17. s. e. trinitatis (txt: GT. indg.):
Digteren skriver om hvordan det håb, han havde
sat til Gud, blev opfyldt: Han blev trukket op af undergangens
grav, slam og dynd - og fik klippegrund under foden. Digteren fik
lagt en ny sang, lovsang til Gud, i sin mund - så mange kan
se, hvad der skete og deraf stole på Gud.
Og digteren priser det menneske lykkeligt, som stoler på
Gud og ikke på dæmoner og løgneguder.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Sl. 40, 2-6
Om genfortællingen her: Jeg skriver Gud i stedet for Herren. "Herren" er lettere fremmedgørende i dag - og jeg har valgt menneske for "mand". Løgneguder kan altid bringes i fokus via elementet "Det dit hjerte hænger ved"
Om at opbygges i hellighed og bevares i Guds
kærlighed ved en alle inkluderende barmhjertighed - selv
dem, man skal være barmhjertige mod med frygt for ikke at
besmittes - .
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Judas 1, 20-25
Man kan diskutere barmhjertighedens egentlighed, om der i formuleringen er lagt en grund til kristeligt hattedameri, med mulig despekt for den, barmhjertigheden gælder. "Den barmhjertige samaritaner" kan belyse sagen.
Jesus kalder tolderen Levi til at følge ham
og går ind sammen med sine mange disciple i hans hus, og
spiser sammen med ham. Farisæerne forarges over at han
spiser sammen med så foragtede personer som Levi - men
Jesus siger: De raske har ikke brug for læge, det har de
syge. Han ikke kommet for at kalde dem, alt er i orden for, men
dem, hvor tingene er gået skævt.
Nogle spørger ham så hvorfor hans tilhængere
ikke faster - når fromme folk som Farisæerne og
Johannes Døbers tilhængere faster? De faster ikke,
så længe han er hos dem, siger han, men når de
dage kommer, hvor han bliver taget fra dem, skal de faste.
Man skal ikke prøve at passe det nye ind i de gamle
former. Gammelt tøj kan ikke holde til nye lapper - og man
hælder ikke ung vin på gamle lædersække,
for så sprænger vinen sækkene og begge dele
ødelægges.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Mk. 2, 14-22
Et andet farisæermøde: "Jesus og synderinden" med billedanalyse af Emil Noldes billede (det nye lys).
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Judas , 20-22
Digteren ser mod
bjergene og spørger, hvorfra der er hjælp.
Hjælp er der fra Gud, Himmelens og Jordens skaber. Han
lader ikke din fod vakle, han hviler aldrig, han er som din
skygge ved din side - hverken sol eller måne skal stikke
dig. Han skal bevare dig mod ondt, han bevare dit liv - han
bevare din udgang og din indgang.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Sl. 121, 1-
- det er selvfølgelig relevant at henvise til velsignelsen ved dåben.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Joh. 4, 12-16a
Jesus siger at han er det sande vintræ, og
disciplene er grenene. Faderen - Gud - er vingårdsmanden,
der renser, så grenene kan bære mere frugt, - og de
grene, der ikke bærer frugt, kastes væk og
brændes. "Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der
bliver i mig, og jeg i ham, han bærer meget frugt; for
skilt fra mig kan I slet intet gøre". Jesus siger videre:
Bliv i mig, i min kærlighed, hold mine bud - sådan
bliver min glæde i jer, og jeres glæde kan blive
fuldkommen.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Joh. 15, 1-11
Jeg kan ikke komme i tanke om elementer i "Hvad
skal jeg sige?", der arbejder med enhed/forening med
Gud/Kristus/Jesus - egentlig kan jeg heller ikke komme i tanke om
andre undervisningsmaterialer, der rigtigt arbejder med sagen.
