Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Det var et æsel Jesus red på. æslet havde endda sit føl
med. Det er tegn på, at Jesus er konge, men en særlig
konge, en kærlig konge. Hans magt vil ikke true og skræmme.
Og dog er hans magt større end de mest skinnende våben kunne
demonstrere. Jesus kan forudse, hvad der skal ske. De fleste
magtmennesker er skuespillere. De lader som om de er så
sikre og stærke, men indvendig ved de ikke hvad som skal
ske. Jesus ved, at der er et æsel i landsbyen og han ved, at
folk vil hylde ham, for sådan er det forudsagt, sådan er det
Guds vilje. Jesus spiller ikke. Han er. Og det er han med
stor styrke.
Moses spurgte engang Gud. Hvem er du. Og Gud svarede:
Jeg er den jeg er. Først kan det føles som et tomt svar.
Det siger ingenting om Gud. Og så udtrykker det alligevel en
ufattelig styrke og magt. Vi mennesker er altfor tit på vej
til at blive dem vi skal være. Eller vi udgiver os for at
være andre end dem vi er. Gud er til at stole på, for Gud er
den han er. Ja, Gud er i evighed den samme. I kejserens nye
klæder er der en lille dreng, som ser at kejseren slet ikke
har noget tøj på. Eventyret kunne også have været sådan, at
kejseren havde det mest strålende tøj på men indvendig var
han ingenting. Alt det strålende ydre var kun en tom skal.
Sådan er det tit med vores verdens magtmennesker. Mon ikke
H.C. Andersen vil fortælle med sin historie om Kejserens nye
klæder, at selv de med højeste embeder kan være så
forfængelige og usikre, at de ikke tør være sig selv. De
lukker øjnene for virkeligheden. Også i vore dag kan det
ske. For nogle år siden brugte banker og byggematadorer
mange penge på at bygge luftkasteller, som viste sig at være
ingenting og gav et stort tab af penge. Når den lille dreng
i eventyret siger om Kejseren: Han har jo ikke noget på. Så
er drengen mere sig selv end kejseren.
Gud er den samme i det ydre og i det indre. Gud er den
han er. Den samme styrke udstråler Jesus. Hele sit liv
igennem er Jesus den han er. Det kommer tydeligst frem i
døden og opstandelsen. Jesus er ydmyg, ikke voldelig, uden
modstand lader han sig korsfæste, og samtidig er han den
strålende konge, som opvækkes fra dødens grav. Han bringer
en fred, som består midt igennem lidelse og død. Men sådan
er Jesus også da han bliver født. Englene siger om barnet:
I dag er der født jer en frelser. Jesus skulle ikke først
blive frelseren. Jesus er frelseren fra fødslen. Han skulle
ikke først tilkæmpe freden, nej, englene synger allerede ved
fødslen: Fred til mennesker med Guds velbehag.
Så meget sker der omkring Jesus. Han forbliver den
samme. Julenat er der et mylder i himlen, de jubler. Der
er mylder på jorden, alle er på rejse, hver til sin by.
Jesus er den samme. Da han blev voksen var der også et
mylder af mennesker omkring Jesus. De kommer og går med al
deres nød og sorg, deres tro og vantro. De samles i
tusindvis for at høre på Jesus eller de er modstandere, som
angriber ham og skælder ham ud. Jesus forbliver den samme.
Der er også et mylder af mennesker omkring Jesus, da han
drager ind i Jerusalem. Da jubler de. Men de mange mennesker
råber ved forhøret langfredag: Korsfæst, korsfæst. Og Jesus
forbliver den samme.
Det betyder ikke, at Jesus er upåvirket. Tværtimod,
netop fordi han hviler i sig selv, hviler i Gud, kan han
tage del selv i det mindste menneskes skæbne. Selv når der
kommer en enkelt ussel og ubetydelig synder til Jesus, så
kan Jesus føle for ham. Denne verdens magtmennesker har ikke
overblik og tid til at tage sig af den enkelte. Det er de
store resultater der tæller. Det er de mange det gælder. Så
er det en endnu større styrke Jesus har. Han er fuldt til
stede for det mindste mennesker, som søger ham.
Engang spørger Jesus sine venner: Hvem mener folk, at
jeg er. Og åbenbart havde jøderne mange diskussioner om hvem
Jesus kunne være. De kunne mærke, at han var noget særligt.
