Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Da de nærmede sig Jerusalem. Det lyder som om Jesus
og hans disciple vandrer langsomt mod den hellige by. Det
lyder som om Jesus føler det er en lang rejse. Han ved, at
han skal dø en pinefuld død. Hvert skridt han tager, er et
skridt nærmere døden. Og samtidig ved han, at lidelsen er
nødvendig. Det er meningen, at han skal bære alverdens
synd for at bringe fred. Det er Guds vilje, at Jesus skal
give sit liv og forandre døden indefra.
Det er med tunge skridt Jesus vandrer til den hellige
by, for han kender den tunge byrde han skal bære. Han
forudser dem kamp han skal kæmpe med døden. Det er ikke en
kamp han kunne vinde med gyldne våben. Han kan kun vinde
ved at være den svage, den altopofrende, den sagtmodige,
som ydmygt og stille gik ind i døden. Kun det kan forandre
døden indefra, fordi den dermed forsluger sig. Døden er så
grådig at den tager hvad den ikke kan fortære, den eneste
uskyldige, Guds søn, livets fyrste.
Paulus skriver om Jesu død og opstandelse: Døden er
opslugt og besejret. Død, hvor er din sejr? Død, hvor er
din brod?" Paulus skriver om døden, som den altfortærende,
der selv er blevet opslugt og besejret. Døden er farlig
som et giftigt dyr med brod. Når døden stikker, er der
ingen redning. Og dog efter Jesu død og opstandelse, kan
vi håne døden og sige: Død, hvor er din sejr? Død, hvor er
din brod?" Det er Jesus som trak dødens brod ud og han
gjorde det ved at ofre sig selv. Han måtte gå gennem hån
og nederlag og spot. Han måtte gå gennem angst og
ensomhed. Han måtte gå gennem det yderste mørke for at
besejre døden.
Det forudser Jesus, da han nærmer sig Jerusalem:
lidelsen og sejren. Hans sidste ridt ligner i
forbløffende grad det første ridt han var med til, endnu
før han var født; da hans mor rejste til Betlehem. Vi ser
hende altid for os ridende på et æsel. Egentlig står der
intet om det i juleevangeliet, hvordan hun kom til
Betlehem. Men det må have været på et æsel. Hun skulle
snart føde. Hun var så besværet, at hun ikke selv kunne
vandre. Det er forkert at kalde et foster for en byrde.
Men mon ikke Maria på rejsen følte sit barn som en tung
byrde hun bar og at fødslen ville blive en befrielse. Hun
var bange for smerten, som skulle komme, og hun glædede
sig til det lille barn, det nye liv, som snart skulle
komme til verden.
Mon ikke Jesus havde de samme følelser, da han
nærmere sig Jerusalem. Han bar på en byrde, som tyngede
hans skridt. Men han glædede sig også til det nye liv, som
skulle komme til verden. Han glædede sig til den herlighed
og den sejr og den befrielse, som skulle blive enden på
det hele.
Mærkelig nok har Jesus selv sammenlignet sin død og
opstandelse med en fødsel. Han sagde til sine venner kort
før sin død: Når kvinden skal føde, har hun det svært,
fordi hendes time er kommet. Men når hun har født sit
barn, husker hun ikke mere sin trængsel af glæde over, at
et menneske er født til verden.
Da Jesus nærmede sig Jerusalem, vidste han, at hans
time var kommet. Og han var fyldt med sorg, men han vidste
også, at sorgen skulle vendes til glæde. Jo, en af
julesalmerne beskriver det dækkende: Sorg er til glæde
vendt, klagen endt. Syng med Guds engleskare om fred,
trods nød og fare. Gud faders velbehag, som vil al sorgen
vende til glæde uden ende, bær os på børnevis ind i
Paradis.
Sådan er følelserne palmesøndag: fest og
fortvivlelse. Sorg og glæde. På den ene side nød og fare,
på den anden side paradis og glæde uden ende.
I Lukas-evangeliet står der, at Jesus græd, da han
kom nærmere og så byen. Men det var ikke sig selv han græd
over. Det var byen han græd over og sagde: Vidste blot
også du på denne dag, hvad der tjener til din fred." Hvad
mon der ligger i det lille ord " også": Vidste blot også
du. Mon der ligger, at Jesus ved, hvad der tjener til
freden. Og Jesus tænker på sin død og opstandelse. Derfra
vil freden komme. Og Jesus græder over byen, fordi den
tænker lige modsat, at den kun vil skaffe Jesus af vejen
for at få fred for ham. Og Jesus græder fordi han elsker
byen som en konge elsker sin by og gerne vil frelse den.
