Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Gud er større end vi tror. Gud er ufattelig. Vi kan
ikke rumme Gud, hverken med vores ord eller med vores
forstand. Det er en bibelsk sandhed. Men det modsatte er
også rigtigt. Selv det mindste menneske, den med mindst
forstand, selv han kan tro på Gud. Det er en bibelsk
sandhed. Det menneske, som ikke har lært mange ord og som
ikke er særlig forstandig, har lettere ved at tro på Gud end
voksne og modne mennesker. Og tro er jo det samme som at
kende kernen i Gud. Når vi tænker på Gud, skal vi ikke
anstrenge vores hjerne til sit yderste og forestille os et
åndeligt væsen, som er uendeligt og magtfuldt. Nej, vi må
slappe af i vores tanker og ord og se til barnet, der ligger
i krybben i Betlehem.
Når vi holder os til julen, så hører vi, at Jesusbarnet
er frelseren. Han skal ikke først blive det, når han bliver
voksen. Nej, han er frelseren, Kristus, Herren. Gennem et
barn kommer Gud til os. Det er vigtigt. Det var ikke først,
da Jesus kunne tale og da han begyndte at prædike, at han
taler Guds ord til. Allerede i krybben siger og giver barnet
frelsen til os. De mennesker vi ser op til, dem føler vi
lidt fremmede. Vi kan ikke forstå dem. Det kan være
mennesker i høje stillinger. Vi kan ikke forstå, hvordan de
kan overskue så meget og have så stort overskud at de f.eks.
kan tumle med milliarder af kroner. Sådan kunne vi også
forestille os Gud, som en fremmed, der kan gennemskue alle
ting og har øje for milliarder af skabninger. Men barnet i
krybben fortæller os, at vi ikke skal se op til Gud, som om
Gud er højt oppe. Vi må se ned. En krybbe står jo på gulvet
i en stald. Et lille barn holder man i sine arme.
Selvfølgelig kan man godt tænke ved et lille barn: hvordan
vil han eller hun bliver som voksen. Men alligevel føler man
ikke barnet som en fremmed. For barnet kalder på alle vores
bedste følelser. Gud lader sin søn føde i en stald og blive
lagt i en krybbe, for at kalde på alle vores bedste
følelser.
Jeg har læst en engelsk forfatter, som har leget lidt
med tanken, at Gud viser sig i et barn. Forfatteren påstår,
at solen står op hver morgen, fordi Gud vil det. Gud er som
en utålmodig fire-årig, som er lysvågen, selv om mor og far
stadig sover. Og så står barnet dér og river i dynen for at
få dem op til en ny og spændende dag. Sådan er Gud, påstår
den engelske forfatter. Hver morgen gennem årmilliårderne
står Gud dér og hopper af utålmodighed og råber til solen: "
Engang til! Stå op en gang til!" Gud bliver aldrig træt.
Præcis som et barn elsker Gud gentagelsen. Og solen adlyder
morgen efter morgen gennem årmilliarderne den Gud, som er.
Der er noget sandt i det, som den engelske forfatter
siger. Da Jesus senere fortalte om Gud, da opfordrede han os
jo at blive som børn: Hvis I ikke vender om og bliver som
børn kommer I slet ikke ind i Guds rige. Er det fordi Gud
helst vil være sammen med nogle, som ligner ham, så Gud mere
ligner børnene end de voksne.
Det fortælles i Det gamle Testamente, at to profeter
gik og talte sammen og så sendte Gud fra himlen en ildvogn
med ildheste og den ene profet blev sat op i vognen og for
til himmels. Når Gud kunne tage et voksent menneske op i
himlen, så kunne Gud også lade et voksent mennesker dumpe
ned på jorden. Der må være en grund til, at Gud ikke bare
sendte sin søn som voksen og pludselig lod Jesus dukke op
fra ingenting, så han straks kunne give budskabet fra Gud.
Nej, Gud besluttede at lade sin søn føde, og det skulle være
i en stald, og han skulle lægges i en krybbe. Det er der en
grund til.
Grunden er, at Gud tog den beslutning, at han vil tale
til mennesker på en ny måde. Fra alteret hørte vi, at Gud i
fortiden mangefoldige gange og på mangfoldige måder har talt
til sit folk gennem profeterne, men nu ved dagenes ende har
han talt til os gennem sin søn. Gud talte sådan, at selv
børn kan forstå det, eller sådan at kun børn kan forstå det.
Gud besluttede, at han ville tale til os på en ny måde.
