Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Julen er glædens og tryghedens tid. Gud er os nær i det
lille barn i krybben. Hvorfor skal vi så høre om forfølgelse
og drab og ødelæggelse af den hellige by Jerusalem her på
anden juledag. Det er fordi der er meget ondt her i verden
og det må vi ikke glemme, selv ikke ved juletid. Der er
ondskab og ligegyldighed endda over for Gud. Det skal vi
ikke glemme i julens glæde, men det stærke budskab vi får
anden juledag er, at al ondskab og vold her i verden ikke
kan ophæve glæden og freden fra Gud.
I dag vil jeg læse mellem linierne i Jesu ord.
Selvfølgelig skal vi tage Jesu ord bogstaveligt. Men nogle
gange siger Jesus mere i det skjulte end han siger med rene
ord. Og det gælder i dag. Når vi læser det der står, så
lyder det meget trist. Jesus sender budbringere til jøderne,
men de vil piske og dræbe budbringerne. Som jøderne har
gjort gennem hele deres lange historie med Gud.
Jesus har set gennem fingre med, hvordan jøderne har
været. Han har gjort alt for at samle dem. Han ville samle
dem kærligt som en høne tager sig af sine kyllinger. " Men I
ville ikke". Så trist er det. Jøderne afviste Jesus. Så nu
bliver de alene, deres hus bliver øde og tomt. De to ord
rummer den værste ensomhed og intethed man kan tænke. For de
to ord, øde og tomhed, bruges i begyndelsen af vores bibel,
før Gud havde skabt himlen og jorden, dengang var der tomhed
og øde, der var mørke. For Gud havde endnu ikke talt sit
skaberord. Så stærkt er det som Jesus siger til jøderne.
Når de afviser Gud, så er de forladt af Gud, i mørke og
tomhed.
Den dom har ikke været let for Jesus. Han ville jo så
gerne samle Guds folk under Guds vinger. Ja, Jesus taler
ikke direkte om sine følelser og så gør han det alligevel,
for han citerer en salme fra GT. I sl. 69 står der: Deres
lejr skal blive øde, ingen skal bo i deres telte. Det er
altså døden der er tale om. Livet og menneske forsvinder,
hvor Gud Skaberen og Gud frelseren ikke må være. I sl. 69
gælder straffen dem, der forfølger de troende. Og
salmedigteren synger til Gud: Du ved selv, hvor jeg bliver
hånet. Mine fjenders hån har knust mit hjerte. Jeg håbede
på medfølelse, på nogen der ville trøste mig. Jeg fandt
ingen. De gav mig malurt at spise og eddike til at slukke
min tørst. Jeg er hjælpeløs, jeg lider. Lad din hjælp
beskytte mig, Gud.
Der er ingen tvivl om, at salmedigterens ord udtrykker
Jesu følelser i den sidste tid inden langfredag. Så
fortvivlet har han været. Det må vi læse mellem linierne i
prædikestykket i dag, fordi Jesus citerer sl. 69. Der står
jo i øvrigt også en forudsigelse om langfredag: de gav mig
eddike til at slukke min tørst. Jeg lider. Det kom til at
slå til.
Lidt før i salme 69 står der også: De, der hader mig
uden grund, er flere end hårene på mit hoved. Mange vil gøre
det af med mig. Jeg er blevet en fremmed for mine brødre, en
udlænding i mit eget folk. Sådan var Jesu følelser i den
sidste tid af hans liv.
Hvordan kunne Jesus bærer det. Det kunne han fordi han
stadig stolede på Gud, på Guds magt og Guds hjælp. Selv da
alle var mod Jesus. Han kunne forudse korsfæstelse for sig
selv. Han kunne forudse forfølgelse for de første kristne.
Selv da mistede Jesus ikke troen på Gud. Og det er julens
evangelium. Midt i mørket, hvor stærkt det end er, må vi
bevare troen og tilliden til Gud. Lyset fra Gud skinner og
det skærer gennem al verdens ondskab for at bringe håb og
frelse, så vi kan gå ind i Himmeriget.
Også det kan vi læse i sl. 69. Den slutter nemlig
sådan: Jeg vil lovprise Guds navn med sang. Når de ydmyge
ser det, skal de glæde sig. I, der søger Gud, skal få nyt
mod. For Herren hører på de fattige. Himmel og jord skal
lovprise ham. For Gud frelser Zion.
