Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
3. søndag i advent 1998
GT-læsning: Es. 35,1-8
NT-læsning: Math. 11,2-10
Salmer : DDS 73, 263 - 449, 75 og 62
Prædiken:
Udover Jesus er der to personer, som i særlig grad sætter
deres præg på de tekster, vi læser i adventstiden. Den ene
er profeten Esajas, fra hvis bog vi har hørt om den
paradistilstand, der oprinder, når den Herren kommer for at
befri og føre alle fangne og undertrykte hjem. Den anden
person er Johannes Døber, som vi hører om i dag - som er
fange i Herodes fængsel. At det netop er disse to, der så
at sige danner makkerpar ved begyndelsen af det nye kirkeår,
kan undre: Esajas prædiker trøst og opmuntring for et folk,
der synes at have mistet alt håb. Johannes derimod talte
dunder og dommedag over sine sam tidiges letkøbte
selvsikkerhed, der byggede på, at var man bare født ind i
Israels folk, så var alt i orden. Hvis man skal
karakterisere de to i forhold til hinanden, så kan man måske
sige, at mens Esajas taler trøst til de af mægtige, søgte
Johannes så at sige at så tvivl blandt de selvsikre, der
næsten føler sig almægtige over egen skæbne.
Tilsammen markere disse to store skikkelser optakten til
kirkeårets første store højtid - julen med Jesu fødsel og be
gyndelsen på det, der både førte til trøst for afmægtige,
men også til forargelse for mange.
For begge - både Esajas og Døberen - venter den snarlige
opfyldelse af Guds løfter og menneskers håb.
Men så i dag, netop som vi med store skrift nærmer os
kulminationen på århundredes ophobede håb og forventnin ger
- netop i dag bryder det hele sammen for den, der mere end
nogen anden samler og symboliserer den for ventning, som
jøderne havde - og for
tsat har - til Gud.
Den stærke og kompromisløse Johannes, han, der som en anden
vil løve havde levet i ørkenen, og som ikke var veget
tilbage for at tale både toldere, soldater og konger til
rette, af alle er det netop Johannes Døber, der på tærsklen
til op fyldelsen af I
sraels håb bliver i tvivl og er ved at tabe det hele på
jorden igen.
Er det troen, der åbner for den dybere betydning af kongen
født i en snavset stald og tilbedt af fattige hyrder, så er
det i dag virkeligt tvivlen, som sætter troen i relief. Og
vel at mærke ikke en hvilken som helst tvivl, men selve den
anfægtelse, der retter sig mod grundlaget for i Jesus
overhovedet at se andet end et ganske almindeligt menne
skebarn i en tilfældig isoleret jødisk flække. “Er han
virkeligt den, vi venter på - den, der skal komme?”
I begyndelsen var Johannes ikke i tvivl.
Tværtimod kendetegnes hans forkyndelse af en sikkerhed, som
var rystende for de, som blev ramt af hans ord. Men nu er
det anderledes, nu, hvor han netop pga. sin kom promisløse
og frygtløse optræden overfor denne verdens nærmeste
myndighed - Herodes Antipas - er havnet i fængslet, og der
har tid til at grunde over den skæbne, som han hele tiden
havde vist ku
nne blive en profet til del, netop i dette afgørende øjeblik
rammes den stærke Johannes af en nagende tvivl, om han dog
alligevel skulle have taget fejl.
Var Jesus virkeligt den lovede Messias, som skulle oprette
Guds herredømme i verden, kunne Johannes jo med for
trøstning se fremtiden i møde - også i et fængsel og som of
fer for bøddelens hug. Men var Jesus ikke Messias - var han
ikke den, som Johan nes hidtil havde troet og forkyndt for
andre, da havde han ikke blot selv tager fejl, men han havde
spillet hasard med det gamle jødiske pagtsfolks religiøse
arvesølv og ledt de mange, som satte
deres håb hertil på vildspor.
Men var det bare det.
Johannes Døbers ulykke er ikke blot hans og det gamle
pagtsfolks fallit. Nej, for Døberen anfægtelse kan ikke
kunne undgå også at blive vores anfægtelse, for så vidt som
hans tvivl retter sig mod det netop det grundlag, som vi
bygger vor kristne tro og eksistens på. For er Jesus ikke
opfyldelsen af Guds løfter, da lever også vi stadig som hans
fjender. Og da er vi virkeligt stillet i en håbløs
situation, når alt det, som vi samles om her i kirken ikke
længere har nogen be tydning: - Da er oplæsningen fra
bibelen og ordets udlægning i prædikenen ikke længere Guds
tale til os, men menneskers egne tomme ord. - Da er
gudstjenesten ikke længere steder for mødet mel lem Gud og
mennesker, men blot en gammel udlevet tradi tion, som ingen
endnu har haft mod nok til at gøre op med. - Og da er dåben
ikke længere indgangen til Guds Rige og nadveren ikke
længere dette riges festmåltid, men blot gamle
stemningsfyldte ritualer uden reelt indhold. Ja, hvis
forventningen, som Johannes delte med sit folk, endnu ikke
er blevet opfyldt, er den stadig gyldig, men kun som
forventningen om det, der kommer, men endnu ikke er sket.
Og alt, hvad vi som kristne har fyldt denne forventning op
med af tillid til Guds barmhjertighed, er enten værdiløst og
ugyldigt - eller så i det mindste stærkt relativeret.
Så meget står der faktisk på spil i dag. Så meget risikere
vi at miste, hvis vi tager den stærke Johannes Døbers tvivl
til os som mere end blot udslag af dårlig lune hos de, der
valgte netop denne tekst som grundlag for prædikenen til i
dag. Her står troen og tvivlen og råber i kor, og
uvilkårligt må vi spørge, hvor vi finder det svar, der er
til at leve på og med?
