Hvis du har kommentarer så skriv til Lotte Lyngby Nielsen | ||||
Prædiken 16. s.e.trin. Høstgudstjeneste i Ejdrup Salmer: 896 som introitus til børne-optog - 677 - 675 / 678 - 432 - 11 læsning i formessen: GT-læsning fra 15.s.e.trin. Børneprædiken på epistelens plads: Jeg ved godt at I kender ham her. Det er Æsel som bor i Hundredemeterskoven sammen med Peter Plys. Men der er noget I ikke ved. At Æsel her var med i Noas ark. Han var det ene af de to æseler, som Noa tog med i arken sammen med to af alle verdens andre dyr. Nu er Æsel kommet til høstgudstjeneste for at fortælle os om det, som vi hørte læst lige før. Nemlig om, hvad er skete, da sejlturen med arken var forbi. I husker nok historien om Gud, der ville vaske verden ren med et mægtigt regnvejr og om Noa, der fik besked på at bygge et kæmpeskib, en ark. Om om hvordan han samlede to og to af alle dyr og tog dem og sin familie med ind i arken. Derpå lukkede han døren. Og så begyndte det at regne i 40 dage og 40 nætter og hele jorden, selv de højeste bjerge blev dækket med vand. Det var en frygtelig katastrofe. Alt levende druknede. Kun de, der var i arken blev ved med at leve. Æsel fortæller, at det var uhyggeligt. Da det regnede lød det hele tiden som om nogen sprøjtede med en brandsprøjte på arken . Så stærkt regnede det. Dyrene var skrækslagne - bange for om arken nu kunne holde til det. De var sikre på, at også det skulle dø. Da regnen endelig holdt op blev der så forfærdeligt stille. Ikke en lyd nåede ind til dem. For der var ingen lyde. Kun vand og vand og vand. Æsel siger, at de var i arken i 200 dage, mens vandet meget langsomt sank derude. Noa sendte fugle ud for at spejde efter land. Men de kom tilbage og rystede på hovedet. Endelig en dag kom en due tilbage med et grønt blad i næbbet. Æsel siger, at den aften var der fest i arken. For nu vidste de, at de snart ville finde land. Og ganske rigtigt. En uge senere stod arken på fast grund. Noa åbnede vinduer og døre. Og for første gang i meget lang tid kunne alle dyrene gå ud på jorden. De var glade. Men de var også meget bange, siger Æsel. For de var de eneste på jorden. Der var så mange der var døde og så er det ikke let at være den, der har fået lov til at leve. De var meget bekymrede. De havde ondt i maven, sådan som I måske har prøvet at have det, hvis I er bekymrede for, hvordan det skal gå i skolen eller hos tandlægen i morgen. Hvordan skulle de leve, hvad skulle de spise, hvordan skulle de bo? De følte sig meget små i den øde verden og meget, meget alene. Så hørte de pludselig en stemme fra himlen sige: I skal ikke være bange. I skal ikke være bekymrede. Det var en god stemme, og den fortsatte: Jeg vil lade jorden blive fuldt af korn og æbler og blomster og græs, så I har noget at spise og noget at blive glad af at se på. Det er min gave til jer. Det skal I bare bruge. I skal bare høste og spise. hvem sagde mon det? Hvis var stemmen fra himlen? Guds stemme fortsatte: Men jeg giver jer noget mere end noget at høste. Se op på himlen og se hvad jeg giver jer: Og så så Æsel og de andre dyr på himlen en stribe af farver. Striberne var orange som gulerødder og rød som tomater og grøn som pærer og gul som solsikker og lilla som klokkeblomster og blå som vandet. Alle de farver de kendte fra jorden og som de så længe ikke havde set, stod nu spændt ud som striber, som en bue på himlen Hvad var det de så på? En regnbue ja, ja, sådan kalder vi den Æsel har nu altid kaldt den en Gudsbue Fra jord til himmel gik den. Og Gud sagde: Denne bue af farver er mit tegn til jer. Den skal fortælle jer, at I hører sammen med mig og at jeg lover jer, at jeg aldrig mere vil ødelægge jorden. Jeg vil passe på jer. I er ikke alene. I er sammen med mig. Livet bliver svært og hårdt. Sådan er det. I bliver glade , men I bliver også kede af det Nogle gange gør det godt, andre gange gør det ondt. Sådan er livet på jorden. Men buen skal fortælle jer, at jeg er med jer, jeg er hos jer. Altid. I skal ikke være bange. Sådan sagde Gud den dag, han opfandt regnbuen. Æsel har altid siden gået rundt med et billede af den på sig. Et billede af Gudsbuen, somhan kalder den. Nu har Æseler ikke lommer. Derfor har Æsel sat tegningen fast i sit øre. Så er den nem at få øje på. Og selv om Æsel jo er én, som bekymrer sig meget. Så ved han godt, at det aldrig kan gå helt galt. For Gudsbuen fortæller ham, at han er Guds. Og Æsel har sagt til sine venner, at når han engang dør, så må de ikke pille tegningen af ham. Han vil have billedet af Guds