Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
2. søndag efter påske
GT-læsning: Ez. 34,11-16
Evangelium : Johs. 10.11-16
Salmer: DDS 682, 143 - 496, (178) og 26
Prædiken:
Hvordan har vi det egentlig med ledere og autoritet i dag?
Hvordan har vi danskere det med dem, der går foran og viser, hvad vi
skal gøre og hvordan vi skal takle dagligdagens mange små og store
problemer?
Tja, egentligt ikke særligt afklaret!
Vi lever jo i Jantelovens land, hvor ingen skal fortælle os, hvordan vi bør
gribe sagerne an;
- “Du skal ikke tro du er mere end os ”
- “Du skal ikke tro du er klogere end os”
- “Du skal ikke tro du kan lære os noget”.
At stå i en ledende position indebærer naturligvis, at man i forhold til
netop den rolle at lede, er mere end andre er.
Får man ansvar for andre, bør man i det mindste forsøge
at være lidt klogere end de fleste.
Og som den, der får lov til at se tingene lidt fra oven, bør lederen vel
være parat til at dele sine indsigter og erfaringer med andre - hvad skulle
han ellers?
Men mon ikke nogle af problemerne omkring vort forhold til autoritet
og ledelse kommer af, at vi lever i en epoke, der har sat idealerne om
individet og den personlige frihed så højt, at begreberne om autoritet og
ledelse ganske langsomt er blevet udhulet?
Lad mig pege på nogle eksempler:
I folkeskolen undervisningen de senere år gennemgået grundlæggende
forandringer.
Borte er den tid, hvor læreren automatisk var en autoritet, som man så
op og hen til.
Læreren og skolen skal nemlig ikke længere lærere vore børn at begå sig
i samfundet.
Nej, men de skal i henhold til folkeskolens formålsparagraf sørge for, at
rammerne for børnenes selvstændige og individuelle læring er optimale,
hvorefter børnene af egen lyst nok skal tilegne sig det, som de synes de
hver især har brug for.
Hvorfor er det så blevet sådan?
Fordi det samfund, børnene forberedes til, er forandret.
Børn skal ikke længere overtage forældrenes verden.
De skal derimod selv finde ud af og tage stilling til,
hvilke af de værdier, som står til rådighed, de ønsker at bygge deres liv
op på.
Vi bestemmer nemlig selv - og den virkelighed skal børn naturligvis
være gearet til at klare.
Et andet eks.: En forsker ved Århus Universitet har på baggrund af de
sidste 25 års folketingsdebat omkring religion og kirke konstateret en
afgørende ændring omkring politikkernes overordnede syn på religion.
Hvor man for 25 år siden opfattede religion og det danske samfunds
forhold til kristendom og kirke som et spørgsmål, som det gav mening
at lade folketinget have en holdning til,
der opfattes dette i dag alene som spørgsmål, der angår individer og
enkeltpersoner - ikke samfundet som helhed.
Spørgsmål af religiøs karakter er absolut “private”.
Og for samfundets ledelse bliver det naturligvis særligt prekært, for
hvordan skal man kunne lovgive om religioner?
Det gør man ganske vist for folkekirkens vedkommende - det skal man
jo i flg. grundloven - men hvad så med de andre, religionsfriheden og
pligten til ikke at behandle samfundets borgere forskelligt pga. deres
religion og tro?
Alene af disse årsager skal man nok ikke vente, at politikkerne i længden
vil fastholde den priviligerede stilling, som folkekirken i flg. grundloven
har i Danmark.
En særstilling, som jo netop kun er kommet i stand,
fordi grundloven blev skrevet på en tid,
- hvor kirkens centrale stilling som en vejviser og autoritet i samfundet
endnu var nogenlunde uantastet,
- hvor det var den enevældige konge af “GUDS nåde”,
der nådig gav folket den forfatning, som de ønskede.
Og så naturligvis også en tid, hvor præsten endnu var “Pastor”, dvs.
hyrde med et konkret ansvar for sin menighed og en central og ledende
stilling i samfundet som sådan.
Men også her har pluralismen og individualismen sejret.
I dag er politikkerne og folketingsmænd som sådan ikke nogen, vi ser
op og hen til, og præsterne da slet ikke!
De er alle blevet almindelige mennesker - og godt for det!
Men spørgsmålet er nu alligevel, om vi har sluppet tanken om autoritet
og ledelse helt?
Svaret kommer naturligvis an på, hvordan man ser på det.
Vi lader os ikke længere lede af hvem som helst,
men ledere og autoriteter har vi da mange af.
Tænk bare på alle de konsulenter, vejledere - praktiske såvel som
åndelige - , terapeuter, stylister, rådgivere, supervisorer og vismænd, vi
omgiver os med!
Tænk på de gode råd, vi får fra medierne, radio og TV!
Vejledere er der altså nok af, selvom de godt nok kun har succes, hvis
det lykkes for dem at overbevise os om deres værd, så vi vælger dem
som vores ledere og autoriteter.
Eller tænk på de, der havner i en situation, hvor de har behov eller bliver
tvunget til at modtage vejledning.
Som en graffiti med aktualitet for påsken udtrykker det:
“JESUS ER DØD -
men 30.000 sagsbehandlere har overtaget hans arbejde!”.
Hvorfor nu disse spredte glimt fra vor tids til tider inkonsekvente måde
at omgås autoritet og ledelse på?
