Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
1. søndag efter Helligtrekonger 1999
GT-læsning: Salme 84
Evangelium : Luk. 2,41-52
DDS 91, 396 - 121, (432), 378.
Prædiken:
Som mennesker er vi bundet ind i tid og rum.
Vi fødes i et bestemt land og af forældre, som gør og lever, som det
er tradition, skik og brug der, hvor de blev født.
Som danske er vi placeret under ganske bestemte kulturelle, sociale
og økonomiske forhold.
Og som danskere er vi bl.a. kristne - eller i det mindste er vor kultur
gennemtrængt af kristne værdier og traditioner.
Ligeledes er også vort liv bestemt af tiden.
Tiden forandrer hele tiden alt - og tiden sætter grænser.
En dag begyndte vort liv og før eller siden skal vi dø.
Men netop derfor er alt, hvad der sker mellem fødsel og død, også
enestående og uigenkaldeligt.
Ikke en dag vender ikke, ingen handling kan gøres om.
Alt er og vil altid være det, som vi gjorde det til.
Tiden og rummet er de grænser, vi er tvunget ind under.
Set i det lys vil vi se tilbage på den fortsatte fortælling,
der har lydt her i kirken siden 1. søndag advent.
I kirken er det jo sådan, at de tekster og det evangelium, som møder
os her, ikke er resultatet af præstens tilfældige valg eller lune, men er
fastlagt for hundrede år siden.
Den første tekstrække, som vi følger i de ulige årstal, har rødder helt
tilbage til det 4. århundrede efter Kristi fødsel.
Den fortælling, som vi har lyttet til i dag, har altså lydt for mange
mennesker til forskellige tider og under forskellige livsvilkår.
Dermed skaber de tekster vi hører og det evangelium,
som forkyndes her, en form for kontinuitet og sammenhæng over tid
og rum, som er anderledes end de vilkår, vi som mennesker er
underlagt.
Men ud over dette, har fortællingen også andre træk.
For nok er der tale om en enkeltstående fortælling om en
enkeltstående begivenhed i et enkeltstående liv, men som alle andre
begivenheder er også den forbundet med det,
der gik forud og det, der siden fulgte efter.
Så når den lyder her i kirken giver den os mulighed for at sætte os i
forhold til den samlede fortælling om Jesus fra Nazareth, der på den
ene side var et ganske almindeligt menneske, men om hvem
forkyndelse hævder at det almindelige i ham var enestående i en
ganske særlig grad.
Og hvis vi ser på fortællingen om denne Jesus, sådan som det har lydt
her i kirken siden kirkeårets begyndelse, har vi nu fået samlet en
række brikker til en mosaik:
- I adventstiden hørte vi om Johannes Døber og folkets forventninger
til en kommende Messias - en frelser.
- I julen hørte vi om Jesu fødsel i Betlehem og hvordan de fattige
hyrder opsøgte barnet for at se Guds “frelse”.
- Julesøndag hørte vi, hvordan han som spæd blev båret til templet og
lovprist af Simeon og Anna som opfyldelse af deres og jødedommens
håb om Guds frelse.
- Nytårsdag konstateredes det kort og godt, at Jesus som enhver
anden jøde på 8. dagen blev omskåret og fik sit navnet “Jesus”, som
betyder “Frelseren”.
- Og nu i dag er vi ved den næste skelsættende begivenhed i enhver
jødes liv - overgangen fra barn til voksen.
For også for Jesu gjaldt det, at han efter sit 12 år blev regnet for
voksen og ansvarlig i forhold de datidens sociale og religiøse normer.
I dette korte rids er der to træk, som springer i øjnene.
Det ene er, hvor ofte fortællingerne om Jesus understreger
“almindeligheden” i hans liv dvs. fremhæver, hvordan han levede
under tidens og rummets begrænsninger.
Jesus var jo et menneske.
Han blev født i tiden og under bestemte historiske forhold.
Han blev født i et politisk og militært besat land med en bestemt
religion, kultur og forventninger.
Han var med andre ord underlagt de begrænsninger, der kendetegner
ethvert menneskes liv.
Hans liv var som vort “enestående” i den forstand,
at det var udspændt mellem fødsel og død.
På den anden side rummer selvsamme fortællinger påstanden om, at i
hans liv møder vi det,
som er enestående i en helt anden forstand af dette ord
- noget, der kun kendetegner Ham og inden anden.
I det lys kan vi f.eks. se evangeliernes paradoksale tale om hans
undfangelse ved Helligånden;
englens ord til Maria om, at det barn, hun skulle føde, skulle stå i et
enestående forhold til den Gud,
som Jøderne kendte som deres forfædres Gud.
Men hvor jøderne kun kendte Gud som den, der engang havde frelst
folket fra Egyptens slaveri, der skulle der i Jesus ikke være nogen
formidlende indstanser, ingen historier og ingen forfædre, men kun
det umiddelbare og spontane møde med Gud - det frelsende nærvær.
I Ham skulle det almindelige, vi kender, bliver brudt og
gemmemtrængt af det enestående.
