Hvis du har kommentarer så skriv til Thomas Reinholdt Rasmussen | ||||
Prædiken 11.s.e.trin. 2001; Luk. 18,9-14 Jerup 9.00: 692-250---438-698,4-5 Strandby 10.15: 692-23-854,1-3-(tre dåb)-854,4-6---438-365-431-698,4-5 (nadver: 131-459-519) Vi mennesker er ikke skabte til at være ene. Vi er skabte til at leve vores liv sammen i fællesskab på godt og ondt. I det fællesskab formes vores liv og i det fællesskab sættes vores livs aftryk. Men selvom at vi lever vores liv sammen og i det fællesskab det er at være menneske, så kan udfaldet være vidt forskelligt. Nogle oplever medvind og gode kår, andre lever konstant i modvind og har altid problemer med at leve op til livet. Men hvad enten man lever i medvind eller modvind, så skal vi altid takke den gode Gud for, at vi får lov til at være overhovedet. For det grundlæggende i livet er jo ikke hvorledes lever falder ud - i lykke og harmoni eller i sorrig og mørke, men at du overhovedet er her i fællesskabet blandt mennesker. Det er det grundlæggende i livet. Farisæeren, som Jesus fortæller om, havde levet i medvind. Han var ren og pur, hverken røver eller ægteskabsbryder. Han overholdt fællesskabets regler om faste og tiende. Farisæeren levede i medvind. Og det var da godt for ham. Der er jo ikke noget galt i at det går en godt i livet. Der er ikke noget specielt gudeligt eller kristeligt i modgang, sorg og tristhed. Det er kun af det gode, når livet leves i medvind og livets vinger kan foldes ordentlig ud. Men farisæeren var dog skabt af intet ligesom alle os andre, ja selv som tolderen, der stod afsides. Han havde ikke selv skabt sig, det er det man kalder skaberi, men han var skabt af den gode Gud. Han var blevet skabt af Guds hånd ved sin fader og moder, og sat i livet, men dog i et sted med medvind. Men det var jo ikke medvinden eller modvinden i livet, der var det afgørende. Det afgørende var at du var skabt til livet. Og farisæeren var vel også skabt ligesom alle os andre. Farisæeren var - ligesom alle os andre - Guds gave til sig selv. Vi har fået skænket livet som en gave til os selv, og derfor kan vi ikke rose os af hvordan og hvorledes det nu falder ud. Det svarer til blomsten, der spirer op, og siger: "Se min pragt - den har jeg selv frembragt". Og enhver kan høre, at det er en løgn, for blomsten har blot spiret ved det Guds skabte frø, som det ikke selv lagde i mulden, men som blev lagt der, førend blomsten overhovedet var til. Således også med farisæeren i templet. Også således med os alle i livfællesskabet. Af Guds nåde er vi, hvad vi er, og den nåde kan vi ikke rose os af, men kun takke for. Men farisæeren takkede da. Ja, men han takkede ved at melde sig ud af fællesskabet. Ved at stille sig væk fra sin syndige og mislykkede næste. Han foragtede dem, der ikke var som ham, og han så sig selv som ren og pur. Derfor turde han henvende sig direkte til Herren, og han regnede bestemt med at Herren så på ham - det kunne da lige passe andet! Men tolderen stod afsides. Hans liv i modvind havde skubbet ham ud af fællesskabet. Tolderen stod afsides. Han var, hvad han var, og turde derfor ikke engang se op mod himlen. Men herren så til ham. Og tolderen gik hjem som retfærdig, fordi han lagde sit liv, hvor mislykket det end var, i Guds hånd. Hvor farisæeren rakte sit lykkelige liv frem mod herren, rakte det frem i sin egen hånd, da modtog tolderen livet af Gud herrens hånd - det var det, der gjorde hele forskellen. Ikke at farisæerens liv var smukt og godt - fred med det. Forskellen ligger i at modtage livet som en Guds gave hver eneste dag. Forskellen ligger i at vide at livet er noget vi får. Forskellen ligger i at tro at hvorledes livet nu end falder ud, så er du hvad du er, af Guds nåde, og Guds nåde er aldrig forgæves. Forskellen lå i at farisæeren troede at Gud havde brug for ham, men tolderen troede at han havde brug for Gud. Fra templet vendte de to så hjem igen, må vi forestille os, for vi hører intet om det. Farisæeren som svævende over det menneskelige fællesskab, og tolderen, som et syndigt menneske, men dog i et genoprettet forhold til Gud levende med sine medmennesker. Det var forskellen på hvorledes de vendte hjem. Og egentlig vendte farisæeren slet ikke hjem igen. Egentlig forblev han i tempel - i kirken. Han forblev der, når han gik rundt i sin medvind i foragt for de andre i fællesskabet. Egentlig får vi slet ikke at vide, om farisæerne overhovedet gik hjem igen. Måske står han der endnu. Men om tolderen derimod får vi udtrykkeligt at vide om, at han gik hjem igen; og det er faktisk lignelsen pointe. At det er om tolderen, vi får at vide, at han gik hjem igen. For mens farisæeren holdte sin jubelsang, holdt tolderen kirkegang. Tolderen mødte i ydmyghed sin Gud, og vendte da tilbage til fællesskabet, som det nu udfolder sig og lagde sig til rette for ham. For det er hele meningen med at gå i kirke: at gå ud igen. Derfor går vi i kirke, for at takke Gud for livet han har skænket os, og for at modtage synderens forladelse, der rydder en ny grund for livet med hinanden; det liv, der alt for ofte sander til, det bliver i kirken ryddet på ny - fornyet ved syndernes forladelse. Man hører ofte at folk siger, at i kirken tales der så meget om synd - synd som mislykket liv - og derfor kan de ikke holde ud at komme. Dertil er at sige, at det er da godt, at der er et sted i vores liv, hvor der tales om synden, men dernæst er det jo rigtigt, for vi går i kirken, for at fornyes og for at smide den klæge kåbe, som synden lægger på os i dette fælles liv. Smide den her i kirken, så egentlig skulle væggene herinde drive af synd, for herinde efterlades den, og vi vender tilbage til livet - vender hjem, som tolderen gjorde det. Vender hjem til hus, familie, arbejde og sportsklub i troen på ham, der gav sit liv for os på korset, for at skænke os Guds nåde, syndernes forlades. Vi går i kirke, ikke for at blive herinde i selvretfærdig ophøjethed, men for at gå ud igen i livet, i fællesskabet, fornyede ved Guds nåde. Derfor skal de ord, som afslutter dagens lignelse være disse: Gå da frit enhver til sit og stole på Guds nåde da får vi lyst og lykke til at gøre gavn som Gud det vil på allerbedste måde. Amen. | ||||
Den 2-9-2001 er denne prædiken sat på |