Fordi dagens evangelium taler om hyrder og får, og dermed selv sætte
fokus på spørgsmålet om autoritet og ledelse.
Jesus taler om sig selv som “Den gode Hyrde”.
“Jeg er den gode hyrde.
Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene...
Jeg kender mine får og mine får kender mig”.
Her vil jeg henlede opmærksomheden på, at når Jesus udtaler ordene
“Jeg er”, så er der tale om mere end blot et personligt stedord og et
identitetsskabende udsagnsord.
Ordene “Jeg er” har i den bibelske tradition rødder tilbage til den
beretning i 2. Mosebog, hvor israelitternes leder, Moses, foran den
brændende tornebusk får besked om med hvilken autoritet, han skal gå
til sit folk og til Farao med kravet om folkets frihed.
Autoriteten bag dette krav er nemlig Gud selv,
- den Gud, der om sig selv siger; “Jeg er den, jeg er”.
Dette skal Moses sige til folket “JEG ER har sendt mig....”.
Så når Jesus i Johannesevangeliet siger “Jeg er”, så taler han med
guddommelig autoritet - som den eneste, der er sendt til mennesker med
bud fra den Gud,
der er almægtig og himlens og jordens skaber.
Ordene har i selve deres form en egen vægt og værdi,
og de skal ikke begrundes med andet end det, de siger.
Her støder vor tids opfattelse af autoritet og ledelse imidlertid frontalt
sammen med den bibelske tale og forkyndelse.
For hvad i alverden stiller vi op med en, der ikke blot fremlægger et
uforpligtende tilbud om rådgivning og vejledning, men direkte og uden
begrundelse fordrer at være den yderste og eneste virkelige autoritet for
os?
Ryster vi på skulderen over naiviteten bag dette krav?
Eller lader vi os ryste af hans ord og deres konsekvenser?
Hvem ved det?
Dog en ting står fast: Svaret giver vi selv - og ingen andre!
Ingen vejledere og autoriteter kan i sidste ende fortælle os, hvad vi skal
gøre og sige, når vi møder fordringen fra ham,
- end ikke præsten eller for den sags skyld; paven i Rom!
Kun vi selv kan svare for os, når Gud i Jesus taler til os og tilbyder at
være den, der vogter og leder os på vejen.
Og her viser den gode hyrde tillige, at han ikke er en magtsyg tyran, men
er bundet sig til at lede sine på den rette måde.
For den gode hyrde ser først og fremmest på fårenes tarv og frelse.
Den gode hyrde går foran og i brechen for de, der er overladt i hans
varetægt, og da det blev nødvendigt, gik han også i døden for dem
- det er som bekendt påskens historie, vi får repeteret her.
Men han tvinger dog ikke nogen til noget.
Han bruger ikke vold og magt for at få os til at makke ret.
Den gode hyrde skal ikke forklare sig, forsvare sig selv eller begrunde
sin indsats med henvisning til noget som helst andet end sin gerning og
sit eget liv
- og i dette tilfælde også sin død som følge af opgaven.
Den gode hyrde optræder ikke på anden måde end ved at være den, han
er.
Derfor ender også dagens evangelium og denne prædiken -
forhåbentligt som alle andre prædikener - ikke blot med en mere eller
mindre sammenhængende argumentation for, hvorfor det er bedre at
lade sig lede af Jesus Kristus end af de mange andre vejledere, der stiller
sig til rådighed for os.
Nej, det, der skal fastholdes er fordringen om, at ordene, han siger,
enten skal tages for pålydende eller for intet!
At de enten lyder til modtagelse i tro eller til forkastelse! Og at tro Jesus
med den særlige kærlighedens autoritet, hvormed han taler, det er at
følge ham og lyde ham
- koste hvad det vil.
Ja, det er at acceptere at være som et værgeløst får,
hvis liv og død afhænger af, om hyrden nu virkeligt er den, han foregiver
at være.
Vil man ikke den fundamentale afhængighed, står det en- hver frit at
vælge sin egen individuelle og personlige vej.
På egen regning og risiko, naturligvis.
Men så er der ikke længere tale om, at vi mennesker på nogen måde
lever livet på samme præmisser og udgør et fællesskab om det samme
gudgivne liv.
Så er vi blot en flok forvildede individer, der farer rundt efter hver vores
personlige mål.
Her afsløres det så, hvad vi i vor blinde tro på individualismen overser,
men som hyrdebilledet viser sig at bevare sansen for.
Er der én, der er den sande hyrde, så er han det for det fællesskab, der
har tillid til at følge ham.
Kristentro er nok et personligt anliggende, men det kan aldrig blive en
individuel og privat sag.
Kristentro har med andre at gøre - kristendom er fællesskab.
Som en af de oldkirkelige fædre siger;
“Ingen frelses alene, kun sammen med andre
- alene og uden fællesskab går man kun fortabt”.
Ja, for hvad trøst ligger der i med Frank Sinatra at synge
“I did it my way”, hvis jeg var den eneste, der gjorde det?
- og end ikke kan vide, om det, jeg gjorde, var det rette?
Nej, så hellere lade det komme an på en prøve:
Lad os gøre det på hans, på den gode hyrdes måde!
For har han trods alt ikke allerede med sit liv og død vist,
at han ikke er en lejesvend, der svigter, når det brænder på!
Amen.
|
|