Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Johannes Døberen er meget beskeden. Han siger om sig
selv, at han ikke er andet end en røst, som råber i
ørkenen. Han regner ikke sin egen person særlig højt. Det
han råber har betydning. En stemme i sig selv er
ingenting. Det er ordene, som den siger, der har
betydning. Og så er det endda ikke inde på gågaden i
hovedstaden, Johannes råber sine ord. Det er ude i
ødemarken, i ørkenen, hvor han lever helt alene, og hvor
folk må komme til ham, hvis de vil høre.
Det er et mærkelig udtryk: en stemme, der råber i
ørkenen. Det hentyder til, når storkongerne dengang
rejste rundt i deres land, så sendte de en budbringer i
forvejen, for at han skulle råbe til folk, at nu kom
kongen, og de måtte sørge for, at der var en ordentlig
vej, så kongen kunne rejse standsmæssigt.
Før Gud kommer, er der en stemme, som råber og
forbereder os på hans komme. Gud er på vej. Man skulle
vente, når der er Gud, som kommer, at den stemme, der
råber om ham, er himmelsk og voldsom, så alle hører den.
Men stemmen er ikke i larmen eller stormvejret. Den er
ikke i de store verdenshistoriske begivenheder. Det var
ikke i Rom og gennem kejser Augustus, at Guds komme blev
råbt ud. Det var gennem en fattig mand ude i provinsen, i
Israel, og endda i en provins af Israel, i ørkenen. Dér
lød den stemme som ændrer vores verden. Nu kommer Gud. Der
går hul på vores verden. Den er ikke mere vores egen. Der
går hul på vores liv. Det er ikke mere vores eget. For nu
kommer der en udefra, som er Herre og dommer over vores
liv.
Gud kommer til os. Og han kommer ikke for at fuldende
det som vi har begyndt. Han kommer ikke for at rette eller
forbedre det, som vi har gjort forkert. Gud bryder hul i
det vi har gjort, det som vi står for. Gud gør indbrud i
denne verden. Han kommer som en tyv om natten. En dør går
op, og vores konge kommer, ham som vi tilhører.
Ja, Johannes siger ikke kun, at Gud er på vej. Han
siger, at han står midt iblandt os. " Midt iblandt jer
står en, som I ikke kender," Det er Johannes ord. Han
siger, at vi ikke kender vores konge. Han er som en
fremmed her. Kongen er altså ikke, som vi kunne
forestille os eller forvente os. Derfor blev han også
forkastet af mennesker. For han er fra den nye verden og
det nye liv, som er ved at bryde igennem. Fordi vores
konge er den fremmede, kan han bringe os det nye, det som
ikke stammer fra os selv. Fordi han er den fremmede, er
han vores eneste håb til fornyelse.
Hvor let bliver vi ikke låst fast i det, som vi går
og tumler med. Det binder vores tanker, så vi ikke kan
tænke i andre baner. Derfor er det nødvendigt, at der
kommer en fremmed og bryder ind i vores tankebaner og
fortæller os nyheden fra Gud.
Nyheden er, at Gud elsker os og vil gøre alt for at
vinde vores kærlighed og give os et nyt liv. Gud er ikke
en enevælds konge, der kommer med megen pragt og med mange
våben og vil gøre os underdanige og bange. Derfor er
stemmen, som forbereder hans komme, en fattig mand i
ørkenen, og derfor er kongen, som Gud sender, en fattig
mand uden ydre pragt. Gud vil ikke forskrække os. Gud
vil mødes på lige fod med os, så vi ser, hvor meget han
elsker os. Derfor har hans søn vores træk, vores kød og
blod. Han lever vores liv og dør vores død. Det er for at
vi skal forstå, at nyheden virkelig gælder os som vi er.
Nyheden om det nye liv, som skal komme, og som vi hører om
påskedag, hvor Guds søn opstår fra de døde, som vi engang
skal opstå og leve i Guds lyse himmel.
