Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Der er en særlig stemning over nadveren eller
altergangen. Vi er helt stille, når vi knæler. Vi snakker
ikke sammen som vi ellers gør ved fester, hvor vi spiser
og drikker sammen. Ved nadveren hører vi ord. Det er dybe
ord. Det er sande ord. Det er gode ord.
Det stille og højtidelige ved altergangen stammer
helt fra første gang, den aften, hvor Jesus spiste
påskemåltidet med sine venner, før han skulle dø.
Det højtidelige dengang begyndte allerede ved
forberedelsen af festen. Det skete på en overnaturlig
måde. I Lukas evangeliet fortælles det, at Peter og
Johannes skal gå ind til Jerusalem og Jesus siger: Når I
kommer ind i beyn, vil I møde en mand, som bærer på en
vandkrukke. Følg efter ham til det hus han går ind i. Dér
bliver I vist op til en festsal, hvor vi må være. I
forvejen er det dejligt at forberede en fest. Men Jesu
venner har følt en særlig glæde. De følte, at Gud selv
var med ved forberedelserne. Det var overnaturligt det
som skete.
Det viste også at der er noget særligt over Jesus.
Han er ganske vist ikke rig. Han ejer ikke selv et hus i
Jerusalem og han har ikke penge til at leje en festsal.
Men alligevel er han som en konge, der bare kan udpege det
sted han vil være og så sker det.
Det samme viser Jesu ord ved begyndelsen af festen.
De ord kommer ellers som et chock for hans venner. Jesus
siger: " En af jer vil forråde mig." Det kan ske ved
fester, at der er en, som vil provokere og siger noget,
som ødelægger feststemningen og måske starter en stor
diskussion. Det var helt uden for feststemningen, at Jesus
sagde: en af jer vil forråde mig. Jødernes påske handlede
om frelse og frihed, at de tusind år før blev reddet ud af
slaveriet i Ægypten. Jødernes påske var en trøst og en
styrke: Gud havde udvalgt dem og ville hjælpe dem under
alle forhold. De var Guds folk. Men Jesus begynder
påskefesten negativt: Han taler om forræderi, fangeskab,
død.
Og så er der dog en stor styrke over Jesu ord. Han
ved, hvad der vil ske. Han bliver svigtet. Men det er som
om han styrer det selv. I Johannes-evangeliet siger Jesus
endda til Judas: Hvad du gør, gør det snart. Jesus virker
ikke som en, der er svag og usikker, selv han står over
for forræderi. Det er ikke som om Jesus er skuffet over
det som skal ske. Han regner med det. Han vil det.
Der var ellers god grund til at Jesus var skuffet
over Judas. Judas havde fulgt Jesus lige fra begyndelsen.
Hvordan kan han hjælpe Jesu fjender. Og endda gøre det
for penge. Det er som om Judas intet har lært af at gå
sammen med Jesus. Man kunne forstå, at Judas ikke mente,
at Jesus havde levet op til hans forventninger. Judas
havde måske ventet, at Jesus var en oprører, som ville
starte en opstand mod romerne. Og nu indser Judas, at
Jesus ikke har den ringeste interesse i det. Men det er
nedrigt, at Judas forlanger penge for at forråde Jesus.
Man har ville gøre Judas til en helt særlig skurk.
Men forskellen til de andre disciple er ikke så stor. De
svigter også Jesus. Peter forråder ikke. Men han
benægter, at han kender til Jesus. Og det går næsten ud på
et. Ja, påskedag hører vi om to disciple, som er på flugt
væk fra Jerusalem. Og de går netop og taler om, at de
havde håbet, at Jesus skulle befri Israel. De mente ikke,
at han havde levet op til deres forventninger. De havde
sammen følelser som Judas. De går ikke så langt som han.
Men de kunne have gjort det.
Det må de selv mene. For da Jesus siger: " En af jer
vil forråde mig". Så spørger de alle: " Det er vel ikke
mig." Så usikre er de på sig selv. De er bange for, at de
selv er den feje forrædder. Dermed stiller de sig selv på
linje med Judas. Det må vi også indrømme. At vi ikke
kender os selv og hvad vi kunne finde på. Men Jesus kender
os. Derfor siger de alle ham: Er det mig, som er
forræderen." De mener, at Jesus må vide det.
