Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Det er som om alt fortættes omkring Jesus. Dér hvor
han er er luften mættet af betydning omkring ham. Det
kommer frem også ved ganske enkle ting, f.eks. når der
står i beretningen om langfredag, at de giver Jesus eddike
at drikke, så gør de det for at håne Jesus. Han tørster og
de giver ham noget der er så surt at det ikke er til at
drikke. Men i virkeligheden er det også en forudsigelse,
som de ufrivilligt kommer til at opfylde. Der står nemlig
i en salme i GT: Deres hån har knust mit hjerte. De gav
mig eddike til at slukke min tørst. Eller når Jesus siger
på korset: Far, i dine hænder betror jeg min ånd. Så er
det også en sætning fra en salme i det GT. Der står: I
dine hænder betror jeg min ånd, du udfrier mig, Herre, du
trofaste Gud.
De to salmer skal i dag fortælle os om Jesu følelser
langfredag. Det er salme 31 og salme 69 i GT. De to salmer
fortæller om Jesu fortvivlelse, men de fortæller lige så
meget om Jesu faste tro. De fortæller, at Jesus ser frem.
Han ved, at Gud vil frelse.
I salme 31 er Jesu mørke tanker udtrykt med følgende
ord: Vær mig nådig Herre, for jeg er i nød. Mit øje er
sløret af sorg." Da Jesus hang på korset, var han i nød.
Jesus var ikke overmenneskelig, så han ikke følte smerten.
Og hans sind var ikke umenneskeligt, så han ikke blev
berørt af menneskers ondskab. Nej, hans sind var fyldt af
sorg over mennesker, at de ikke ville tro på, når han
bragte hele Guds kærlighed. Jesus sørgede over, at
mennesker kan være så blinde og fanget af mørket, at de
bliver glader over lyset fra Gud, men gør alt for at dræbe
den, som kommer fra Gud.
I salme 31 står der: Min kraft er nedbrudt i min nød,
min krop sygner hen. Jeg bliver spottet af alle mine
fjender. Jeg hører mange hviske, alle vegne er der rædsel,
de rotter sig sammen mod mig, lægger planer om at tage mit
liv." Da Jesus hænger på korset langfredag, er det ikke
åndelig smerte han føler. Det er også legemlig smerte.
Selv om Jesus er Guds søn, så er han ikke hævet over det
jordiske. Sådan er vi mennesker jo hele personer med krop
og sjæl, og hvis vores krop sygner hen, ja, så er det os
som person der er i nød. Sådan har Jesus det, for han er
menneske som os. Det kan vi også se af, at han føler
dybt, at han er sat uden for. Han hører andre hviske om
sig, rotte sig sammen mod ham. Hvor vigtig er det ikke for
os mennesker at have nogen vi hører til, så vi ikke føler
os alene. Sådan har Jesus det også. Derfor føler han det
dybt, da han er alene, forladt af sine venner, og udsat
for sine fjenders forfølgelse.
I salme 69 kan vi også høre hvor stor angst Jesus
har. Salmen begynder sådan: Frels mig, Gud, for vandet når
mig til halsen. Jeg er sunket i bundløst dynd og kan ikke
få fodfæste. Jeg er kommet ud på det dybe vand, strømmen
skyller sammen over mig. Jeg er udmattet af at råbe.
Sådan er det at være overvældet af frygt, som at
drukne. At kæmpe for at komme op til overfalden, men ikke
kunne finde fodfæste, og strømmen skyller ind over. Den
frygt er Jesus overvældet af på korset langfredag. Og han
råber på hjælp fra Gud. Han har råbt så længe, at han er
blev udmattet af at råbe. Hans strube er blevet hæs, hans
øjne har stirret sig trætte af at vente på min Gud.
Også i salme 69 bliver der talt om modstandere og
fjender: De, der hader mig uden grund, er flere end hårene
på mit hoved. Mange vil gøre det af med mig, med urette er
de mine fjender. Jeg er blevet en fremmed for mine brødre,
en udlænding for min mors sønner." Jesus er ikke kun
fortvivlet over de mange fjender, men også at det er uden
grund, de hader ham, det er med urette, at de er mod ham.
Jesus har ikke gjort noget forkert. Han har kun bragt
himmelske godhed, og så hader de ham. Selv hans nærmeste
vil ikke se til hans side. De anser ham som en fremmed, en
udlænding.
Salme 69 fortsætter om fjenderne: deres hån har knust
mit hjerte. Jeg håbede på medfølelse, der var ingen; på
nogen, der ville trøste mig, jeg fandt ingen. De gav mig
eddike til at slukke min tørst. Jeg er hjælpeløs, jeg
lider.
