Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Septuagesima II
Prædiken til søndag sept. 2. tekstr. (Matt. 25, 14-30)
7 - 348 - 675 // 600 - 431 - 414
Hvor passer jeg ind i den her historie? Er jeg den
uduelige tjener, som blot fortjener at blive kastet ud
i mørket udenfor, eller kan jeg på nogen måde betragtes
som en tjener, der er tro i det små og kan have udsigt
til at gå ind til min herres glæde? Hvordan er mit
regnskab med Gud? En talent er en umådelig stor sum
penge, men det er ikke blot penge, som denne lignelse
om de betroede talenter handler om. Havde historien kun
handlet om penge og økonomi, burde der jo have været
tre udgange på historien, nemlig at man enten får
pengene til at yngle - det er det, som de to gode
tjenere gør -, at man bevarer pengenes værdi - det er
det, som den sidste tjener gør ved at grave pengene
ned, eller - og den mulighed mangler - at man lader
pengene gå tabt. Havde historien handlet om penge, så
var det vel ikke så slemt at grave pengene ned som at
miste dem; så havde det vel ikke været så galt at sikre
sig? Nu handler lignelsen om de betroede talenter ikke
om økonomi i almindelig forstand, men den handler
alligevel om økonomi, nemlig om Guds Riges økonomi. Den
handler om overskud og underskud.
Overskuddet er Guds umådelige store gaver til os
mennesker, at Gud har skabt os og sat os til at leve i
verden med hinanden. Overskuddet er, at Guds ord ikke
vil vende tomt tilbage, og overskuddet er, at Guds
kærlighed ikke bliver mindre ved blive delt, men
større. Guds kærlighed er ikke blot en gave, men også
en opgave: vi er Guds hænder i verden, som det engang
er blevet sagt. Derfor er det, at tjenerne med
talenterne kun har to muligheder: at tjene og lade Guds
ord vokse eller at grave ned og lade det gå til spilde.
Hvordan skal vi tjene Gud, og hvad er det for en slags
talenter, som Gud betror os med? Talenter kan være alt
muligt. I børnebogen Gummitarzan er det et gennemgående
tema, at alle har talent, at alle kan noget. Drengen,
som er hovedperson i historien, får igen og igen at
vide: "Der er altid noget, som man er god til. Man skal
bare finde ud af, hvad det er!" Og det finder drengen
da også ud af til sidst i bogen. Paulus taler om
menigheden som et legeme og de enkelte
menighedsmedlemmer som lemmer på dette legeme. Hver har
de fået forskellige opgaver af Gud -store opgaver, små
opgaver eller blot forskellige opgaver, for alle
opgaver er vigtige, og ingen del af legemet kan
undværes. Også her i menigheden i Markus' sogn er der
forskellige opgaver, som skal løses af forskellige
mennesker med forskellige evner. Og udenfor menigheden,
overalt i livet er der forskellige opgaver, som
mennesker bliver betroet. Store og små opgaver. Og det
er ikke nødvendigvis sådan, at de berømte er de
vigtigste, for en Mother Teresa ville ikke kunne have
udført sit store arbejde, uden at mange gode, men
ukendte mennesker havde ydet økonomisk hjælp til det.
Nogle gange er det en meget vigtig opgave at lytte til,
at bede for eller at opmuntre et andet menneske. Måske
har vi selv oplevet opmuntringer, som betød meget for
os i en vanskelig tid, men den, som havde opgaven at
hjælpe os, fik ikke at vide, hvor meget det hjalp,
eller regnede det ikke for noget særligt.
Før reformationen betragtede man kirkelige opgaver,
især at være munk eller præst som noget særligt fint,
som den bedste måde at tjene Gud på. Men reformatoren
Martin Luther havde en anden opfattelse: man skulle
tjene Gud d r, hvor man var sat i verden. Gøre sit
bedste, ligegyldigt hvad opgaven var, eller hvem man
var. Det skal man også i dag. Hvis man er landmand,
skal man passe jorden godt uden at udpine den eller
forurene den, passe dyrene, så de har det godt, og
skaffe et stort udbytte, så mange mennesker kan blive
mætte. Hvis man arbejder på en fabrik, skal man være en
god kollega og medarbejder og producere gode varer.
Hvis man går i skole eller er under uddannelse, skal
man sørge for at få lært noget. Også hvis man er i en
stand, som ikke kan kaldes et arbejde, hvis man er
arbejdsløs eller pensionist, skal man være det så godt
som muligt. Det skal man også være som mor, far, søn
eller datter, som bror eller søster, som ven, kollega,
klassekammerat eller som medmenneske i det hele taget.
Vi er Guds kærligheds hænder i verden. Vi er sat til at
forvalte overskuddet. Underskuddet kommer, når vi ikke
lader det, som vi har modtaget gå videre; når vi ikke
tager de pålagte opgaver på os; når vi ikke lader
stafetten gå videre. Så knækker kæden.
Vi kender det alle: alt det, som vi burde have gjort,
men som vi ikke fik tid til. Alt det, som vi kunne have
gjort, men som vi ikke turde. Det var jo mere bekvemt
og mere sikkert at lade være, at lade stå til. Vi
gravede vore talenter ned. Vi skuffede dem, som regnede
med os. Vi svigtede. Undskyldninger er der nok af: Vi
ville jo ikke løbe nogen unødig risiko; vi ville passe
på det, som vi allerede havde; holde på det sikre. Men
Gud er ikke nogen bankrådgiver. Gud er Gud. Gud er den,
som høster, hvor han ikke har sået, og samler, hvor han
ikke har spredt. Guds ord vil ikke vende tomt tilbage.
Hvordan er mit regnskab med Gud? Har jeg ladet
overskuddet fra Gud vokse, eller har jeg hindret dets
vækst? Undskyldninger er der nok af. Der er sikkert
også formildende omstændigheder, noget godt har jeg vel
gjort, noget fik jeg gjort rigtigt. Men regnskabet,
hvad med det? Det er jo det, som står på bundlinien,
som tæller! Her er der røde tal! Sådan passer jeg ind i
historien om de betroede talenter: røde tal - ud i
mørket! Men Gud er ikke nogen bankrådgiver. Når Gud
vejer vore liv og finder os for lette, alt for lette,
lægger han en finger på vægten - til vores fordel. Det
kan ses på et kalkmaleri, som findes i Domkirken. Her
står Skt. Peter med en vægt i hånden. I den ene
vægtskål er der fyldt med små djævle, som kravler op og
haver sig fast. De forestiller alle menneskets synder,
alt det, som vi gjorde forkert, eller alt det, som vi
burde have gjort, men ikke fik gjort. I den anden
vægtskål er mennesket, du og jeg, nøgent står det der
med alle sine talenter alt for let til at tynge
vægtskålen ned. Heldigvis sætter Skt. Peter sin stav
på vægten, heldigvis har Gud en finger på vægten, så
den tipper over og kommer til at stå i vores favør.
Hvad er det, som Gud lægger på vægten? Hvad vejer så
tungt, at det kan opveje alle vore synder? Det gør han,
som fortæller os historien om de betroede talenter, han
uden hvem denne historie ville være alt for slem, Jesus
Kristus. Ham blev alt betroet på korset. Han risikerede
alt. Han led og døde og genopstod. Han tjente nok til
at slette de røde tal i vores regnskab med Gud, således
at vi, som ellers blot fortjener at blive kastet ud i
mørket udenfor, alligevel kan gå ind til vor Herres
glæde.
|
|