4.
søndag i åpenbaringstiden
Ingen kaldt beregnet
hensikt
Tekstbetraktning
Johannes 9,1-7.35a-38
Det er forskjell på hensikt
og følge. I grammatikken virker den liten. Men for vårt
bilde av Gud kan den være mer enn stor.
Jesus satte det vel strengt
tatt litt på spissen da han hevdet at verken den
blindfødte mannen eller foreldrene hans hadde syndet.
Men slikt må man jo gjøre, om man vil ha fram et poeng.
Og poenget i søndagens tekst er naturligvis ikke å
utrope den blinde og hans opphav som syndfrie, men å slå
ettertrykkelig fast at mannens sykdom ikke var straff
for synd.
Disiplene var opptatt av
slike tanker. «Hvem er det som har syndet, han selv
eller hans foreldre, siden han ble født blind?» Jesus
avviser kontant hele problemstillingen. Disiplene er
vendt mot fortiden, mot mulige årsaker. De søker den
skyldige og antyder sin enkle forklaring. Jesus,
derimot, vender blikket framover. Han sier ingen ting om
hva det skyldtes at den blinde ble blind. Men midt i
mørket ser han muligheter. Mannen skal få igjen synet.
Guds gjerninger skal bli åpenbare for alle som vil se.
Det skal bli tydelig at verdens lys nå er i verden.
«Det skjedde for at Guds
gjerninger skulle åpenbares på ham,» lyder Jesu svar – i
de fleste norske oversettelser. Dessverre er dette en
oversettelse som svekker den greske grunnteksten. Og hva
verre er: Den underbygger et gudsbilde som hele
fortellingen om den blindfødte forøvrig tar et oppgjør
med.
Slik det står på norsk, kan
man lett få inntrykk av at Gud med vilje lot mannen bli
blind for senere å kunne gjøre et mirakel med ham. En
gud som kjøper seg folkets bilfall ved å la en stakkar
lide, altså. Gresken gir imidlertid liten grunn til å
tenke slik. Ordene «det skjedde» legger oversetterne
(også de som sier seg å oversette ord for ord) inn for
sammenhengens skyld, og «for at» kunne de godt erstattet
med «slik at» eller «så».
Men oversetterne ser altså
bakover, de også, og dernest på hensikten. Dermed blir
vi opptatt av hva en eller annen ville oppnå med å gjøre
mannen blind. Jesus, derimot, ser framover, på følgene
og mulighetene. Det er nærmest som om han sier: Når
først så galt er skjedd, så la oss ikke gruble over
årsakene. La oss se på muligheten dette innebærer – både
for at den blinde skal få synet tilbake og for at alle
åndelig blinde skal få se Gud.
Det lå ingen kaldt beregnet
hensikt bak mannens lidelse. Men det lå en lysstrime av
håp og framtid i den – fordi han som er «verdens lys»
var der. Villet hensikt og mulig følge er slett ikke det
samme. Heller ikke en følgesetning kan ta smerten og
meningsløsheten bort fra det vonde. Men den kunne tegnet
Gud mer medlidende enn hensiktssetningen som står der
nå.
«Så lenge jeg er i verden,
er jeg verdens lys,» sa Jesus. Og nå fikk altså
blindheten den følge at mannen – og vi – kan se lyset og
tro. Jesus fikk vist i praksis hvorfor han var kommet
til verden.
Først fikk den blinde merke
det fysisk. Siden klarnet også hans hjertes øye. Veien
fra helbredelsen til personlig tro var riktignok lengre
enn den sterkt friserte prekenteksten viser. Lik andre
som gjør store religiøse erfaringer, måtte den blinde gå
canossagang mellom religiøse tradisjonsvoktere, naboer
og familie som ble usikre da de ikke lenger kjente den
gamle tiggeren igjen. Men gjennom dette modnet også
mannens indre forhold til Jesus, slik at han til slutt
kunne falle ned for ham og si: «Jeg tror, Herre!»