Så håbløse er Jesu følelser langfredag. Men i de to
salmer, hvor vi hører om eddike og hvor vi hører Jesu
korsord: Far i dine hænder betror jeg min ånd. I de to
salmer hører vi også om Jesu faste tro. I salme 31 står
der om Gud: Du er min klippe og min borg. Du udfrier mig,
Herre, du trofaste Gud. Jeg stoler på Herren." Selv når
alt ser mest håbløst ud, så bevarer Jesus troen på Gud,
for Gud er trofast, Gud er til at stole på. Gud er en
klippe og en borg, der beskytter os mod, hvad ondt der kan
komme. I salme 31 står der videre: Jeg stoler på dig
Herre, jeg siger: du er min Gud. Mit livsløb er i din
hånd. Hvor stor er dog din godhed. Du viser den mod dem,
der søger tilflugt hos dig. Du skjuler dem hos dig." Selv
langfredag hvor Jesus er udsat for det værste angreb man
kan tænke sig. Alle er mod ham. Han er helt alene. Da er
han tryg hos Gud og lægger sit livsløb i Guds hånd. Og
salme 31 slutter med de stærke ord: Vær stærke, fat mod,
alle I som venter på Herren." Det siger Jesus til os fra
korset langfredag. Vær stærke. Hvordan kan Jesus sige
det, da han hænger i svaghed og usselhed på et kors. Fat
mod, alle I som venter på Herren. Det er fordi Jesus er
Guds søn og stoler trygt på Guds frelse. Og Jesus giver
den samme tro til os.
I salme 69, hvor der står om hånen og spotten, at de
gav Jesus eddike at drikke. Dér står: Jeg er hjælpeløs,
jeg lider. Lad din hjælp beskytte mig, Gud.
Hvordan kan Jesus tro, at Gud kan hjælpe ham. Jesus
hænger jo på korset. Han har ikke langt igen før han skal
dø, og han ved, at Gud ikke tager ham ned fra korset.
Hvordan kan Gud så hjælpe. Det ser helt umuligt ud. Men
Jesus tror alligevel på Guds beskyttende hjælp. Og salme
69 slutter med ordene: Jeg vil lovprise Guds navn med sang
og ophøje ham med tak. I, der søger Gud, skal få nyt mod.
For Herren hører på de fattige. Himmel og jord skal
lovprise ham.
Hvordan kan Jesus sige det fra korset. I, der søger
Gud, skal få nyt mod. Hvordan vi få det ved at se på den
korsfæstede.
Det er netop fordi han bevarer troen og viser os, at
det må vi også. Gud vil høre os. Gud vil frelse. Så håbløs
slutningen end ser ud, så ved Jesus, at Gud kan gøre det
umulige at vende alt til det gode. Den tro må vi have til
Gud, og vi må netop have den her langfredag, at alt vil
ende så vi kan lovprise og takke Gud, ja, himmel og jord
vil lovprise ham.
Det er forkert at kalde den dag den sorteste i
historien. Man skulle hellere kalde den for den lyste dag.
Det er jo derfor Jesus siger inden han dør: Det er
fuldbragt. Det var jo meningen med Jesu liv, at han ikke
kun skulle hjælpe de få mennesker, som han mødte, nogle af
dem gav han sundhed, nogle gav han tilgivelse, nogle gav
han en fortælling, som kunne opmuntre. Men meningen med
Jesu liv var ikke kun, at han skulle hjælpe dem han mødte
dengang mod det onde, som de led af. Nej, han skal hjælpe
alle mennesker til alle tider.
Det er derfor Jesus kan sige de mærkelige ord: Det er
fuldbragt. Det er som om han mener, at der er sket noget
godt langfredag, at først da har han udrettet det, som var
meningen med hans liv.
Ligesom jesus hjalp selv den usleste, da han vandrede
omkring, sådan viser korset, at han vil hjælpe os alle,
hvem vi end er. Biskop Johannes Johansen skriver i en
salme om langfredag: Hvorfor blev Jesus slå't ihjel/ så
milde var hans øjne./ Hans hænder gjorde alting vel/ Hans
ord var aldrig løgne. - Fordi han tog sig af de små/ de
syge og de svage/ og dem som alle spytted på/ som ingen
ku' fordrage.
