer, for at min glæde skal være i jer, og jeres
glæde kan blive fuldkommen.
Når små børn får en gave, så plejer forældrene at
sige til barnet: " Nå, hvad siger du så?" og barnet skal
så sige: Tak. Det er jo også høfligt og godt, når børnene
får det lært, at de en dag af sig selv kan sige tak. Men
på den anden side så er den største tak en giver kan få,
egentlig mere den glæde som hans gave skaber. Gud vil med
sine gaver, både dem vi har fået i denne høst og dem vi
får hver dag af alle slags, Gud vil skabe glæde i os. Det
er den tak han vil have. Det er meningen, at vores glæde
kan blive fuldkommen. Det er vist kun Gud, som kan give
os det.
|
|