Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
2. juledag 1998
Epistellæsning: Ag.G. 6,8-14; 7,54-60.
NT-læsning : Matt. 23,34-39
Salmer : DDS 100, 104 - 98, (75) og 105.
Prædiken
Det er noget af et spring at komme fra 1. juledags evangelium om
barnet i krybben til denne 2. juledags tale om
forfulgte profeter og klagen over Jerusalems uforstand og un-
dergang.
Der er en kæmpe skridt fra englenes sang om fred fra Gud til
tilskuernes ophidsede tilråb, når sten efter sten slår ind i et
menneskes sårbare krop og knuser dets knogler.
Sådanne modsætninger sætter os ind i et spændingsfelt, hvor det
er svært at være upåvirket, men kunne vi det, ville det til gengæld
være et sikkert tegn på, at vi var blevet lige så hårdhjertede som
de modstandere, Jesus gør op med.
Og var vi først endt dér, ville vi nok have haft godt af at blive sat i
skruestikken og klemt, indtil vi atter følte smerte og sorg over
andres lidelse - en lidelse, der jo ikke hører op, bare fordi vi har
holdt en hyggelig jul.
Vi har med andre ord i dag anledning til at vågne op og prøve at
se os selv og virkeligheden i øjnene, sådan som den også kan
være.
Men selvom der altså er en afgørende forskel på den under-
liggende tone på disse to første juledage, så er der også noget,
som holder de to dage sammen.
Bag begge ligger et varsel om den særlige skæbne,
der venter Guds sendebud.
Sådanne sendebud kan have mange navne; engle, profeter, apostle
og vidner, men fælles for dem er ofte,
at de ikke kommer af egen lyst og vilje.
Som Guds sendebud er de netop sendt for at overbringe et
budskab - et budskab om sandhed og retfærdighed.
Englene, der sang på Bethlehems marker julenat, kom med et
budskab, der skabte umiddelbar forundring og så glæde.
Men vi kender også til sendebud, hvis budskab er af en helt anden
karakter.
De gammeltestamentlige profeter lagde således sjældent skjul på,
at de helst så sig fri for den opgave, Gud gav dem, og det har
næppe været hverken spændende eller opløftende at videregive et
budskab, der - hvilket ofte var tilfældet - skulle sætte adressaterne
godt og eftertrykkeligt på plads.
For blev de utilfredse - og hvem kunne vel fortænke dem i det -
var der kun én at rette vreden imod; profeten!
Ve da den, som var overbringeren af budskabet fra Gud,
for Gud selv kunne man af gode grunde ikke ramme.
Derfor havde profeternes historie og skæbne det med at gentage
sig, hver gang Gud havde noget på hjertet.
Når altså Jesus i sin anklage mod Jerusalem og dens indbyggere
forudsiger kommende sendebuds skæbne,
siger han i grunden intet nyt, men peger hen på et mønster, som
alle kendte til.
Samtidig ligger der i hans ord også en skæbnens ironi, idet det han
taler om, jo snart gik hen og blev hans egen skæbne.
For om alle Guds sendebud ved vi med sikkerhed, at netop Jesus
var den, der blev pisket, korsfæstet og slået ihjel
- og det alene fordi han kom med et budskab fra Gud,
som modtagerne ikke ville høre og tage agt af.
Og af alle ved vi, at Jesus ikke søgte at undgå sin skæbne, men
derimod gik ind i den med åbne øjne.
Han gik netop ind i lidelsen og afmagten, fordi han var kommet til
verden gennem afmagt, og fordi han i afvisningen af det, han kom
med, led den uomgængelige smerte, man oplever, når ens
kærlighed bliver afvist.
Da de, der afviste ham, endog fik ham slået ihjel,
troede alle, at de var blevet hans budskab kvit.
Men der tog de fejl.
For det første var der med Jesus ikke tale om et sendebud, hvis
afsender sad langt borte i en anden verden.
I Jesus var det jo Gud selv, de havde søgt at rydde af vejen - det
var verdens skaber og Herre, de havde prøvet at fjerne fra jordens
overflade.
“Han kom”, skriver evangelisten Johannes lakonisk, “til sit eget,
men hans egne tog ikke imod ham”.
For julens budskab er jo akkurat dette, at det er Guds selv, der
forlader sin trygge himmel og giver sig verden i vold. Det
ubeskyttede barn i krybben er den samme som den
sårede mand på korset.
Og derfor var det i netop dette tilfælde ikke muligt at trække en
skillelinie mellem Guds sendebud og Guds selv.
Det er julens hemmelighed, som egentlig først for alvor bliver
afsløret med påskens opstandelse.
For det andet lykkedes det jo ikke modstanderne at få ryddet Jesu
budskab af vejen, hverken hans kritik og dom eller hans
forkyndelse af Guds barmhjertighed.
Tværtimod viste de med al tydelighed, at det var sandt.