Gud havde prøvet på mange måder førhen. Men nu gjorde Gud
noget nyt.
Det er som om vi kan høre ud af juleevangeliet, hvor
meget Gud glæder sig julenat. Normalt er himlen sikkert fuld
af jubel og sang. Men det er som om himlen strømmer over.
Det er ikke kun én engel, som træder frem for hyrderne. Det
er en himmelsk hærskare. Når vi jordiske forældre får et
barn, så kan vi ikke lade være med at fortælle det til
andre. Vores glæde strømmer over. Sådan har Gud det også.
Gud siger det selv ved Jesu dåb, da Jesus var 30 år gammel.
Da lyder der en stemme fra himlen, som siger: Du er min
elskede søn. I dig har jeg fundet velbehag. Englene synger
det julenat, om Guds velbehag. Gud elsker sin søn. Også vi
jordiske forældre kan blive varme om hjertet, når vi ser på
vores børn, om de er helt små og ligger i vuggen eller om de
er større. Det er det velbehag, som Gud har, til sin søn.
Når vi er rigtig glade kan vi ikke lade være med at gå rundt
og fortælle hvorfor. Julenat er det som om Gud jubler, og
Gud kan ikke holde det for sig selv. Gud sender engle for
at udråbe sin glæde.
Men der er en stor forskel mellem Gud og os. Jordiske
forældre er stolte, når de får et barn. De føler barnet er
deres. Det er født til dem. Men læg mærke til englen
julenat. Den siger ikke: I dag er der født Gud en søn. Nej,
den siger til hyrderne og til os: I dag er der født jer en
frelser. Guds barn fødes til os. Til fred og frelse for os.
Til vores velbehag. Freden kommer til os fra Gud. Fred til
mennesker med Guds velbehag. Guds egen glæden gives til os.
Kan vi så leve med i det? Ja, hvis vi bliver som børn.
Som voksne tænker vi: et barn i en stald. Markarbejdere
kommer på fødselsvisit. Hvad er det. Hvad stort er der i
det. Og er englens ord ikke overdrevet, at glæden skal være
til hele folket. Hele jødefolket har jo travlt julenat med
at rejse hen til den by, hver stammer fra. De har ikke fred.
De tænker vel mest på penge. Nemlig hvor meget mere skat
kejseren vil kræve og om det helt vælter budgettet. Folket
skal tælles for at betale skat. Og folket har talt på
fingrene om hvad de nu havde råd til. Hvor er juleglæden.
Og hvordan kan Gud glæde sig, når der er så lidt
opmærksomhed ved hans søns fødsel. Kejserens ord skaber stor
opmærksomhed. Alle hører hans ord og adlyder det. Men Guds
ord er der kun nogle markarbejdere, som hører.
Men det er et kendetegn ved Gud. Det er noget som vi
kan høre ud af mange af Jesu ord, at Gud starter i det små
og skjulte og Gud kan forudse det store resultat. Gud kan
se, hvad det bliver til. Det ligner dette med at så et lille
frø. Det ser ud af intet, når det bliver lagt i jorden, men
det vokser op til en smuk blomst. Englen siger julenat, at
den store glæde skal være for hele folket. Det betyder, at
sådan vil det ende. Nemlig i himmeriget, dér skal hele
folket være, ja, alle folkeslagene være og de skal være
fyldt med glæde. Julenat er begyndelsen. Himmerigets konge
fødes.
Og når vi gør os til børn, så kan vi mærke, at barnet i
krybben er vores bror. Ved at gøre Jesus til vores bror,
gør Gud os til Jesu søskende og derved gør Gud os til sine
børn. Det er underet julenat. Det var ikke en nat som de
andre. Sådan skriver Johannes Johansen i et juledigt, som
jeg vil slutte med
ny prædiken
Hyrderne lå ude på den kolde og mørke mark med deres
dyr. De havde nok tændt et bål, men det gjorde, at mørket
uden omkring føltes endnu tættere. Og en dyb stilhed var
der. Måske bevægede dyrene sig lidt indimellem, men ude i
mørket var der ingen lyde, selv om hyrderne lyttede godt
efter. De var på vagt, for at ingen rovdyr skulle snige sig
ind og overfalde dem.
Men pludselig var der et skarpt lys, stærkere end
solen, som en eksplosion uden lyd. Og hyrderne blev helt
blændet af det. Og de var rædsesslagne. Men fra lyset lød
der en stemme: Fyrgt ikke. Se jeg forkynder en stor glæde,
som skal være for hele folket. I dag er der født jer en
frelser i Davids by. Han er Kristus, Herren.