Sådan mente Jesus det ville slutte. Med glæde og
lovprisning og glæde og nyt mod og frelse. Og hvem vil Gud
give det til. De ydmyge, de fattige, de der søger Gud.
Hvordan kan Jesus dog tro det, når alt ser mørkest ud, når
så mange håner ham og han kun har langfredag at se frem til.
Det er fordi Jesus ved, at efter langfredag kommer påskedag.
Opstandelsen fra de døde. Frelsen fra Gud. Jesus stoler
endnu stærkere på Gud, jo tættere mørket samler sig.
Kan vi huske det, når der er mørke tider i vores liv.
Når vi føler os alene og fremmede blandt mennesker og over
for Gud. Når alt ser ud til at ende dårligt: så må vi stole
endnu mere på Guds hjælp. Vi må bevare juleglæden, selv når
vi ikke ser andet end mørke og ensomhed.
Vores prædikestykke i dag, som først ser meget trist
ud. Det taler kun om forfølgelse og drab og tomhed og øde.
Det skjuler mellem linierne en urokkelig tro på Gud. Mellem
linierne stråler glæde og lovprisning og nyt mod og frelse.
Vi kan også se det i vers 37, hvor Jesus siger, at han
gerne ville samle jøderne som hønen samler kyllingerne under
sine vinger. Det er også et citat fra en salme i GT. I sl.
91 står der om Gud: han dækker dig med sine fjer. Du kan
søge ly under hans vinger. Salme 91 handler om, hvor meget
vi må stole på Gud. Den, der sidder i den højestes skjul,
kan sige om Gud: Min tilflugt og min borg, min Gud, som jeg
stoler på." " Gud redder dig. Du skal ikke frygte for
nattens rædsler eller for pilen, der flyver om dagen. Intet
ondt skal ramme dig, for han vil give sine engle befaling om
at beskytte dig på alle dine veje. Du kan træde på løve og
slange, trampe på ungløve og øgle."
Netop det er ordene til os i dag. De er skjult mellem
prædistykkets linier. Men det er Jesu trøst til os. Han
bruger i øvrigt netop disse ord engang til disciplene for at
opmuntre dem. Han siger det til dem engang hvor de havde
været ude på mission, hvor de havde vandret afsted to og to
for at forkynde evangeliet. Jesus sagde til dem, da de
vendte tilbage: Jeg har givet jer magt til at træde på
slanger og skorpioner og magt over hele fjendens styrke og
intet vil kunne skade jer. Dog, glæd jer ikke over det, men
glæd jer over, at jeres navne er indskrevet i himlene.
Den trøst hører vi her anden juledag. Midt i mørket,
midt alt det onde, som kan være her i verden, må vi stole på
Gud. Gud vil hjælpe. Gud vil frelse. Gud er vores tilflugt
og vores borg. Vi skal ikke frygte for noget om dagen eller
noget om natten. For intet kan skade os. Og dog skal vi
ikke glæde os over det, men over at vores navne er
indskrevet i himlen. Det kan ikke slettes, det der er
skrevet ned i Himlen. Der står vores navne. De er skrevet i
Guds hjerte. Det gjorde Jesus langfredag, så der også kommer
en påskemorgen for os.
ny prædiken
Når ordene i dag kan bruges i julen, er det på grund af
den første sætning: " Jeg sender profeter og vise og
skriftkloge til jer." Jeg sender til jer. Det gør Jesus, for
han gør det samme som Gud. Gud sendte bud til os. Det skete
julenat. Da sendte Gud Jesus til jorden. Guds søn, Himlens
kongesøn, blev født. Han er en profet, som kan fortælle
sandheden til mennesker, den dybe sandhed, som ingen
mennesker selv kan finde frem til, at Gud er vores kærlige
Far i himlen. Jesus er vis, fordi han ved hvordan han skal
fortælle hvert enkelt menneske om Gud.
Jesus gjorde det på alle måder, med en fortælling, med
et strengt ord, med et blidt ord, med en berøring, men hver
gang var det helt afhængigt af hvordan det menneske var, som
Jesus talte til. Jesus er vis, så han kan se ind i
mennesker, så han kan se hvordan det er rigtigt at tale til
den enkelte.