Derfor må vi kalde langfredag den lyseste dag i
hisotrien. Selv om alt ser håbløst ud den dag, så bliver
Jesus ved med at være god, og han bevarer en fast tro på
Guds kærlighed og frelse. Biskop Johannes Johansen
fortsætter i sin salme: Lad hele verden være vred/ i
ondskab gå til grunde/ dog Jesu far er kærlighed/ og
tilgir selv de onde/ -Gud gjorde godt hvad vi gør ondt/
så ingen mer skal græde/ Han lyser hele kloden rundt/ med
ordet som er glæde.
ny prædiken
Langfredag 175,190,164,171,185
Man har mest lyst til at sige, at langfredag er den
sorteste dag i historien. Ikke fordi der ikke er andre
dage, hvor der også er sket store katastrofer. Den dag,
hvor den anden verdenskrig begyndte. Den dag hvor den
første atombombe faldt. Der er en hel række sorte dage.
Men det er som om de allesammen er samlet på langfredag.
Her er alt det samlet, som til andre tider har blusset op
med mellemrum i krige og vold og ondskab.
Det, som sker langfredag, kender vi fra mange
diktaturstater: tortur, hån og nedværdigelse. Ofrene
bliver skadet for livstid. Jesus er et sådant offer. Han
blev forfulgt. Han blev taget til fange, selv om han ikke
havde gjort noget kriminelt. Og de pinte ham for deres
fornøjelses skyld.
Og Jesus har det, som de, der har det værst. Alt er
taget fra ham, og han er fuldstændig alene, og det gør
ondt i ham. Det er det samme chock som vi mærker, når vi
møder vold og ulykke. Så er det som om alt standser og der
bliver en isnende stilhed. Det skete også langfredag. Da
den skjette time kom, blev der mørke over hele landet
indtil den niende time, solen formørkedes. Fuglene holdt
op med at synge. Alt liv holdt vejret. Alt lå i det ondes
skygge.
Den stilhed er ikke til at holde ud. Det kunne Jesus
heller ikke. Han råbte: Min Gud, min Gud hvorfor har du
forladt mig. Sådan er det jo, når vi ser noget ondt ske,
at vi synes det er meningsløst. Det gør livet helt tomt
som om der ingen Gud er til. Når vi bliver ramt af det
onde, så råber vi indeni os: Gud, hvor er du. Ja, der er
mennesker som er så forpinte og bitre, at de bliver vrede
på Gud og siger, at Gud er intet værd. Og de mener jo
dermed, at livet er uretfærdigt og tomt og i det ondes
knusende hånd.
Det er den samme pine, Jesus er i, ja, endnu værre.
Han havde større ret til at råbe: Min Gud, min Gud,
hvorfor har du forladt mig. Jesus havde levet i
fuldstændig tro på Gud. Han havde elsket Gud og følt Guds
nærhed, så det kunne mærkes både på Jesu ord og gerninger.
Der var simpelthen ingen grund til, at Gud skulle forlade
Jesus. Jesus havde ikke gjort noget, som kunne begrunde
det. Og derfor kan han heller ikke forstå, hvorfor alt er
mørke.
Akkurat som vi ikke kan forstå, når det onde sker.
Selv om vi ikke har levet i fuldstændig tro og kærlighed,
kan vi ikke forstå det som rammerj os. Vi råber også:
hvorfor. Jesus gjorde det med rette. Og derfor er hans
pine større end vores. Det er ikke kun legemtligt, at han
pine er stor, også sjæleligt.
Man har lyst til at sige, at langfredag er den
sorteste dag i historien. Ikke fordi et menneske bliver
henrettet, men fordi det menneske er Jesus. Det er som om
både hans folk og gud slår ham ihjel. Og det er dog det
mest uretfærdige. Hverken over for mennesker eller over
for Gud havde han gjort noget forbryderisk. Det er som om
al uretfærdighed er samlet langfredag.
Men det er forkert at kalde den dag den sorteste. Man
skulle hellere kalde den for den lyste dag i historien.
Netop fordi al uretfærdighed er samlet dér. Det er jo
derfor Jesus siger inden han dør: Det er fuldbragt. Det
var jo meningen med Jesu liv, at han ikke kun skulle
hjælpe de få mennesker, som han mødte, nogle af dem gav
han sundhed, nogle gav han tilgivelse, nogle gav han en
fortælling, som kunne opmuntre dem. Men meningen med Jesu
liv var ikke kun, at han skulle hjælpe dem han mødte
dengang mod det onde, som de led af. Nej, han skulle
hjælpe alle mennesker til alle tider. Derfor er al
uretfærdighed og ondskab samlet langfredag og lagt på
Jesus, for at han også kan give os sundhed og tilgivelse
og opmuntring.