Man kan mene at det ikke er en undervisningssag, fordi det
tilhører troens mystik at tale sådan; men det
må nu være muligt også som undervisning at
indkredse de mange måder, der tales om forening med Gud/det
guddommelige eller det evige - fra bibelsteder til formuleringer
i gudstjenestens ritual. Nærværende sted kan
være ét af elementerne til en indkredsen. Manglen er
in mente - bidrag modtages gerne og formidles videre.
Oneliner: "Jeg er vintræet - I er grenene".
Patriarken Jakob lægger sig engang på
sin vandringer til at sove i Karan - med hovedet på en
sten. Og i drømme ser han en stige stå på
jorden, som når helt op i himmelen. Først ser hans
Guds engle stige op og ned af den - og pludselig står Gud
selv for an ham og præsenterer sig som hans far og farfars,
Abraham og Isaks, Gud. Gud lover Jakob efterkommere i
umådeligt antal - som jordens støv.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Mos. 28, 10-18
Søndagens tekster lægger op til en samtale om, hvad velsignelse egentlig er. I GT er det efterkommere - "en Guds velsignelse af børn". Når himlen og evigheden åbner sig over et menneske, så sætter det sig spor i slægtens mulige, umådelige størrelse og antal - forandrer naturligvis også virkeligheden her og nu, nemlig til tryghed: Man har Gud med sig, genspredningen er sikret og man er i alderdommen forsørget. I NT - i hvert fald evangelieteksten - handler det først og fremmest om det, der sker i selve mødet med det evige. Man bliver kendt på en ny måde, man får en ny identitet. - Man kan tale sammen om, hvad man/konfirmanderne/eleverne forstår ved velsignelse.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Kor. 12, 12-20
Johannes Døber udpeger for to af sine
disciple Jesus og siger at han er "Guds lam". De følger
Jesus, kalder ham rabbi og spørger, hvor han bor,
går med ham og bliver hos ham den dag. Den ene af dem er
Andreas; han møder sin bror, Simon, og siger at de har
mødt Messias (det betyder Kristus, skriver evangelisten).
Han tager ham hen til Jesus, som siger hvem han er, Simon
Johannes' søn, - og at han skal kaldes Kefas - det samme
som Peter. (Som er græsk for "klippe"
[genfortælleren]). Næste dag møder de Filip,
fra samme by, Betsajda, som Peter og Andreas. Filip møder
Natanael og fortæller ham, at de har mødt ham, Moses
og profeterne har skrevet om, nemlig Jesus, Josefs søn,
fra Nazareth. Nathanael spørger om noget godt kan komme
fra Nazareth og Filip siger, kom og se.
Så snart Jesus ser dem komme siger han at Nathanael er en
israelit uden svig; Nathanael undrer sig over at Jesus kender
ham, og Jesus understreger at han kendte ham, allerede før
Filip talte til ham. Nathanael udbryder: Rabbi, du er Guds
søn, du er Israels konge. Jesus siger, at han skal
få større ting at se - "I skal se himlen åben
og Guds engle stige op og stige ned over Menneskesønnen".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Joh. 1, 35-51
Fortællingen om disciplenes kaldelse
handler om identifikation. Disciplene identificeres af Jesus,
får navne og bestemmelser - og disciplene forsøger
at identificere og bestemme Jesus. Man kan godt lave det til en
opgave at lade eleverne liste op, alt det som Jesus kaldes. (Gud
lam, rabbi, Messias/Kristus, "ham, profeterne har skrevet om",
Jesus, Josefs søn, fra Nazareth" Guds søn, Israels
konge - Menneskesønnen". Og disciplene bestemmes
også på forskellig vis. Man kan inddrage 1 kor. 13,12
til belysning: "skal kende, lige som jeg nu er kendt". Elementet
UFO'en, har nogle mangler , men pointen "unidentified" overfor
Guds åbenbaring af sig selv i JK, så vi derefter kan
kende ham/identificere ham gennem ham. "Navn og identitet" kan
inddrages og mere fra samme temagruppe.