Og Jesus er skriftklog, han var mere klog på skriften,
på bibelen end alle de jødiske lærde tilsammen, for Jesus så
gennem de skrevne bogstaver og ind i Guds hjerte. Ligesom
Gud sendte Jesus, sådan sendte Jesus sine disciple ud, som
profeter, vise og skriftkloge. De skal give sandheden om
Gud til hver enkelt menneske.
Men Jesus siger, at det vil gå dem, som det går ham
selv. Allerede fra Jesu fødsel kan vi se, hvordan mennesker
tog imod ham. Der var ikke plads til ham. Han fik den
ringeste plads i en stald, som om han var et dyr. Han måtte
flygte ud af landet for ikke at blive dræbt. Og nogen
ringere skæbne kan man ikke få. Både at blive så foragtet i
sit land at man må redde sig ud, men også at blive foragtet
i det land man kommer til, fordi man er en fremmed og fordi
man ingen ret har dér. Sådan en ussel skæbne fik Jesus
allerede fra begyndelsen.
Og da Jesus blev voksen, så var der heller ingen af
hans egne, som tog i mod ham. Og da de til sidst havde lært
ham rigtig at kende, så afviste de ham med stor voldsomhed
og vrede ved at korsfæste ham.
Når han fik en sådan modtagelse, var det fordi folk
opfattede ham som farlig. Selv da han var et uskyldigt barn,
som ikke kun gøre nogen fortræd, så var Herodes bange for
ham. Herodes følte, at barnet var stærkere end ham og at
barnet ville tage magten fra ham.
Som voksen levede Jesus lige så uskyldigt som et nyfødt
barn. Han levede uden synd. Han hjalp alle, som trængte til
ham. Og dog blev han anset for farlig af jødernes ledere. De
var bange for ham. Det var altfor rigtigt det han sagde og
gjorde. De kunne ikke tåle det. De følte magten glide dem
af hænde, fordi de kunne se, at han var af en helt anden
slags end de selv. Han var profetisk vis, Han var klogere på
skriften end de selv.
Derfor afviste de ham med stor voldsomhed. De var
ophidsede og oprørte over ham. Han rokkede ved alt, hvad de
levede på. Fordi de inderst inde følte, at Jesus havde ret,
og fordi de ikke turde følge ham og opgive sig selv og alle
deres fastgroede sandheder, så blev deres afvisning af ham
så voldsom. De dræbte ham.
Disciplene, som Jesus sendte ud, blev behandlet på
samme måde af jøderne. I stykket fra alteret hørte vi om
Stefanus. Også ham anså jøderne for farlig. De anklagede ham
for at spotte Moses, og for at tale mod loven og mod de
skikke, som Moses havde overleveret. Stefanus rokkede ved
det, som jøderne anså for fast og sikkert, Moseloven. Det
var jo Guds bud fra gammel tid af, mente de. Det måtte der
ikke rokkes ved. De ville ikke høre nyt fra Gud. I den grad
var de groet fast i det gamle, at de ikke ville høre Guds
ord. De ville ikke høre Guds glædelige ord. I løbet af
århundreder havde jøderne nemlig ændret Guds ord til at
blive sure bud og forbud, så de ikke mere kunne høre Guds
glædelige ord.
Det er forskellen mellem Stefanus og jøderne, mellem os
kristne og den jødiske religion. Vi ville jo aldrig kalde
Guds ord en lov. Det ville ikke være særlig rosende. En lov
er noget tørt og indviklet, som ikke engang eksperter rigtig
kan sætte sig ind i. Det kræver i hvert lang tid, og helt
sikker på, hvordan loven skal forstås, det bliver man
aldrig. Der kan pludselig komme nogle, som finder et smuthul
og tolker loven helt anderledes end dem, der lavede den, så
de straks må lave loven om. Man skal studere længe og
grundigt, for at kunne bruge love.
Derfor kalder vi ikke Guds ord for en lov, men for et
evangelium, for et glædeligt budskab. Glædelige ord kan
enhver høre og forstå. I hvert fald er det ikke ordenes
skyld, hvis de ikke fremkalder glæde. Så er det ikke ordene
der skal laves om, men derimod det menneske, som hører og
dog ingenting hører. Hvis ikke evangeliet fremkalder glæde,
så skyldes det ikke, at ordene er for indviklede. For der
findes ikke mere enkle ord. Man behøver ingen forudsætninger
for at høre dem. Love bruges, når mennesker skændes med
hinanden og vil have ret. Evangelium bringer fred, fred
mellem Gud og os.
