Genfortælling:Dagens tekst er en
bøn, som et menneske engang bad i en særlig
situation. En mand, Jonas, havde fået befaling af Gud om at
rejse til den store by Ninive og fortælle dens indbyggere,
hvor forfærdeligt og ondt, de levede. Han prøvede at
flygte fra opgaven i et skib, men en storm fra Gud fik det til
næsten at gå under. Så tilbød Jonas at
lade sig kaste overbord for at frelse de andre for ulykken. Han
blev smidt overbord (og stormen lagde sig), mens Jonas bliver
slugt af en kæmpefisk. Her ber han en bøn. Den
handler om hvordan han føler sig jaget bort fra Gud,
hvordan vandet truede hans liv, og hvordan han i dybet
føler at jordens porte for evigt var slået i bag
ham. Men så vender situationen sig i bønnen: Du min
Gud løftede mig op fra graven .. frelsen kommer fra Herren
- sådan beder Jonas tilsidst.
Og Gud sagde til fisken at den skulle kaste Jonas op på
landjorden.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Jonas 2, 1-
Genfortælling:(Om det kristelige
lærerjobs vigtighed)
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Jak. 3, 1-12
- knap relevant for målgruppen
Genfortælling:Efter JEsus har helbredt
nogle syge, siger Farisæerne, hans modstandere, at det er
ved Beelzebuls hjælp, han har gjort det - dermed
påstår de, at det oplagt gode kommer fra den onde
selv, og altså er ondt. Det kalder Jesus synd mod
Helligånden og siger at den ikke kan tilgives. Synd og
bespottelse kan tilgives, også når det er vendt mod
ham (menneskesønnen), men at kalde det gode ondt, det kan
ikke tilgives.
Det gode kan kendes på resultaterne - ligesom et godt
træ kan kendes på gode frugter.
Så beder de om et tegn, men siger Jesus, det er en ond og
utro tid, der beder om tegn. De vil kun få Jonas' tegn - at
menneskesønnen skal være i jordens skød i tre
dage, ligesom Jonas var tre dage i havdyrets bug.
Og de mennesker i Ninive, som omvendte sig, da Jonas
prædikede, og dronningen fra syden, som rejste fra de
fjerneste egne for at høre kong Salomon - de skal
opstå sammen med denne tids mennesker og dømme dem,
for her er mere end både Jonas og Sydens dronning.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
.Mt. 12, 31-42
At lyve det af Gud villede og skabte gode ondt er synd mod Helligånden - i denne sammenhæng hos Mattæus (Det er anderledes i Hebræerbrevet). Nu er der næppe moderne komfirmander/elever som tumler med spørgsm Denne del af teksten kan pege på (uden overhovedet at udtømmes i) spørgsmålet om hvordan vi skelner mellem godt og ondt- sammen med Verdens Tidende - Godt og ondt.
Tankegangen skrider lidt i teksten: Fra spørgsmålet om godt og ondt i det hele taget, handler det nu om, hvordan den enkelte kan handle godt. Sindel Men når moseloven, som førte til døden, alligevel var så herlig, at Israels folk ikke kunne tåle at se Moses ansigt, fordi det strålede af al herligheden, hvormeget mere vidunderlig er så ikke åndens pagt, som ikke slår i hjel, men fører til retfærdighed.
Teksten on-line hos Bibelselskabet: 1. Kor. 3, 4-9
UV:Måske er ovenstående en
unødvendig og alligevel ikke tilstrækkelig
popularisering. Men teksten lægger op til en samtale om
forholdet mellem lov og evangelium
[Her er der links til flere elementer].
Genfortælling:Profeten spørger, om
Herren kræver ofre af nogen slags, kalve, væddere,
olie - mennesker? Ikke noget af dette, men du skal handle
retfærdigt, vise trofast kærlighed og
årvågent vandre med Gud.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Mika 6, 6-8
Stedet kan give anledning til at arbejde med
spørgsmålet: Det
vigtigste og Det vigtigste i Kristendommen.