Det eksploderende lys og den overnaturlige stemme
viser, at den glæde, der er tale om, må være af helt
usædvanlig art. Det er også sjældent, at der sker noget
glædeligt for et helt folk eller for hele jorden. Det er
sjældent det gode gælder for alle. Der er altid nogen, som
overses. Men englen siger altså, at denne store glæde gælder
alle: Jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for
hele folket.
Den julegave, der her er tale om, må virkelig være
ualmindelig stor og flot. Det skarpe lys, den overnaturlige
stemme og den eksploderende glæde har fået hyrderne til at
vente sig det helt store. Frelseren, der er tale om, må
virkelig være noget helt for sig selv.
Men så får de at vide, at de skal finde et barn, et
ganske almindeligt barn, og de skal finde det i en stald, i
en krybbe, det sted hvor dyrene ellers får deres mad. En
stor glæde for hele folket og et lille ganske almindeligt
barn i en næsten for almindelige krybbe, - hvordan passer
det sammen?
Det skal være jer et tegn, siger englen om det nyfødte
barn i stalden. Og ligesom for at understrege englens ord,
er der mange stemmer, mange engle, som synger: Ære være Gud
i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds
velbehag.
Den lille nyfødte er et teng, som har betydning for
Gud, for jorden og for menneskene. Barnet kaster glans over
Gud. Og det giver frelse og fred på jorden og hvert enkelt
menneske får Guds velbehag. Men der er intet overnaturligt
ved barnet i stalden, i hvert fald ikke umiddelbart.
I Betlehem er det er ganske almindeligt nyfødt barn,
som maria og Josef vieser frem.
Men hyrderne er ikke skuffede. De føler sig ikke snydt.
De føler sig hjemme. Og det var meningen med, at Jesus kom,
for at kaste glans over Gud, en ægte og stille glans. Gud
vil nemlig ikke tilbedes her på jorden ved at vi stråler og
synger som engle. Nej, Gud vil tilbedes, ved at vi er sammen
med hinanden som mennesker. Og barnet i krybben er et ægte
og virkeligt menneske, der lever til Guds herlighed.
Jesus kom for at kaste en ægte glans over Gud. Og Jesus
kom for at bringe Guds velbehag, en ægte velvære til hvert
menneske. Og netop fordi der ikke er noget overnaturligt ved
det lille nyfødte barn, derfor kan vi føle os hjemme. Netop
derfor får vi himmelsk velvære.
Det ægte i juleevangeliet kan vi se, når vi
sammenligner Kejser Augustus og Gud den almægtige.
Kejseren udsteder en befaling, og så må folk adlyde.
Kejseren siger et ord, og det sætter alle folk i bevægelse.
I hvert fald regnede kejseren sit rige for hele verden. De
romerske kejsere var meget selvsikre. De følte sig
almægtige. Kejser Augustus har sikkert nydt, at han kunne
sidde roligt og sige: Jeg befaler .. og så måtte alle folk
ud på vejene, hver til sin by. Det viser hans magt. Alle må
adlyde. Og alle bliver skrevet op. Ingen og intet er skjult
for kejseren.
Men mon det lille nyfødte barn i krybben kom med i
folketællingen. Jesus blev ikke regnet med. Og hyrderne ude
på marken, om dem hører vi heller ikke, at de var blevet
skrevet på listen. Evangelisten Mattæus fortæller om vismænd
fra østen som besøgte barnet i stalden og vismændene kom fra
et land langt fra romerriget. De talte heller ikke med.
Kejseren og hans befaling satte bevægelse i mange
mennesker. Det skete i de dage.. Ja, der skete så sandelig
noget.
Men der er nogen som er uden for, barnet i krybben,
hyrderne og vismændene. De er skjult. Dem er der ingen, som
regner med.
Kejseren sætter bevægelse i millioner af mennesker.
Gud sætter bevægelse i nogle få hyrder og vismænd. Men netop
det har jo senere rørt manges hjerter. Netop det har sat
bevægelse i mange menneskers sind, så vi får en ægte
juleglæde.
Det er et billede, at det var om aftenen, at Jesus blev
født. Det var i mørket, alle menneskers mørke, at Gud
tændte et lys. Det var for at gøre os alle sikre på, hvordan
Gud er. Glæden er til hele folket, også dem der er uden for
og som ikke tæller med. Ja, freden er til hele jorden.
