Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
195,190,207,205,202
Påskedag hører vi, at to disciple vandrede væk fra
Jerusalem. De følte stor sorg over langfredag, hvor Jesus
var død. Men da fortælles det, at den opstandne Jesus kom
og gik sammen med de to disciple. Men de genkendte ham
ikke. Det er tit vores sind og tanker bestemmer, hvad vi
ser med vores øjne. Når vi er bedrøvede, så virker alt
det vi ser bedrøveligt. For de to disciple, som vandrede
til Emmaus, for dem var Jesus død. Derfor kunne de ikke
kende ham. De kunne ikke se, at det var ham, som gik ved
siden af dem og talte med dem.
Men selv om vi har svært ved at se Jesus, så er han
alligevel hos os. Han hører først på alle vores bønner,
på alt det vi har håbet skulle blive anderledes, alt det
som har forfærdet os. Der er jo meget, som kan gøre os
bange her i livet. De to disciple som vandrede fra
Jerusalem påskedag, fortalte Jesus om alle deres tanker og
oplevelser langfredag og dagen efter.
Når Jesus har hørt på alle vores sorger, så siger han
til os: Hvor har I svært ved at tro. For vi ligner jo
disciplene. For os er døden og alt det onde, det er hårde
kendsgerninger. Men at tro opstandelsen, at tro på livet,
det har vi sværere ved.
Og så forklare Jesus os at lidelser hører med til
livet. Der er situationer, hvor lidelse er nødvendig. Det
var det for ham. Skulle Kristus ikke lide dette og så gå
ind til sin herlighed, siger han til disciplene. Jesus
tog frivilligt lidelsen langfredag på sig for så at gå ind
til opstandelsens herlighed. Sorger og angst og svaghed og
lidelse skal ikke få os til at miste håbet. Vi skal bare
følge Jesus, så kommer vi ind til hans opstandelses
herlighed. Han har vist os vejen. Der er en vej gennem alt
det, som kan gøre os bange. Det er en vej gennem
lidelserne. Når vi følger Jesus, så er det Guds herlighed
vi når frem til.
Efter at Jesus har sagt os sandheden, at vi har svært
ved at tro, og efter at han har forklaret, at der er en
herlighed og himmelsk glæde, som vi når frem til efter
lidelserne, - så prædiker Jesus evangeliet for os, ligesom
han gjorde for de to disciple dér på vejen til Emmaus.
Jesus begyndte med Moses og alle profeterne og udlagde,
hvad der stod om ham i alle skrifterne. Evangeliet
handler jo om Kristus. Og det prædiker han selv for os.
Og når det bliver aften, når vores vandring er til
ende, så bliver Jesus hos os. Der stod om de to disciple,
at de bad ham blive hos dem. Jesus er ved vores side også
når vi har svært ved at tro på ham, også når vi har svært
ved at se, at han er der. Jesus taler til os også selv om
vi er uforstandinge og tungnemme til at tro og han bliver
hos os, når vi beder ham om det.
Og så sker det, at Jesus rækker troen til os. Sådan
hører vi om de to disciple, at Jesus velsignede brødet og
gav dem det, og da åbnedes deres øjne og de genkendte ham.
Det var Jesus, der åbnede deres øjne. Han gav dem troen
tilbage. Han gav dem livet tilbage. Ligesom brød betyder
overlevelse for os. Sådan betyder det som Jesus rækker
os, at vi kan overleve, at vi endda kan overleve døden.
For den tro, som Jesus giver os, er jo troen på
opstandelsen. Det er troen på, at der er en god mening
med alt det som sker, også når vi synes, at det er
meningsløst.
Men påskedag hører vi om disciplene da de får troen
på Jesus, på den opstandne, da de genkender ham, da bliver
han usynlig for dem. Det vigtige er ikke at se Jesus, men
at tro på ham. Det vigtige er, at vi hører Jesu ord, som
de kommer til os gennem skrifterne, gennem bibelen. Jesus
vil ikke være synlig hos os her i vores jordiske liv. Men
han vil være hos os i ord, der kan give os tro. At tro
det er at blive optændt af nyt håb. Vi kan også tale om,
at nogle har en brændende lyst til livet. Det er det
Jesus vil give os med sine ord. Derfor åbner han bibelen
for os, så vi dér hører Guds trøst og opmuntring til os.
Vi har også et udtryk der hedder, at noget kan være som en
lukket bog for os. Når Jesus åbner bibelen for os, så er
det det samme, at han viser os hen, hvor vi kan finde
opmuntring og trøst både i livet og døden. Det er netop i
Guds ord til os som vi hører det i bibelen.