Det sidste element, som handler om det dobbelte
kærlighedsbud, kan man pege på, hvor tæt Jesus
egentlig ligger op af profeterne - i spørgsmålet om
hvad der er det vigtigste. Måske hører det mest til
voksenundervisningen, men for ens egen skyld kan man godt huske
på at vi undertiden fristes til at gøre forskellem
mellem GT og NT for stor.
Genfortælling:Forfatteren - simuleret
Paulus - takker for at Herren har taget ham i brug, skønt
han var forfølger og spotter, og den største
synder. Men netop sådan er han et godt eksempel på
Jesu Kristi langmodighed.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Tim. 1, 12-17
En noget skæv tekstsammenstilling -
spørgsmål om at være stor i verden i
evangelieteksten, synes at have kaldt "den største synder"
i stilling, dengang bisperne redigerede anden tekstrække.
Forvaskningen (en
billedanalyse) og andre i samme gruppe kan bringes i anvendelse.
Eventuelt også Jesus for Pilatus.
Genfortælling:
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Tim. 1, 15-17
UV:
Genfortælling:Salmedigteren beder om at
få at vide, hvornår han skal dø. I forhold til
Guds tid er menneskelivets dage intet, det vi samler er intet
værd, så vi har kun Gud at vente på.
Og lad ikke din vrede og straf hvile over mig, hør mine
skrig. Vend dit straffende blik væk fra mig, så jeg
kan være glad, før jeg går bort og ikke er
mere.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Sl. 39, 5-14
-
Genfortælling:Timotheusbrevets forfatter, som låner Paulus' identitet, skriver om frelsen.s Bibelselskabet: 2. Tim. 2, 8-13
Tekstudsnittet er en række onelinere, (som
er svære at referere), og pt. har jeg ikke forslag til
pædagogisk brug
Genfortælling:(Teksten bør
næsten læses!)
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
.Joh. 5, 1-15
Jesu helbredelseshandlinger fortæller forskellige sider af Jesu guddommelige mandat. Her er det Jesu nyskabende magt - der tilmed kan arbejde på en sabbat, Guds hviledag. Gud hviler aldrig, og han handler i særlig grad gennem Jesus - " Om de forskellige facetter i helbredelsesberetningerne - se "Jesus som helbreder" - 03/04-udgaven har endnu ikke arbejdsarket, gå ind på Infocenter for at hente det.
Genfortælling:Timotheusbrevets forfatter,
som låner Paulus' identitet, skriver om frelsen.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
2. Tim. 2, 8-13
UV:Tekstudsnittet er en række onelinere, (som er svære at referere), og pt. har jeg ikke forslag til pædagogisk brug
Genfortælling:
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Sl. 73, 23-28
Genfortælling:[Apostelen Filip tolker
teksten for hofmanden og døber ham]
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Apg. 8, 26-39
Genfortælling:[genfortælles eller
læses]
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
.Luk. 10, 38-42
Fortællingen hører under
temagruppenNormbryderen -
spørgsmålet om det ene nødvendige har - endnu
engang - tråde til spørgsmålet: hvad er det vigtigste i kristendommen, og dermed
elementet af samme navn
Måske kan nogen bruge Velasquez på WWW) fremstilling af situationen: det
hverdagslige (Marta) fylder hele forgrunden, bliver i al
slidsomheden lidt bittert, - i baggrunden, set gennem et spejl,
ånder ro og hengivelse.
UV:
Genfortælling:
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Sl. 139, 1-12
Genfortælling:Adam - symbolet på
mennesket - havde trukket døden ind i tilværelsen -
Kristus - også et menneske - havde bragt de dødes
opstandelse ind i tilværelsen. Vi dør med Adam, men
gøres levende med Kristus.