De mente, at han en af de afdøde profeter, som var vendt
tilbage. Men Peter sagde til Jesus: Du er Kristus, den
levende Guds søn. Det er Jesus fra begyndelsen. Det er han
hele vejen igennem. Det er han stadig.
Denne verdens magtmennesker har høje embeder, men det
er embeder de har fået. I sig selv er de kun mennesker. Når
de tager hjem fra kontoret, så lægger de det fine tøj, så
bliver de til mennesker, der kan være urimelige over for
kone og børn, eller de bliver til små mennesker, som ikke
kan falde i søvn fordi de intet har at holde sig til, trods
al den magt de har, når de træder ind på deres fine
kontorer. Selv konger her i verden skal ikke føle sig for
sikre. I England er der meget røre om kongehuset. Også
kongehuset kan afsættes.
Men Jesus er Guds søn. Han er det også i de sene
nattetimer, hvor han beder og henter trøst hos sin himmelske
Far. Hos Jesus er det ikke en rolle, som han iklæder sig,
når han taler evangeliet til folkeskaren. Nej, Jesus er Guds
søn hele vejen igennem. Og han kan ikke afsættes. Ikke af
menneskers uforstand. Ikke af menneskers hån. Gennem det
hele er Jesus Guds søn.
Måske hører vi det her i prædikestykket i dag i det
mærkelige træk, at Jesus slet ikke reagerer på folkeskarens
hyldest. Jesus vinker ikke til dem. Jesus smiler ikke til
dem. Han standser ikke og holder en tale til dem og takker
dem. Det viser en utrolig styrke og ro hos Jesus. Han er
den han er, uanset om folk hylder ham eller håner ham.
Folket må gerne hylde Jesus. Men det er ikke dem, der gør
ham til konge. Det er ikke dem han skal takke. Konge, det
er han i forvejen og det bliver han ved med at være, også da
de håner ham og råber langfredag: korsfæst, korsfæst.
Det er et evigt rige Jesus er konge i. Han forbliver
den samme i evighed: frelseren, den ydmyge og kærlige og
samtidig strålende, stærke konge.
Hvad er frelsen, Som Kristus bringer, Ja, det er at vi må
hvile i Jesu styrke og ro. I os selv er der uro og
forandring. Vi skifter efter hvilket tøj forholdene giver os
på. Festtøj eller sørgetøj. Det fine kontortøj eller det
slidte arbejdstøj. Men når vi holder os til Jesus, så vil
ingen forhold kunne ændre på den styrke og ro, som vi må
hvile i, fordi Jesus er vores konge. Det er frelsen, fordi
den forbliver den samme, gennem alt hvad vi kan opleve.
Freden fra Jesus gælder for hele det nye kirkeår.
Derfor er der en helt anden stemning over første søndag i
advent end over nytårsdag. Ved det verdslige årskifte kan vi
godt føle os lidt alene og usikre på, hvad det nye år vil
bringe os og om vi kan klare os. Vi føler lidt vemod over,
at tiden går, og år følger efter år og vi kommer nærmere
døden. Det føler vi ikke ved kirkens nytår. Dér er vi ikke
alene. Vores konge kommer til os. Vi ved, hvad det nye år
vil bringe af gudstjenester og lovsang, fordi vi ikke skal
klare os selv. Vi har en konge, som giver os fred. Vi har
en evig konge, og det er hans evige rige vi går ind i.
De vidste det ikke den dag, da de hyldede Jesus, mens
han red ind i Jerusalem. De vidste ikke, hvor stor en konge
han var. Han er himlens konge, en evig konge, og han er
vores konge.
Det er en højtidelig fortælling vi hører i dag, fordi
den rækker ud over øjeblikket. Ligesom advent og jul ikke
kun handler om én måned på året, men handler om hele året,
hele det ny kirkeår. Ja, det handler om hele vores liv. Vi
har en konge, som giver os en evig fred.
ny prædiken
Han er vores konge. Sådan sagde de til hinanden, da de
stod uden for Jerusalem og så Jesus komme. Han er vores
konge. Jubel og glæde er smittende. Hvis der først er en
gruppe, som står og råber op eller ser på noget, som kommer
der hurtigt nogle andre til. Det kan man se på vores
gågader. Hvis der er nogle, som optræder og får folk til at
standse, så samler der sig hurtigt en mængde mennesker og
hele gaden bliver fyldt. Hvor kommer alle de mennesker fra.
Man lægger ikke mærke til dem, når de går afsted, men bliver
de stående, så kan der hurtigt samle sig en mængde
mennesker.
Vejen op til Jerusalem var én stor gågade. Og mange
mennesker var på vej op til hovedstaden for at fejre
jødernes højtid. Et sted på vejen begyndte nogle at råbe:
Dér kommer vores konge. Andre skar grene af træerne og lagde
dem vejen. Nogle lagde endda deres tøj. Straks kom andre
til. Her måtte da være noget på færde. Hvad er det der sker.
Jo, derhenne kommer vores konge ridende.
Hvordan ser han ud? Han har jo ingen hjelm på. Han har
ingen sværd. Og han rider på et æsel. Han rider ganske
stille, mens de råber på begge sider af vejen: Hosianne
davids søn. Velsignet være du. Jamen, hvordan kan han være
en konge. Han har ingen soldater. Han har ingen våben. Det
behøver han heller ikke. Har du ikke hørt om det, der skete
i Galilæa, hvor Jesus gik omkring. Bare de syge rørte ved
ham, så blev de raske. Så stor kraft har han. Han behøver
ingen våben. Engang rørte han ved fem stykker brød og han
bad til Gud, og så blev 5000 mennesker mætte, da de spiste
de fem brød. Jesus kan vinde over dem alle. Alle vores
fjender, romerne, ja, hvem det skal være. Han er vores
konge.
Men han gør jo ingenting. Han rider bare stille afsted.
Mon han vil indtage Jerusalem. Mon han rider op til
kongeslottet. Lad os se, hvad der sker.
Mon ikke de har sagt sådan til hinanden. Dem der stod
på vejen op til Jerusalem. Den første søndag i advent. De
længtes jo sådan efter en konge. Israel var ikke et frit
land. Romerne opkrævede skatter og bestemte love. Jøderne
måtte bare adlyde. Ja, der var enkelte modige jøder, som
prøvede at gøre oprør. De havde startet en frihedskamp. Men
de stærke romerske soldater kunne sagtens slå dem ned.
Det var nødvendigt, at der kom en stærk konge. Ja ligeå
stærk en konge som David. Selv om han var lille, var der
held ved ham. Det var jo ham, der med et enkelt stenkast
dræbte kæmpen Goliath. Jesus er der også held ved. Det
viste han i Galilæa. De onde ånder var bange for ham. Han
var stærkere end alle onde sygdomme, spedalskhed, blindhed;
alt det forsvandt, hvor han kom frem. Måske havde han en
stenslynge gemt inde bag sin kappe. Måske havde han et eller
andet i baghånden. Nu red han op til statholderen, den
romerske kæmpe, og dræbte ham. Sådan sagde de til hinanden.
Dem der stod ved vejen op til Jerusalem.
Kan I ikke huske historien om David og Goliath. Det var
jo akkurat ligesådan. Goliath havde mange våben. Han hade
en kobberhjelm. Han havde en kobberbrynje. Han havde
kobberskinner på benene og et spyd over skulderen. Og foran
ham gik hans skjolddrager. Hvem kunne dog vinde over ham. Da
ikke en lille hyrdedreng, som aldrig havde været i krig.
Davids brødre sagde til ham: " Du skal tilbage til fårene.
Hvad vil du her. Du kan ikke kæmpe med Goliath." Men David
svarede: " Når jeg vogtede fårene og deres en løve eller en
bjørn og slæbte et dyr væk, så løb jeg efter den og slog den
og rev fåret ud af gabet på den. Og kastede den sig så over
mig, greb jeg den i skægget og slog den ihjel." Så modig var
David. Og han sagde også hvorfor:" Gud, som har reddet mig
fra løver og bjørne, vil også redde mig fra Goliath." - "
Men så skal du i hvert fald også have våben og skjold med,"
sagde Davids venner til ham. Og de gav ham hjelm på hoved,
en brynje på kroppen, et sværd blev spændt om lænden på
David. Men han kunne simpelthen ikke gå med den byrde. Han
var jo slet ikke vant til alt det. Så David tog det af.