Jesus går stadigvæk ved vores side. Ligesom han
vandrede sammen med disciplene påskedag. Jesus bliver hos
os, ligesom han gjorde det da det blev aften og de gik ind
for at spise sammen. Jesus bliver hos os også selv om vi
ikke kan se ham. Han bliver ved med at række troen og åbne
Guds ord for os, så vi får lyst til livet.
Jesu opstandelse virker både her i vores liv, så vi
står op fra alle vores sorger og lidelser og går ud i
livet, som Gud giver os. Og Jesu opstandelse virker også,
når vi skal dø, sådan at vi går ind til Guds himmelske
herlighed.
Vi må bede ligesom de to disciple, som vandrede fra
Jerusalem, vi må bede Jesus: " Bliv hos os." For det er
først når han rækker sin hånd til os gennem al vores
tvivl, at vi kan genkende ham.
Den opstandne bliver hos os i dåben og nadveren. Dér
rækker han sin tro og sit håb og sin kærlighed til os.
Håbet hører vi om ved dåben. Vi hører det i ordene: Lovet
været Gud, vor Herres Jesu Kristi far, som i sin store
barmhjertighed har genfødt os til et levende håb ved Jesu
Kristi opstandelse fra de døde. Det håb vi har fået ved
Jesu opstandelse er levende. Det er et påskehåb, som er
så levende, at der ikke er noget ondt og noget mørkt, som
kan slukke det. Det er lige så lyst og levende et håb, som
påskesolen, der skinner ind i den tomme grav, hvor Jesus
ikke er mere, fordi han er opstået fra de døde. Det er et
dejligt håb, vi får skænket.
Dødens magt er brudt. Døden er jo alt det, som vil
ødelægge vores tro og vores håb og vores kærlighed. Men
Jesus har sejret over den død, både den som kommer i vores
liv som problemer og sorger, og den som kommer engang, når
det bliver langfredag for os. Men så er det, at Jesus har
vist, at efter langfredag kommer påskedag også for os.
Det bliver han ved med at fortælle os.
Da Jesus talte til de to disciple, som vandrede fra
Jerusalem påskedag, så brændte deres hjerte i dem. Han
tændte håb i deres hjerter og gav dem en brændende tro og
en brændende kærlighed. Det gør Jesus også hos os. I
nadveren beder vi til ham: Du som selv er til stede
iblandt os med al din kærligheds rigdom. Styrk os i vores
indre menneske, at du må bo ved troen i vores hjerter.
Vi har det som de to disciple i Emmaus, at Jesus er
usynlig for os, og alligevel er han hos os og bor ved
troen i vores hjerte, så der brænder en evig flamme af tro
og håb og kærlighed.
Jesus går stadigvæk ved vores side. Ligesom han
vandrede sammen med disciplene påskedag. Jesus bliver hos
os, ligesom han gjorde det da det blev aften og de gik ind
for at spise sammen. Jesus blive rhos os også selv om vi
ikke kan se ham. Han bliver ved med at række troen og åbne
Guds ord for os.
ny prædiken
Anden påskedag 195,190,207,205,202
Det er ikke særlig rosende at sige om nogen, at de
ser syner. Det er jo
det samme som at sige, at de er syge. Ja, der er endda
noget uhyggeligt over den slags sygdom, hvor man hører
stemmer eller ser noget, som ikke er der. De mennesker,
som har det sådan, dem kan man ikke stole på. Man kan have
medlidenhed med dem, men man kan ikke regne med dem.
De to, som vi hører om i prædikestykket i dag,
fortæller, at nogle af de kvindelige disciple var blevet
syge. De dramatiske begivenheder med Jesu død, sorgen over
det der var sket, og frygten for det, der skulle ske,
havde været fo rmeget for kvinderne. Påskemorgen kunne de
ikke finde Jesu legeme og de havde endda i et syn set
engle, der sagde, at han lever. Kvinderne var begyndt at
se syner.
Mon ikke de to disciple, som var på vej væk fra
Jerusalem, havde fået nok. De syntes det hele var blevet
for meget. Man kan blive ør i hovedet af al for megen
sindsbevægelse. De havde været begejstret for Jesus, så
var han død og endda på en ydmygende måde, og nu var hans
lig væk. De to disciple kunne ikke holde til mere. De var
på vej væk fra det hele.
Vi er så tilbøjelige til at mene, at mennesker for
hundrede år siden eller tusind år siden, at det var en
anden slags mennesker end os. Det er da også rigtigt, at
vores tilværelse er meget forskellig fra deres. Men de
tænkte på mange måder sådan som vi. De kunne blive bange
og hjælpeløse sådan som vi. De kunne blive fortvivlede,
når der skete uforståelige ting, som gik på tværs af deres
tanker.