Men først Kristus, dernæst alle dem, som
tilhører ham. Så kommer tidernes ende, hvor Kristus
skal tilintetgøre alle magter og myndigheder, og som den
sidste fjende tilintetgøres også døden. Og
Gud underlægger alt under Kristus, og tilsidst
underlægger Kristus sig Gud - for at Gud kan være alt
i alle.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Kor. 15, 21-28
Hele denne søndag lægger med helt centrale tekster op til at tale om hvad tro på "de dødes opstandelse" betyder. Og selv om ens egen opfattelse skulle være at det er udtryk for en eksistentiel eller åndelig oplevelse i nuet eller eventuelt en mere varende oplivelse, mens vi lever, bør man ikke skjule at for Paulus var det først og fremmest en kommende kosmologisk begivenhed, som så havde eksistentiel betydning og oplivende virkning, mens vi lever. At det er en kosmologisk begivenhed, ses her, - og at opstandelsen også betyder livsforvandling, ses i Paulus måde at forbinde død og opstandelse og Kristi korsfæstelse og opstandelse med dåben i Rom. 6. I elementer er der en tekstsamling fra NT, der giver forskellige synsvinkler som grundlag for en samtale om sagen (Ddens Overvindelse) - Dåb, død og opstandelse giver mulighed for sam om det andet aspekt./h6>
Genfortælling:En mand ved navn Lazarus bliver syg og befinder sig i Betania, hvor hans to søstre,
Marta og Maria, bor. Jesus kender dem, og de sender bud efter ham, med ordene "den, du elsker, er syg". Men Jesus tøver
sålænge på rejsen, at Lazarus dør og bliver begravet, inden han når frem. Marta kommer ham
imøde og siger det ikke ville være sket, hvis han
havde været der. Jesus siger at hendes bror skal
opstå. Ja, på den yderste dag, svarer hun. Han siger
så: "Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på
mig, skal leve, om han end dør. Og den, som lever og tror
på mig, skal aldrig i evighed dø." Da Marta bliver
spurgt om hun tror det, siger hun, ja, jeg tror du er Kristus,
Guds søn, ham som kommer til verden.
Søsteren Maria kommer ud, siger som Marta, at han ikke ville være død, hvis Jesus havde været der. Hun græder, de går til graven, hvor venner og bekendte står og græder. Jesus selv bryder i gråd, og bliver oprørt. Han befaler at stenen skal tages væk, og Marta protesterer Lazarus ligger der på fjerde dagen og stinker allerede. Jesus spørger om han ikke har sagt at hvis hun tror, skal hun se Guds herlighed og han råber med høj røst: "Lazarus, kom herud". Den døde kommer ud, viklet ind i ligklæderne. Jesus befaler at han skal løses, så han kan gå. Mange af jøderne kom nu til tro på ham. Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Indgår i arbejdsarket Jesus helbreder. Det er virkelig den
ultimative helbredelse, der er tale om. Nogen husker måske
filmen Superman (den første). Der er én ting
superman ikke må: bruge sine superkræfter til at
sætte tiden tilbage den helt basale verdens orden
må ikke røres end ikke af Supermans gode projekt.
Men da så hans elskede kvinde, mens han er ved at redde
fjerne hjørner af verden, omkommer i et jordskælv,
så driver kærligheden ham til at sætte tiden
tilbage. (Det gøres meget bastant ved at han stopper
jordens rotation og drejer den en omgang (et døgn)
tilbage, så han kan nå i sidste øjeblik at
redde hende ud af den spalte i jorden, hun ellers endegyldigt var
forsvundet i.
Uanset hvad der fysisk er gået for sig der i Betania,
så har evangelisten villet fortælle at Herrens
kærlighed for det første er så menneskelig som
noget menneskes, han græder og lider med dem, han elsker
for det andet overstiger den fuldstændig den menneskelige
kærlighed. Den er ikke bundet af tiden, den er heller ikke
udtryk for overskridelse af en eller anden ekstern, tyrannisk
guddommelig regel, for den er forbundet med eller en del af Guds
skabelserkraft og væsen, som er over og uden for tiden, som
så også er herre over tidens følger.
Genfortælling:
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
. Ef. 3, 13-21
UV: