Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
En lukket himmel. Dér tænker vi nok mest på en
overskygget og grå himmel, som truer med uvejr og storm.
En lukket himmel, det er når naturen raser og man ikke
ved, hvordan det ender. En åben himmel, det er lige modsat
når solen skinner og alt er blå. Det er, når man bliver i
godt humør og glemmer alt hvad der trykker. En åben
himmel, det er foråret. Så kan man høre fuglene synge,
planterne pible frem, varmen og livet og blomsterne folder
sig ud.
Her i dag i fortællingen om Jesu dåb hører vi om, at
himlen åbnedes. Og dér skal vi ikke kun tænke på en
forårshimmel. Vi skal tænke, hvordan det mon ville være,
hvis forårshimlen gik til side og vi så ind i en endnu
mere lysende og strålende og varm himmel.
Når foråret kan kalde liv frem, hvor meget mere kan
Guds åbne himmel gøre det. Den hører vi om ved Jesu dåb,
Det skal give godt humør, så vi glemmer alt hvad der kunne
trykke os. Fra den åbne himmel lyder gode ord. " Det er
min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag." Ikke nok
med at vi selv føler velvære og frimodighed. Vi hører
endda om, at Gud føler velbehag. Vi kommer vel til at
tænke på juleaften. Der hørte vi om engle, som sang: Ære
være Gud i det højeste og fred på jorden i mennesker, som
har hans velbehag. Og mon vi ikke tænkte juleaften, om vi
mon er blandt de mennesker, som har Guds velbehag. Vi
kunne vel nok mærke, at Guds glæde og fred strømmer ud fra
juleevangeliet til mange mennesker, men er vi blandt dem.
Her ved begyndelsen af Jesu virke hører vi igen om Guds
velbehag, og her hører vi, at det virkelig gælder os. Det
er Jesu dåb tegn på.
Det som er meningen med Jesu dåb, det er jo at
fortælle, hvordan hans liv er. Meningen med Jesu liv er
at følges med os. Han slår følge med os, for at vi kan
følges med ham. Jesus går ind under dåben, for at vi kan
gå med ham ind i himlen. Jesus går ind under syndens
straf, for at vi kan gå med ham ind i friheden. Jesus går
med os ind i døden, for at vi kan gå med ham ind til
livet.
Måske er der en skjult mening med, at Jesu virke
begynder med dåben og ender med dåben. Til sidst i
Mattæus-evangeliet siger Jesus jo: Gå ud og gør alle
mennesker til mine disciple, idet I døber dem. Disciple er
nogle, som lever sammen med Jesus og følges med ham. Der
sker det samme i Jesu dåb som i vores: han følges med os,
og vi går med ham. Vi kan slutte, at virkningen for os er
den samme som for Jesus: himlen åbnes og Guds velbehag
stråler over os. Sådan er også begyndelsen til vores liv.
Som begyndelsen var for Jesu virke. Vi døbes jo i
Faderens og sønnens og helligåndens navn. Og det er jo
netop de tre navne, vi hører om i dag. Sønnen er Jesus.
Han opfylder sin Fars vilje, og Guds ånd daler ned over
ham. Guds ånd er både Guds kraft og Guds ord. I Guds ånd
kan Jesus gøre og sige det sande og det gode. Uden
helligånden ville han ikke have kræfter til at hjælpe
mennesker. Og i fortællingen i dag høre vi om Faderen,
indirekte, når Røsten fra himlen kalder Jesus sønnen, den
elskede. De tre navne Faderen, sønnen og helligånden er
vi døbt i.
Da jøderne gik ud for at blive døbt af Johannes
Døberen, var det på en sørgelig baggrund. De ventede at
dommedag snart ville komme, og de ville gøre,hvad de kunne
for at de ikke skulle gå fortabt og blive straffet. De gik
ud til Johannes. De håbede at hans dåb kunne rense dem.
De var lettede, da de gik fra Johannes. Men de ventede jo
stadig dommedag, og helt vidste de ikke, hvordan det
skulle ende med dem selv. De følte altså at himlen var
lukket, både når de gik ud til Johannes og da de gik hjem.
De så de mørke skyer i horisonten. De mærkede, at Guds
vrede snart ville dukke op og rase og ødelægge, hvis de
ikke omvendte sig og lod sig døbe.