One-liner plakater: 1) "Han kendte ham" - eller 2) "I skal se
himmelen åben.", alt efter hvad, man vil vægte
mest.
1. Mulige tekst/billedelementer : IWP's - det, som UFO erstattes
af : "Identified Walking Persons" - med en pointe i hvert af
ordene. Måske skal der være et overkrydset UFO
på plakaten. Eventuelt en rabbi-Jesus gående frem mod
hoved set bagfra helt i forgrunden - men eventuelt blot
tekstelementerne "han kendte ham" og "IWP"
Kirkekuppel med himmel og helligåndsdue i midten er en
mulighed som billedbaggrund for teksten.
Plakater må godt være lidt "firkantede" i deres
udtryk - formålet med dem er, at de - ophængt i
klasselokalet - kan give ansats til at huske en bestemt
gudstjenestetekst og tage den op i den løbende
undervisning, måske bare en passent til at belyse en sag.
SÅ ud over den opklarende eller fortolkende funktion,
plakaten har haft i første omgang som forberedelse i
søndagens tekst/gudstjeneste, får den også den
funktion, at være en slags tydningsdepot.
Eksempel til dagens tekst på Infocenter.
UFOen | Navn og identitet |
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Kor. 12, 12-18+
-
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Es. 5, 1-7
Tekstmæssigt en dårligt anlagt
søndag. Det er forholdet mellem den første
kristendom og jødedommen, der er kommet i fokus -
især hvis formesse-epistelen inkluderes. Har Jesu lignelser
oprindeligt haft et andet anliggende, forsvinder det i hvert fald
helt i tekstsammenstillingen. Esajasteksten er en profetisk
domstekst i en særlige historiske sammenhæng - men
synsvinkelen, at mennesket ikke selv skaber, men forvalter
livsgrundlaget - det fysiske, som det åndelige - er en
væsentlig pointe overfor menneskets tilbøjelighed
til at se anderledes på det. Om moderniteten er
særlig slem, véd jeg ikke, det vel modernitetens
selvopblæsthed at mene det. Men man skal næppe bruge
betegnelsen "forvalter" for meget, det lugter for meget af
grønne gummistøvler og komøg, - men hvad med
at bruge det gode engelske ord - caretaker - i
lignelsesgenfortællingen foreslås bestyrer .
Salmer: Jeg vil ikke foreslå "Vi er fæstere her for
en tid", selvom jeg har været præst i Amish-lignende
menigheder, hvor den blev sunget med rørende indlevelse.
Nu står den altså heller ikke i salmebogen. Det
gør "Du gav mig, o Herre, et lod af din jord" til
gengæld, men jeg hører den på næsten
samme måde! Men det er der andre, der ikke gør - og
måske kan den formidle tanken også til
elever/konfirmander i dag.
Oneliner fra Esajasteksten: "Gud ventede ret, men der kom
retsløshed".
Om forhærdelsen, som ligger over en del af
Israel - indtil hedningerne "fuldtalligt kommer ind"... Gud har
indesluttet alle i ulydighed for at vise alle barmhjertighed
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Rom. 11, 25-32
Israelproblematikken hos Paulus er en
teologihistorisk specialitet, som jeg ind til videre vil lade
ligge i skole- og konfirmandundervisningssammenhæng. V.32
Ulydheden/barmhjertigheden kan vel altid komme på banen -
ligesom overvejelser om begrebet "arvesynden" burde være
på checklisten* over det, man skal have berørt i et
elementært undervisningsforløb i kristendom -
også konfirmandundervisning. Endnu engang afslører
udgangspunkt i gudstjenesteperikoperne mangler ved de
traditionelt opbyggede undervisningsmaterialer. Og
afslører at de gennemgående bliver til under
gensidig inspiration - og derfor også ofte har
sammenfaldende blinde pletter. [Arvesynd tages op]
Oneliner denne tekst: "Gud har indesluttet alle i ulydighed for
at vise alle barmhjertighed".