Julenat viser Gud, at han elsker os alle. Guds ord
julenat, juleevangeliet, sætter bevægelse i vores hjerter,
så vi allesammen kan holde julefest. Vi fester ved at være
sammen. Også de som er alene, må mærke et usynligt
fællesskab, som forbinder jord og himmel. For os andre er
det lettere, vi som kan se vores familie, som vi fester med.
Men det gælder for os allesammen, at vi må feste af hele
vores hjerte.
Der er mennesker, som er moralske, i den forstand at de
siger, det er frådseri at spise så meget, at tænde så mange
lys, og give så mange gaver.
Der var engang en kvinde som købte en meget dyr salve
eller parfume, noget helt unyttigt og luksusagtigt og hun
hældte det over Jesus på engang. Hun sparede ikke på det,
men brugte det på et sekund. Disciplene sagde, at pengene
hellere skulle være givet til de fattige. Men Jesus roste
hende, og sagde at det aldrig skulle glemmes, hvad hun havde
gjort. Man kunne godt forstå, hvis hun havde givet alt hvad
hun ejede væk for at hjælpe andre, at hun så var blevet
rost. Men Jesus roste hende for at hun gjorde noget helt
overflødigt.
For Jesu skyld må vi være sådan i julen. For Jesu skyld
må vi feste. Mon ikke det var derfor Jesus tit
sammenlignede himmeriget med en fest. I lignelsen om den
fortabte søn hører vi endda, at faderen giver den søn, som
har brugt alle sine penge og har levet dårligt, den søn
giver faderen festtøj på og ring på fingeren og sko på
fødderne og det bedste kød bliver sat på bordet og der
kommer musik og dans, for at fejre at sønnen er blevet
levende igen, at han som var fortabt er fundet igen.
For Jesu skyld må vi feste og tage det bedste tøj på og
tage alle vores smykker på og dække fint bord og spise og
høre julemusik og danse omkring juletræet og synge
julesalmer til Guds ære. Det er netop den ægte juleglæde,
som viser, at Gud har sat bevægelse i os på en helt anden
måde end de jordiske kejsere i al deres magt kan dirigere
rundt med folk.
Om det skriver Johannes Johansen i en salme:
Kom, tro, og kom, glæde,
dansende i kæde.
Vi synger på vejen til Betlehem.
Her for vort øje
kongen af det høje
er født af jordens kvinde.
Se Herrens tjenerinde,
forenet skal vi finde
Gud og mand.
Kom, konger og hyrder,
kast de tunge byrder
af purpur og pjalter for barnet ned.
Kom tro og glæde
ind for ham skal træde,
se,sangen er hans trone.
et trappetrin hver tone.
I ham skal sig forsone
Gud og mand.
Kom, himlens keruber,
stjernerne får struber,
al ære får Gud i det højeste.
Jorden skal kende
freden uden ende.
Al magten får den lille.
Al verdens kræfter vilde
skal aldrig kunne skille
Gud og mand.
Her samles de alle,
dem vor Gud vil kalde.
Se, her er Guds hus, her er himlens port.
Her er den spæde,
barnedåbens glæde.
Her dækkes nadverbordet.
Her jubler lovsangskoret
sin første sang for Ordet,
Gud og mand.
ny prædiken
Hver sætning i juleevangeliet er fyldt med tanker. Vi
kan gå fortællingen i gennem sætning for sætning. Allerede i
de første ord ligger der en hemmelighed skjult. Det skete i
de dage. I de ord må vi gerne høre, at det er Gud, som lader
det hele, så det følger hans plan. Det er Gud, som får
Augustus til at udskrive folketælling. Det er Gud, som
sørger for, at Maria må til Betlehem, for det er dér Gud vil
have sin søn født, for at forudsigelserne om den nye konge
kan gå i opfyldelse. Profeten Mika havde profeteret, at der
skulle udgå en hersker fra Betlehem i Juda land, en hersker
som skulle blive hyrde for Guds folk. Og Gud sørger i det
skjulte for, at det kommer til at ske. Kejser Augustus
troede, at han selv var den, som bestemte, og han gjorde det
for sin egen skyld, for at kunne inddrive skat. Og Kvirinius
følte sikkert også, at han havde stor magt som statholder.
Men begge var de kun redskaber for Guds vilje. Det skete i
de dage.
Man kan godt forstå, at kejser Augustus troede han sad
på toppen af magten. Han kunne befalede med alle sine
statholdere. Han kunne befale med al verden og sende dem ud
på vejene. Med sin befaling satte han bevægelse i hele
romerriget og dengang regnede man romerriget for det
vigtigste del af verden. Men i det skjulte var det Gud, som
stod bag befalingen og Gud satte både himmel og jord i
bevægelse. Det var ikke kun på jorden, der var stort røre.