Men med Jesu dåb er det som om De mørke skyer og
vreden helt forsvinder. Himlen bliver lys, ja vi ser ind
bag forårshimlen, ind i et endnu større lys. Derfra hører
vi en god stemme, der taler om kærlighed og velbehag. Da
vi blev båret til vores dåb, var det ikke på en mørk
baggrund. Det var ikke for at undgå Guds vrede. Nej,
dåben må vi komme til med et lyst sind, for i dåben ser vi
ind i paradis og vi hører en god stemme, som taler om
kærlighed og velbehag. Og sådan går vi også fra dåben.
Hvor er det dejligt, at det er Jesu dåb vi er blevet
døbt til. Den dåb er smuk og glad og befriende. Der skal
ingen mørke følelser være. Det kan vi undre os over, at vi
må høre så store og varme ord her i vores verden, hvor
storm og kulde og mørket ellers plejer at herske. Sådan
tænker vi vel ved dåben af et barn. Vi tænker på at det
er begyndelsen til et menneskeliv. Og hvad kan der ikke
ske. Det ved vi fra os selv. Men det er som om dåben
jager al denne tvivl og usikkerhed væk. Selv om man intet
kan sige, om hvordan det vil gå barnet, så er himlen nu
åben over det barn, og Guds velbehag daler ned. Guds
kærlighed er som en ring, vi døbte ikke kan gå ud af, hvor
vi end går hen.
Hvor er det mærkeligt, at dåben kan være et så smukt
øjeblik. Barnet bliver båret. Barnet er i Guds hånd.
Barnet knyttes til Gud. Derfor lyder ikke kun Barnets eget
navn og forældrenes, men også Guds navn. Og mon ikke vi
alle og forældrene i det øjeblik føler det lille barn som
et under. I dåbens øjeblik føler vi tak til Gud og hjælp
fra Gud. Der er én som bærer med, så vi må være de små
mennesker, der ikke kan overskue eller klare alting. Vi må
føle os lige med det lille barn over for Gud.
Når vi tænker på vores egen dåb og alle årene, som er
gået, så ved vi jo heller ikke, hvordan vi har klaret
vores opgave. Vi kan føle livet og årene som en opgave og
som krav, det er svært at klare. Og dér kan vi godt være
helt ærlige. Selv dem som andre ser op til, de ved med sig
selv inderstinde, at det jo kun var halvt hvad de har
gjort. Der er ikke meget vi kan sige lykkedes fuldstændig
for os. Hvor meget var der ikke, som vi ikke fik nået.
Hvad ville det ikke være blevet til, hvis vi virkelig
havde taget os mere sammen.
Men alle de tanker opløses som tåge for den sol og
varme, som stråler ud fra dåben. Dåben betyder, at der
over os er en åben himmel, som løfter os oppe. Dåben
betyder, at der er en åben hånd, som holder os oppe. Vi
skal selvfølgelig give os i kast med alle de opgaver vi
ønsker os, men resultatet har vi allerede nået fra
begyndelsen af, i dåben, det er jo målet for vores liv
Guds kærlighed. Den fik vi fra begyndelsen af. Det er på
den baggrund vi skal leve vores liv.
Jesus gik ind under dåben, for at give os en lys
baggrund at leve vores liv på. Allerede fra hans dåb
begyndte Jesus at uddele frelse og forløsning til os.
Det er en af forskellen mellem Jesus og alle andre
religionsstiftere, at Jesus aldrig talte om forløsning,
som noget han trængte til. Hans ord til Johannes i dag
betyder jo netop, at Jesus gør noget for vores skyld, og
ikke for sin egen. Buddha trængte selv til den forløsning,
han forkyndte for andre. Og meget af Buddhas liv gik med
at søge denne forløsning. Til sidst fandt han den. Og da
viste han andre vejen til den.
Jesus søgte ikke selv efter forløsning. Han trængte
ikke selv til den frelse, som han forkyndte for andre. Han
forkyndte altså ikke kun frelse, han bragte den. Jesus er
frelseren.
Både Muhammed og Buddha var store enere på deres tid.
Muhammed fik en står åbenbaring, som han fortalte andre.
Buddha nåede en stor indsigt og viden og fortalte andre om
den. Jesus var den store ener, ikke fordi han havde fået
en stor åbenbaring eller nået en stor indsigt, men
simpelthen ved at være den han var.
Da Buddha døde, stod hans disciple omkring ham. Og de
sørgede over, at han skulle forlade dem. Men Buddha sagde,
at den lære, han havde givet dem, stadig var hos dem.