Som alle andre under
Johannes forteller om, er forøvrig også dette et tegn
med mange lag av betydning. I åndelig mening er vi alle
født blinde. Og enten vi bæres til dåpen eller selv
stiger ned i vannet, finnes det også for oss en
Siloa-dam som gir hjertets øye lys. Det er bare det at
disse dypere lagene av mening ikke trer tydelig fram før
vi har ryddet litt både i spørsmålsstillinger og
oversettelser som fortegner bilder og gjør blind.
--
Samme teksten – samme sak,
med supplerende vinkler
Knut Grønvik (Fra
Tekstverksted i Vårt Land)
Det er dypt
provoserende at tekstboka klipper i denne flotte
fortellingen. Jeg ville uten blygsel ha lest hele
i sammenheng - det unner jeg menigheten! Dessuten
er den åndelige utviklingen og myndiggjøringen
denne mannen gjennomlever, etter min mening vel så
viktig for hans avsluttende trosbekjennelse som
den fysiske helbredelsen.
Klippingen er for
øvrig hjelpeløst utført. Andre del begynner med at
noen har kastet mannen ut. Hvem? Fra hva eller
hvor? Hvorfor? Det er jo alt dette den lange
utelatelsen forteller om.
Tillater meg
derfor å dele et tekstverksted jeg skrev om dette
for Vårt Land for en god del år siden:
Når
trosutviklingen skjæres bort
Tilskjærerne av
Den norske kirkes prekentekster får ha meg
unnskyldt: Denne gangen vil jeg også ta med den
delen av evangeliefortellingen som kirkens ledelse
med sin store skreddersaks har valgt å spare
menighetene for.
På søndag hører
vi om Jesus der han kommer gående og får se en
mann som var født blind. Disiplene ser først og
fremst et teologisk problem. Jesus ser den blinde
mannen og hans behov – og helbreder ham. Siden
møtes mannen og Jesus igjen, og da blir den
tidligere blinde også åndelig seende.
Ti og et halvt
vers går med til å fortelle dette, og det kryr av
gode prekentemaer. Store spørsmål både for tro,
tanke og eksistens ligger helt i dagen. Synd og
sykdom: Er sykdom en straff? Gudsbilde: Hva slags
Gud er det som lar en mann bli født blind bare for
å kunne vise frem sin evne til å helbrede?
Helbredelse: Ved bønn eller ved legemidler eller
begge deler? Kristologi: Hvem er Jesus? Og mye
mer.
For predikantenes
del er teksten mer enn lang nok. Men år etter år
blir menighetene snytt for de noenogtretti versene
mellom mannens fysiske og åndelige helbredelse.
Her forteller evangelisten om den blindfødtes
utvikling på vei fra mirakel til trosbekjennelse.
Og dette er det kanskje lettere for mange å kjenne
seg igjen i – på vei mot personlig modenhet og
trygg tro.
Så snart mannen
reiste seg fra sin plass som tigger (noe vi vet
han var fordi det er fortalt i de bortklipte
versene), møtte han nemlig både skepsis og
motstand. Verken foreldre eller naboer eller
synagoge og farieseere (kirke og kristenfolk?)
visste hvordan de skulle takle ham. Naboene
betvilte hele underet. Fariseerne kjente sin
teologi truet. Foreldrene toet sine hender. Men
enten de ville eller ikke: Nå måtte de forholde
seg til mannen. Før hadde de snakket om ham. Nå
måtte de snakke med ham. Og jo lenger samtalene
varte, dess tryggere ble den tidligere tiggeren på
seg selv. Til slutt var det han som utfordret de
andre.
Parallelt med den
økte selvfølelsen vokste også troen. Også hjertets
øye fikk lys (Ef 1,18). Først snakket han bare om
«en som heter Jesus», så om en «en profet», siden
om «en mann fra Gud» før han til slutt kastet seg
ned foran «Menneskesønnen» og sa: «Jeg tror,
Herre!»
Mannens
personlige og åndelige utvikling løp i hverandre.
Hans selvbilde og jesusbilde klarnet gjennom tøffe
prosesser i familie, nabolag og menighet.
Trosmodning og menneskelig modning hører sammen,
og denne siden ved evangeliet er for viktig til å
skjæres bort - både nå på søndag og uansett
hvilken tekst man får seg forelagt.
|