Det er derfor Jesus kan sige de mærkelige ord: Det er
fuldbragt. Det er som om han mener, at der er sket noget
godt langfredag, at først da har han udrettet det, som var
meningen med hans liv. Ja, et sted i Johannes evangeliet
siger Jesus endda, at korsfærstelsen ikke er en
nedværdigelse af ham, men en ophøjelse. Jesus siger:
Ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen, sådan må
Menneskesønnen ophøjes, for at enhver, som tror, skal have
evigt liv i ham. Den fortælling, som Jesus henviser til,
handler om engang, mens jøderne vandrede i ørkenen, da de
var på vej fra Ægypten til det land, som var lovet dem. Så
skete det, at det vrimlede med giftslanger og mange jøder
døde. Så bad de Gud om hjælp og Moses fik den besked: lav
en kobberslange og sæt den på en stang, og enhver
slangebidt, som ser hen på den, lever.
Når vi bliver bidt af den onde giftslange skal vi
altså se hen til Jesus som han hænger på korset
langfredag, så bliver vi hjulpet mod alt ondt.
Ligesom jesus hjalp selv den usleste, da han vandrede
omkring, sådan viser korset, at han vil hjælpe os alle,
hvem vi end er. Biskop Johannes Johansen skriver i en
salme om langfredag: Hvorfor blev Jesus slå't ihjel/ så
milde var hans øjne./ Hans hænder gjorde alting vel/ Hans
ord var aldrig løgne. - Fordi han tog sig af de små/ de
syge og de svage/ og dem som alle spytted på/ som ingen
ku'fordrage.
Derfor må vi kalde langfredag den lyseste dag i
hisotrien. Selv om så megen uretfærdighed var samlet den
dag, så blev Jesus ved med at være god. Hans hjælp må vi
stole på, hvor dårlige vi end synes vi er. Biskop
Johannes Johansen fortsætter i sin salme: Lad hele verden
være vred/ i ondskab gå til grunde/ dog Jesu far er
kærlighed/ og tilgir selv de onde/ - Gud gjordegodt hvad
vi gør ondt/ så ingen mer skal græde/ Han lyser hele
kloden rundt/ med ordet som er glæde.
Den dag, som ser ud til at være den mørkeste i
historien, den er den lyseste. Man kan endda se det af de
ord, som Jesus først sagde på korset og som lød så
håbløse: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig. Det
er nemlig begyndelsen på salme 22 i GT, og den slutter
meget lyst med glæde over GUd, men jublende lovsang. Den
slutter med ordene: Jeg er i live og min efterkommere skal
tjene Gud. Der skal forkyndes om Gud for kommende slægter,
til dem, der fødes i fremtiden, skal man fortælle: Han
greb ind.
Korset betyder altså ikke, at Gud er væk, men
tværtimod at Gud griber ind. Gud gjorde godt, hvad vi gør
ondt, så ingen mere skal græde. Det er derfor man i gamle
dage slog et korstegn foran sig, når man var bange for
noget ondt og ville beskyttes mod det. Det er også derfor
der ved dåben bliver slået korsets tegn for ansigt og
bryst, for at vise at hele det lille barn er under Jesu
beskyttelse.
Det er ikke forkert, når nogle malerier og
træfigurer, som forestiller korsfæstelsen, ikke giver
Jesus en tornekrone på, men derimod en guld kongekrone.
Netop langfredag viser Jesus sin kongemagt, at han vil
være konge for os alle, hvor små og svage vi end.
ny prædiken
Jesu død på korset er en gåde, som vi aldrig kommer
til at fatte med vores forstand. Jesu død langfredag
indeholder en dyb hemmelighed, som vi aldrig kommer til at
fatte helt. Vi kan forklare meget af det, som korset
rummer. Men det er kun med troen vi kan tage imod den
fulde gave fra Jesu død, den gave, som er evigt liv til
os. Som Grundtvig synger det i salmen Hil dig frelser: Ja,
jeg tror på korsets gåde, gør det frelser af din nåde. Stå
mig bi, når fjender frister. Ræk mig hånd, når øjet
brister. Sig: vi går til Paradis. Gåden i Jesu død er jo,
at han døde for os. Hans død er vores frelse.
Det er altså ikke nok, at vi hører om et menneske,
Jesus fra Nazareth, som blev henrettet på et tidspunkt i
Kejser Tiberius' regeringstid. Det er en historisk
kendsgerning. Man kan bevise det ud fra mange forskellige
kilder. Men der var mange andre, som led samme død på den
tid. Jøderne var en undertrykt folk og mange blev
henrettet for at forhindre ethvert oprør. Jesu historiske
død ligner alle de andre, som blev korsfæstet. Men der
skete meget mere i Jesu død. Han døde vores død. Det
fortæller troen os. Ja, de første kristne begyndte deres
prædiken med at fortælle om Jesu død og opstandelse. Det
var midtpunktet i deres forkyndelse. Jesus var ikke en
afdød. Jesus er levende og møder os nu i ordene om ham.