Læren var nu deres mester.
Da Jesus skulle forlade sin disciple, da gav han dem
dåben, som tegn på at ligesom han fra begyndelsen slog
følge med os i dåben i Jordan, sådan bliver Jesus ved med
at følges med os, og det er vores dåb tegn og pant på.
Derfor er de sidste ord i dåbsbefalingen, at Jesus siger:
Se, jeg er med jer alle dage, indtil verdens ende.
I Buddhismen er det læren eller oplysningen som er
mesteren. I kristendommen er det Jesus selv, som bliver
hos os og er vores mester.
En kristen inder blev engang spurgt: " Hvad har du
fundet i kristendommen, som du ikke havde i sin barndoms
religion?" Hans svarede: "Kristus. " " Jamen, hvilke
lærdomme har du fundet, som ikke findes i den indiske
religion?" blev han igen spurgt. " Jeg har fundet
Kristus," svarede han, " det er ham, der er forskellen."
I Kristus og dåben i hans navn er himlen åbnet over
os til frelse og glæde. Det er endnu større og bedre end
forårshimlen. Det er frelse.
ny prædiken
Der er en anden historie, som også handler om vand og
om en due. Det er fortællingen om Noa. Det var dengang
syndfloden havde udslettet alle mennesker. I 40 dage lod
Gud det regne, så vandet steg og udslettede alt. Gud havde
nemlig fortrudt, at han havde skabt menneskene. Det skar
ham i hjertet, når han så, hvordan de levede. Deres
hjertes higen og tragten var kun ond dagen lang. Derfor
kom syndfloden over jorden, fordi alle var syndere. Men
Noa blev reddet i arken. Og da var gået lang tid, og
vandet begyndte at synke, sendte Noa en due ud, men den
vendte tilbage til arken, for der stadig ingen steder den
kunne sætte sig. En uge efter sendte Noa igen en due ud,
og da den kom tilbage, havde den et frisk olieblad i
næbbet. Og en uge efter Noa igen en due ud, og den kom
ikke tilbage. Så kunne Noa se, at det igen var til at leve
på jorden. Og Gud oprettede en pagt med Noa og sagde: Jeg
vil aldrig mere forbande jorden for menneskenes skyld, for
menneskene er onde fra ungdommen af. Herefter skal, så
længe jorden står, forår og høst, kulde og hede, sommer og
vinter, dag og nat ikke ophøre. Og Gud satte en tegn på
himlen på den nye pagt: regnbuen. Regnbuen har alle de
rene farver. Den er tegn på, at Gud lader sin renhed og
sine himmelske farver omspænde menneskenes blandede og
snuskede liv.
Egentlig handler fortællingen om Jesu dåb i
Jordanfloden også om synd og død og om en ny pagt. Med
sin dåb går Jesus ind under Guds vilje og det omfatter
døden på korset. Jesus siger et sted: En dåb skal jeg
døbes med, og hvor det knuger mig, indtil den er
fuldbragt. Det er døden Jesus taler om. Med den tager han
synden og forbandelsen på sig og opretter en ny og bedre
pagt end regnbuens. For nu er det ikke kun sommer og
vinter, som skal følge efter hinanden. Nu skal det evige
liv følge efter det jordiske liv for alle dem, der tror på
Jesus. Regnbuens pagt gjaldt jorden. Regnbuen begynder og
slutter på jorden. Men Korset står på vores jord og når
ind i Himmeriget. Korset er det evige livs tegn.
Menneskene har nemlig ikke ændret sig siden Noas
dage. Det er stadig sådan, at menneskene er onde fra
ungdommen af. Det lyder overdrevet. Det lyder for groft.
Alle mennesker går da ikke rundt og slår ihjel. De fleste
mennesker gør da også gode og kærlige ting. Ja, men
ondskaben består i, at alle mennesker helst ikke vil tro
på Gud og holde sig til ham. Alle mennesker vil hellere
tro på sig selv og regner det for højere. Det gennemsyrer
alt, hvad vi gør, at vi sætter os selv højest og ikke Gud.