Det er det nye, og måske også grunden til, at jøderne
ikke ville tage imod evangeliet, som Jesus og disciplene
blev sendt med. De ønskede ikke glæde og fred. De ønskede at
have ret. De stod på deres ret. Og den står man kun på i
kort tid, i hvert fald over for Gud; over for ham er vi alle
syndere. Det havde jøderne svært ved at indse.
Og fordi de kaldte Guds ord en lov, så var deres ører
og sind så lukkede, at de ingenting kunne høre. Jesus
derimod og Stefanus og de kristne de var åbene for den
levende Guds ord. Ham kom de med bduskab fra. Det er
forskellen mellem kristendom og jødedom.
Jøderne mærkede selv, hvor stor en forskel der var
mellem dem selv og så f.eks. Stefanus. De mest alvorlige
jøder gjorde et stort nummer ud af at holde budene, f.eks.
at faste. Som Jesus siger et sted, at de alvorlige jøder er
hyklere, fordi de går med sørgmodig miner og lader være med
at vaske sig, for at andre skal se på deres ansigter hvor
gode de er og hvor meget de faster. De kristnes ansigter er
derimod helt anderledes. Stefanus, som fulgte Jesu ord og
ikke jødernes fastelove, han så ud som en engel. Der står:
" Alle, der sad i rådet, stirrede på ham og for dem at se
var hans ansigt som en engels ansigt."
Julenat bragte englene glædesbudskab og himmelsk
herlighed til jorden. De fortalte om Jesus. Stefanus kom
også med glædesbudskabet om Jesus. Derfor er han en engel.
Selv jøderne så det. De kunne se den himmelske herlighed på
Stefanus' ansigt. De kunne se, at han kom med budskab fra
Gud. Men de ville ikke indrømme det for sig selv, for så
måtte de jo opgive alt det de havde levet på, og som de
havde regnet for faste love. Stefanus så jo ikke ind i deres
lovsamling og fandt herlighed i deres love. Han så ind i
himlen og så menneskesønnens herlighed.
Derfor var jøderne bange for ham. Han holdt sig ikke
til tomme skikke, men til Jesus. Og jøderne følte, hvor
stor forskellen var. De følte, at magten blev taget fra dem.
Omgivet alle deres love og traditioner vidste de, hvad de
havde at holde sig til. Men det nye glædesbudskab, som
Stefanus kom med, og som strålede fra hans ansigt, det følte
de som farligt. Det var kærlighedens svaghed og styrke som
de kunne se og høre på Stefanus.
Grunden til den vold og modstand, der kom mod dem, som
Jesus sendte, det er netop det glædesbudskab, som vi hører
her i julen. Det viser jo med al tydelighed, at Jesus ikke
vil tiltage sig nogen magt. Et menneske mere magtesløs end
Jesus kan man ikke forestille sig. Det ser vi tydeligt af
fødslen i stalden i Betlehem. Og det gjaldt for hele Jesu
liv og også for hans død.
Ved Jesu fødsel var det et lille forsvarsløst barn, som
blev født i Betlehem. Og dog havde det lille barn lige fra
fødslen større magt end den romerske kejser Augustus. Hvor
svag kærligheden end er, så er den stærkere end nok så mange
kejserlige soldager.
Vi har svært ved at godtage at Gud er sådan, at Guds
magt er sådan. Vi vil have, at Guds styrke er tydelig på en
mere klar måde, f.eks. i form af mange bud og eller store
opbud. Men sådan er er Gud ikke. Sådan er Guds levende ord
ikke. Vi kan også se det af Jesu død. Jesu død på korset
er tilsyndeladende udtryk for svaghed. Jesus henrettes som
en forbryder. Og dog er dette netop højdepunktet, hvor Gud
viser sine sande magt: en blødende kærlighed. Og den er
stærkere end alt andet. Det er den kristne forkyndelse, at
Jesu svaghed på korset er stærkere end Pontius Pilatus' og
de romerske soldaters magt. Jesus bryder en vej gennem
døden. Han går midtigennem magtens og det ondes centrum.
Det er også den vej, Jesu udsendinge går. De profeter,
de vise og skriftkloge, som Jesus sender, de fortæller om et
rige og viser os ind i et rige, hvor der er plads til alle
de svage og små, alle dem falder uden for normerne og ikke
kan tilpasses reglerne. Det er den styrke og den magt Jesus
viser, og som han sender sine ud med: kærligheden.