Det er det gennemgående fra palmesøndag til påskedag, at
Jesus aldrig taler om hævn, men han er fyldt af
medlidenhed med mennesker. Det er ud af medlidenhed, at
Jesus giver sit liv.
I dag den 9. april tænker vi tilbage i
Danmarkshistorien på det mørke dag, hvor tyskerne besatte
Danmark. Men hvis vi skal sammenligne Jesu indtog i
Jerusalem med vores egen historie, så må det blive
befrielsen for 50 år siden.
Jeg læste en bog om 4. maj, hvor der stod, at vi blev
befriet pr. radio med ord og uden våben. Den 4. maj rejste
folkehavet sig i en vældig glædesbølge, der skyllede
besættelsen bort. I bogen stod der om de engelske
kampvogne, da de kørte op gennem Sønderjylland, der var
sat friske bøgekviste på dem og folk hilste englænderne
med dannebrog. Og i bogen var der et fotografi af
Montgommery, Danmarks befrier, da han i kongens bil drog i
sejrstog gennem København og blev hyldet med hurraråb og
flag.
Da Jesus red ind i Jerusalem på et æsel, rejste der
sig også en glædesbølge og folk viftede med friske
palmegrene og råbte hossianna. Det var også uden våben
befrielsen kom til den hellige by. For det var Guds ord
Jesus bragte med sig, det ord, som er stærkere end døden,
det ord som skaber frihed og fred i menneskehjerter.
Der er bare den forskel. Da feltmarskal Montgomery
drog gennem København, da var han selv uden for fare, da
var krigen forbi også for ham. Men da Jesus drog ind i
Jerusalem, da var det for at kæmpe med mørkets magter og
vinde sejren.
Der er en skjult hentydning dertil, når vi hører at
folkeskaren lagde deres kapper på vejen, hvor Jesus red.
Det er udtryk for deres ærefrygt for ham. De hylder ham
som konge. Men det skal få os til at tænke på langfredag,
hvor alt blev taget fra Jesus, også hans tøj. Soldaterne
tog hans klæder og delte dem i 4 dele, en del til hver
soldat. Også kjortlen tog de, men den var vævet i ét
stykke, så soldaterne sagde: Lad os ikke rive den i
stykker, men trække lod om, hvem der skal have den." Så
dybt blev Jesus ydmyget, som der står i et skriftord i GT:
De delte mine klæder mellem sig, de kastede lod om min
klædning. Det er et billede på, at Jesus gav alt. Han
gjorde det for vores skyld.
Det onde er stadig i verden. Der er krig og ufred.
Jesus gik lidelsens vej til herlighed, for at vise at han
går med os i vores verden for at føre os ind i Guds
herlige rige. Derfor må vi hylde ham
Netop da folkeskaren hylder Jesus palmesøndag og
udråber ham som konge, da viser Jesus, hvordan han vil
være konge, nemlig som en ydmyg tjener, der vil gøre alt
for os, endda give sit liv. Det er meget smukt, når vi
hører, at folkeskaren både gik foran ham og fulgte efter
ham og sang. Han er midt i folkeskaren. Han er ikke hævet
over os. Jesus vil være midt imellem os, selv om vi er
syndere og fortabte og ikke forstår meget af det hele.
Jesus er midt imellem os, som vores konge der frelser os
fra synd og død. Derfor må vi hylde ham som folkeskaren
hyldede ham palmesøndag. Han kalder selv hyldesten frem.
Han vil den. Vi syndere må gerne hylde Jesus. Det er
rigtigt at gøre det, fordi han vil være vores konge og
være midt iblandt os og frelse os.
ny prædiken
Her i kirken er vi sat ind i en sammenhæng. Den
rækker langt tilbage i kirkens historie, ja, vi sættes ind
i en tæt sammenhæng med Jesu livsløb.
I dag hører vi om, at Jesus rider ind i Jerusalem.