Måske er det derfor der er en dyb stilhed over
nadveren. Vi hører sandheden om os selv. At vi har svigtet
eller at vi ikke er til at stole på. Vi kan ikke engang
stole på os selv.
Stilheden ved nadveren kommer af, at vi må sørge over
os selv, vi må sørge over det, som Jesus måtte gennemgå
for at frelse os. Han blev alene og hele hans livsværk
faldt sammen. Alle dem han havde lært om troen, de tænkte
kun på sig selv.
Men stilheden ved nadveren kommer også af en undren
over, at Jesus bliver ved med at være den givende. Han
giver sig selv. Han giver syndernes forladelse. Han giver
det eneste, som vi mennesker kan leve på, hvad enten vi er
som Judas eller vi kun er almindeligt feje. Jesus giver
os Guds tilgivelse.
Selv om altergangen er et begravlsesmåltid og selv om
disciplene var bedrøvede over deres liv, så fik de lov til
at se frem til tilgivelse. Den fik de alle. Den har vi
alle brug for. Nu er døren åben til det evige liv.
Derfor er altergangen også en dejlig fest. I en salme
i GT står der om brødet, at det styrker menneskets hjerte.
I samme salme står der om vinen, at den glæder menneskets
hjerte. Det gælder i særlig grad brødet og vinen ved
altergangen. Den styrker og den glæder. Det er ganske vist
det sidste måltid Jesus har med sine disciple, men han
taler om Guds rige, hvor han igen skal holde fest med os.
Nadveren er, at vi er sammen med hinanden og med Jesus og
får glæde og styrke fra det. Egentlig kan man sige, at det
er den opstandne Jesus, der rækker os brødet og vinen og
gør sig til brødet og vinen, for at være helt sammen med
os. Det ligner festen i himmeriget, i Guds evige rige,
hvor vi skal være fulkommen et og intet kan skille os.
En af de dejligste fester, som findes, er et bryllup.
Det er så livsbekræftende, at to siger ja til hinanden. De
siger ikke måske. De siger kort og klart Ja. Og det giver
en tro på fremtiden, at to vil leve sammen og hjælpe
hinanden og være til glæde for hinanden.
Nadveren er som et bryllup. Vi kan se det til sidst i
Johannes evangeliet. Der er nogle taler som man kalder
Jesu afskedstaler. Måske stammer nogle af ordene fra
skærtorsdag. Dér siger Jesus: Jeg kalder jer venner. Det
er mig, der har udvalgt jer. Men det ligner jo
fuldstændig et bryllup, hvor to har udvalgt hinanden til
at være venner og kærester. I afskedstalerne siger Jesus
også: som jeg har elsket jer, skal I også elske hinanden.
Bliv i min kærlighed." Og det er helt som et bryllup, som
kun handler om kærlighed. Og ved sådan en fest er det som
om alles øjne har en særlig glans, det gælder selvfølgelig
især for brudeparret. I afskedstalerne siger Jesus det så
stærkt: sådan har jeg talt til jer, for at min glæde skal
være i jer og jeres glæde blive fuldkommen." Og Jesus har
omsorg for os. Han siger: Jeg vil ikke efterlade jer
faderløse. Og han beder Gud om at bevare os fra det onde.
Også det ligner et bryllup, hvor to har omsorg for
hinanden og vil gøre alt for hinanden, så livet må lykkes.
Jesus siger det endda så stærkt: Far, jeg vil, at hvor jeg
er, skal også de, som du har givet mig, være hos mig." To,
som bliver gift, kan ikke leve uden hinanden. De vil leve
deres dage sammen. Det siger Jesus også om os. Han vil
ikke leve uden os. Jesus siger: Far, jeg vil, at hvor jeg
er, skal også de, som du har givet mig være hos mig.