Derfor gælder hans liv og død også nu for os. Ja, de
første kristne så alt hvad Jesus havde gjort og sagt, hans
liv og hans død, - det så de i lyset af korset. Det var
de briller, de havde på og med dem de så, alt det der var
sket. De kristne så, at Jesu undere, hans kamp med alt det
der ødelægger menneskelivet, - de så det som tegn, der
peger frem på Jesu opstandelse. Og de kristne så i den
modstand, som Jesus mødte, den vantro og tvivl, som både
hans tilhængere og modstandere havde - alt det pegede
frem mod Jesu død. Jesu lidelser begyndte ikke først
langfredag. Hele hans liv er fyldt med lidelser. Det er
sandheden, som lider, når den møder usandhed. Der var
ingen, som troede helt på ham, og mange troede endda, at
han stod i ledtog med djævelen. Allerede da Jesus blev
født, begyndte hans lidelser. Stalden og krybben og
flugten til Ægypten peger frem mod langfredag.
Jesu død er mere end et almindeligt menneskes død.
Det er sandheden og kærligheden, som lider. Der er mere på
spil langfredag end et menneskeliv. Det er alle de
værdier, som bærer vores menneskeliv, godhed, kærlighed og
sandhed, som står på spil, og som Jesus sætter ind i
kampen mod alt det, som truer menneskelivet, tomhed,
meningsløshed og mørke. Og troen på korset og på
opstandelsen fortæller, at Jesus vandt den kamp, netop ved
at lide den helt ud i den yderste svaghed. Derved vandt
kærligheden, ved at den ikke satte sig til modstand, men
tålte lidelsen. Kærligheden forandrede sig ikke i mødet
med den dræbende ondskab. Derfor vandt kærligheden, fordi
den holdt ud. Så meget er på spil i Jesu død langfredag.
Så vores død blegner i forhold til jesu død. Da han døde,
var det selve døden han overvandt. Det var ikke kun hans
egen død han tog på sig, men selve døden. Så det vi skal
igennem engang, nu kun er en skyggedød. For Jesus døde i
alles sted. Den egentlige død er bag os. Den har Jesus
overvundet. Allerede ved Jesu død og opstandelse er vi
gået over fra døden til livet.
Det, som sker langfredag er en forsoning. Når to
parter bliver forsonet, så forsvinder det, som skiller
dem. Når to, som lever tæt sammen og ikke kan undvære
hinanden, bliver forsonet, så fortæller det jo, at der har
været noget, som skilte dem ad og gav dem en dyb smerte,
de ikke kunne leve med. Og den smerte forsvinder, når de
to forsones. De to parter, som forsones langfredag er Gud
og mennesker. Det, som skilte dem ad, var synden og døden.
Vi er jo Guds skabninger. Det er Gud, som giver os livet
og alt godt. Men menneskene vil ikke modtage det af Guds
hånd. Jorden er en have og et hjem, som Gud har givet os.
Men vi vil selv skabe vores hjem. Det gav Gud en uendelig
smerte, at vi ikke vil leve af hans gaver. Vi kender det
selv i det små, hvis vi har fundet en god gave, som vi vil
glæde en anden med, og så vi kan mærke, at den anden er
utilfreds og hellere selv ville have købt noget for
pengene. Gud har givet os alt, men menneskene var
utilfredse og ville forandre på alt det, som Gud i sin
visdom har givet os. Menneskene afviste Gud. De lukkede
Gud ude af deres liv. I fortællingen om Edens have er der
en dyb hemmelighed. Da Adam og Eva blev sat uden for
paradis, og keruberne blev sat på vagt ved porten ind til
Paradis, var det menneskenes eget ønske, som gik i
opfyldelse. Dermed havde de lukket Gud ude af deres liv,
mente de. De havde lukket Gud inde i Paradis, så
menneskene kunne leve deres eget liv. Men det er en
umulig situatione. Gud er jo livet. At leve uden Gud er en
umulighed. Det er ensbetydende med død. Derfor måtte Gud,
for at redde os mennesker, skabe forsoning. Gud måtte
ophæve det, som skiller os fra ham. Gud måtte fjerne
synden, som er at vi mennesker havde lukket Gud ude. Gud
måtte komme os helt nær og give os en gave, som nåede helt
ind til vores hjerte. Det gjorde Gud i sin søn Jesus og
ved at give sin søns liv. Gud kunne ikke bare erklære, at
nu gjaldt forsoningen. Nej, Gud måtte føre den igennem ved
selv at komme til os i sin søn Jesus og ved at vise den
smerte, som Gud led, på grund af vores synd og død. Det
var ikke nok, at Gud bare erklærede sin kærlighed til os,
og at han ville glemme vores synd. For synden er ikke
noget, man sådan kan overse. Det er synden for
gennemgribende til. Gud tager netop synden meget tungt,
fordi Gud elsker os. Derfor var det ikke nok, at Gud bar
over med vores synd. Gud måtte lide for vores synd. Gud
gennemfører ikke forsoningen, ved at slå af på syndens
alvor. Gud tager synden så tungt, at han må sende sin søn
gennem lidelse og død for at bryde igennem til vores
hjerte og skabe forsoning.