I stedet greb David sin hyrdestok, og han fandt fem af
de glatteste sten ved flodlejet. Dem lagde han i sin
hyrdetaske sammen med stenslyngen. Og så gik han frem imod
filisteren Goliath. Og David sagde til Goliath: "Du kommer
imod mig med sværd og spyd og kastevåben, men jeg kommer
imod dig i Guds navn. Og Gud giver ikke sejr ved sværd eller
spyd, for det er Gud, som giver udfaldet." Og David tag en
sten i sin slynge og kastede den mod kæmpen Goliath og han
fik stenen lige i panden og faldt om.
Jesus kom også i Guds navn. Derfor råbte de: Velsignet
være han som kommer i Herrens navn. Og de kaldte ham Davids
søn. De troede på Jesus. Han behøvede ingen sværd og spyd og
våben og skjold. For Gud var med ham. Det var nok, at Jesus
gik op til kongeslottet og slyngede et ord mod murene, så
ville det hele brase sammen. Jesus var sejrherren. Han var
den, som kom med fred. Han var deres skjold og beskyttelse.
Bare de fulgte efter ham, så kunne det onde ikke falde over
dem. Derfor råbte de den dag.
Hvem vil ikke råbe sammen med dem? Når man har hørt
rygterne om alt det, som Jesus havde gjort med sine bare
hænder og sine nøgne ord. Under på under. Hvem ville ikke
gerne have ham til konge. Han kommer så stille og så
kærligt. Man kan mærke myndighed og magt i hans øjne og
hans holdning. Det sker som han vil og siger. Det er ikke
kun disciplene, som gør hvad han siger. Det hele lægger sig
til rette efter hans bud. Han er den himmelske konge, og
samtidig er han helt nær ved dem. Han sidder på æslet, men
et æsel er ikke højt. Det er egentlig som om Jesus gik hen
ad vejen. Og de kan sagtens følge ham. Æslet går ganske
langsomt. Selv om han har himmelsk magt, er han folkets
konge.
Hvor smukt er det ikke. Jublen, deres tro, deres glæde,
deres ærbødighed. De falder ikke på knæ for Jesus, men de
breder deres kapper på vejen. Det er jo også en måde at lægge
sig for ham. Der er en stor højtid over Jesu indtog i
Jerusalem.
Den samme glæde og højtid er der hvert år i
adventstiden. Vores konge kommer til os. Han kommer for at
give os glæde og tryghed. Han kommer for at hjælpe os mod
alt det som gør ondt. Måske er det kun med et ord, Jesus vil
hjælpe os. Hans magt er stille og kærlig og mild. Jesus,
vores himmelske konge, kommer med bøjet hoved. Hans hoved er
bøjet mod os. Han ser på os. Og hans ord eller ordene om
ham er fyldt med højtid.
Man kan forstå, at en salme er højtidelig. Den har jo
fine og sjældne ord og den bruger billeder. " Gør døren høj,
gør porten vid." Sådan lød en af salmerne i dag. Hvordan
kan man gøre en dør høj, eller hvordan kan man gøre en port
mere bred end den er. Ja, det er en højtidelig måde at tale
på. Men hvordan kan det være højtideligt at høre om Jesus,
der kommer til en by. Det er fortalt med ganske almindelige
ord. " Da de nærmede sig Jerusalem, sendte Jesus to
disciple afsted." Er det ikke fordi vi aner noget større i
det, som skete. Det er så stort at det rækker ud over det
øjeblik og den situation, hvor det skete. I ordene hører vi,
at det var jødernes konge som kom til dem den dag, men det
var endnu mere, det var verdens konge, som kommer til os.
Der skete mere end de overhovedet kunne fatte den dag. Det
er en skelsættende dag. Jesus rider ind i den hellige by for
at blive kronet, for at blive ophøjet, til hans sande
kongeværdighed, nemlig på et kors.
Dér har stenhuggeren, som lavede Jellingstenen set
fuldstændig rigtigt. På Jellingstenen står Jesus som en
konge, med brynje på og kongekrone på, men hans arme er
begge ud til siden. Det er på korset, at Jesus er den sande
konge, hans hoved er bøjet mod os. Det er døden han kæmper
mod. Det er synden og djævelen han kæmper mod. Derfor rider
han så stille og mildt ind i Jerusalem, for den kamp han
stævner mod er ikke en jordisk, men en overjordisk og
underjordisk kamp. På Jellingstenen slynger der sig mange
slanger omkring Jesus. De kvæler ham. Men jo mere de
kvæler, desto stærkere bliver Jesu kærlighed og tilgivelse;
han giver sig jo fuldtstændig hen for os.
