Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Mariæ bebudelsesdag 1999
Bøn: Gud, vor Far!
Al visdom og indsigt er i Dig
- al magt og al kærlighed.
Du, der lod Dig føde af en kvinde
og blev menneske som vi,
lad al vores klogskab og storhed falde
og oprejs barnligheden i ós,
som ved dåben hører til hos Din Søn,
Jesus Kristus!
Amen.
------
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Lukas!
Luk. 1, 26-38
------
Prædiken:
En ung kvinde søgte læge. Han undersøgte hende, og da han var færdig, smilede han og sagde:
- Jeg har en glædelig nyhed til dig og din mand.
- Jeg har ikke nogen mand!, kom det prompte fra kvinden.
- Jamen, så har jeg en glædelig nyhed til dig og din forlovede.
- Jeg er ikke forlovet!, konstaterede kvinden.
- Nå, men det kommer sig jo heldigvis heller ikke så nøje nu om dage. Du kan nu gå hjem og
glæde din kæreste med.....
- Jeg har ingen kæreste og har i det hele taget ikke haft noget nævneværdigt med nogen mand at
gøre!, kom det lidt snerrende fra kvinden.
Lægen kløede sig lidt usikkert og fortvivlet på sin skaldede isse. Så rejste han sig, gik hen til vinduet
og åbnede det. Derefter åbnede han døren ud til forkontoret, men forholdt sig ellers tavs og
afventende.
- Hvad er der galt? Hvorfor åbner du vindue og dør? spurgte kvinden.
- Det skal jeg sige dig min gode ven! svarede han. Sidste gang en lignende situation opstod kom
en engel og gav beskeden, jeg var på vej til at give dig!
------
Jesus var heldig. Hans mor, Maria, sagde "ja", da hun blev klar over, at hun skulle have ham - efter
et par øjeblikkes frygt og tøven, kunne hun konstatere: “Der er i orden, jeg glæder mig”. Og så brød
hun ud i lovsang.
Det er ikke alle børn og mødre, der er så heldige, for det må kaldes held, at moderen, Maria, er i
stand til at synge takkesang, trods det, hendes liv slet ikke er ligetil. Hun var ung pige fra Nazareth -
sandsynligvis hidtil helt normal og i store træk anonym, men nu skulle hendes liv blive
betydningsfuldt - nu skulle hun i flere betydninger af ordet sættes på prøve.
------
Hvordan vores liv end har formet sig: let eller svært; heldig eller uheldigt, så har vi bevidstheden om
- drømmen om - hvordan det kunne og skulle være. Det lever ikke mindst lotto-kioskerne stort på.
Og hvem bærer ikke på drømmen om på god, positiv, måde at måtte skille sig ud fra massen. Det må
da være en oplevelse af de bedste at blive indføjet i menneskehedens historie med positiv omtale.
Dén drøm og længsel leverer historien her billede til med englen, der kommer til dén, som ikke
regner med at skulle betyde noget, og fortæller hende, at nu skal hendes skjulte drømme blive til
virkelighed. Og den virkelighed skal blive til betydning for hele folket - for alle mennesker til alle
tider.
Men det har ikke kun været en nemt og positiv oplevelse for Maria. Vej til historiebøgerne går for
hende også via menneskets "forbudte område". Jeg fortalte til indledning en lille ironisk histrorie,
dels fordi jeg selv en gang grinede af den, dels fordi den kan være med til at lukke op for forståelsen
af Maria's situation:
Hvor mange har mon troet hendes forklaring,
da de konstaterede, at hendes mave voksede?!
Jeg gætter på, at det har været smil og hovedrøsten, men ingen tillid, hun for det meste mødte. Det
var Maria utvivlsomt klar over på forhånd. Hun vidste også, at forlod Josef hende, og det ville han
høste forståelse for, var hendes familie i sin gode ret til at forstøde hende og tiggeri eller prostitution
var herefter de mulige leveveje for hende. Sådan set er det alt andet end menneskelige ressourcer,
Gud søgte, da Han ledte efter kvinden, der skulle bære Kristus under sit hjerte.
------
Englen er billede på, at nu rører evigheden ved det almindelige, naturlige, kropslige liv. Her i den
jordiske kærlighed, her i Marias krop, skal det evige, guddommelige liv leves ud - ske fyldest.