Udkast til en egentlig ckeckliste på Infocenter . Lille Ludvig | Du gav mig, o Herre en lod af din jord | På kryds og tværs - kirkeåret 1
|
Vingårdsejerens to sønner og de onde
vingårdsmænd.
En mands sender sin ældste søn ud i vingården,
han siger nej, men fortryder og går der ud. Den yngste
siger ja, men går ikke derud. Jesus spørger
tilhørerne, hvem der handlede rigtigt, og de siger den
første - og Jesus sige at toldere og skøger skal
gå ind i Guds rige før tilhørerne -
underforstået, tolderne og skøgerne er som den
første søn, tilhørerne som den anden.
Dernæst fortæller Jesus en lignelse om en mand som
omsorgsfuldt bygger en vingård og sætter nogle til at
bestyre den - men da han sendte folk for at få sin
høst, mishandlede bestyrerne dem - én endda til
døde - og ville beholde høsten for sig selv.
Så sender ejeren sin egen søn i den tro, at ham vil
de lade være - men nej, de dræber ham. Og Jesus
spørger, hvad ejeren mon vil gøre ved dem,
når han selv kommer. Give dem et ondt endeligt, siger
tilhørerne, og overlade gården til andre.
Og Jesus slutter med et skriftcitat om den forkastede sten, som
er blevet hovedhjørnesten. Og han siger at Guds riges
frugter skal tages fra tilhørerne og gives til andre.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Mt. 21, 28-44
Som ovenfor nævnt: Den brugbare pointe er
dommen over overdrevent possessivt caretakeri. Og Lille Ludvig
kan komme i anvendelse.
Oneliner: "Den sten, bygmestrene vragede, er blevet
hovedhjørnesten".
Salme: DDS 728 Du gav mig.. eller hvis man har pillet
hovedhjørnestenen ud (!): DDS 332 På Jerusalem det
ny -
Formaning til at leve efter Guds vilje i den onde
tid; man skal ikke beruse sig, kun i ånd - med salmer og
sange og tak til Gud for alt i Jesu Kristi navn.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Ef. 5, 15-21
Det er mildt sagt fremmed for vores
gennemsnitlige folkekirkekristendom - inklusive min egen - at
tage formaning alvorligt - og det er i forhold til i hvert fald
paulinsk kristendom en grov reduktion - og vel mangelfuldt i det
hele taget. Selv om man ikke bruger denne tekst, kan man overveje
at tage spørgsmålet om formaning op. Hvad med at
give hver elev et stykke papir og bed dem skrive ned, hvad de
inderst inde, med deres samvittighed, deres hjerte og forstand,
mener, det er Guds vilje, de skal gøre med sig selv og
deres liv. Bed dem om at forestille sig og skrive ned, hvordan
Paulus skulle skrive til dem, for at formane dem til netop
det.
One-liner: Lad jer fylde af ånden
(Holger Lissners forslag til udglæs)
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Rom. 5, 8-10
Ezekiel kritiserer brugen af ordsproget:
Fædrene spiser sure druer, Sønnerne får stumpe
tænder. Gud siger at sådan skal man ikke tænke.
Alle menneskers liv tilhører Gud
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Ez. 18, 1-4c
-
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Åb. 3, 7-13
Forestillingen "Døren, der er lukket op, så ingen kan lukke den i", har fascinationskraft. Tænk eventuelt på modsætningen, teaterstykket "Lukkede døre" af Sartre. - Grundtvig mente at døren, der aldrig mere kunne lukkes i, var historien og den indsigt, man kunne få ved at lære den at kende. (Klik på "Tidstavler" fra forsiden).