buen med sig i kisten, når han skal begraves. For Æsel tror nemlig på, at Gudsbuen også gælder, når man dør. At man er Guds også når ens hjerte holder op med at slå. Og sådan er regnbuen også en Gudsbue for os. Et tegn, der vil fortælle os, at vi hører til hos Gud. Og at Gud aldrig vil opgive os og jorden. Salme: 675 Prædiken Vi har pyntet Ejdrup kirke med korn i dag. Fordi høstgudstjeneste er at takke Gud for, at det daglige brød vokser frem af jorden omkring os. Jeg vil fortælle kornets historie. Dette korn begyndte sit liv højt oppe. Det sad øverst på et kornaks. Det fik masser af lys og luft og solskin og fuglesang. Det drag morgendug og regndråber. Sådan var alting i begyndelsen. Sidenhen blev kornet høstet og gemt hen som ét ud af mange i en sæk, hvor pladsen var trang. Til sidst blev kornet begravet. I jordens sorte dyb blev det lagt. Der var hverken lys eller luft eller lyd. Der var kun mørke. Mørke som i en grav. Kornet tænkte, at dette var døden. Nu var alting forbi. Men som dagene gik mærkede det, at der skete noget med det. Lange hvide arme voksede ud fra dets kerne. Armene famlede sig vej ud i mørket. På forgæves jagt efter lys. Uden dog at finde noget. Førend en dag en særlig lang arm begyndte at bevæge sig opad. Og med ét blev gravens mørke afløst af lys og luft og solskin. Kornet havde spiret og nu var spiren brudt igennem mørket og op over jorden, op i solen. I det sorteste mørke var der sket et under. Det døde korn var blevet levende. En mægtig kraft havde kaldt livet frem af dets tørre døde kerne. Og nyskabt og genskabt voksede spiren sig stor og blev til en plante, et kornaks, et strå der bærer frugt. Sådan er kornets, sådan er frøets historie. I jordens dyb bliver det døde kaldt til live igen. I dag skal vi have at vide, at kornets historie også er vores historie. For der boede en enke i byen Nain. Hun var i færd med at gå den tungeste gang man kan gå på jorden. Hun var ved at bære sit barn til graven. Hun ønskede vel, at det var sin egen grav hun gik imod. Men det var det ikke. Det var drengens. Netop som hun gik dér, kom der en mand hen til hende. Han mødte hendes blik og sagde: Græd ikke! Sådan siger man ikke til en sørgende mor. Men fordi han var Jesus, Guds søn på jorden, gik det alligevel an. For han gik hen til båren, hvorpå den døde dreng lå, rørte ved liget og sagde: "Unge mand, jeg siger dig: Rejs dig op!" Og underet skete. Den døde satte sig op, han kom til live, han talte og Jesus førte ham hen til moren. Gud havde besøgt jorden, drengen og moren blev løftet ud af mørket og op i lyset - begge fik de livet igen. Der var sket et under. Men der skulle ske mere end det. For sidenhen var det Jesus selv, der døde og blev begravet. Men det var ikke en slutning. Det var en ny begyndelse. For Gud oprejste Jesus fra de døde. Graven blev tom. Mørket var brudt. Den opstandne gik ud i lyset. Hen over alle grave lød det: Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Den dag trængte Guds regnbue ned i selv den dybeste grav. Og fortalte, at der er håb for os. Fordi Gud har vist sig som dødens overmand. Og dermed besejret den fjende vi frygter mest. Døden, der tager livet fra os. Kornets historie er også vores historie. Hvor utroligt og ufatteligt og uforståeligt det end kan lyde. Så forkyndes det for os, at graven ikke er vort blivende sted. Men at Gud i det sorteste mørke vil kalde livet i os frem på ny. Regnbuens virkelighed er ikke kun en børnehistorie eller et spørgsmål om lysets brydning i vanddråber. Den dybere virkelighed er, at Gud er med os og hos os. At Gudsbuen favner os også når livet ikke er mere. Selv om så også det vi frygter allermest skulle ske os. Så gælder gudsbuens virkelighed stadig. At Gud har besøgt sit folk, og at han stadigvæk holder ved os. Altid. I liv og i død. Det er en af Guds gaver til os. At vi ikke skal være bange. Og bekymre vort liv i stykker. Men at vi frimodigt må leve så godt vi formår det - i tillid til at vi lever under Gudsbuens virkelighed. Med Guds hånd under os og over os. På det grundlag vil vi i dag takke Gud for høsten. For alt hvad vi har fået af glæde og overflod i gennem vort liv. For hans nærvær hos os, når dagene er svære og for glæden, når dagen er lys. Alle gode gaver, de kommer ovenned, så tak da Gud, ja pris da Gud, for al hans kærlighed. Selv i det dybeste mørke, ja selv i dødens mørke, kan liv spire frem. Også derind rækker Gudsbuens virkelighed. Kornets historie er vores historie. Amen. | ||||
Den 29-12-2001 er denne prædiken sat på |