Det var også i himlen. For nu skulle frelseren fødes, hele
verdens frelser, og Gud forstår ikke verden begrænses til et
område som romerriget. Det er virkelig bogstaveligt hele
verden, som nu får en ny konge.
Jeg læste i avisten for et par uger siden om en
undersøgelse, som var foretaget i Sovjetunionen. Det
spørgsmål, som blev stillet folk, var dette: Hvilken person
vil have størst betydning for befolkning i Sovjetuionen i år
2000. Og langt over halvdelen af de spurgte svarede, at
Jesus ville få større indflydelse på hverdagen end Gorbatjov
og Lenin. Det viser hvilken kongemagt det lille barn i
Betlehem har. Der kan være en periode i det landts historie,
hvor folket ikke anerkender Jesus som konge. Men så vender
det, og de indser, at Jesus har større indflydelse på vores
hverdag end alle politikere og kejsere.
Maria og Josef drog afsted for at lade sig indskrive i
den by, deres slægt var hjemme. Det kan være en positiv
oplevelse at komme til den by, hvor man er født eller hvor
ens familie har levet. Så går man rundt i gaderne og mindes
de år man har levet dér. Og selv om der kan være sket store
forandringer. Nogle huse er revet ned. Nye kvarterer er
opstået. Så er der noget gyldent over den by, hvor man har
tilbragt sin barndom. Men forudsætning for at det kan blive
en positiv oplevelse, er jo, at rejsen ikke er tvungen. Det
var den for Maria og Josef. De havde heller ikke familie i
Betlehem. Så havde Josef og Maria fået husly hos dem. Nej,
det var langt tilbage i hans slægt, at Josef stammede fra
Betlehem og han kendte ingen der. Han havde måske aldrig
før været dér. Og det var kejseren, som befalede ham og hans
gravide Maria at de skulle rejse på det mest ubelejligede
tidspunkt. Og Josef tænkte vel også på grunden til
kejserens befaling, at
det var for at kontrollere dem, der betalte skat. Josef
følte det nok som om han fik et brev fra skattevæsenet om at
han skulle møde op og stå til regnskab. Og de havde det
svært nok i Israel. Arbejdsløsheden var stor. De betalte
allerede meget til besættelsesmagten, romerne. Hvordan ville
fremtiden nu blive. Det så ud til, at kejseren havde nye
planer om nye indtægter til romerriget. Det var grunden til
Kejserens befaling om, at alle skulle indskrives på
mandtalslister.
Men også her er der en dyb betydning bag ordene. Gud
lod jo Jesus, sin søn føde for at give os alle børneret,
dvs. skrive os op i sin livsbog. Det er det som sker ved
dåben og som en af vores dåbssalmer synger til Gud om
dåbsbørnene: O, skriv dit navn i deres hjerte, og deres i
din højre hånd. Det betyder, at Jesus, vores frelser, har
givet os, at vi har hjemme hos Gud, som et barn hos sin far.
Bag ordene om folketælling og folkeindskrivning og
skatteopkrævning må vi læse Guds evangelium til os, at Gud
har skrevet vores navn i sin højre hånd og ikke vil glemme
os, hvor vores livsrejse end fører os hen. Gud lader alt
ske julenat i Betlehem for at føre os hjem til det sted,
hvor vi hører til, nemlig i hans hjerte. Og han gør det ikke
for at kræve noget af os eller stille os til regnskab, men
for give os alt det, vi har brug for i vores liv. Fremtiden
er blevet en anden efter julenat i Betlehem. Selv om
jordiske skatteopkrævere prøver at bestemme over vores nutid
og fremtid, så ved vi, at vores fremtid ikke er usikker. Vi
bliver ført ind i armene på den, som har givet os sin
dyreste skat, sin egen søn.
Og det er til os alle juleevangeliet er. Det må vi
hører i ordene om hyrderne på marken, som ser Guds engle.
Også i de ord er der en dyb betydning. For det første minder
det om noget meget vigtigt i jødernes historie. Det var
nemlig dengang Moses levede som hyrde ude i ørkenen, at han
så den brændende tornebusk, en busk som blev ved med at
brænde uden at forsvinde, og da Moses gik hen til den for at
undersøge det mærkelige syn, da sagde en stemme fra busken:
Kom ikke nærmere, tag dine sko af. Du står på hellig jord.