Nogle fortæller Jesus om en sag: Pilatus har
henrettet nogle galilæere og blandet deres blod med
offerdyrenes blod - en maximal hån. Jesus forstår at
der ligger et spørgsmål gemt: Havde de gjort noget,
som fortjente et sådant endeligt? Jesus advarer folk mod at
tænke sådan - hvis de ikke selv omvender sig (nemlig
vel fra dømmesyge), så skal det gå dem meget
værre end Galilæerne. Tror I måske at 18
mennesker, der er blevet dræbt under et sammenstyrtet
tårn i Siloam var mere skyldige end andre i Jerusalem,
spørger Jesus dem. Det var de ikke - men hvis de, som
spørger, ikke omvender sig skal det gå dem lige
så galt.
Derefter fortæller Jesus en lignelse om mand, der har en
vingård med et figentræ. Træet bærer ikke
frugt på tredje år, og manden giver gartneren besked
om at hugge det om; men gartneren beder for det - at det må
et år til, hvor han så vil tage sig særligt af
det. Hvis det ikke hjælper, skal det hugges om.
Teksten on-line hos Bibelselskabet: . Luk. 13, 1-9
I "Elementer..." er fortællingen om tårnet i Siloam kædet sammen med Teodicé-problemet og spørsmålet om Guds almagt. Tårnet i Siloam | Guds almagt |
Ifør jer Guds fulde rustning - med troens
skjold, som slukker den Ondes brændende pile, grib frelsens
hjelm, og Åndens sværd, som er Guds ord. Spænd
sandhed som bælte om livet, ifør jer
retfærdighed som brynje, og sko på fødderne
som er "villighed til at gå med fredens evangelien". Kampen
står ikke mod mennesker i kød og blod, men mod
myndigheder og magter, ondskabens åndemagter i
himmelrummet.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Ef. 6, 10-17
I de gode gamle dage fik kunne denne perikope
meget vel være den, som prædikenen ved konfirmationen
var bygget op om. Det kan man jo godt fortælle - og
så sammen overveje om der er/kan være
sammenhæng mellem tro/konfirmation og et så martialsk
antræk. På en måde er der jo ikke langt til den
star-wars-verden, de i film og videoer forholder sig til.
I øvrigt forbinder teksten sig fint med Sct.
Michaelstemaet. Det vil sige salmer foreslået der, kan
komme i betragtning.
Sct. Michaels dag (29. september) |
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Åb. 3, 10-13
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Ef. 4, 30-32
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
2. Kor. 4, 14-18
Esajas
profeterer om befrielse for de fangne, om hvordan landet skal
genrejses, og hvordan de på vejen frem skal beskyttes mod
både sult, sol og hede - og vejen skal blive jævnet
foran dem.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Es. 49, 8-11
(Jeg vil normalt ved gudstjenesten gøre en undtagelse fra det forordnede tekstvalg. Erstatte denne gammeltestamentlige læsning med epistelen til første tekstrække. Vi kan ikke undvære Den store hvide flok denne søndag). Men har man nu denne tekst og vil man også inddrage den i undervisningen - hvad så? Den er tricky - først og fremmest i dens placering som gudstjenestetekst. Man kan nemlig nemt bruge den efter dens oprindelige sammenhæng - hjemkomsten fra fangenskabet i Babylon - og få fortalt dette afsnit af "En linien i bibelens historie" til ende. Den udtrykker troen på Guds stadige beskyttende omsorg for sit folk på dets vandring hjem. Men hvor er "hjem" i vores sammenhæng? Der er ingen tvivl om at denne og lignende tekster til alle tider kan høres af mennesker i reel, politisk og social nød til hel elementær trøst (helt parallelt med deres oprindelige Sitz im Leben) - Gud er med os gennem mørket, håbløsheden og foragten - og på den anden side venter retfærdighed, fred og glæde. (Guds drøm - min drøm) - Men er det tema for Allehelgens søndag? En linie i bibelens historie (lbh) | Guds drøm og min drøm | 6>Allehelgen (txt: epist. indg.):
Johannes
har en vision: En ny himmel og en ny jord. Alt det gamle er
forsvundet, og han ser den hellige by, det ny Jerusalem, komme
ned fra himmelen, smykket, rede som en brud..