Sådan kan vi prøve at forklare Jesu død langfredag.
Men fatte Jesu død kan vi ikke. Det er kun i troen vi kan
modtage korsets gave. Derfor er det også mest i billeder,
at bibelen taler om Jesu død. Han er lammet, som bærer
verdens synd. Han er påskelammet, som bliver slagtet, for
at vi kan blive frelst fra døden, ligesom jøderne blev
frelst fra dødens engel, da de smurte blodet fra et lam på
deres dørstolpe. Eller der er det billede, som Jesus selv
bruger, at han betaler en løsesum for os for at vi kan
blive frie. Med sin død betaler Jesus prisen, så vi kan
købes fri. Ved at lukke Gud ude af vores liv, er
menneskenes ikke gået ind i deres eget hus, men derimod
gået ind i dødens hus, og der kan man ikke komme ud igen
uden at betale, at prisen er døden. Men Jesus betaler for
os, så vi kan gå frelst ud igen. Man kan også bruge det
billede, at døden er som et giftigt dyr, der har stukket
os med sin brod. Men Jesus trækker broden ud og giver os
modgift, så døden ikke mere kan skade os. Som Paulus
skriver det i sit første brev til korintierne: Døden er
opslugt og besejret. Død, hvor er din sejr? Død, hvor er
din brod. Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre
Jesus Kristus.
Men det er netop med billeder vi må tale om Jesu død.
Derfor er vores salmer gode at gå til, når vi vil høre om
den gåde, som er i korset. Og jeg vil slutte med nogle af
versene fra Grundtvigs salme Hil dig frelser. Dér skriver
han netop, at på korset vinder Jesu kærlighed over døden.
Kærligheden, hjertegløden, stærkere var her end døden,
heller giver du end tager, ene derfor dig behager korsets
død i vores sted. Og den kærlighed er så stor, at vi først
da opdager, hvor alvorlig synden er, når Gud måtte give
sin søn i vores sted. Ak, nu føler jeg til fulde hjertets
hårdhed, hjertets kulde. Men det er også en kærlighed, som
er så stor, at den kan smelte et koldt hjerte, ja, endda
til at smelte isbjerge. Og vores synd, vores kulde over
for Gud, er som isbjerge. Dog jeg tror, af dine vunder
væld udsprang til stort vidunder, mægtigt til hver sten at
vælte, til isbjerge selv at smelte, til at tvætte hjertet
rent. Fordi Jesu kærlighed på korset er en sådan smeltende
magt, kan den skabe en forsoning, som når helt ind i vores
hjerter og varmer dem og renser dem. Så selv om vi skal
dø, så har døden mistet sin magt over os. Selv om jeg skal
visne som blomsten, så tror jeg, at jeg døden ej skal
smage, for Jesus betalte syndens sold, syndens straf.
Jesus rakte sin arme ud på korset. Ja, han rækker sin hånd
ud til os, og siger: Vi går til Paradis. Det er
forsoningen, at Gud ind i Guds himmel.
ny prædiken
Langfredag.
Der er flere gange langfredag, hvor det er som om
tiden står stille. En af gangene er da Jesus med høj røst
råber: " Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?" De
ord er ikke udtryk for tvivl. De betyder ikke, at Jesus
taber troen på, at der er en Gud til. Tværtimod. Jesus
råber: " Min Gud." Så stærk er Jesu tro, at han midt i
mørket langfredag stadig kan kalde Gud sin. Det så ud som
Gud holdt med de andre, men Jesus kalder ham stadig: " Min
Gud." Og han råber for at få svar. Det er ikke et tomt
mørke Jesus råber ud i, hvor han ved, at der ikke kan
komme noget svar. Nej, Jesus råber til Gud og han ved, at
Gud svarer den, som råber. Ordene som Jesus siger i sin
forladthed er altså udtryk for en meget stor tro. Han
fornægter ikke Gud. Selv i den forfærdelig situation
bliver Jesus ved med at tro og hænge ved Gud: " Min Gud,
min Gud, hvorfor har du forladt mig?"