De to disciple siger om Jesus, at han var en profet,
mægtig i gerning og ord. Det kan vi selv mærke, når vi
læser de historier Jesus fortalte. De er som gode
historier skal være, korte og klare og spændende. De
rummer så mange tanker, at vi kan blive ved at finde noget
nyt i dem, selv om vi har hørt dem mange gange. Og hans
historier havde en endnu større virkning dengang, da de
blev hørt for første gang.
Man kan godt forstå, at de to disciple, som er på vej
til Emmaus, siger, at Jesus var en profet, mægtig gerning
og ord over for Gud og hele folket. Og man kan godt
forstå, at de to disciple blev skuffede og fortvivlede
over Jesu død. De havde håbet, at det helt store skulle
ske. Ikke bare at han gjorde nogle få mennesker rakse,
eller fortalte nogle få gode historier, men at der
virkelig kom noget ud af det: et vendepunkt i
verdenshistorien. De to disciple tænker sådan som vi ville
gøre, ja, man kan endda læse et meget menneskeligt træk ud
af deres ord. De er ikke kun vrede på præsterne, der slog
Jesus ihjel. De er også bitre på Jesus, fordi han ikke
levede op til deres ønsker. Det lyser ud af deres ord: Vi
havde håbet, at han var den, der skulle forløse Israel.
Deres bitterhed er et meget menneskeligt træk, som vi
kender fra os selv, når alting ikke går efter vores
tanker.
Jo, det var mennesker som os, der levede dengang. De
syntes også at det at se syner var noget sygt. Og de
stolede ikke på kvinderne eller regnede med dem. Det er
egentlig det bedste bevis på, at det som skete påskemorgen
er sandt, at det er mennesker som os, der oplevede det. De
var ikke dumme og godtroende og barnlige, som ikke
stillede spørgsmål ved tingene. De brugte deres forstand
lige så meget som vi. Til dem, de to disciple på vej til
Emmaus, kommer den opstandne Jesus og går sammen med dem.
De to, som ikke kan lide kvindernes syner, kommer
selv til at se syner. Men det er på en mærkelig måde.
Jesus er ikke et syn de ser. Han er et ganske almindeligt
mennesker, ikke gennemsigtig. han går sammen med dem og
taler med dem. Han sætter sig til bords med jdem og
brækkekr brødet. Han er virkellig. Det eneste
spøgelsesagtige der er, det består i, at de ikke kan se,
at han er Jesus og at han bliver usynlig, da de genkender
ham.
Tidligere professor Johannes Sløk skriver om de to
disciples vandring til Emmaus, at det er som om vi
beginder os i en mærkelig verden, hvor det virkelige
fortoner sig i uvirkelighed og sære ting bliver virkelige.
Vandringen til Emmaus er den besynderligeste
spørgelseshistorie, besynderlig, fordi det på en eller
enanden måde er spøgelset, det er virkeligt, og altså ikke
noget spøgelse. Det er de andre, de to mænd, der er sat
uden for virkeligheden. Sådan skriver Johannes Sløk.
De to disciple var overbevist om, at de havde set
Jesus. De mente ikke, at de havde set syner. Derfor
skyndte de sig tilbage til Jerusalem. Og der fik de at
vide, at Jesus virkelig er opstanden og set af Peter. Det
var mennesker som os, og de så den opstandne Jesus som en
virkelighed, der standsede dem og fik hjertet til at
brænde i dem, så de måtte fortælle det til hinanden.
Det var kun i tiden lige efter påske, at Jesus viste
sig nogle gange for disciplene og trøstede dem og fik
hjertet til at brænde i dem. Ja, nogle år efter viste
Jesus sig også for Paulus, som egentlig forfulgte de
kristne, men pludselig kom Paulus til tro på Jesus. Hans
hjerte brændte i ham, så han måtte ud og fortælle alle om
Jesus.
Der er nogle få andre, som i tidens løb har fortalt,
at de har set Jesus. Men for de første kristne var det kun
lige i tiden efter påske, at de så ham.
Derefter holdt de jo gudstjeneste hver søndag, for at
høre Jesu ord og synge. Da viste Jesus sig ikke for dem,
men alligevel mente de, at han var usynlig der. Han havde
jo selv sagt: Hvor to eller tre er sammen om mit navn, der
er jeg midt iblandt dem. Vi kristne holder ikke kun
gudstjeneste for at huske og genfortælle Jesu ord. Vi
holder gudstjeneste, fordi Jesus stadig lever og er midt
iblandt os. Han har del i Guds magt og er Guds højre hånd.
Jesus er hos os for at hjælpe os.
Der er intet spøgelsesagtigt over Jesus. Han er
snarer endnu mere virkelig end vi er det, vi som kan blive
bitre og kristiske og miste håbet og modet. Vi har lettere
ved at se det negative, skuffelserne og nederlagene.
Jesus har brudt igennem alt det. Han kommer med en ny
virkelighed, hvor det ondes magt og dødens magt er brudt.
Jesus er gået ind til sin herlighed, for at han kan føre
os derhen.
Kristendommen giver os et godt syn på livet. Den
siger jo, at vi ikke skal nå højt for at blive frelst.
Nej, selv den laveste, den mindste , barnet, er i Guds
rige. Det er vi ved Guds kraft og ved Guds nåde. Guds
nåde er tydelige i Jesu død. At Gud giver sin egen søn for
vores skyld. Guds kraft er tydelig i Jesu opstandelse, at
Gud vil befri os ud af det onde.
Påskemorgen giver os en fred og en sikkerhed, som vi
må bruge allerede her i vores jordiske liv. Hvordan det
end går os her i verden og hvormange omskiftelser vi end
kommer igennem, må vi vide, at vi gennem det hele er Guds
mennesker, også når vi ikke kan finde os selv. Også i de
perioder, hvor alt flyder for os, må vi vide, at Gud ser
på dig og mig som et eneståede menneske. Gud ser i dig og
mig sit barn.
Den nåde og den kraft blev tydelig påskemorgen. Det
er en nåde og en kraft, som vi må leve ud af nu. Når Gud
har den magt, at han kan overvinde døden og frelse os ud
af den, så vil Gud også hjælpe os i alle de problemer, som
vi har i vores liv. For i sammenligning med døden, så er
alt det andet mindre problemer.
Påskemorgen giver os også en godt retning at leve i.
Det er ikke det store mørke, som venter os. Men det store
lys. Vores liv er ikke en flugt fra noget. Men det er en
vandring, hvor vi endda kan glæde os til målet. Mon det
ikke også er derfor, Jesu opstandelse skete en morgen. Det
vi går imod er ikke en aften eller en mørk nat, hvor alt
lys slukkes for os og vi ligger helt stille. Nej, det vi
går imod er en morgen, en lysende solopgang, en
forårsmorgen, hvor livet er nyere og friskere end det
nogensinde har været.
Selv om det lyder utroligt, påskebudskabet, så skal
vi ikke være bange for at bruge det i vores liv.
Påskebudskabet er så stærkt, at vi kan bruge det i alle de
problemer vi har, og vi kan aldrig slide ordene op, så de
ikke kan hjælpe os længere. Nej, selv i vores død må vi
gribe til påskeordene og så vil de vise vejen til ind Gud.
ny prædiken
Er du alene fremmed i Jerusalem, så du ikke ved, hvad
der er foregået dér i disse dage? Sådan spørger de to
disciple Jesus. De ved ikke, det er ham, de taler til. Og
hvad ved de egentlig selv om det, som var sket i
Jerusalem. Viser de ikke med al deres vantro, at de i
virkeligheden selv er de fremmede. De ved ikke, at deres
frelse er fuldbyrdet, at den opstandne frelser går ved
siden af dem, og et nyt liv er begyndt, påskesolen skinner
over en verden, som er forandret i bund og grund, fordi
døden har lidt sit første nederlag.
Er du alene fremmed i Jerusalem? Man kan høre de ord
sagt. De er meget livagtige. Bare sådan én sætning viser,
at det er noget som skete, det vi hører. Er du alene
fremmed, spørger de, og så er de selv de fremmede.
Det, som skete, var jo så mærkeligt, at selv de, der
havde gået sammen med Jesus, de havde svært ved at tro. De
kunne fortælle alt, hvad der var foregået. At Jesus fra
Nazareth havde gjort mange undergerninger, og var blevet
idømt dødsstraf og korsfæstet, og nu var hans grav tom, og
kvinderne var blev vanvittige og havde set engle. De to,
som vandrer til Emmaus, kan fortælle det hele som det var,
men de kan ikke se gennem det. Det kalder ikke tro frem i
dem, men tvivl.
Når de to disciple var på vej væk fra Jerusalem, var
det måske fordi de mente det var for farligt at være dér
efter langfredag, hvor Jesus var korsfæstet. De gik og
talte med hinanden om Jesu død og om, at alt var gået
anderledes end de havde håbet. De havde haft et stort håb
på Jesus. Men da kommer han og slår følge med dem. Men
deres øjne holdtes til, så de ikke kendte ham. Det er tit
vores sind og tanker bestemmer, hvad vi ser med vores
øjne. Når vi er bedrøvede, så virker alt det vi ser
bedrøveligt. For de to disciple, som vandrede til Emmaus,
for dem var Jesus død. Derfor kunne de ikke kende ham. De
kunne ikke se, at det var ham, som gik ved siden af dem.
Hvad gør Jesus så, når han kommer og går sammen med
os på vores vandring gennem livet. Han hører først på
alle vores beklagelser, på alt det vi har håbet skulle
blive anderledes, alt det som har forfærdet os. Der er jo
meget, som kan gøre os bange her i livet. De to disciple
fortælller, at kvinder har forfærdet dem. De var ude ved
graven tidligt om morgene, men fandt ikke hans legeme og i
et syn så de engle, som sagde, at Jesus lever. Der er
meget, som kan gøre os bange. Det kan også være glædelige
ting, der gør os bange. Det var jo glædeligt, det
kvinderne havde hørt. Men det var for utroligt og umuligt.
Når Jesus har hørt på alle vores sorger og på alt
det, som vi har misforstået, så sigekr han til os: I
uforstandige og tungnemme til at tro. For vi ligner jo
disciplene, For os er døden og alt det onde, det er hårde
kendsgerninger. Men at tro opstandelsen, at tro på livet,
det har vi sværere ved. Det er vi tungnemme til.
Og så forklare Jesus os at lidelser hører med til
livet. Der er situationer, hvor lidelse er nødvendig. Det
var det for ham. Skulle Kristus ikke lide dette og så gå
ind til sin herlighed. Jesus tog frivilligt lidelsen
langfredag på sig for så at gå ind til opstandlsesn
herlighed. Sorger og angst og svaghed og lidelse skal ikke
få os til at miste håbet. Vi skal bare følge Jesus, så
kommer vi ind til hans opstandelses herlighed. Han har
vist os vejen. Der er en vej gennem alt det, som kan gøre
os bange. Det er en vej gennem lidelserne. Når vi følger
Jesus, så er det Guds herlighed vi når frem til.
Efter at Jesus har sagt os sandheden, at vi er
uforstandige og tungnemme til at tro, og efter at han har
forklaret, at der er en herlighed og himmelsk glæde, som
vi når frem til efter lidelserne, - så prædiker Jesus
evangeliet for os, ligesom han gjorde for de to disciple
dér på vejen til Emmaus. Jesus begyndte med Moses og alle
profeterne og udlagde, hvad der stod om ham i alle
skrifterne. Evangeliet handler jo om Kristus. Og det
prædiker han selv for os.
Og når det bliver aften, når vores vandring er til
ende, så bliver Jesus hos os. Der stod om de to disciple,
at de bad ham blive hos dem. Jesus er ved vores side også
når vi har svært ved at tro på ham, også når vi har svært
ved at se, at han er der. Jesus taler til os også selv om
vi er uforstandinge og tungnemme til at tro og han bliver
hos os, når vi beder ham om det.
Og så sker det, at Jesus rækker troen til os. Sådan
hører vi om de to disciple, at Jesus velsignede brødet og
gav dem det, og da åbnedes deres øjne og de genkendte ham.
Det var Jesus, der åbnede deres øjne. Han gav dem troen
tilbage. Han gav dem livet tilbage. Ligesom brød betyder
overlevelse for os. Sådan betyder det som Jesus rækkekr
os, at vi kan overleve, at vi endda kan overleve døden.
For den tro, som Jesus giver os, er jo troen på
opstandelsen. Det er troen på, at der er en god mening
med alt det som sker, også når vi synes, at det er
meningsløst.
Men vi skal lægge mærke til at straks da disciplene
får troen på Jesus, på den opstandne, da de genkender ham,
da bliver han usynlig for dem. Det vigtige er ikke at se
Jesus, men at tro på ham. Det vigtige er, at vores hjerte
brænder, når vi hører Jesu ord, som de kommer til os
gennem skrifterne, gennem bibelen. Jesus vil ikke være
synlig hos os. Men han vil være hos os i ord, der kan
give os tro, så vores hjerte brænder. At tro - det er at
regne noget for meget vigtigt. At tro - det er at regne
livet og det gode for vigtigt. Atj være bedrøvet er det
samme som at føle en stor tomhed og meningsløshed. Sådan
havde de to disciple det, da de vandrede fra Jerusalem til
Emmaus og talte om langfredag. At tro det er derimod at
blive optændt af nyt håb. Vi kan også tale om, at nogle
har en brændende lyst til livet. Det er det Jesus vil give
os med sine ord. Derfor åbner han bibelen for os, s'å vi
dér hører Guds trøst og opmuntring til os. Vi har også et
udtryk der hedder, at noget kan væpre som en lukket bog
for os. Når Jesus åbner bibelen for os, så er det det
samme, at han viser os hen, hvor vi kan finde opmuntring
og trøst både i livet og døden. Det er netop i Guds ord
til os som vi hører det i bibelen.
Jesus går stadigvæk ved vores side. Ligesom han
vandrede sammen med disciplene påskedag. Jesus bliver hos
os, ligesom han gjorde det da det blev aften og de gik ind
for at spise sammen. Jesus blive rhos os også selv om vi
ikke kan se ham. Han bliver ved med at række troen og åbne
Guds ord for os, så vi får en brændende lyst til livet.
Det kunne man også tydeligt se med de to disciple.
Pludselig var de ikke bedrøvede mere. Nej, de brød straks
op for at være sammen med de andre disciple. Sådan gvier
troen os nye kræfter, ny lyst til at være sammen. Jesu
opstandelse virker både her i vores liv, så vi står op fra
alle vores sorger og lidelser og går ud i livet, som Gud
giver os. Og Jesu opstandelse virker også, når vi skal dø,
sådan at vi går ind til Guds himmelske herlighed.
Vi må bede ligesom de to disciple, som kom til
Emmaus, vi må bede Jesus: " Bliv hos os." For det er først
når han rækker sin hånd til os gennem al vores tvivl, at
vi kan genkende ham.
Den opstandne bliver hos os i dåben og nadveren. Dér
rækker han sin tro og sit håb og sin kærlighed til os.
Håbet hører vi om ved dåben, som begynder med ordene:
Lovet været Gud, vor Herres Jesu Kristi far, som i sin
store barmhjertighed har genfødt os til et levende håb ved
Jesu Kristi opstandelse fra de døde. Det håb vi har fået
ved Jesu opstandelse er levende. Det er et påskehåb, som
er så levende, at der ikke er noget ondt og noget mørkt,
som kan slukke det. Det er lige så lyst og levende et håb,
som påskesolen, der skinner ind i den tomme grav, hvor
Jesus ikke er mere, fordi han er opstået fra de døde. Det
er et dejligt håb, vi får skænket i vores dåb. Det er et
lysende håb. Johannes Johansen skriver det sådan i en
dåbssalme:
Gud som tændte lys i verden,
sol og måne, stjerneskær,
lys for os i al vor færden
med det lys der tændes her.
Lyset ingen selv kan tænde
er i Jesu eget ord:
Hver en dag til verdens ende
er jeg med jer som en bror
Lyset er i barnedåben,
og vi ser fra denne dag
himlen over os stå åben
med alt Herrens velbehag
Selv på vore mørke dage,
hvor hvert lys er gået ud,
skinner klarest på sin stage
håbet der er tændt af Gud.
Dette dåbslys skal I bære
som et tegn i dagen ud:
Altid vil for jer der være
lys i himlen, tændt af Gud.
Lys for andre skal vi være,
tændt af Gud fra top til tå,
da får Gud alene ære
stor er han i sine små.
Det betyder, at vi i vores lange liv -hvor mange år
det så strækker sig over - så rummer vores liv jo mange
øjeblikke af glæder og sorger, af problemer og sejrer, men
gennem det hele må håbet fra begyndelsen, fra dåben,
brænde lige stærkt, fordi håbet stammer fra det under, som
skete ved Jesu opstandelse. Dér blev dødens magt brudt.
Døden er jo alt det, som vil ødelægge vores tro og vores
håb og vores kærlighed. Men Jesus har sejret over den død,
både den som kommer i vores liv som problemer og sorger,
og den som kommer engang, når det bliver langfredag for
os. Men så er det, at Jesus har vist, at efter langfredag
kommer påskedag også for os. Det bliver han ved med at
fortælle os.
Da Jesus talte til de to disciple, som gik til
Emmaus, så brændte deres hjerte i dem. Han tændte håb i
deres hjerter og gav dem en brændende tro og en brændende
kærlighed. Det gør Jesus også hos os. I nadveren beder vi
til ham: Du som selv er til stede iblandt os med al din
kærligheds rigdom. Styrk os i vores indre menneske, at du
må bo ved troen i vores hjerter.
Vi har det som de to disciple i Emmaus, at Jesus er
usynlig for os, og alligevel er han hos os og bor ved
troen i vores hjerte, så der brænder med en evig flamme af
tro og håb og kærlighed.
ny prædiken
Anden påskedag
Er du alene fremmed i Jerusalem, så du ikke ved, hvad
der er foregået dér i disse dage? Sådan spørger de to
disciple Jesus. De ved ikke, det er ham, de taler til. Og
hvad ved de egentlig selv om det, som var sket i
Jerusalem. Viser de ikke med al deres vantro, at de i
virkeligheden selv er de fremmede. De ved ikke, at deres
frelse er fuldbyrdet, at den opstandne frelser går ved
siden af dem, og et nyt liv er begyndt, påskesolen skinner
over en verden, som er forandret i bund og grund, fordi
døden har lidt sit første nederlag.
Er du alene fremmed i Jerusalem? Man kan høre de ord
sagt. De er meget livagtige. Bare sådan én sætning viser,
at det er noget som skete, det vi hører. Er du alene
fremmed, spørger de, og så er de selv de fremmede. Over
for påskens ord står vi nemlig alle lige. De, som tror,
at de kender sandheden om påsken og ved, hvad der skete,
og kan fortælle det hele til mindste detalje, de skal
alligevel have det fortalt igen og udlagt. Og de som ikke
kan forstå alle de mærkelige begivenheder, de er tættere
ved påskens under end de selv ved af.
Det, som skete, var jo så mærkeligt, at selv dem, der
havde gået sammen med Jesus, de havde svært ved at tro. De
kunne fortælle alt, hvad der var foregået. At Jesus fra
Nazareth havde gjort mange undergerninger, og var blevet
idømt dødsstraf og korsfæstet, og nu var hans grav tom, og
kvinderne var blev vanvittige og havde set engle. De to,
som vandrer til Emmaus, kan fortælle det hele som det var,
men de kan ikke se gennem det. Det kalder ikke tro frem i
dem, men tvivl.
For os i dag er der sikkert også mange, som
påskeordene mere fremkalder tvivl hos. Jesu død kan godt
være sket, men hans opstandelse det lyder utroligt. Og det
hjælper ikke, at vi giver mange grunde til, at
opstandelsen påskemorgen må være sket.
For det kan vi rent faktisk godt begrunde ud fra en
hel række af forhold. Vi kan sagtens argumentere mod
tvivlen. Der må jo være sket et eller andet med den døde
Jesus. Og det kan ikke være disciplene som i nattens mulm
og mørke har fjernet liget. Så ville de jo være blevet i
håbløsheden. Så kunne de umuligt have prædiket om ham med
en sådan iver, at de blev forfulgt og slået ihjel for hans
skyld. Hvem vil lide døden for noget, som man ved er en
løgn, som man selv har fundet på.
Det kan heller ikke være ypperstepræsterne og de
ældste, som havde fjernet Jesu lig. Så kunne de jo let
have modbevist kristendommen og de kristne, når de talte
om opstandelsen. Modstanderne kunne bare fremvise den døde
Jesus.
Derfor må det også være mere end syner, disciplene
så, når de flere gange påskedag og i dagene derefter så
Jesus. Graven var jo tom. Den døde Jesus var der ikke
mere, og det var hverken hans tilhængere eller
modstandere, som havde fjernet ham.
Endelig som sidste punkt mod tvivlen, er det er også
forkert, hvis man mener, at de første kristne ønskede af
deres hjerte, at Jesus var levende, at de ønskede det så
stærkt, at de drømte sig til det og selv kom til at tro på
det. For de ønskede ikke Jesu opstandelse. Kvinderne gik
ud til graven i den tro, at han var død. Det eneste der
var tilbage, var at salve ham. Sådan havde disciplene det
også. De havde låst sig sig inde og havde opgivet alt.
Ja, to af dem var på vej væk, bedrøvede og håbløse, de
hverken ventede eller ønskede, at Jesus skulle opstå. Det
var deres sidste tanke. Hvordan kunne han, som var død og
som havde forladt dem og skuffet dem, hvordan kunne han
komme tilbage. Det var deres sidste tanke.
Vi kan sagtens argumentere imod, at det vi hører i
påsken er noget de kristne selv har fundet på. Vi kan
sagtens argumentere mod tvivlen. Men det hjælper ikke, at
vi giver mange grunde til, at opstandelsen påskemorgen må
være sket. De argumenter fremkalder ikke tro. Jesus kom
jo også med mange argumenter, da han gik sammen med de to
til Emmaus. Det var ikke af den slags som jeg har nævnt.
Det var argumenter ud fra bibelen, som Jesus brugte. Han
forklarede, hvorfor det var nødvendigt, at frelseren
skulle dø.
Det var ud fra Det gamle Testamente, Jesus
argumenterede. Vi moderne mennesker kender ikke Det gamle
testamente så godt som jøderne gjorde på Jesu tid. Men vi
kan genfortælle historien, jødernes historie, og så vil vi
se, at det er vores egen historie. Det gamle Testamente
handler om fald og oprejsning og om skuffelser og håb.