Hvor stort det er som sker, kan vi læse ud af
Johannes døberens svar til jøderne, da de spurgte ham,
hvem han er. Han svarer, at han er en stemme, som råber i
ørkenen: jævn Herrens vej. Det er ord, som Johannes har
fundet i Det gamle testamente. Hos profeten Jesaja kapitel
40. Det er et meget smukt kapitel, som handler om det, som
skal ske, når Gud engang opretter sit rige. Kapitlet
begynder sådan: Trøst, ja, trøst mit folk, så siger jeres
Gud. Tal Jerusalem kærligt til og råb kun til det, at nu
er dets strid til ende. Og det er jo fordi Gud selv
kommer og frelser. Esajas fortsætter om Gud, at han har
stor magt. Se, den Herre, herren, kommer med vælde, han
hersker med sin arm. Han vogter sin hjord som en hyrde,
samler den med armen, bærer lammene i favn og leder
fårene. Det er glædesbudskabet, at Gud vil hjælpe os. Og
Esajas beskriver hvor stor Gud er. Han troner over
jordens kreds, som græshopper er dens beboere. Han
udbreder himlen som en dug. Hvem er hans ligemand?
spørger Esajas. Løft jeres blik til himlen og se: hvem
skabte disse stjerner. Han kender hver enkelt ved navn.
Så stor er hans kraft og vælde. Og Esajas spørger: Ved du,
hørte du ikke, at Herren er en evig Gud, den vide jord har
han skabt? Han terættes og mattes ikke. Hans viden er uden
grænser. Han giver den trætte kraft, den svage styrke. Ny
kraft får de, som stoler på Gud, de får nye vinger som
ørnen. De løber uden at blive træt, vandrer uden at blive
udmattet. Fordi Gud er så stor og god og hjælpsom, skal vi
bane vejen for ham og tage imod ham.
Sådan står der i det kapitel hos Jesaja, som Johannes
henter sine ord fra. Og Johannes vil sige: nu sker det. Nu
kommer Herren. Det er mere end en almindelig konge som
kommer, for Johannes er ikke engang værdig til at løse
remmen på hans sandaler. Og jordiske konger havde jo mange
slaver, som tjente kongen og iførte ham hans tøj og sko.
Men den konge, som kommer, er en himmelsk konge. Det er
Gud skaberen selv, som er på vej for at hjælpe og frelse.
Som så mange andre steder kan vi se, at gt fortæller
smukt om det nye som skal ske, men alligevel har GT ikke
grebet den fulde rækkevidde af det nye. Himlens konge
vil ikke kun for at hjælpe Israel, men alle mennesker. Vi
er hans folk. Han er hyrde for os. Han vil give os kraft,
så vi ikke bliver trætte på vores livsvandring. Og en
anden forskel mellem GT og NT, mellem forudsigelsen hos
Esaja og opfyldelsen i Jesus, det er at Esajas spørger,
hvem er Guds ligemand, og Esajas mener, at det er der
ingen som er. Men i juleevangeliet hører vi om Jesus, at
han er Guds ligemand. Evangelisten Johannes skriver det
sådan: vi så hans herlighed, en herlighed, som den enbårne
søn har den fra faderen. I Jesus ser vi hele Guds
himmelske herlighed. Gud som har skabt jorden og himlen
og som er evig, Gud kommer til os i sin søn Jesus.
Og Jesus følger os alle vore dage. Han følger os som
dommer over alt, hvad vi gør: over hvert ord vi siger,
hver tanke vi tænker, og intet af det kan bestå for hans
dom. Men Jesus følger os også som håbet, og det er et håb,
som gælder i hvilken frygt vi end er, i hvilken synd vi
end har begået, ja, selv i døden følger Jesus os som
håbet. Der er ingen steder, hvor Jesus ikke følger os som
vores dommer og vores håb: på selvrosens og
selvsikkerhedens højder og på håbløshedens og
fortvivlelsens lave steder. Denne dom og dette håb er over
hvert af vores øjeblikke. Der er lukket op til Gud i hvert
øjeblik: Gud kommer til os: jævn Herrens vej. Vi er aldrig
uden håb, for vi er aldrig uden Jesus. Det er evangeliet
til os.
|
|