Nadveren er som den dejligste fest, der findes, selv
om nadveren indeholder både sorg og glæde. Vi må sørge
over os selv. Vi må sørge over det, som Jesus måtte
gennemgå for at frelse os. Og vi må glæde over det som
Jesus giver. Vi må føle en dyb lettelse over at vi er
frelst. Jesus har gjort det. Al vores synd er fjernet.
Vi er med i den himmelske fest.
ny prædiken
Judas er med ved nadveren skærtorsdag. Det fortæller
evangelisten Mattæus. Judas er med ved den hellige nadver.
Hvordan kan det lade sig gøre? Man kunne forstå det, hvis
ingen af de andre vidste, hvad Judas var i færd med, at
forråde Jesus og overgive ham til dødsfjenderne. Men Jesus
vidste jo, hvad Judas havde i tankerne.
Men ingen af evangelisterne fortæller, at Judas var
gået før nadveren, og da slet ikke at Jesus sendte ham
bort inden han rakte sine disciple sig selv i brødet og
vinen. Det viser, at ingen er udelukket fra nadveren, ikke
engang forræderen. Judas er med. Det er vigtigt. Det
viser, at nadveren ikke er et helligt måltid kun for de
rene. Nadveren er for os alle.
" Vor Herre Jesus Kristus tog i den nat, da han blev
forrådt, et brød" -
i den nat, da han blev forrådt. Og på en måde blev han
forrådt af dem alle. Og han vidste det. Han vidste, at de
ikke ville våge med ham. Han vidste, at de ville flygte,
og at Peter ville fornæte. Han vidste, at Thomas ville
tvivle, og at det eneste kys han vil få var Judas`.
Hvor må Jesus have følt sig alene - i den nat, da han
blev forrådt. Hvor var det forståeligt, hvis han havde
rejst sig fra bordet og sagt, at dem ville han ikke spise
sammen med, at han var skuffet over dem. Han havde troet
på dem, men de havde vist sig uværdige.
Engang da Jesus havde bespist 5000 mennesker med fem
brød og to fisk, og folkeskaren kom for at gøre ham til
deres konge, da gik han fra dem op i bjergene, alene. I
denne nat, da han ved, at de uden at røre en finger vil
lade ham dø under hån og spot på et kors som en forbryder.
I denne nat bliver han hos dem og siger, at han er deres.
Jesus følte sig ikke alene. I den nat da han blev
forrådt. Netop i den nat gav han tegnet, som hæver det
over al tvivl, at han vil være sammen med os, som er
uværdige til det.
De skriftkloge og farisæerne, Jesu dødsfjender, var
blev forarget hver gang han spiste med toldere og syndere,
de mennesker, som havde levet forkasteligt og som ikke
duede. Nu gør Jesus det igen, så det er næsten forargeligt
eller uforståeligt selv for troende. Jesus spiser sammen
med dem, der svigter totalt. Og Jesus siger, at dette hans
fællesskab med dem også gælder, når de selv erkender og må
skamme sig over deres falskhed og svigt, nemlig da Jesus
dør på Golgata forladt og alene. Ved sit sidste måltid med
dem giver han et håndgribeligt tegn på, at han dør for os,
netop som vi er, syndere.
Ligesom Jesus brækker brødet og giver det til os,
sådan blev hans legeme brækket for os langfredag. Og
ligesom vinen flyder, og skænkes til hver enkelt, og
bægeret tømmes, sådan giver Jesus sit blod, sig selv, helt
for os. Og vi ligner disciplene, forrædere, fornægtere,
tvivlere. Større kærlighedserklæring kan ikke gives end
det Jesus siger skærtorsdag og som han gør langfredag.
Det hænder vel, at forældre giver deres liv for at
beskytte deres børn, eller at nogen får betaling for at
kaste sig imellem, hvis der bliver skudt på deres
præsident. Der er mennesker, som er døde for deres land,
men er der nogen, som ville give sit liv for at redde en
stikker eller en forræder? Ville man dø for dem, der
havde skuffet og endda prisgivet én?