Men i den fortællinger klinger både Jesu fødsel og hans
liv og død med. Fortællingen bliver også læst 1. søndag i
advent 4 uger før jul. Når den kan bruges kort før jul så
er det jo fordi julenat fortæller os det samme som
palmesøndag, at vores konge kommer til os og at vi hylder
ham med sang. Julenat hører vi jo, at vismændene kom for
at tilbede den nyfødte konge. Hyrderne gik ind til
Betlehem, Davids by, for at se frelseren, kongen, som
skulle udgå af Davids slægt. Og det er jo netop også, hvad
skarerne palmesøndag hylder Jesus som: Hosianna, du Davids
søn, synger de. Det peger også frem mod Jesu død, hvor
soldaterne hånede ham og råbte: Hil dig, jødekonge. Og
indskriften på korset over Jesu hoved lød sådan: Jesus fra
Nazareth, jødernes konge. Han havde jo også en krone på,
men den var ikke af guld. Den var af torne.
Og det er den anden sammenhæng mellem påske og jul:
Jesu fattigdom. Ved fødslen ser vi det jo tydeligt, fordi
Jesu fødes under de ringeste forhold, i en stald og bliver
lagt i en krybbe. Det var dér æslerne fik deres mad. Ved
indtoget i Jerusalem, da han nærmede sig Oliebjerget, da
gik han. Han ejede ikke engang et ridedyr. Og da han fik
et, var det et æsel, og ikke en kongelig hest. Og da Jesus
hang på korset, havde de taget hans kjortel. Den kastede
soldaterne lod om. Alt havde de taget fra ham. Og de tog
hans liv. Men konge var han. Vi ser det julenat ved en
himmelsk rigdom af lys, englene som synger for hyrderne,
og en jordisk rigdom af gaver: vismændene giver guld og
røgelse og myrra til den nyfødte. Palmesøndag sker det
samme under. Jesus der kommer vandrende, får straks
stillet et æsel til rådighed. Og folkeskarens lyse stemmer
lovsynger ham med englesang og de bøjer sig for ham, som
vismændene havde gjort. Og i påsken sker det himmelske
under påskedag, hvor det viser sig, at Jesu kongedømme er
evigt. Hvor fattig Jesus end var, da han blev født og da
han døde, så er han konge, himlens konge.
Man kan høre det i et ord, som også forbinder påske
og jul. Folkeskaren synger palmesøndag: Hosianna i det
højeste. Men det var jo netop, hvad engleskaren sang
julenat: ære være Gud i det højeste. Ordet det højeste
betyder himlen. Lovsangen som hylder Jesus lyder ikke kun
på jorden men også i himlen, for han er himmerigets konge.
Han bringer Guds himmel til os. Han er ikke en almindelig
konge. Det ved folket godt, da de modtager ham ved
Jerusalems porte. De ved, at de ikke har udpeget og valgt
ham. De ved, at det er Guds, som har valgt ham og indsat
ham, så Jesus kommer på Guds vegne, og i Guds navn. Det
ved folkeskaren. Vi kan høre det ud af deres sang:
Velsignet være han, som kommer i Herrens navn. Det er
nemlig en gammeltestamentlig salme, de synger. Salme 118,
og dér står bl.a.: Denne dag har Herren skabt. Lad os
juble og glæde os over den.
Det er underet, som sker, da folkeskaren lovsynger
Jesus, at de ikke kun hylder ham som deres jordiske konge,
men som Guds himmelske konge, der bringer lys.
Så stor en sammenhæng er der i Jesu liv, fra fødsel
til død og opstandelse. Det siger altsammen til os: Se,
din konge kommer til dig. Det hele hænger sammen på en
helt enestående måde. Andre jordiske stormænd, som har
udrettet meget til gavn for menneskeheden, de kunne måske
selv se en sammenhæng i deres liv, så de allerede fra barn
af blev forberedt til det, som de skulle yde, men døden
satte jo en stopper fra dem. Da var deres tid omme. Men
Jesu død giver os det samme som hans liv fra fødslen af,
at Jesus vil være konge for os, en ydmyg og sagtmodig
konge, som bringer tilgivelse og kærlighed, som lyser ind
i vores mørke, ja, selv ind i dødens mørke. Den
enestående sammenhæng er der hos Jesus, at han kom for at
dø. Med døden fuldbringer han, hvad han levede for, nemlig
at åbne himlen for os syndere. hans rige er evigt. Den
enestående sammenhæng er der i Jesus, så den rækker ud
over ham og samler os. Den samler os med slægterne før os,
som har holdt gudstjenester som vi. Den samler os i vores
slægt, så vi kommer sammen og i troen på Jesus bliver til
ét folk, hvilke grænser der end kan være mellem os i det
daglige. Og Jesus samler himlen og jorden, så lovsangen
over ham ikke kun lyder her i vores kirke, men også i de
højeste himlen. Hosianna i det højeste.
