|
På en af de timelange farter på vej til en begravelse
tænkte jeg over kommende søndagsprædiken.Teksten er Jesu
ypperstepræstelige bøn. Den findes i den del af Johannes
evangelium, vi plejer at kalde afskedstalerne. (Joh.17).
I den ber han om at de, som tror ham, må blive ét i ham,
lige som han er ét med Faderen, med Gud.
Der er tale om gudstjenester med dåb.
Hvordan skal talen om at være ét med Jesus, endsige med
Gud, blive vedkommende - få den stærke betydning, som
.jeg umiddelbart hører i det?
Mange synes ikke at have meget fornemmelse for Gud. Så
faktisk kom jeg til at tænke "Lad os gøre Gud stor
igen". Og da jeg trådte ind i præsteværelset i kirken,
lyste denne plakat mig i møde. Og jeg forstod jo
umiddelbart anliggendet!
Men: det går ikke. Er Gud Gud, sådan som vi fx skal
synge i Peter Dass' salme, Gud er Gud om alle mand var
døde .. og alle land øde - eller er Gud magten bag
alting, eller hvordan vi nu vil udtrykke det, kan vi
ikke gøre Gud stor - heller ikke igen.
Er Gud derimod blot et psykologisk-sprogligt
bevidsthedsfænomen, ja, så har vi vel magt til at udvide
dette domæne og i hvert fald kan have ønske om at gøre
det. Så bliver Gud muligvis "det gode", "kærligheden",
"ansvarligheden" - i den ene og den anden sammenhæng.
Next step bliver let at vi bemægtiger os det, laver
moral, politik, handleplaner - som vi vil alle skal være
ét i og med på - for det er jo dog Gud, der er vil det.
Det er ikke en ayatollah der hænger over skiltet, selv
om det ligner, - måske endda dansk præst fra tidligere
tider. Men et ekko af den amerikanske præsident bliver i
kirken muligvis let ayatollah-agtig.
Hvad gør jeg så?
For det første må jeg muligvis gå lidt via negationis,
sige noget om hvad Gud ikke er. Sige at Gud ikke er et
moralkodeks, ikke et værdisæt, ideal e.l. - men at Gud
netop er magten bag alt som er til, fra Big Bangs
allerførste hvisken - mikrosekunder før det tog fart -
og som 14 milliarder år senere stadig har vilje og
tilstedeværelse med i alt, som sker. Det ER stort, men
det er Gud. Muslimen og Brorson stemmer sammen i et
Halleluja, vor Gud er stor.
Det er hvad, det menneske, som nu tager afsked med sine
disciple, siger at han er ét med. Det har lydt meget
stort i deres øren. På en måde er der samme intense
lyskraft i det, der er på færde under afskedssamtalerne,
som der var, da tre af disciplene så ham forklaret på
bjerget (sidste søndags prædiketekst).
|
|