Det er jo juleevangeliet Jesus sender sine ud med:
kærlighedens budskab, som viser sin styrke i, at alle små må
kan være med her.
ny prædiken
Jerusalem og det vil sige jøderne ikke tog imod Jesus.
De troede ikke på ham. Når vi hører de ord, så tænker vi,
at det slet ikke passer til julens glæde. Jesus lyder ikke
glad. Han lyder fortvivlet og håbløs. Bedre bliver det
ikke af, at vi fra alteret hørte om Stefanus. Det er ham,
der har givet anden juledag sit navn: Sct. Stefans dag. Vi
hører, at jøderne afviste det kristne evangelium. De afviste
det med stor voldsomhed. De stenede den første kristne
prædikant. Hvordan passer det med juleglæden og julefreden.
Tidspunktet, hvor Jesus holder sin tale om Jerusalem,
er kort før hans død. Men det er mærkeligt, at Jesus ikke
kun er skuffet over, at jøderne afviser ham og endda vil slå
ham i hjel. Han er også skuffet over, at de ikke vil tro på
de kristne, Jesus efter sin død vil sende. I sig selv skulle
det være nok grund til fortvivlelse for Jesus at tænke på
langfredag. Jesus vidste, at de ville korsfæste ham, det
skulle være nok til at tage modet fra ham. Men han vidste
også, at de ville gøre det samme med hans udsendinge. Det
skulle da endnu mere tage modet fra ham. Han mødte modstand.
Og hans udsendinge mødte modstand.
Men Jesu ord viser snarere, hvor god han er til at
bevare sin tro. Bare det at han kan tænke længere end til
langfredag, er udtryk for en utrolig styrke. Enhver anden
ville jo have sagt, at nu måtte det vær nok. Nu havde han
forsøgt mange gange. Han havde mange gange besøgt Jerusalem.
Han havde klart fortalt om Gud. Og langfredag viste de
klart, hvad de mente om det. De var ikke kun ligeglade med
hans budskab. De var mod det. Men Jesus lader sig ikke slå
ud. Han vil igen sende sit budskab til dem efter sin død.
Han siger: se, jeg sender til jer profeter og vise og
skriftkloge. Og han gør det, selv om han ved, at de også da
vil afvise budskabet. Det er udtryk for en utrolig
tålmodighed. Jesus vil blive ved med at forsøge at frelse
det folk, som egentlig først og fremmest skulle være Guds
folk. Men gennem hele Israels historie kan vi læse, at det
ikke lykkedes særlig godt for dem, at være Guds folk. Gang
på gang faldt de fra troen og begyndte at dyrke afguder
eller at overtræde Guds kærlighedsbud. Jesus går helt
tilbage til Abel. Han siger at mange mennesker, som var
retfærdige, har jøderne slået ihjel. De har endda gjort det
i templet. Zakarias, Barakias' søn blev dræbt mellem
templet og alteret. Intet er helligt for jøderne. Hele Det
gamle Testamente handler om, at jøderne var halvhjertede
over for Gud, og når Gud gik dem i møde og talte til deres
hjerte, f.eks. gennem de gammeltestamentlige profeter, så
afviste jøderne dem. Jesus siger: Jerusalem, du som slår
profeterne ihjel og stener dem, der er sendt til dig. Det
er Esajas og Jeremias og Ezekiel Jesus taler om, og alle de
andre profeter, som Gud sendte for at omvende sit folk til
at gå Guds veje. Men jøderne ville ikke høre på dem. Og når
profeterne alligevel blev ved med at tale, så lukkede
jøderne munden på dem. Det er udtryk for, at Gud har en
utrolig tålmodighed. Han bliver ved med at forsøge at nå ind
til hjerterne hos sit folk.
Så når vi hører Jesu ord i dag, skal vi ikke i dem
hører en stor fortvivlelse og håbløshed og afmagt, fordi det
ikke lykkes at overbevise jøderne om Guds kærlighed. Nej,
vi skal i ordene høre en utrolig styrke og tålmodighed. Selv
om enhver anden ville have opgivet for længe siden, så siger
Jesus: Hvor ofte har jeg ikke villet samle dine børn, som en
høne samler sine kyllinger under sine vinger. Selv om
jøderne langt fra fortjener det, så elsker Jesus dem. Mange
gange har han forsøgt at samle dem. Han føler samme
tilkytning til dem som en høne, der vil beskytte sine
kyllinger. Vi har et udtryk for sådan en mor, der er meget
bekymret for sine børn og vil gøre alt for dem, ja, næsten
vil gøre for meget for dem. Vi kalder det en hønemor. Jesus
var sådan over for sit folk. Det er udtryk for en utrolig
kærlighed.