Det gjorde Jesus. Netop dér på korset langfredag på
Golgata, hvor det var allertydeligst, at de ikke ville
følge ham, ikke ville tro ham, da er det for dem han dør.
Det er nadveren tegn på. Den er et håndgribeligt tegn, som
vi må holde os til, når vi kun ser synd og falskhed og
svigt hos os selv.
I vores tid og i vores verden tales der meget om, at
mennesker skal kunne fungere. Der er psykologer, som
mener, at mange af os almindelige mennesker er psykisk
sårbare. Vi fungerer godt under normale forhold, men der
skal ikke meget til at ryste os, så vi ikke kan fungere.
I kristendommen hører vi noget helt andet. Vi må
erkende og skamme os over vores fallit med hensyn til
kærligheden og troen. Vi er ikke kun sårbare. Vi er
dødeligt såret. Og det eneste, som kan frelse os, det er
at der er én, som elsker os akkurat som vi er. Og det gør
Jesus. Han elsker os, selv om vi er syndere og ikke
fungere som hele mennesker. Nadveren er et håndgribeligt
tegn, som vi må holde os til, når vi kun ser synd og
falskhed og svigt hos os selv. Jesus døde for os, netop
som vi er, syndere.
Det vil altid være en ny pagt, som kommer til udtryk
i nadveren: det forbund, det løfte, at Jesus binder sig
til os, nøjagtig som vi er, og i sin død udfører Guds
kærlighed og tilgivelse til os. Det er den nye pagt ved
Jesu blod, som udgydes for os til syndernes forladelse.
Luther siger det sådan i sin lille katekismus: Det er
så vist ikke at spise og drikke, der gør det, men de ord,
der står: Givet og udgydt for jer til synderesnes
forladelse. For disse ord er sammen med det, legemligt at
spise og drikke, hovedsagen i sakramentet og den, som tror
disse ord, han har, hvad de siger, og som de lyder, nemlig
syndernes forladelse.
Der er mennesker som førhen mente, at man skulle være
værdig til at gå til alters og være med i den hellige
handling. De ville gerne have et andagtsfuldt sind den dag
de gjorde det. Hvis der var problemer i hverdagen, som
stjal deres tanker, så følte de sig ikke værdige til at
deltage i nadveren. Men det var meget forkert. Vi skal
ikke gøre os værdige til at spise det lille stykke brød og
drikke det lille glas vin. Vi skal ikke tænke bestemte
tanker. Vi må endda gerne tænke, at det er noget mærkeligt
vi deltager i. For det gjorde disciplene første gang. De
forstod ikke det mindste af, hvad Jesus sagde og gjorde
skærtorsdag aften. Og det var dem næsten imod, at han
sagde, at han nu gav sig til dem.
Vi må være ligesom de første disciple, vantro
syndere, når vi går op til alteret. Vi skal ikke være
hellige og rene og værdige. Det kan vi aldrig gøre os selv
til. Vi må netop være som vi er og bringe alle vores
tanker frem for Jesus, også når de er fyldt med hverdagens
problemer. Jesus kender os, bedre end vi kender os selv.
I den forstand skal vi ikke gøre noget bestemt i vores
tanker. Vi må være helt os selv selv og alligevel helt
nær ved Jesus.
Herre Jesus, vor Bror og Frelser. - i vor verden
gælder det om at have helbred og indsigt, at have fremgang
og succes. Du stiller ikke de samme hårde krav. Du tager
imod alle, der ikke kan klare sig på egen hånd. Derfor
vender vi os til dig. Løs os fra alle de bånd, som vil
kvæle os. Lad os hvile ud i dit evangelium i den
tilgivelse, som du har vundet langfredag og skænker os i
nadveren.
ny prædiken
Domine Sanctus. Sådan synger Kim Larsen i en af sine
sange. Det er latin. " Domine Sanctus." Domine har vi i et
andet ord, nemlig dominere, det betyder at herske over,
undertrykke. Domine betyder Hersker, men uden den dårlige
klang. Der er jo nogle herskere, som er kloge og gode og
som ikke dominerer, men tværtimod sørger for fred og gode
dage for folket. Sanctus kender vi også fra sankt Peter.