Jeg tror Gud søgte - og skulle bruge den, som var uden de kvaliteter, mennesker sædvanligvis
bruger til at hævde sig på. Jesus solidariserer sig helt fra undfangelsen, med det svage, udsatte,
menneske. Det tillidsfulde menneske, der lader troens øje åbne sig, så vi ser Gud - dét menneske
forbinder Gud Sig med. Han kendte også på forhånd hånen - smilene og de hovedrystende naboer -
der fulgte af Maria's påstand om, at det var Guds barn, hun bar. Sandsynligvis har det ikke været ret
mange andre end hendes mor, der har blot forsøgt at tro hendes ord. Heller ikke den gang var unge
piger, der blev gravide i det, vi kalder "utide", noget ukendt. Fantasien har også den gang været stor,
når der skulle findes bortforklaringer. Nej, man vidste bedre - og så har tankerne ellers fortsat farten
på de sex-forstyrrede løbebaner. Jo, det har været forbundet med lidelse, isolation, at være Maria fra
Nazaret fra 9 måneder før år 0. Men hun var aldrig alene. Gud var med hende. Gud var i hende!
Hvad Gud er med i, ender kun i det gode! Oversætter vi navnet "Jesus" betyder det netop "hjælp og
frelse".
======
Hende Maria, der egentlig ikke var noget, hun skulle blive noget for hele folket. Da Gud trådte ind i
verden, skete det ikke gennem de mægtige og kloge i Jerusalem, men gennem den magtesløse unge
kvinde, om hvem vi ikke ved andet, end at hun sagde "ja" til det, hun ikke forstod.
Tekstens pointe er næppe, at vi skal kappe forbindelsen til enhver sund fornuft; men til at forstå
Guds handlen med os mennesker, er vores forstand ikke tilstrækkelig. Maria bliver forbillede, fordi
hun modtager det uforståelige og gemmer det i sit hjerte - dér hvor man gemmer det uforståelige,
godhed, kærlighed, ømhed, liv og død. Hun gemmer - lægger på lager og tager til følge - på trods af,
at hun, ifølge sædvanlige prognoser, måtte forvente mørke, dystre, dage.
------
“Fødselsbebudelse” er i Bibelen en genre for sig. Vi møder den i GT, hvor engle besøger kvinder,
som selv og på folkets vegne ønsker sig børn. Alligevel er Maria's tilfælde anderledes. Hendes
graviditet er ikke på samme måde opfyldelsen af héndes bevidste længsel.
I englebesøget og det uønskede mirakel ligger, at dette er Guds værk. Maria er stigen, Gud
anvender, da Han stiger ned på jorden, men bemærk at stigen netop hviler på det jordiske. Der er
ikke noget særligt guddommeligt ved Maria, ud over at hun som andre mennesker er Guds skabning.
Dét er den afgørende kvalifikation.
Englen forlader ikke Maria, før hun har udtalt sit "ja". Maria tager som Guds tjenerinde imod den
gave, hun ikke har bedt om. At acceptere dét, som møder én, dét er hvad Maria bliver forbillede på.
Sommetider stiller livet krav om, at vi breder armene ud og lader os flyde med - krav om, at vi giver
os hen og samarbejder, som under en fødsel - følger med som en bagsædepassager på en motorcykel.
(Det her har intet som helst med ligegyldighed at gøre!) Den irske sangerinde Sinead O' Connor har
formuleret det så så klart i bøn:
Gud, giv mig mod til at acceptere de ting, jeg ikke kan forandre, mod til at forandre de ting, jeg kan,
visdom til at se forskellen.
Marias "ja" bliver til forbillede på det at turde, fordi vi tror, Gud er med. Kristentro skal være synlig -
harmoni mellem det, man siger man tror på, og det, man gør - bekendelse af tro på kærlighedens
magt går ikke i svang med hadefuld livsførelse. Men synligheden, aktualiseringen - det kan også bare
være at lade være med at stritte imod. At være Guds redskab behøver ikke at vise sig i prangende
handling - den slags handlinger har i reglen ikke andet til reel hensigt end at afstive og pudse egen
glorie. Guds redskaber bærer allesammen, ligesom Maria gjorde det, Guds fred og hjælp ud i livet -
ud i verden. Den, som går Guds ærinde, bliver aldrig færdig og aldrig alene - Han følger med. Dåben
er gave og opgave - dåbsgaven er løftet om Guds evige omsorg og dåbsopgaven er at bringe freden
englene sang om på Betlehems mark ud i hele verden.
Sig "ja" til at bære med på den opgave.
Jeg vil ønske for ethvert menneske - dig med:
en god rejse og et godt liv med Guds konstante nærvær!
Amen.
------
SALMER:
697: Nu titte til hinanden
26: Til himlene rækker
63: Nu kom der bud fra englekor
------
89: Lovet være du Jesus Krist
Nadver: 432: Jesus Krist, du gav mig livet
333: Alt står i Guds faderhånd
|
|