Det var Gud selv, som talte til Moses, og Moses skjulte sit
ansigt for ikke at se Gud, da man dengang mente, at hvis man
så Gud, så ville man ikke overleve det. Og Gud sagde til
Moses, at han skulle føre Israel frelst ud af Ægypten, og
Gud fortalte sit navn til Moses: Jeg er. Sådan sagde Gud om
sit navn: Jeg er. Alt det skal vi tænke på, når vi hører om
hyrderne på marken uden for Betlehem. De var også alene ude
i ødemarken. De så også et lys, og de hørte en stemme. Men
stemmen advarede ikke hyrderne og sagde, at de skulle holde
sig væk, fordi de var på et helligt sted. Nej, stemmen
sagde: Frygt ikke. Hyrderne fik lov til at gå helt nær til
frelseren, barnet i krybben. De måtte bøje sig ned og se
barnet i øjenene. De skulle ikke skjulte deres ansigt. De
måtte se deres frelser i øjenene. Den frelser, som ikke kun
skal føre Israel frelst ud af deres slaveri, men fører os
alle ud af døden ind i livets land. Ja, med det lille barn
hører vi Gud sige et nyt navn om sig selv. Nu siger han ikke
kun Jeg er, men mere end det: Jeg er jeres himmelske Far.
Ordene om hyrderne på marken skal også få os til at
tænke på en anden stor begivenhed i jødernes historie,
nemlig dengang David blev valgt til konge. Det var også i
Betlehem. Profeten Samuel var sendt af Gud for at salve den
nye konge. Og Davids far troede jo det var den ældste, den
førstefødte søn, som skulle være konge. Men Samuel sagde:
nej, det er ikke ham. Så førte Davids far den næste søn frem
for profeten, men også til ham sagde Samuel nej. Det skete
med alle syv sønner. Og Samuel spurgte: Har du ikke flere
sønner. Jo, svarede faderen, den yngste er ude på marken og
vogte kvæget. Hent ham, sagde profeten og det var David, og
da profeten så ham, sagde han: Det er vores konge og han
salvede ham. David, der lige havde vogtet dyr, blev hyrde
over sit folk. Han blev den største konge, jøderne havde
haft og de længtes altid tilbage til hans tid og håbede der
ville komme en konge som han, en Davidssøn. Det er Jesus.
Han er hyrdernes hyrde. Han vogter os. Et sted siger han:
frygt ikke, du lille hjord. Jeres far har besluttet at give
jer riget. Jesus er en hyrde, der har kærlighed, ikke kun
til Israel, men til alle os små mennesker. Han kalder os: du
lille hjord. Og han fortæller, hvor han vil føre os hen, ind
i Guds rige.
Alt det må vi hører i ordene om hyrderne på marken
julenat. Vi skal gøre som Maria efter at hyrderne havde
forladt hende. Hun gemte alle disse ord i sit hjerte og
grundede over dem. Det skal vi også gøre. For i de ord er
dybe hemmeligheder gemt. Ordene peger tilbage til fjerne
tider. Og ordene peger frem og åbner fremtiden for os, så vi
ser Guds riges herlighed, ja vi ser ind i Guds hjerte.
ny prædiken
Vi holder jul hvert år. Vi ændrer måske vores
juleskikke lidt, men i det store hele er det det samme vi
gør hvert år. Det er ikke en rigtig jul, hvis vi ikke får
noget godt at spise. Det er ikke en rigtig jul, hvis vi ikke
får noget smukt at se. Vi tænder stearinlys. Vi pynter. Det
er kun en rigtig jul, når vi får noget smukt at høre. Vi
synger vores smukke,gamle julesalmer. Ja, for de fleste af
os bliver det første jul, når vi får hørt evangeliet fra
Lukasevangeliet. De dejlige ord om kejser Augustus og Maria
og Josef og barnet i krybben. Så mange gange har hørt
ordene, at vi næsten kender dem udenad, men de skal
gentages, for at det kan blive en rigtig jul.
Når vi gentager alle juleskikkene, både det vi smager
og ser og hører så er det ikke af dovenskab, fordi vi ikke
gider finde på noget nyt. Nej, det er med vilje. Vi gør alt
for at julen i år skal blive ligesom den altid har været.
Det er meningen. Det er det vi anstrenger os for at julen
bliver ved med at være som den var engang, ja, helst som den
var i vores barndom.
Andre ting i vores tilværelse prøver vi at gøre bedre
end det var førhen. Og det er kun få mennesker, som ønsker
at alting skal være som i gamle dage. Men med julen er det
sådan, at alle både børn og unge og voksen helst vil at
julen skal være helt den samme. Og det er fordi julen giver
os noget, vi ikke kan leve uden.