Som alle forudgående sendebud havde Jesus revset menneskers
uretfærdighed og ukærlighed.
Han havde opfordret dem til at besinde sig og vende om fra deres
onde tanker og gerninger, og heri lå ikke blot en mild
irettesættelse og en venlig henstilling om at gøre det bedre næste
gang.
I Jesu kritik af mennesker og deres religiøse institutioner lå der et
afgørende opgør med menneskers forsøg på at håndtere forholdet
til Gud på selvskabte præmisser.
Men en sådan kritik er der naturligvis ingen, der ønsker at høre.
Og derfor gjorde farisæerne og de jødiske ledere da også kort
proces med denne i deres øjne selvbestaltede profet.
De forhærdede sig mod hans ord, sådan som så mange andre før
dem havde gjort det mod Guds sendebud.
Og selv da de fik ham stoppet, ophørte det ikke.
Da de hverken kunne anerkende Guds budskab i profeterne eller
ved hans egen Søn, kunne de selvfølgelig heller ikke gøre det i
dem, der hørte og blev grebet af Jesu budskab.
Profeterne og Jesu skæbne blev den kristne kirkes skæbne.
Stefanus, som vi hørte om fra alteret, opfattes som kirkens første
martyr, der bevidnede budskabets sandhed og retfærdighed med
sit eget blod, og for at fastholde bevidstheden om, at hans skæbne
også kunne blive enhver kristens skæbne, fastholdt kirken siden
som Skt. Stefans Dag.
Også Stefanus var en budbringer.
Stefanus formulerede den radikale konsekvens af Jesu budskab og
opstandelsen overfor både den jødiske lov og templet, som veje til
Gud.
For Jesu død viser om noget, at jøderne jo ikke fandt Gud.
For i stedet for at modtage ham som “den, der kommer i Herrens
navn”, kaldte de ham - netop med henvisning til loven og templet -
for gudsbespotter og slog ham ihjel.
Derfor, siger Stefanus, viste både loven og templet sig som
utilstrækkelige veje til Gud.
Men ved at sige dette, sagde Stefanus i grunden ikke andet end
hvad allerede profeterne og Jesus selv havde sagt.
Og som en gentagelse af deres skæbne, blev også han ofret på
selvtilstrækkelighedens alter.
Det er derfor denne 2. juledags afgørende pointe, at al julens fred
og glæde aldrig må blive anledning til, at vi kryber i skjul og
gemmer os for kravet om sandhed og ret
- hverken i vores kirke eller i verden omkring os.
Kirken har jo netop fået til opgave at være sendebud og
budbringer om det nye, der er hændt os.
Om nogen er det vores opgave at stå fast og altid være i færd med
at viderebringe budskabet om Guds nærvær til mennesker.
Det er kirken, som må lægge ord og krop til, så at dette budskab
aldrig bliver forholdt noget menneske i verden.
Selv gav Gud afkald på sin beskyttende og usårlige tilværelse i
himlen og kom os i møde i en verden, hvor vi ofte hellere synker
ned i vor egen selvtilstrækkelighed end tager imod den hjælpende
hånd, Han rækker os.
Men han kom og han blev - og stadig opfordrer han os til at vende
om og tage imod hans kærlighed og barmhjertighed uden hvilken
vi er fortabte.
Og gør vi det, er vi hans nye sendebud, som må tage hans kors op
og gå i profeternes og vidnernes spor.
Alt dette tog Luther som en selvfølge.
For Luther var det ud fra evangeliet og Jesu egen skæbne
indlysende, at kirken og de kristne med nødvendighed måtte
komme til at opleve et sendebuds skæbne.
Et sted siger Luther således, at kirken i verden kan kendes på
mange tegn såsom forkyndelse, sakramenterne dåb, nadver,
lovsang og bøn.
Men blandt kirkens kendtegn nævner Luther også “korset”.
Korset er og skal være en stadig påmindelse om, at vi som kristne
ikke lever på et discount-evangelium med minimale omkostninger
og fuld returret for ihændehaveren.
At stå frem og fastholde sandheden indebærer en pris,
som man må være indstillet på at betale.
Den pris betalte profeterne og de første kristne vidner.
Og når vi på en 2. juledag konfronteres med dette,
stilles vi overfor spørgsmålet, om vi nu også har tænkt denne di-
mension af julevangeliet med.
For julens budskab kan ikke forblive den uforanderlige himmelske
fred på Bethlehems marker.
Julens fred er også en fred, som langt overgår, ja endog går på
tværs af julehyggen i familiens skød.
Julens fred skal også være en virkelighed for os, når vi må kæmpe
for sandhed og ret - uanset hvor og hvornår dette måtte blive
nødvendigt.
Først når vi indser det, har vi vundet den fred,
som gav profeter, apostle og vidner kraft til at trodse de torne og
den smerte, som verden mødte dem med.
Først da erfarer vi, at roserne vokser i dale.
Og først dér får vi barn Jesus i tale.
Amen.
|
|