Sådan er han vores konge. Den kærlighed er så stor, at den
sprænger døden. Dødens lænker sprænger som tråde, så Jesus
opstår til lys og liv påskemorgen.
Derfor er det så højtidelig fortælling vi hører i dag,
fordi den rækker ud over øjeblikket. Ligesom advent og jul
ikke kun handler om én måned på året, men handler om hele
året, hele det ny kirkeår. Ja, det handler om hele vores
liv. Vi har en konge. Hans ord og kærlighed er vores skjold.
ny prædiken
Det er nytårsdag i dag. I dag begynder det nye kirkeår.
Og ved det verdslige årsskifte plejer man at se tilbage og
se frem. Det kan vi også gøre i dag. I det forløbne år har
det været gudstjenester hver søndag, sådan som de kristne
har holdt gudstjeneste lige siden Jesus opstandelse
påskesøndag. Ja, når vi hører fortællingen om Jesu indtog i
Jerusalem her først i advent, så er det en skik, der blev
indført i 600-tallet. Det er godt klaret, trods alle
omskiftelser, at gudstjenesterne er bevaret helt til i dag
med mange af de gamle traditioner: dåb og altergang,
fortællinger fra bibelen, bønner, salmer. Her i kirken er vi
sat ind i en sammenhæng, som ikke kun forbinder os med det
gamle kirkeår, men med alle de kristne slægter, som har
levet før os.
Det er et af hovedordene i kirken: sammenhæng. Det
gælder når vi ser på kirkens historie. Og det gælder, når vi
ser på Jesu historie. I dag hører vi om, at Jesus rider ind
i Jerusalem. Men i den fortællinger klinger både Jesu fødsel
og hans liv og død med. Fortællingen stammer egentlig fra
palmesøndag, kort før den påske, hvor Jesus blev korsfæstet.
Men når den også kan bruges kort før jul, når de kristne
allerede i 600-tallet fandt ud af, at det var smukt at høre
fortællingen om Jesu indtog i Jerusalem her på den første
søndag i advent, så er det jo både fordi Jesu død gælder for
hele det nye kirkeår, men også fordi julenat fortæller os
det samme som palmesøndag, at vores konge kommer til os og
at vi hylder ham med sang. Julenat hører vi jo, at
vismændene kom for at tilbede den nyfødte konge. Hyrderne
gik ind til Betlehem, Davids by, for at se frelseren,
kongen, som skulle udgå af Davids slægt. Og det er jo netop
også, hvad skarerne palmesøndag hylder Jesus som: Hosianna,
du Davids søn, synger de. Det peger også frem mod Jesu død,
hvor soldaterne hånede ham og råbte: Hil dig, jødekonge. Og
indskriften på korset over Jesu hoved stod der: Jesus fra
Nazareth, jødernes konge. Han havde jo også en krone på, men
den var ikke af guld. Den var af torne.
Og det er den anden sammenhæng mellem jul og påske:
Jesu fattigdom. Ved fødslen ser vi det jo tydeligt, fordi
Jesu fødes under de ringeste forhold, i en stald og bliver
lagt i en krybbe. Det var dér æslerne fik deres mad. Ved
indtoget i Jerusalem, da han nærmede sig Oliebjerget, da gik
han. Han ejede ikke engang et ridedyr. Og da han fik et, var
det et æsel, og ikke en kongelig hest. Og da Jesus hang på
korset, havde de taget hans kjortel. Den kastede soldaterne
lod om. Alt havde de taget fra ham. Og de tog hans liv. Men
konge var han. Vi ser det julenat ved en himmelsk rigdom af
lys, englene som synger for hyrderne, og en jordisk rigdom
af gaver: vismændene giver guld og røgelse og myrra til den
nyfødte. Palmesøndag sker det samme under. Jesus der kommer
vandrende, får straks stillet et æsel til rådighed. Og
folkeskarens lyse stemmer lovsynger ham med englesang og de
bøjer sig for ham, som vismændene havde gjort. Og i påsken
sker det himmelske under påskedag, hvor det viser sig, at
Jesu kongedømme er evigt. Hvor fattig Jesus end var, da han
blev født og da han døde, så er han konge, himlens konge.