I Jesus ville Gud i særlig grad møde mennesker under de rammer og
begrænsninger, som vi altid er bundet til.
I ham ville tid og rum blive sprængt, så Gud skulle være ethvert
menneske så nær, som overhovedet tænkes kunne.
Og af denne grund og i denne betydning er det altså,
at Jesus bærer sit navn: Frelseren.
Det er tillige i denne brydning mellem det almindelige og kender og
det nye og anderledes, vi skal høre og forstå
den fortælling, som vi står overfor i dag.
På den ene side kan vi nemlig sagtens forstå beretningen om Maria og
Josefs selvrådige søn som fortælling om, hvordan det er at have et
pubertetsbarn i huset, der lige har fået at vide, at det nu er voksent og
selv kan bestemme.
Under denne påskefest i Jerusalem går Jesus nemlig for første gang
sine egne veje - han frigør sig fra sine forældre og træder ind i nye
sammenhænge.
Han prøver kræfter med autoriteterne, han diskuterer religion med de
religiøse ledere og de skriftkloge,
han prøver og afprøver det grundlag, som hans forældre har givet han
gennem deres opdragelse af ham.
Her er Jesus ganske almindelig og under dette synspunkt er der tale
om en frigørelse, som forældrene naturligvis har svært ved at
acceptere. De bebrejder og irettesætter ham - for sådan er vi jo også,
vi voksne - vi vil helst altid have at vore børn forbliver vore - helst
velopdragne - børn.
På den anden side er samme begivenhed et tegn på kon- tinuitet med
det, der er gået forud og det, der følger efter.
Med Jesu underfulde undfangelse er der sat et paradoksalt ord på den
nærhed til Gud, Jesus nu er ved at nærme sig.
På eget initiativ begynder han at nærme sig indholdet af de ord, som
englen bragte Maria og hyrderne på marken,
og som Simeon og den gamle Anna talte om i templet.
For hvad alt dette usædvanlige og enestående skulle betyde for ham,
det må Jesus som et almindelig menneske kæmpe sig til rette med -
han må prøve at forstå det og i sidste ende acceptere eller forkaste det
som Guds vilje med ham.
Og hvad kom det da til at betyde for ham?
Skulle jeg svare på det i dag, ville jeg foregribe alt det,
som skal forkyndes resten af året.
Men kort og præcist kan det sammenfattes i Jesus egne ord til sine
forurettede forældre, da de kræver ham til regnskab:
“Vidst I ikke, at jeg bør være her hos min fader”.
Vidste I ikke, at det vigtigste for en jøde - ja, for ethvert menneske -
er at lære Gud at kende og leve sit liv i tryg tillid og lydighed mod
Ham, der er livets ophav.
Og denne forståelse af meningen med sit og menneskers liv fastholdt
Jesus livet igennem.
Jesus forstod og talte altid om Gud som sin Far.
Det var Ham, der lærte os at bede; Fadervor!
Som en lydig Søn lærte han sin Faders vilje at kende, men ikke nok
med det, han levede den - realiserede den i sit liv:
I mødet med de religiøse autoriteter, der satte snærende grænser for
livets udfoldelse hos andre, konfronterede han dem med kravet om
kærlighed, som det største og det vigtigste af de bud, de så nidkært
vogtede over.
I mødet mennesker, hvis liv var kørt af sporet, gjorde han dem fri af
den skyld, de ikke selv kunne komme fri af,
gav dem livet og håbet tilbage ved atter at lukke atter op for den
kærlighedens kilde, som han selv øste af.
Og da alle vendte sig mod ham og krævede hans liv, fastholdt han den
kærlighed vi hverken kan forstå eller rumme, når han bad:
“Fader: tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør!”
Overfor Ham kender vi næppe rækkevidden af de store ord om Gud,
kærlighed, nåde og tilgivelse, men set i lyset af hans liv og død
betyder det heller ikke mere så meget.
For som kronen på værket har han med sin død sat sit liv ind for vort.
Hvad han som Guds Søn kæmpede for og vandt, er i hans død og
opstandelse blevet tilgængeligt for den, der klynger sig til, at kun han
er i stand til at fri os fra vort liv fallit.
Vi skal ikke længere være et andet sted eller være en anden person,
end vi er.
Han er, hvor vi er - og hvor han er, der er hans Fader også.
Og skal kirken, vi er samlet i, have en berettigelse,
så er det at være stedet, hvor dette til stadighed bliver gentaget og
forkyndt i tiden.
For hvis ingen lægger ord, krop og rum til dette budskab, ender det
med at være enestående i den historiske forstand af ordet; at tidens
tand kvæler det og det forsvinder!
Uden dette evangelium er vi uden håb og uden fremtid.
Evangeliet har vi modtaget for at det gennem tid og rum må lyde, at
Gud i vor Herre og Frelser, Jesus Kristus, har overskredet alle
grænser for at møde os der, hvor vi er.
Så lad det altid være sandheden, vi klynger os til!
Amen.
|
|