Det havde Johannes Døberen indset. Derfor prædikede
han ikke kun dåb og omvendelse til dem, man dengang kaldte
syndere. Han sagde også til de fromme, dem man dengang
kaldte de retfærdige, også til dem sagde han, at de skulle
omvende sig og lade sig døbe til syndernes forladelse. De
var lige så store syndere, selv om de gjorde sig stor
umage med deres fromhed og bad meget til Gud og gjorde
mange gode lovgerninger. Det må have gippet i farisæerne,
der regnede sig for troende, at Johannes sagde til dem: I
øgleunger, hvem har bragt jer på den tanke, at I kan undgå
den kommende vrede. I skal omvende jer og lade jer døbe.
Det var alle Johannes kaldte syndere. Det var alle, som
havde brug for syndernes forladelse.
Og vi kan i prædikestykket i dag se, at Johannes også
regnede sig selv for en synder. Han siger til Jesus: Jeg
trænger til at blive døbt af dig, og du kommer til mig.
Johannes følte sig så meget mindre end Jesus, at han end
ikke følge sig værdig til at binde Jesu skorem. Hos
kongerne var det den ringeste slave, som skulle bukke sig
og binde Kongens sko. Så ringe følte Johannes sig. Og
Jesus gør sig endnu ringere. Sådan var Guds vilje.
Vi kan se det en anden gang i Jesu liv, få dage før
hans død. Da fortæller Johannes evangeliet, at Jesus og
hans disciple var sammen skærtorsdag aften, og Jesus tog
sin kjortel af, og bandt et klæde om sig. Han hældte vand
op i et fad og gav sig til at vaske disciplenes fødder og
tørre dem med klædet, som han havde bundet om sig. Jesus
gjorde sig til den ringeste slave. Og Peter protesterede
da også. Ligesom Johannes Døberen gør i prædikestykket i
dag. Peter sagde: Aldrig i evighed skal du vaske mine
fødder. Men Jesus svarede, at det var nødvendigt for, at
Peter kunne blive ren. Og her tænkte Jesus jo ikke på
snavsede fødder, men på vores snavsede sjæl. Ved at gøre
sig til den ringeste slave renser Jesus os for vores synd.
For det var Guds vilje, at menneskesønnen skal tjene og
give sit liv som løsesum for os. Jesus viser, at han vil
gøre alt for os. Så stor er Guds kærlighed, at han vil
gøre hvad det skal være for at rense os, så vi kan være
med i det evige liv i Himmeriget.
For os er det svære tanker, både at alle mennesker er
syndere, og at det var nødvendigt for Jesus, at han blev
døbt og døde på et kors. Han var jo allerede Guds barn.
Det som vi bliver i dåben. Men Jesus behøvede ikke dåbe
for at blive Guds barn. Og hvorfor var det nødvendigt, at
han gjorde sin så ringe som en dødsdømt og henrettet
forbryder. Længere ned kunne man ikke komme i det jødiske
folk. En henrettet forbryder regnede man for udskudt af
Guds Hellige folk.
Men selv om det er svære tanker, så hænger de sammen.
Det viser, hvor stor en magt synden er, at Jesus måtte gå
så langt for at befri os ud af syndens magt. Og det viser,
hvor stor Guds kærlighed er, at han sendte sin eneste søn
i døden for os. Det er virkelig en omvendelse der sker, en
omvendelse af vores skæbne. Jesus dør, for at vi skal
leve. Og Jesus, Guds barn, lader sig døbe og gør sig til
synder, for at vi syndere i vores dåb kan blive Guds børn.
Jordan floden var jo ikke særlig ren, i hvert fald ikke
det sted, hvor Johannes stod, for dér var mange synder
blevet vasket af. Men vandet var dog så rent, at en
snavset synder, som trådte ned i vandet, kunne blive
renere. Med Jesus var det modsat. Han var den rene. Da
Jesus trådte ned i Jordanfloden og lod sig døbe, da var
han ikke ren mere. Snavset fra de andre døbte klæbede ved
ham. Men det var netop Guds vilje. Ikke, at de urene
skrubbede deres synder af sig, men at den rene fik dem på
sig. Jesus bytter med os. Netop derfor er han Guds elskede
søn, som stemmen fra himlen siger det.
Noas due bragte bud om liv på jorden. Den havde et
grøn blad i næbbet. Duen ved Jesu dåb bringer bud om, at
der liv i himlen. Man kan sige, at helligåndens due ved
Jesu dåb også kommer med et grønt blad. Det blad er fra
livets træ, som står i paradis. Det er tegn på det nye
liv, som Gud vil give os. Vi sejler også i en ark, som
noa. Det er kirken. Og vi lander på livets kyst.
|
|