Man kan høre det i et ord, som også forbinder jul og
påske. Folkeskaren synger palmesøndag: Hosianna i det
højeste. Men det var jo netop, hvad engleskaren sang
julenat: ære være Gud i det højeste. Ordet det højeste
betyder himlen. Lovsangen som hylder Jesus lyder ikke kun på
jorden men også i himlen, for han er himmerigets konge. Han
bringer Guds himmel til os. Han er ikke en almindelig
konge. Det ved folket godt, da de modtager ham ved
Jerusalems porte. De ved, at de ikke har udpeget og valgt
ham. De ved, at det er Gud, som har valgt ham og indsat
ham, så Jesus kommer på Guds vegne, og i Guds navn. Det ved
folkeskaren. Vi kan høre det ud af deres sang: Velsignet
være han, som kommer i Herrens navn. Det er nemlig en
gammeltestamentlig salme, de synger. Salme 118, og dér står
bl.a.: Denne dag har Herren skabt. Lad os juble og glæde os
over den. Velsignet den, der kommer i Herrens navn. Herren
er gud, han vil give os lys. Du er min Gud, jeg takker dig,
min Gud jeg vil prise dig højt. Tak Herren, for han er god.
Hans trofasthed varer til evig tid.
Det er underet, som sker, da folkeskaren lovsynger
Jesus, at de ikke kun hylder ham som deres jordiske konge,
men som Guds himmelske konge, der bringer lys.
Så stor en sammenhæng er der i Jesu liv, fra fødsel til
død og opstandelse. Det siger altsammen til os: Se, din
konge kommer til dig. Det hele hænger sammen på en helt
enestående måde. Andre jordiske stormænd, som har udrettet
meget til gavn for menneskeheden, de kunne måske selv se en
sammenhæng i deres liv, så de allerede fra barn af blev
forberedt til det, som de skulle yde, men døden satte jo en
stopper fra det. Da var deres tid omme. Men Jesu død giver
os det samme som hans liv fra fødslen af, at Jesus vil være
konge for os, en ydmyg og sagtmodig konge, som bringer
tilgivelse og kærlighed, som lyser ind i vores mørke, ja,
selv ind i dødens mørke. Den enestående sammenhæng er der
hos Jesus, at han kom for at dø. Med døden fuldbringer han,
hvad han levede for, nemlig at åbne himlen for os syndere.
Der var også store forhåbninger til kejser Augustus.
Den romerske digter Virgil har skrevet en digt om kejser
Augstus somn den forjættede fyrste, som skal skabe en ny
guldalder, der er lige så vidunderlig som de første. Men da
Augustus døde blev han begravet og hans rige gik til grunde.
Jesus døde også og blev begravet, men påskemorgen blev hans
oprejst fra de døde, så hans rige er evigt. Den enestående
sammenhæng er der i Jesus, så den rækker ud over ham og
samler os. Den samler os med slægterne før os, som har holdt
gudstjenester som vi. Den samler os i vores slægt, så vi
kommer sammen og i troen på Jesus bliver til ét folk, hvilke
grænser der end kan være mellem os i det daglige. Og Jesus
samler himlen og jorden, så lovsangen over ham ikke kun
lyder her i vores kirke, men også i de højeste himlen.
Hosianna i det højeste.
Hvis jeg skal sige det kort, kan jeg gøre det med et
vers af Grundtvig, et vers, som vi altid synger før
altergangen her i kirken. Det handler om Jesus og lyder
sådan Du, som har dig selv mig givet, Lad i dig mig elske
livet, så for dig kun hjertet banker, så kun du i mine
tanker er den dybe sammenhæng.
Det gælder for hele det nye kirkeår. Derfor er der en
helt anden stemning over første søndag i advent end over
nytårsdag. Ved det verdslige årskifte kan vi godt føle os
lidt alene og usikre på, hvad det nye år vil bringe os og om
vi kan klare os. Vi føler lidt vemod over, at tiden går, og
år følger efter år og vi kommer nærmere døden. Det føler vi
ikke ved kirkens nytår. Dér er vi ikke alene. Vores konge
kommer til os. Vi ved, hvad det nye år vil bringe af
gudstjenester og lovsang, fordi vi ikke skal klare os selv.
Vi har en konge, som skaber en sammenhæng for os, så ikke
engang døden kan skille os fra hinanden og fra os selv. Vi
har en evig konge, og det er hans evige rige vi går ind i.
|
|