Når vi gentager det, når vi holder jul hvert år, når
juleevangeliet hvert år lyder i vores kirker, er det ikke
kun fordi det er en smuk fortælling og en smuk tradition,
som vi har vænnet os til. Nej, det er fordi vi har brug for
det. Det er nødvendigt. Vi kan ikke leve uden.
Mad skal vi have. Det kan vi ikke leve uden. Det kan vi
kan godt forstå. Vi må gentage vores måltider med jævne
mellemrum ellers får vi det dårligt. Og når vi har fundet en
god ret, så husker vi den, for at vi kan lave den igen,
akkurat den samme gode ret. For det hele ville blive trist,
hvis vi ingen mad havde. Og det ville blive trist hvis vi
aldrig fik god og smuk mad. Hvis kartofler og kød og sovs og
grønsager var kørt gennem en kværn og kom ind på bordet som
en grød, så ville vi til sidst blive træt af det. Vi ville
miste apetitten.
På samme måde er det med det vi høre. Det er ikke kun
det vi får ind af munden, som er livsvigtigt for os. Også
det som vi får ind af ørene er lige så vigtigt. Og vi bliver
nødt til at få det gentaget, ellers vi det dårligt. Ja, når
vi har hørt nogle gode ord, som juleevangeliet, så vil vi
selvfølgelig have dem gentaget. For det hele ville blive
trist, vi ville miste apetitten på livet, hvis ikke vi med
jævne mellemrum får det gode og søde og velsmagende ord at
høre.
Når vi gentager julen og gentager det vi smager og høre
og ser, så er det fordi vi ikke kan leve uden. Julens ord
gør vores liv godt. Og det er vel at mærke sådan, at vi kan
spise for meget og blive tunge og slappe af det. Men vi kan
ikke høre for meget af juleevangeliet. Jo mere vi hører,
desto lettere bliver vi om hjertet, desto mere energi og
lyst får vi til at leve og glæde os over livet.
Det giver Julens gode ord, glæde. Englene siger det
direkte: " Jeg forkynder jer en stor glæde." Midt ind i
vores sultne sind, midt ind i vores tavse lytten lyder
englens strålende ord: " Jeg forkynder jer en stor glæde."
Det var ikke, hvad hyrderne havde ventet. De lyttede efter
de vilde dyr. De lyttede efter farene ude i mørket. De
lyttede til nattens lyde, men det de fik at vide det var en
strålende og lysende glæde. Det var solskinsord de fik. Og
det er meget vigtigt at vi lægger mærke til englens ord.
Englen siger ikke: " Jeg fortæller jer om en stor glæde."
Som om hyrderne først skulle høre budskabet og så finde ud
af, om de kunne glæde sig over det. Englen kommer ikke med
tomme ord, som hyrderne og vi skal fylde indhold og følelser
på. Nej, englen kommer med selve glæden. " Jeg forkynder
jer en stor glæde."
Derfor er juleevangeliet til os alle. Også dem som
allermindst kan føle det. Ja, om alle vores andre juleskikke
kan sige, at de falmer for de mennesker, som er ensomme og
syge. De kan simpelthen ikke finde nogen julehygge. Måske
føler de, at al juletravlheden og alle de store julemåltider
er uhyggelige. Men sådan er det ikke med hensyn til
juleevangeliet. Det gælder ligeså meget de ulykkelige som de
lykkelige, ligeså meget de syge som de raske, måske endnu
mere. Netop dem, der sørger, har da endnu mere brug for
englens ord: " Jeg forkynder dig en stor glæde." Alle dem,
der ikke kan finde nogen glæde i deres eget liv, de har da
netop brug for at få den fortalt, at få glæde udefra. Som
det netop er de sultne, som har brug for mad. Sådan er det
netop de sørgende, som har brug for trøst. Det er netop de
hvileløse, som har bruge for fred. Og det giver
juleevangeliet.
Og jeg vil ikke male vores liv her jorden på helt sort.
Men vores følelser er det tit. Selv om der sker meget godt i
vores liv, selv om vi klare os ganske godt for det meste. Så
svinger vores følelser eller vores situation. Det sker for
de fleste af os, for nogle mere end andre, at vi vågner op
en dag, og uden at vi kan sige hvorfor, så er vores følelser
blevet kolde, og vi synes det hele er håbløst. Måske skyldes
det noget der sker, at vi har tabt noget eller mistet noget
eller at vi savner nogen, men det kan også ske uden at der
er nogen grund til det. Pludselig har vi tabt modet.
