Hvis du har kommentarer så skriv til Bodil Olesen | ||||
2. S. E. TRIN. 24.06.01. TEKST: LUK: 14, 16 - 24 SALMER: 674, 402, 398, 597, 496, 433, 11 Der findes fortællinger, som ikke giver mening, hvis de tages ud af sammenhængen, de er blevet til i. Dette er tilfældet med mange bibeltekster i måske i særlig grad den, der er prædiketekst til i dag. Som den står, løsrevet fra sammenhængen, kan den bruges til alt muligt. For eksempel til at forsvare en samfundsorden, hvor de fattige kommer før de rige, uanset forholdene, til at sætte spørgsmålstegn ved vigtigheden af alle de gøremål, som normalt regnes for hørende til de vigtigste i menneskelivet: arbejde, familie, stræben efter udbytte af arbejdet, man gør. Man kunne bruge teksten til at argumentere for et samfund, hvor alt det, der normalt anses for at være det fundamentale i et menneskeliv, i anden række. Til verdensflugt og foragt for alt det, der hører det almindelige menneskeliv til. Ser man imidlertid på den sammenhæng, lignelsen om det store gæstebud er sat ind i, tegner der sig et lidt andet billede. Forud for lignelsen fortæller evangelisten nemlig om et andet gæstebud. Nemlig et hos en af farisæerne, hvor Jesus var indbudt. Jesus var dumpet ind hos en af de vellykkede. Her fortælles det, at Jesus havde iagttaget, hvordan de indbudte gæster forsøgte at skaffe sig en god plads ved bordet, gerne en hædersplads, som kunne vise, hvor vigtig en person, han var. Det fik ham til at fremkomme med en formaning om ikke at føre sig frem og iøvrigt sørge for at indbyde alle dem, der ikke hørte til ifølge etiketten, nemlig de vanføre og blinde og fattige, når der skulle holdes måltid. Hvorefter en af gæsterne udbrød - muligvis for at vise, at han havde forstået pointen - :salige er de, som sidder til bords i Guds rige! Som svar på dette udbrud følger nu lignelsen om det store gæstebud. Lignelsen, som skal godtgøre, at i Guds rige går det ikke nødvendigvis til, som det gør, når mennesker på jorden holder fest. For hvem indbyder man - udover dem, man er forpligtet på, hvadenten man har lyst til at se dem eller ej: dem man føler sig på bølgelængde med, dem, der hører til i en af de grupper - af social eller anden karakter - man selv hører til i, dem, man kan være nogenlunde enig med og have et fællesskab med. Blandt de fund, man har gjort ved Det Døde Hv har man således blandt andet fundet optegnelser over, hvem man ikke måtte sidde til bords med, hvis man tog sin religion alvorligt. Her hedder det: "Du må ikke spise med vanføre, blinde og lamme, med spedalske, med dem, der har overtrådt loven". Et bud, som blev taget meget alvorligt. Ganske vist har danskere ingen lovgivning i så henseende, det er heller ikke nødvendigt, for det kan vi sagtens finde ud af selv. I min barndom på en gård på landet i Sønderjylland, skete det ofte, at der kom en landstryger forbi. Han fik som regel et måltid mad i form af en madpakke. Logi kunne han få - hvis han forud afleverede sine tændstikker til min far - på høloftet i laden. Det var vist en ordning, alle var indforståede og fornøjede med. Det skete også i høsttiden eller når der skulle hakkes roer, at farende svende kom fordi og søgte nogle dages eller ugers arbejde. Så var de ansat og fik løn. Og så spiste de med i køkkenet på lige fod med karle og piger og familien. Også dette var en ordning, som var uskrevet, men anerkendt af alle. Om der lå den tanke bagved, at de, der arbejdede for føden, havde ret til at spise sammen med husbonden, ved jeg ikke. Men ingen satte spørgsmålstegn ved den. Selvom der er lighedspunkter mellem den jødiske praksis og den praksis, jeg referer til fra landet i 50'erne og 60'erne, er der en iøjnefaldende forskel. Nemlig den, at hvor det hos jøderne var et udtryk for Guds ordning og bud således at holde fårene adskilt fra bukkene, var det i det danske samfund blot et spørgsmål om almindelig gældende praksis uden særlig begrundelse udover måske en social. Hvorimod det religiøse og det sociale blev sammenblandet så det ene ikke var til at skelne fra det andet i jødedommen. Sociale regler blandet sammen med religion har man ikke kendt meget til i Danmark i historiens løb, når der ses bort fra religiøse grupperingers ønske om at holde sig fra hinanden. Der var en tid, hvor missionsfolk og grundtvigianere ikke gerne ville være i stue sammen, men det havde ikke en social begrundelse. Det var altid enten det ene eller det andet, sociale eller religiøse skel, der gjorde udslaget. Jeg tror da heller ikke, at mange danskeres uvilje mod at være sammen med fremmede med en anden kultur eller en anden religion, bunder i sociale forhold, den bunder nok snarere i angst for det ukendte og fremmedartede. På samme måde som vi kan bruge