Jøderne var Guds eget folk, fordi de tydeligt viste,
hvordan vi mennesker er. Mennesker er sådan, at de vil så
meget godt og giver så mange løfter, men hvad ender det
med. Det bliver aldrig som man gerne ville, også selv om
man gør sig umage. Ja, de mest ivrige, de som er ude på
at nå mest og højest, det er de tit sådan at de falder
dybest. Sådan var det med jøderne. De havde lovet Gud at
holde hans bud og tro på ham. Men hvad kom der ud af det.
For det meste vantro og hykleri og nederlag. Gang på gang
faldt jøderne fra troen, fordi de syntes det var mere
forståeligt og let at tro på andre ting end Gud. Sådan er
menneskenes og vor egen historie en lang række af fald
bort fra det sande og det gode og det rigtige, Guds vilje.
Syndefaldet står helt i begyndelsen af bibelen som noget
af det første mennesker gør, fordi de vil være sig selv,
være alene, selv bestemme. Men hvad kommer der ud af det,
et ødelagt paradis, hvor man længes tilbage, eller håber
på genoprettelse. Det var nødvendigt, at frelseren gik
helt derned, hvor vi var faldet, for at han kan rejse os
op. Langfredag går Jesus helt ud til os, så langt som det
værste menneske kan være faldet, og påskedag bliver vi
rejst op sammen med ham. Derfor var det nødvendigt, at
Kristus skulle lide og så indgå til sin herlighed, for at
han kunne rejse os faldne mennesker og genoprette paradis.
Med et eksempel kan vi vise det. Forbryderen ved Jesu
side langfredag, var en fordømt og fortabt, men Jesus hang
ved hans side og tog ham med ind i Guds lyse rige. Jesus
sagde: I dag skal du være med mig i Paradis. Fordi Jesus
hang på korset, blev alt genoprettet for forbryderen ved
hans side.
Sådan kan vi argumentere for Jesu død og opstandelse.
Men egentlig kan disse argumenter ikke fremkalde tro.
Nogle gange kan argumenterne få vores hjerte til at
brænde. Det er hvis ordet rammer noget, som lige passer
på os. Men troen kommer først i det øjeblik, hvor den
opstandne Jesus selv rækker sin hånd ud mod os og går med
os.
Vi må bede ligesom de to disciple, som kom til
Emmaus, vi må bede Jesus: " Bliv hos os." For det er først
når han rækker sin hånd til os gennem al vores tvivl, at
vi kan genkende ham.
Den opstandne bliver hos os i dåben og nadveren. Dér
rækker han sin tro og sit håb og sin kærlighed til os.
Håbet hører vi om ved dåben, som begynder med ordene:
Lovet været Gud, vor Herres Jesu Kristi far, som i sin
store barmhjertighed har genfødt os til et levende håb ved
Jesu Kristi opstandelse fra de døde. Det håb vi har fået
ved Jesu opstandelse er levende. Det er et påskehåb, som
er så levende, at ikke noget ondt og noget mørkt kan
slukke det. Det er lige så lyst og levende et håb, som
påskesolen, der skinner ind i den tomme grav, hvor Jesus
ikke er mere, fordi han er opstået fra de døde. Det er et
dejligt håb, vi får skænket i vores dåb. Det betyder, at
vi i vores lange liv -hvor mange år det så strækker sig
over - så rummer vores liv jo mange øjeblikke af glæder og
sorger, af problemer og sejrer, men gennem det hele må
håbet fra begyndelsen, fra dåben, brænde lige stærkt,
fordi håbet stammer fra det under, som skete ved Jesu
opstandelse, hvor dødens magt blev brudt. Døden er jo alt
det, som vil ødelægge vores tro og vores håb og vores
kærlighed. Men Jesus har sejret over den død, både den som
kommer i vores liv som problemer og sorger, og den som
kommer engang, når det bliver langfredag for os. Men så er
det, at Jesus har vist, at efter langfredag kommer
påskedag også for os. Det bliver han ved med at fortælle
os.
Da Jesus talte til de to disciple, som gik til
Emmaus, så brændte deres hjerte i dem. Han tændte håb i
deres hjerter og gav dem en brændende tro og en brændende
kærlighed. Det gør Jesus også hos os. I nadveren beder vi
til ham: Du som selv er til stede iblandt os med al din
kærligheds rigdom. Styrk os i vores indre menneske, at du
må bo ved troen i vores hjerter.
Vi har det som de to disciple i Emmaus, at Jesus er
usynlig for os, og alligevel er han hos os og bor ved
troen i vores hjerte, så det brænder med en evig flamme af
tro og håb og kærlighed.
Amen.
|
|