Derfor er det nødvendigt hvert år at gentage julens
gode ord, englens ord: " Jeg forkynder jer en stor glæde."
For der hører vi jo, at den glæde ikke er afhængig af vores
følelser. Den glæde kommer til verden uden for os. i
barnet i krybben. Det barn kalder glæden frem i os, hvor
sort vores sind end er. Og den glæde bliver ved. Vi kan
vende tilbage til den, hvordan det end går os. Den glæde er
stabil og fast. Det er nødvendigt det bliver gentaget for
os, for vi regner vores tanker og følelser for alt for
betydningsfulde. Det skal vi ikke. Vi skal have nok i den
glæde som juleenglen giver os. Den glæde er rigelig til os,
om vi er ensomme,trætte, syge eller glade, raske, modige.
Det er nødvendigt vi får den glæde fortalt, så der kan komme
noget godt ud af vores liv.
Ja, det er nødvendigt vi får ordene fortalt for at vi
kan tro. Det er jo næsten som om alt det mørke og håbløse
også var dominerende i Jesu liv. Når man ser på det udefra,
så er der noget sørgeligt og ynkeligt over fødslen i stalden
i Betlehem. Så tilfældigt det hele sker. Så ubvelejligt og
anstrengende og trættende. Den unge Maria skal hjemmefra,
netop på det tidspunkt hvor hun trænger til allermest hjælp
fra sin familie og fra de andre kvinder i familien. Josef
var nok ikke til stor hjælp. Hvorfor skulle det hele være
så vanskeligt: ingen værelser, ingen hjælp. Josef og Maria
var meget unge. Hvordan kunne de overhovedet se sig ud af
den situation, de var i. Ikke nok med at de nu skulle være
forældre. Det kan vel få alle unge til at blive usikre. Kan
de nu også klare det. Men de havde også fået at vide, at det
var et særligt barn, som de fik. Hvordan kunne de blive
rigtige forældre for det barn, når det begyndte så dårligt.
Det viste da, at de ikke duede, når de ikke kunne skaffe
barnet bedre forhold allerede fra fødslen.
Også senerehen i Jesu liv, da var der selvfølgelig
lyspunkter, befriende ord og befriende gerninger. Der var
øjeblikke fulde af trøst og håb. Men der var lige så mange
gange måske flere, hvor ingen forstod Jesus eller troede på
ham, selv hans nærmeste, ja, hans familie de mente han var
sindsyg, og hans disciple de fattede ikke meget af Jesu ord,
da de gik sammen med ham. Det var først efter hans død, da
de tænkte sig om, at det hele gik op for dem. Men da Jesus
levede og gik sammen med dem, da var der mange gange, hvor
de var skuffede over ham. Hvorfor blev det ikke til mere? Og
særlig slemt var det selvfølgelig langfredag. Hverken Jesu
fødsel eller hans død, yderpunkterne af hans liv ser særlig
glædelige ud. Glæden kan man ikke sige sig selv. Man skal
have den fortalt. Det er en engel, som ved fødslen julenat
siger: Se, jeg forkynder jer en stor glæde." Og det er en
engel, som ved graven påskemorgen siger: " Han er
opstanden." Det er ordene til os. Juleglæden og påskeglæden
bliver fortalt til. Det er nødvendigt. Det er også
nødvendigt at ordene gentages. For vi kan ikke sige os dem
selv. Vi kan ikke tro, hvis ikke ordene blev fortalt til
os.
I barnet i Betlehem er Guds fred kommet til os. Julen
er en fest, hvor vi fejrer den fred, som Jesus bragte til
jord, den fred, som stadig gælder, stadig er levende.
Julens under er, at vi i det lille menneskebarn i
stalden får Guds sande ansigt at se, Guds milde ansigt, som
lyser fred ud over os. Gud viser sit inderste for os i det
lille barn. For Guds kærlighed består ikke kun i, at han
ønsker alt godt for os, og har os i sine tanker. Gud fører
sin kærlighed ud i livet. Guds kærlighed er lige så virkelig
som et menneske, ja, Guds kærlighed er virkelig, er kommet
til verden, i mennesket Jesus.
Det er julens gode ord til os: " Til jer er i dag en
frelser født i Davids by. Han er Kristus, Herren."
Hvis vi får de ord gentaget ofte nok, kan det være vi
også siger: Jesus er frelseren. Ære være Gud i det højeste.
Amen.
|
|