Palmesøndag er en god indledning på påskeugen. Den
peger frem mod langfredag og påskedag. Ja, der er samme
stemning af højtid over palmesøndag som over påskedag, den
samme lysende jubel og sang. Sammenhængen mellem påskedag
og palmesøndag kan vi se af et ord, som står lige efter
prædikestykket i dag. Da Jesus nåede ind i Jerusalem blev
der røre i hele byen og folk spurgte: hvem er han? Dette
ord: at der blev røre. Det møder vi igen langfredag: da
Jesus døde flængedes forhænget i templet fra øverst til
nederst og jorden skælvede. Det ord skælvede er på græsk
det samme som at der blev røre i Jerusalem, da Jesus gik
derind. Påskedag hører vi også at der blev et kraftigt
jordskælv og en herrens engel steg ned fra himlen og
væltede stenen bort fra graven. Dette ord jordskælv er på
græsk det samme som at der blev røre, da Jesus gik ind i
byen. Det er store kræfter som er på spil, og vi mærker
dem allerede palmesøndag.
Påskedag hører vi om engle, og mange af os
forestiller os engle som hvide væsener med palmegrene fra
paradisets have. Men her palmesøndag hører vi om
mennesker, som skærer palmegrene af træerne og lægger dem
på vejen foran Jesus og vifter med dem, samtidig med at de
hylder ham. Der har også været børn i skaren. Og det
kender vi, at når børn har sunget en sang, så kan de blive
ved med det. Og der står også senere i Mattæusevangeliet,
at børnene fulgte med Jesus ind i templet og de blev ved
med at synge: Hossiana Davids søn.
Man kunne sige meget dårligt om folkeskarens hyldest.
Man kunne kalde den løgn og hykleri, for vi ved jo, at de
samme mennesker som om søndagen råbte hossianna og bredte
deres kapper på vejen foran Jesus, de råbte nogle få dage
senere: På korset med ham. De svigtede ham. Deres hyldest
var tom. Men Jesus viste netop palmesøndag, hvad vi også
hører langfredag, at Jesus vil modtages af de mennesker på
vejen op til Jerusalem, selv om han ved, at de senere vil
forkaste ham. Han vil høre den lovsang, som de giver ham,
selv om han ved, at den snart vil høre op. Sådan er det
jo også langfredag, at det netop er for os syndere og
fortabte at Jesus giver sit liv. Han vil frelse de
fortabte, og det er folkeskaren palmesøndag og det er os.
Tegnet på frelsen - det er korset langfredag. Og Her
palmesøndag er tegnet på frelsen, at Jesus rider på et
æsel. Jesus er ikke en konge, der kommer på en stolt
stridshingst. Nej, han er en ydmyg tjener, der kommer på
et æset, et trældyr, et lastdyr, som kun fattige mennesker
brugte til at ride på. Det er tegnet på, at Jesus vil
frelse os, fortabte. Jesus gør sig fattig for os og vil
bære vores synd.
Netop da folkeskaren hylder ham som konge og udråber
ham som konge, da viser Jesus, hvordan han vil være det,
som en ydmyg tjener, der vil gøre alt for sit folk, endda
give sit liv. Det er meget smukt, når vi hører, at
folkeskaren både gik foran ham og fulgte efter ham og
sang. Han er midti folket. Han er ikke hævet over folket
på en stridshingst, men det er som om han går mellem dem,
rider på et lavt æsel. Jesus vil være midt imellem os,
selv om vi er syndere og fortabte og ikke forstår meget af
det hele. Selv om vi også er løgnere og hyklere og vores
sindstemning også kan skifte fra den ene dag til den
anden, så vil Jesus være midt imellem os, som vores konge
der frelser os fra synd og død. Derfor var det ikke
forkert, at folkeskaren hyldede Jesus palmesøndag. Han
kaldte selv deres hyldest frem. Han ville den. Med vores
halve hjerter og vores manglende forstand må vi også gerne
hylde Jesus. Det er rigtigt at gøre det, fordi han vil
være vores konge og være midt iblandt os, selv om vi er
syndere.
|
|