sammenligninger med kendte forhold, når vi skal forsøge at finde mening med de gamle fortællinger fra Bibelen, bruger evangelisterne sammenligninger fra den verden, læserne kender, når de skal fortælle om Guds rige. For det er jo Guds rige, de vil fortælle om. De vil ikke give en beskrivelse af de faktiske forhold i verden. Det er Gud og hans rige, der er dem magtpåliggende at fortælle om. Når man skal fortælle om noget ukendt, er man nødt til at benytte sig af kendte ord og billeder. Med risiko for, at de ord og billeder kan tage overhånd og kan bruges til noget andet, end det, de oprindelig blev brugt til. Der ligger ikke nogen beskrivelse af en idealverden i evangeliet. Det ville ikke, i bibelsk sammenhæng og heller ikke i en verdslig, give nogen mening at sige, at det er klogt og godt at lade hånt om den skabelsesorden, der er givet. Det er jo tankevækkende at notere sig, at de tre hindringer - ejendom, arbejde og familieliv - lige netop er de ting, vi har med fra paradiset og som så at sige hører med til skabelsesordenen. Sagt med andre ord, det er faktisk tre dyrebare livskvaliteter, der stiller sig hindrende i vejen for deltagelsen i festen. Det er i grunden absurd: at Guds egne gode gaver kan stille sig hindrende mellem Ham og os, så der ikke er overskud til andet. Eller rettere sagt: det er den overdrevne fokusering på Guds gaver, der kan blive en hindring. At vi ikke bare arbejder, men bliver arbejdsnarkomaner. At vi ikke bare har ejendom, men bliver griske. At vi ikke bare har familie, men lukker os inde i familiehyggen, så vi alt i alt ikke har tid og overskud til andet. Himlen må vente, som en filmtitel en gang lød. Det kan den bare ikke. Hverken himlen eller jorden og alt det, der optager os på den, kan vente. Der må være tid til begge dele. Det drejer sig ikke om at sige nej til Guds gode gaver til menneskelivet og vende verden ryggen. Hvem skulle have glæde af det? En og anden kunne så måske spørge, hvornår det er, invitationen til festen går ud. For det er måske ikke så lige til at se. Er det måske invitationen til at komme til gudstjeneste om søndagen, det handler om? Det kunne det godt være. Selvom nogle af mine konfirmander en gang mente, at det ville være forkert at kalde den en fest. Både maden, musikken og talerne var nemlig for kedelige! Ikke desto mindre kunne gudstjenesten godt være festen, som kun få siger ja til. Der er for nylig lavet en optælling i Roskilde stift over antallet af kirkegængere i løbet af et år. Tallet er måske ikke så interessant i denne forbindelse. Mere interessant kunne det have været at få svar på det, der ikke blev spurgt om, nemlig hvorfor så mange vælger ikke at gå i kirke når indbydelsen er der. Et af svarene kender jeg godt. Det er for kedeligt, det er for lidt brugervenligt. For det handler ikke om mig, det, der siges. Nej, for det handler om Gud. Kirken er jo til for at fortælle om Gud, ikke for at fortælle om menneskers hverdag. Den kender vi til kedsommelighed. Endvidere kan det om gudstjenesten siges, at den er en fest i den forstand at alle, der er med, er lige. Vi får det samme at spise og drikke, vi får det samme at høre. Der er ingen forskel i det øjeblik, vi er samlede her i rummet. Og det er der ikke fordi det ikke er os selv, vi er samlede om. Som det ikke er os selv, men brudeparret, vi er samlede om ved et bryllup, for eksempel. Måske er det den største barriere i vore dage, det, der holder så mange borte. Det er ikke mere sociale årsager, der taler imod deltagelse. Ikke engang religiøse skel. Men meget mere personlige. Fordi vi er så vant til, at alt skal dreje sig om den enkelte. Når det hedder gudstjeneste betyder det sådan set ikke, at Gud skal tjene mig, men at jeg skal tjene Gud. Kun den, der vil anerkende dette vilkår, kommer med til festen, har overhovedet lyst til at gå med til festen. De andre lukker sig selv ude. De bliver ikke smidt ud eller lukket ude, de gider bare ikke komme, for de synes ikke, at der er noget for dem at hente. På den måde er lignelsen om det store gæstebud et meget godt billede på menneskers måde at forholde sig til Gud på, også i vore dage. Det med ikke at have tid er måske en pæn måde at sige på, at der er andet, man regner for vigtigere. Det er i hvert fald en undskyldning, mange af os bruger i andre sammenhænge. Og hvad så med dem, der valgte ikke at komme ind? Hvad sker der med dem ud over at de ikke får lov til at smage måltidet i Guds rige, og hvad betyder det? Lignelsen giver ikke noget svar, men måske anledning til nogle alvorlige spekulationer. Om ikke over andet så over hvordan det kunne blive muligt at forene Guds gode gaver både i den verdslige og i den religiøse verden. Amen. | ||||
Den 1-7-2001 er denne prædiken sat på |