I lang tid havde Jesus vidst, at han skulle dø. Han
var forberedt på det. Ikke kun fordi han kunne læse sine
modstanderes tanker, når de hørte evangeliet om Guds
tilgivelse, så blev deres hjerter så onde, at de tænkte på
mord. Sådan var deres vilje. Men Jesus kan jo også se ind
i Guds tanker og se, at hans død er Guds vilje. Det offer
skal Jesus give, sit liv. Det vidste han. Flere gange,
mens de var på vej til Jerusalem, sagde han til sine
disciple, at han gik mod sin død. Han sagde til dem: "
Se, vi drager op til Jerusalem, og alt det, som står
skrevet hos profeterne om Menneskesønnen, skal fuldbyrdes.
Han skal overgives til hedningerne og blive spottet, hånet
og spyttet på, og de skal piske ham og dræbe ham og på den
tredje dag skal han opstå." Jesus vidste det, at det
skulle gå sådan, at der var en mening med det. Hvor svær
en vej det end var at gå, så vidste Jesus, at Gud var med
ham på den vej og at det derfor ville ende med sejr,
livets sejr. Derfor kunne Jesus også gå vejen op til
Jerusalem, vejen gennem forhør og pinsler og hån. Alt det
kunne han bære.
Men så kommer der et øjeblik, hvor alt står stille,
hvor Jesus føler, at Gud ikke mere er med ham, hvor Jesus
føler, at Gud har forladt ham. Jesus vidste, at det først
var 3 dage efter at han skulle opstå fra døden, så han
ventede ikke, at Gud ville gribe ind, dér langfredag. Det
var ikke deri han følte Guds fravær og tavshed. Nej,
forladtheden er indvendig i Jesus. Det er som om Guds ånd
forlader ham, eller at Gud trækker sig væk. Det var ikke
sket en eneste gang før i hele Jesu liv. Så nær havde
Jesus følt Gud, at han altid kunne bede til ham som et
barn til sin far. Nu han følte, at Gud trak sig væk fra
ham. Og han forstod det ikke.Derfor spørger han: Hvorfor
gør du det? I hele sit liv, i alt hvad han havde gjort, i
alt hvad han havde sagt havde Jesus bragt Guds rige til
mennesker. Han havde været ét med Gud. Hvordan kan Gud da
lade ham alene. Det er jo som Gud går fra sig selv.
Gud går fra sig selv. Det er, hvad der sker på Jesu
kors. Alt det rummer Jesu ord: " Min Gud, min Gud, hvorfor
har du forladt mig." Derfor står tiden stille. Gud vil
være så nær ved os, at han går fra sig selv. Han går ind i
vores tomhed og gudsforladthed. Jesus blev alene, for at
vi aldrig skal være det. Efter langfredag kan vi aldrig
komme så langt ud, at Gud ikke alligevel kan være hos os.
Gud selv har været helt derude, hvor der ingen Gud er. Den
kraft indeholder Jesu ord på korset. Så smertelige er
ordene.
Der er et andet tidspunkt, hvor det er som om tiden
står stille, langfredag. Det er da Jesus siger: " Det er
fuldbragt. Far, i dine hænder overgiver jeg min ånd." Det
er mærkeligt, at Jesus dér på korset kan sige: " Jeg har
fuldført min opgave." Ordene modsiges af alt det, som sker
langfredag. Det havde været mere forståeligt, hvis Jesus
havde sagt, at alt for mislykkedes for ham. Hvad var det
hele blevet til? Hvor var alle de allesammen henne, som
havde fulgt ham og hørt ham. Nogle gange i de tre år, hvor
Jesus gik omkring i Galilæa, havde der samlet sig store
skare, som hang ved hans læber og ikke kunne få nok af at
høre på ham. De følte, at han talte lige ind i deres
hjerte. De følte, at han gav dem livet med sine ord. Og
de ikke bare følte det. De så det ske, når han talte
sygdomme ud af ødelagte mennesker.
Med hele sin energi havde Jesus talt. Det var
magtfulde ord han havde givet. Men havde de forstået ham.
Sådan så det ikke ud langfredag. Da havde alle glemt ham.
Ingen ville have med ham at gøre. Hvem lyttede til hans
ord. Det er som om han siger dem ud i en stor stilhed. Ud
i stilheden siger han: " Nu er min opgave ført til ende."
Det er altså ikke vores forståelse og anerkendelse
Gud vil have. Det var ikke den opgave Jesus fik, at vinde
tilslutning og anerkendelse, for så levede han ikke levet
op til opgaven. Nej, Gud vidste, hvordan vi mennesker er.
At når vi hører Guds ord, så forstår vi dem ikke. Når vi
ser Guds gerninger, lukker vi øjene og glemmer. Gud
vidste, at han måtte frelse os på trods af al vores
uforstand, hån og spot. Jesus måtte gøre det alene, tage
hånen og og spotten på sig, tage gudsforladtheden på sig.