Og han hører en stemme sige, at nu er Guds bolig hos
menneskene, og at død, sorg, tårer, skrig eller
pine, ikke skal være mere.
Og han ser ham, som sidder på tronen og hører ham
sige: "Se, jeg gør alting nyt". Og sig at det er sket:
"Jeg er alfa og omega, begyndelsen og enden. Den, der
tørster, vil jeg give af livets vand for intet. Den, der
sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han
skal være min søn".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Åb. 21, 1-7
Johannes Åbenbaring og i høj grad
dette sted har gennem tiden haft samme funktion som
GT-læsningens tekst (jfr. ovenfor) - nemlig fungeret som
trøst i og håb overfor politisk og social modgang og
nød. Og det blev til i et samfund, hvor de kristne
mødte foragt og forfølgelse - men samtidig er det,
der håbes på langt mere end hvad mennesker kan
sætte i værk - selvom billedbrugen i en vis forstand
taler om noget der sker i tiden og rummet - det er det
kendte, der fornys - men fornyelsen inddrager eksistensens
grundskade, ikke bare det onde overvindes, men døden
selv.
Oneliner: "Jeg er alfa og omega" (Samtalemulighed: hvad ligger
der i at Kristus er begyndelse og enden?)
Vi er
midt Jesu bjergprædiken. Han siger til tilhørerne:
"I er jordens salt" - og advarer samtidig om at saltet kan miste
sin kraft, og så dur det ikke til andet end at blive smidt
ud. Han siger også: "I er verdens lys" - som en by, der
ligger på et bjerg og ikke kan skjules. Og han advarer mod
at gemme lyset det væk. Deres lys skal skinne, så
alle mennesker ser deres gode gerninger, og priser deres Fader i
himmelen.
Teksten on-line hos Bibelselskabet: . Mt. 5, 13-16
Genfortælling kan naturligvis ikke
måle sig med originalen. Det er tanken om vidnerækken
tilbage til de første tilhørere, der begrunder
brugen af netop denne perikope til Allehelgens søndag -
dette tema er der jo også tradition for på
søndagen (jfr. kollekterne). Helgener er i særlig
grad vidner - og i den lutherske kirke har vi kun én
helgen, Luther - eller hvordan er det nu det er? - derfor mindes
man i nogle kirke meget programmatisk reformationen denne
søndag. Man kan måske have den reformatoriske
bevidsthed med sig uden at gøre Luther eller det lutherske
tankesæt til genstand for ny eller en slags omvendt omvendt
helgenkåring.
Jeg ser ved bjergprædikenen - især ved de to
tekstudsnit, vi møder Allehelgens søndag - altid
for mig hvordan bjergskråningen vider sig ud ned gennem
tiden - helt til os - og hvordan menneskene står der, de
kristne, vidnerne, en kæmpeflok ned gennem historien til
nu. Som fra begyndelsen ikke mange vise, altså dem, som har
svarene og dogmatikken parat, men dem, som søger og
længes, de fattige, de sørgende, dem, som
længes efter retfærdighed, dem, som længes
efter at se Gud - jfr. videre saligprisningerner i første
tekstrække - de er de egentlige helgener (og mon ikke en og
anden af de officielt beatificerede med i den flok?) - Det ser
jeg for mig, og jeg må vedstå at jeg sikkert til
kedsommelighed for andre stort set altid, når
saligprisningerne er på tale, prøver med ord at
visualisere dette syn - i prædiken og undervisning. Om det
er for privat til at bruges af andre ved jeg ikke - om det for
forkyndende til at bruges i skoleundervisning, ved jeg heller
ikke. I hvert fald, den konsekvente pointe i i kirkens
undervisningslokale er efter visualiseringen at sige til
konfirmanderne/eleverne "I er jordens salt/ verdens lys - hvordan
vil I tage opgaven op?"
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Åb. 21, 1-7
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
2. Kor. 4, 7-12+