"Men I ville ikke," siger Jesus. Og så skulle man
vente, at Jesus lod det blive ved det. Man skulle vente, at
han sagde: så er det slut. Nu falder hele jeres korthus
sammen. Nu bliver jeres hus revet ned. Nu kommer straffen
over jer. Men det siger han ikke. Han siger, at deres hus
bliver tomt. Han siger: jeres hus bliver overladt til jer
selv. Det har de jo selv villet. Det har de selv gjort. Det
er egentlig ikke en straf Gud giver dem. Når de skubber Gud
ud af deres liv, har de selv bevirket, at deres liv bliver
tomt. Også det er udtryk for kærlighed, at Gud ikke bliver
vred og udsletter Jerusalem, som Gud udslettede Sodoma og
Gomorra. Men det gør Gud ikke. Han lader dem gå deres egne
veje. Og han gør det for at han igen vil komme til dem.
Jesus slutter jo med at sige, at de skal se ham igen, og da
skal de synge: Velsignet være den, som kommer i Herrens
navn. Det er topmålet af tålmodighed. Han ved, at det til
sidst skal lykkes, at de vil prise ham, og dvs. prise Gud,
prise den, som kommer i Guds navn.
Det er en stærk tro Jesus har. Intet kan slå ham ud.
Hans håb er så stærkt, at han ved, at jøderne til sidst vil
tage i mod ham og Gud. Der lyser en stor kærlighed ud af de
ord. Jesus ved, at Guds kærlighed er så stor, at jøderne
til sidst ikke kan modstå den, men vil prise Gud.
Det bliver særlig klart, når vi tænker på, at ordene,
som vores prædikestykke ender med, stammer fra en salme i
GT. Det er salme 118. Jesus må have holdt af den salme, for
han bruger den flere gange. Ved lignelsen om arbejderne i
vingården, de arbejdere, som ikke ville give deres
lejeafgift til ejeren, men slog ejerens søn ihjel. Og ved
Jesu indtog i Jerusalem er det også salme 118, som
folkeskaren synger. Den salme udtrykker en stor tro på Gud,
både en tro på, at Gud vil hjælpe og en tro på at Guds
evangelium nok skal nå mennesker og gribe dem om hjertet,
selv om det først ser ud som om de ikke vil. I salme 118
står bl.a.: i min trængsel råbte jeg på Herren, han svarede
og førte mig ud i det åbne land. Når Herre er hos mig,
frygter jeg ikke, hvad kan mennesker gøre mig? Og der står:
hårdt blev jeg trængt, var nær ved at falde, men Herren kom
mig til hjælp. Herrens hånd bringer sejr. Jeg skal ikke dø,
men leve og fortælle om Herrens gerninger. Og så er det der
står: Det er Herrens eget værk. Det er et under. Denne dag
har Herren skabt. Lad os juble og glæde os over den.
Velsignet den, der kommer i Herrens navn. Herren er gud,
han vil give os lys. Tak Herren, for han er god. Hans
trofasthed varer til evig tid.
I virkeligheden er Jesu ord i dag ikke fortvivlede og
håbløse. Tværtimod takker Jesus Gud. Det skal vi læse ud af
de ord, som han henter fra GT. Jesus ved, at Guds kærlighed
vil sejre, og at jøderne engang sammen med os vil synge:
velsignet være den, som kommer i Herrens navn.
Og så er vi jo tilbage i juletiden. Hvad er det andet
end det som juleevangeliet fortæller, at der ikke var plads
til den nyfødte konge, men han blev født og fejret
alligevel. Eller som Johannes skriver: han kom til sit eget,
men hans egne tog ikke imod ham. Men alle dem, som tog imod
ham, gav han magt til at blive Guds børn. Det er
juleevangeliet, at der er mørke her i verden, der er
modstand mod Gud, men evangeliet vil alligevel gribe
menneskers hjerter, så de tror på Gud og bliver Guds børn.
Det er julens kerne og det må vi også høre her på anden
juledag.
|
|