Olivier Roy: Er Europa kristent?
Oversat af Birgitte Rahbek
Forlaget Vandkunsten 2019
Anmeldt af redaktøren
Korset – et stykke kulturelt træ
Den franske politolog Olivier Roy, som især er kendt
for sine analyser af islam i Europa, har skrevet bogen
«Er Europa kristent?»
Bogen kan anbefales enhver,
der er interesseret i forholdet tro/religion,
identitet, kultur og nation. Den er udfordring for os
danske – og måske især for teologer – fordi den er set
fra en fransk vinkel i en stærk katolsk kontekst. Den
er en sociologisk og ideologisk analyse af den
kulturelle situation i Europa med særlig fokus på
kristendommens/kirkens rolle. Hovedspørgsmålet er som
titlen siger: «Er Europa kristent?» Og hvis man siger
det, i hvilken forstand er det det så. Men der lidt
mere end neutral sociologisk interesse bag projektet:
Med baggrund i analyserne har han et mål – en drøm
ligefrem, måske – den vender jeg tilbage til.
Problematikken kan også formuleres sådan: Europa
befinder sig ikke længere i kristendommens hjerte. Men
er kristendommen stadig hjertet af Europa?
Ingen af KirkenUpdates læsere, ingen missionsteolog
eller historiker vil være uenig at stille spørgsmålet
sådan. Det globale, demografiske centrum for
kristendommen er flyttet mod syd – sådan ca fra Madrid
til Timbuktu (hvor der så godt som ingen kristne bor).
Den kristne verden er for så vidt gælder
befolkningstal flyttet mod syd. Men derfor kunne
kristendommen vel være hjertet i Europa? Det er den
ikke, vil Roy vise.
Bogen gør grundigt rede for at respekten for det
religiøse som sådan forsvinder ud af den fælles,
kulturelle bevidsthed – og hvilke – ganske komplekse -
«motorer» der ligger bag denne bevægelse. Overordnet
peger han på den generelle sekularisering –
dels den politiske, magten, også den moraldefinerende,
overtages af kulturen, dels den sociologiske, den
stadig faldende opslutning omkring kirken og dens
gudstjenester.
«I alle de europæiske lande viser der sig et
misforhold mellem dem, der hævder at være
kristne, enten et absolut eller relativt flertal, og
dem, der virkelig tilslutter sig kirkernes
forkyndelse…»
Helt frem til 60’rne var der stort set konsensus om
moral – både hos de sekulære (som i Frankrig er en
egentlig gruppering) og den katolske kirke –
uenigheden stod om hvem der havde magten til at sætte
moralen. Men synet på seksualitet og andre moralske
forhold var stort set ens. Og ligger meget tæt på
islams moralkodeks i øvrigt. Men modernismen
sætter sig igennem – i ungdomsoprør – og 2.
Vatikanerkoncil.
Det er let som protestant at komme til at rykke sig i
stolen under læsningen. Roy hævder fx at det at kirken
forlod latin som det egentlige sprog var
sekulariseringsfremmende. Det hellige reduceredes.
Men så husker man at også blandt konservative i
Folkekirken advares mod nye oversættelser og nye ord i
ritualer med stort set samme begrundelse.
Roy finder at den egentlige, radikale forandring,
båret frem af den forudgående historie, finder sted
med 60’rne, markeret af 1968, den revolution i sæder
og skikke, som brød ud i det årti. Denne revolution
indførte den sande afkristning, som ikke så meget
drejede sig om nedgangen i religionsudøvelsen som
referencen til en ny antropologi, centreret om
den menneskelige frihed, frigørelsen fra tradtion og
traditionel moral.
Han kan tale om det, der skete med 60’rne som
en skandale. De konservative blandt os vil
juble (selv om de ikke vil bryde sig om, at han ikke
mener at det kan begrundes rimeligt at kalde en nation
(eller Europa) kristent). De mainstream-moderne vil
derimod fornemme et vist ubehag – han piller jo ved
noget, som har været så selvfølgeligt for dem (og jeg
vil straks indrømme at høre til generationen) – nemlig
at den kristne frihed og den ny antropologi gik helt
hånd i hånd – med frigørelse fra snævre normer og
bornerthed.
Islam blev imidlertid den faktor som skabte en ny
måde at forstå sig som kristen på. Den identitære.