Først da var vejen fri mellem mennesker og Gud. Det var
opgaven at gå helt derud, hvor mennesker står i deres
afvisning af det gode og Gud. Selv dér i vores mørke og
tomhed er der håb og frelse, for Jesus har bragt det
derud.
Jesus gjorde, at intet kan komme mellem os og Gud,
ikke vores egen synd og vantro. Derfor kan han sige: "
Det er fuldbragt." Derfor kan han overgive sig til Gud.
Det, som han blev sendt for, har han gjort, gjort med sin
død. Han har frelst os fra vores uforstand, ondskab og
tomhed. Han har overgivet os i Guds hånd.
Der er et andet tidspunkt, hvor tiden står stille
langfredag. Det er da Jesus bøjer hovedet og dør. Da siger
en romersk soldat, som står neden for korset: " Sandelig,
den mand var Guds søn." Både tiden og vores forstand står
stille i det øjeblik. Det er et mærkeligt tidspunkt, den
romerske soldat siger sine ord, da alt ser ud til at være
forbi, siger han om Jesus: " Han var Guds søn." De rummer
meget, de ord, en stor tro og så på den anden side en
erkendelse, at det er forbi, en tro på Jesus som Guds søn,
men at det desværre er fortid. " Han var Guds søn."
Forstanden står stille over for de ord. Guds søn, det må
da være noget som er evigt, det kan man ikke være i 30 år
og så dø. Guds søn, kan han dø.
Jo, den romerske soldat har ret. Det er af Jesu død,
vi skal se, at han er Guds søn. Ikke fordi hans død er
forskellig fra vores. Han var ikke hævet over det, som
skete. Også for ham var døden hård og meningsløs. Men han
lod det ske. Han fandt sig i det uden at fornægte Gud og
uden at fornægte mennesker.
Det var forståeligt, hvis Jesus var blevet bitter på
menneskene, fordi de ikke tog imod hans ord, fordi de ikke
troede på ham og holdt fast ved troen. Det var
forståeligt, hvis Jesus havde sagt på korset, at
menneskene ville han ikke have mere med at gøre. Men han
sagde: " Far, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør."
Selv i døden ophører Jesus ikke med at vise kærlighed.
Selv da alle har afvist ham, vil han ikke afvise nogen.
Derfor er han Guds søn. Det er beviset på, at han er Guds
søn, at han viser os samme kærlighed, som Gud gør.
Tiden står stille og forstanden står stille i de
øjeblikke langfredag, hvor menneskers ondskab bliver
tydelig og hvor Guds kærlighed og tålmodighed bliver endnu
mere tydelig. For det sker i samme øjeblik, menneskers
ondskab i al dens grus, og Guds kærlighed i al dens
lysende glans. Centrum i kristendommen er den korsfæstede
Jesus. Han er Guds søn. På ham ser man, hvor forfærdelig
menneskers synd er, og hvor langt Gud går, for at vi ikke
skal fortabes i gudløshed.
Derfor kunne den kristne Paulus sige, at ordet om
korset er Guds kraft, hvor tåbeligt og svagt det end ser
ud, for når Gud er tåbeligst, er han visere end mennesker,
og når Gud svagest, er han stærkere end mennesker. Sådan
skriver Paulus.
Derfor hører vi også om korset, når et lille barn
døbes. " Modtag det hellige korsets tegn både for din
ansigt og for din bryst til et vidnesbyrd om, at du skal
tilhøre dne korsfæstede Herre, Jesus Kristus. Det er et
stærkt tegn, som vi er døbt under. Det viser jo, at Jesus
døde for os, så intet ondt kan gribe os. Korsets tegn
betyder, at vi aldrig kan komme så langt ud, at Gud
forlader os.
Derfor er Jesus Guds søn, fordi han har givet os
korsets tegn at leve under. Hans død er tegnet på Guds
kærlighed, at Gud ikke afviser nogen. Gud tænker ikke på
sig selv. Han vil hellere dø end bringe noget ondt over
os. Gud vil dø for at frelse os fra det onde. Det viste
Jesus. Han er Guds søn, fordi han tager os ind i Guds
kærlighed. Han dør, for at vi aldrig skal være i tvivl om
Guds overstrømmende og grænseløse kærlighed til os.
Vores tanker må stå stille over for, det som sker
langfredag. Gud går fra sig selv for at være hos os i
vores gudsforladthed. Med sin død gør Jesus, at der aldrig
kan komme noget ivejen mellem os og Gud. Al vores
afvisning og uforstand ryddes væk af Jesu tålmodighed lige
til døden. Han bar over med os. Han bar os over i Gud, vor
himmelske Fars hænder.
|
|