Det betyder helgen eller hellig. " Domine Sanctus". Det
lyder smukt og fyldt med mening. Derfor kunne Kim Larsen
bruge ordene i sin sang, fordi der er et eller andet
særligt over de ord. " Domine Sanctus."
Men sangen forstår man først, når man har set hans
film " Midt om natten." Den handler om to venner, som
prøver at opbygge noget godt sammen, men der er så meget
ondt, som er mod dem. De to venner har holdt sammen lige
fra børn. Og i filmen er der en scene, hvor de leger
sammen som børn, og så bestemmer de, at de vil sværge
hinanden evigt venskab. For at vise det er alvor og ikke
kun tomme ord, men at de virkelig vil gøre alt for at
holde sammen og hjælpe hinanden. For at gøre det til en
hellig venskabspagt, så bestemmer de, at de vil ridse sig
i armen med en kniv, så der kommer lidt blod, og så skal
de trykke sårene mod hinanden, blande blod, og imens skal
de sige ordene " domine sanctus."
De ord er latin og betyder " Hellige Herre". De er
taget fra kristendommen, og de står også i
altergangsordene. Lige i begyndelsen af altergangen siger
præsten: " Hellig, hellig, hellig er Herren." Længere inde
i altergangen siger præsten: " Vor Herre, Jesus Kristus."
Det er altså Jesus som er vores hellige Herre, Domine
Sanctus. Det er mærkeligt, netop dér står at Vor Herre
Jesus tog i den nat han blev forrådt, et brød. Midt om
natten tog Jesus brødet og delte det ud. Midt om natten,
jamen det var jo også titlen på Kim Larsens film. Det er
ikke sikkert at han med den titel vil have os til at tænke
på altergangen, Det er måske ikke derfor han bruger ordene
Domine Sanctus. Men i hvert fald kan vi bruge den scene,
hvor de to drenge leger og sværger hinanden venskab, den
scene kan vi bruge som billede på, hvad der sker i
altergangen eller nadveren.
Skærtorsdag svor Jesus også venskab til sine venner.
Og han blandede blod med dem og sagde kraftfyldte ord.
Jesus sagde om vinen, at det var hans blod. Og de fik det
ved at drikke det. Og Jesus sagde om brødet, at det var
hans legeme. Også det er kraftfyldte ord. På latin lyder
ordene om brødet sådan: " Hoc est corpus meum." Dette er
mit legeme. I gamle dage følte man at de ord var fyldt med
kraft, så tryllekunstnere eller magikere brugte ordene,
når de skulle gøre indtryk på mennesker, de sagde ikke hoc
est corpus, de sagde hokuspokus. Når de ville gøre et
under.
Man kunne også godt synes om det Jesus siger
skærtorsdag og om det han giver, et stykke brød og lidt
vin, at det er lidt kunstigt, og at det i virkeligheden er
ingenting, ligesom en tryllekunst jo bare er bedrag.
Tryllekunstneren gør et stort nummer, men i virkeligheden
er det ikke hvad det ser ud til.
Det er mærkeligt hvad Jesus gør skærtorsdag, men det
er ikke mere mærkeligt end hvad de to drenge gør, da de
sværger hinanden venskab. De synes ikke, det er nok bare
at sige det til hinanden: " Jeg vil være din ven. Jeg vil
være det altid." Nej, man skal gøre et eller andet, så man
ved det er alvor og så man kan huske det altid.
Det er derfor Jesus siger de mærkelige ord og giver
vinen som sit blod, for at vise, at det er alvor, og at
det altid vil stå fast, venskabet. " Jeg vil være din
ven." De ord kunne man godt glemme. Men Jesus siger dem på
en sådan måde, at vi aldrig kan glemme dem eller glemme,
hvad de betyder, et evigt venskab.
Altergangen er altså ikke noget kunstigt og
intetsigende, nej, det er noget meget vigtigt, noget som
vi aldrig må glemme, og som betyder en masse. Det er en
billedhandling, som Jesus gør.