Det er den, hvor højrepopulister påberåber sig
kristendommen – og hvor der arbejdes på at nationer
(og EU) definerer sig som kristne – som byggende på
kristne værdier – hvad de så end er. Han viser hvordan
der ikke er tale om at man tilslutter sig kristen tro
og lære. Han påpeger, at lod man fx Jesu lære få
betydning for synet på fremmede, fjender, fattige,
ville nogle af højrepopulismens programpunkter falde
til jorden, og han viser at ingen steder betyder en
stigende højrepopulistisk indflydelse en stigning i
tilslutning til kirken og stigning i kirkegang. Roy
påviser også det ironiske i, at nogle former for
højrepopulisme tager 68’rnes moral til sig, og bruger
den som et våben, fordi den så tydeligt er fjernt fra
islams.
Roy argumenterer ikke teologisk mod at man kan kalde
en nation kristen. KirkenUpdates læsere vil vide at
dette diskuteres – og bliver det, også udenfor den
europæiske andedam. Men han argumenterer i mod at man
bruger kristennavnet, som en identitetsmarkør
– løsrevet fra trosindhold og praksis.
Spændende er redegørelsen for hvordan domstolene
tager over som autoritet, der hvor fx kirken var
det før. Fra lokale dommere til
Menneskerettighedsdomstolen. Altid med yderligere
sekularisering til følge. At domstole giver staten
medhold i at forbyde tørklæder og acceptere krucifixer
i statens offentlige rum er ikke et tegn på at der
tages hensyn til religionen som tro. Det understreges
i dommene at der dømmes sådan, fordi kristendommen er
«Leitkultur». (Frankrig, Bayern, Schweiz, Italien).
Det er i forbindelse med Italiens politik, at der skal
være krucifiks i klasselokalerne, ikke på grund af
troen, men kulturen, at Roy skriver: Korset er blevet
et stykke kulturelt træ.
Blasfemiparagraffen er de fleste steder
ophævet – direkte ansporet af fatwahen mod Salman
Rushdie, altså provokeret af islam (s 133) – men vejen
var jo banet, da den stort set ingen steder blev brugt
mere. Men det er interessant at se hvad der træder i
stedet.
En dom, der resulterede i fjernelse af en reklameplakat,
lavet over Da Vincis nadverbillede, med Jesus omgivet
af nøgne kvinder, viser det. Domstolen krævede
plakaten fjernet på præmisser, hvor følgende indgår
«.. den udgør en aggressiv og grundløs indblanding i
folks inderste private tro» - det drejer sig ikke
længere om blasfemi – at der er noget helligt, der
krænkes - , men om skader og interesser hos de
troende. Det er individet, der er centrum, ikke
trossandheder. Målet at sikre mod lidelse og ubehag.
Se citat. (s. 172)
Det er ikke helt let at se hvad Roy vil – kun er det
tydeligt at han vil mere end bare en nøgtern
beskrivelse: «Hvis Europa igjen skal blive kristent,
har det brug for profeter, ikke for lovgivere.
Men man risikerer at profeterne ikke er der, hvor man
venter dem (187).
Men der er helt sikkert et moment af
tilbagevenden – til før 1968. Se det
afsluttende citat s.193 >
Bogen har som udgangspunkt at kristenheden ikke
længere er = Europa. Da er det en noget overraskende Eurocentrisme,
der kommer til udtryk i disse bogens sidste linjer.
Her er det ikke bare 68’ere, der rykker lidt i stolen,
men fx missionteologer af snart sagt enhver
afskygning.
En anden ting der har undret mig: Så lidt bevidsthed
om samfunds- og globaløkonomiens betydning for
bevægelserne, der kommer til udtryk. Jeg tænker en
sådan vil stille oprøret i 60’rne i et andet lys, og
tydeliggøre hvad menneskers identitet (tros-,
national-, klasse-) er op imod den dag i dag. En
teologisk tænkning over identitet er helt sikker også
nødvendig – for teologiens egen skyld og for
kristendommens. «Er Europa kristent?» er en hjælp til
tænkningen kan foregå på en ærlig grund.
Bogen er væsentlig, har et væld af dokumentation i
analyserne. Uenighed kan opbygges på et solidt
materiale hentet bare i bogen.
Kristen Skriver Frandsen
|