Nu som dengang må svaret være, at der kun er et sted at gå
hen, og det er til Jesus selv. Johannes sendte derfor også
selv budbringere til Jesus, for at bede ham om et klart og
utvetydigt svar, som kan fjerne den nagende tvivl fra hans
sind. “Er du den, som kommer, eller skal vi vente en
anden?”
Og Johannes får svar, men det er et svar, der på mange må
der ikke lever op til hans forventning. For det første
siger Jesus ikke “Ja, det er mig!”
eller “Nej, der komme en anden”.
Jesus giver faktisk ikke et klart og utvetydigt svar på det
spørgsmål, som Johannes har stillet ham. Her som i andre
situationer er hans ord formet på en sådan måde, at ingen
slipper for at forholde sig til ham gennem andet end en
personlig afgørelse. Han stiller os derimod overfor et
valg, hvor vi ikke har an det at forholde os til end ham
selv. Vi må vælge mellem tro og ikke-tro, vi må forholde os
til ham, sådan som ordet om ham lyder gennem andre eller
det, vi selv ser og erkender i lyset af budskabet om ham.
For det andet henviser Jesus gennem sit svar til det,
som de har hører og ser om ham.
Vil vi vide, hvem han er, er det d r, vi skal søge svaret.
“Fortæl, hvad I hører og ser; blinde ser, lamme går, spe
dalske bliver rene, døve hører, døde står op og evangeliet
forkyndes for fattige”. Når Jesus ikke giver et direkte og
klart svar på Johannes spørgsmål, så henviser han dog til
sit liv, til alt det, som han siger og gør, og hævder
derved, at det må være svar nok for Johannes.
På den måde er Johannes jo i samme situation som vi,
der alene er henvist til det, som andre fortæller os.
Johannes sidder i sit fængsel og må tage sine disciples ord
for pålydende, når fortæller ham om deres møde med Jesus, og
på det grundlag må han så afgøre sig for, om Jesus er den,
han selv har sat al sin forventning og håb til. Og vi, der
er her i dag, er lige så afskåret fra at kontrollere det,
som vi bliver fortalt, som han var det. Vi må tro det -
eller vi må lade være.
Andre muligheder for et svar og en afklaring findes ikke.
Vi kan i ordets dobbelte betydning - tager evangeliet for
givet eller vi kan afvise det som meningsløst vrøvl. Og gør
vi det sidste, er det formålsløst at sidder her i dag.
For det tredje siger Jesus, at det glædelige budskab om Guds
nåde og kærlighed er evangelium forkyndt for fat tige. Nok
var der mange af de, der kom til Jesus, som ikke var
økonomisk velfunderede, men begrebet “fattig” dækker i denne
sammenhæng langt videre end materielle behov. De fattige i
Mathæusevangeliet er alle de, som erfarer de res egen
utilstrækkelighed, svigt og nederlag i livet. De fattige er
alle de, som i deres afmagt ikke føler nogen trøst i sig
selv, men som til stadighed spejder efter en an den, der kan
hjælpe dem på fode igen. Fattig er den, der kun kan håbe og
vente på, at Gud i sin nåde skænker det, som den fattige
længes efter.
Og her kommer vi så til det, der kan gå hen og blive rednin
gen for både Johannes Døber og alle andre tvivlere.
Johannes havde jo haft sit sikre håb - han havde haft en
fast grund at bygge både sit liv og sin forkyndelse for
andre på. Nu var det blot smuldret fra ham og han havde
ikke længere noget tilbage. Fra at have været “rig” på håb,
var Johannes gennem sin tvivl blevet berøvet al sin
sikkerhed, så han nu følte sig magtesløs og “fattig”. Og
netop derfor, var han nu også inddraget i og under Jesu
forkyndelse af det gode budskab for alle fattige og afmæg
tige. For netop i den situation, som Johannes var havnet i,
behøvede han kun t - nemlig at få alting givet. I fængslet
og uden håb var han d r, hvor vi alle bør være.
Og Jesus roser jo faktisk Johannes.
Jesus kalder ham en profet og en engel dvs. budbringere for
det, der er større og vigtigere end ham selv. Jesus
anerkender, at der et eller andet sted faktisk var ind hold
og sandhed i Johannes forventning og forkyndelse. Hvad
denne sandhed så egentlig er for en størrelse, det kan
hverken han eller vi få klar besked om uden gennem den
afgørelse med os selv, hvor visætter vores egen tilværelse
på spil i forhold til Jesu person. Vi kan vælge at tro på
Jesus som opfyldelsen af Guds løfter og menneskers evige håb
- det fører til salighed og glæde. Eller vi kan lade os
forarge over modsætningen mellem det, som vi ventede, og
det, som vi ser - det fører til skuffelse og overlader os
til en tilværelse bygget på egne præmisser, hvor alt, hvad
vi samles om, derfor også kun er vort eget.
Til allersidst kan vi så kun beklage, at dagens evangelie
tekst ikke har taget det efterfølgende vers med. For her
siger Jesus nemlig om Johannes: “Blandt kvinde fødte er der
ikke fremstået nogen større end Johannes Dø ber. Men den
mindste i Himmeriget er større ham”. Netop fordi Guds Rige
er for de mindste, de fattige og de afmægtige, så er der jo
også håb for en tvivlende Johannes og for enhver anden, der
ikke kan andet end at håbe og vente på, at Gud selv skal
træde ind i deres liv og oprette sit herredømme der,
hvor de nu engang er havnet.
Og hvad var det for øvrigt Esajas sagde:
“ rkenen og det tørre land skal glæde sig
ødemarken skal juble og blomstre,
den skal blomstre som rosen
(og) juble med stor fryd”.
Amen.
|
|