Det er også en billedehandling, da de to drenge i Kim
Larsens film skal lægge deres arme mod hinanden og lade
deres blod løbe sammen. Det betyder jo, at de nu er så
fælles, at de har samme blod i deres årer. De er brødre,
og de er det gennem tykt og tyndt. De mener det, så
alvorligt at de vil gøre sig selv ondt for det, ja, det
skal måske vise, at de vil dø for hinanden, hvis det
skulle komme til det. De vil stå ved siden af hinanden,
hvad der end kommer. De må vide, at de altid kan stole på
den anden.
Og det er jo akkurat hvad Jesus vil med den
billedhandling, som han gør skærtorsdag. Når han giver os
vinen at drikke som sit blod, er det for at vise, at han
er i os. Vi er ét med ham, og intet kan mere skille os fra
Jesus, for venskabet fylder os helt og trængt ud i alle
dele af vores krop.
Ja, den billedhandling, som Jesus gør skærtorsdag,
betyder, at han vil dø for os. Han vil altid stå ved vores
side. Vi må stole på ham under alle forhold. Så meget vil
han tage sig af os, at han vil give sit liv for os. Så
meget betyder pagten for ham. Vi er hans søstre og brødre.
I Kim Larsens film er det kun drenge, som leger. Og
man kunne sige, at det er helt forkert at sammenligne
sådan en drengeleg med noget så helligt og smukt som
nadveren. Men dér har Kim Larsen en helt anden mening. I
hans film husker hovedpersonerne mange år efter, da de er
blevet voksne, de husker den situation fra deres barndom.
Det er meget vigtigt for dem. Ja, måske bruger Kim Larsen
endda den gamle skik at sværge blodsvenskab, han bruger
den, fordi han mener, at vi savner ritualer, som kan være
hellige og kraftfyldte for os og fortælle os om evigt
venskab.
Selvfølgelig er der også forskelle mellem drengelegen
i filmen og nadveren i kirken. Jesus giver os ikke kun
sit eget venskab. Han giver os Guds venskab. I
nadverritualet hedder det, at pagten er til syndernes
forladelse, dvs. den betyder tilgivelse. Gud fjerner alt
det onde, som er kommet mellem ham og os. Nu kan intet
mere skille os fra ham.
En anden forskel mellem filmen og nadveren, er at
Jesus ikke kun ridser sig i armen, så der kommer lidt
blod. Nej, han lader sig korsfæste. Han giver alt sit
blod. Det er jo for at venskabet virkelig skal være evigt.
Han tager alt det onde på sig. Han giver sit liv for os,
for at vi skal leve. Vores død kan ikke sætte et punktum
på vores venskab med Jesus og Gud. Han bliver i os og vi i
ham på trods af døden. Det er den evige pagt Jesus har
oprettet, som nadveren er tegn på.
Jesus giver sig selv, så vi kan leve. Det har
dronning Margrethe skildret smukt på et af alterklæderne
til Haderslev domkirke. Det billede hun har sat på én af
messekapperne, forestiller en pelikan, som prikker sig med
sit næb i hjertet, så der kommer blod. Det fortælles
nemlig, at pelikanmødre ikke kan se til, at deres unger
sulter. Så hvis der et år ikke er mad og ungerne er ved at
dø, så prikker pelikanen sig i hjertet, så blodet flyder
og ungerne får så det, så de kan leve.
Jesus giver sig selv helt for os, for at vi kan leve.
Den kærlighed må vi høre ud af altergangen.
Domine Sanctus. De ord har I sikkert hørt mange
gange, når I hørte Kim Larsens sang. Men I har sikkert
ikke forstået dem. Alligevel kunne I måske godt lide
sangen og synes, at den er smuk. På samme måde skal I ikke
kun forstå alt, hvad der sker i nadveren, for at den kan
blive smuk og højtidelig for jer.
Men hvis vi altså kort skal sige, hvad nadveren,
betyder, så er det altså, at vi synger " domine Sanctus."
Amen.
|
|