Juleaften 1989
[Søndagen på Teksten denne Uken]
Kristen Skriver Frandsen
Børnenes
fest
I
Sverige for nogen tid tilbage boede en husmand ved
navn Jan Skrolykke. Han
havde giftet sig. Nærmest for ikke altid at skulle
sove i karlekammer. Da der
var gået en tid, gik det jo ikke anderledes end at
hans kone Trine skulle have
et barn. Det kom bag på ham. Da fødselen skulle finde
sted, måtte Jan afsted
efter jordemoder og konehjælp, men derefter var han
forvist til huggehuset i
mange timer. Det var koldt og klamt. Jo længere tid
der gik, jo mere miserable
stod hans fremtidsudsigter ham for øje. Med barn ville
det hele blive endnu
sværere. Så kunne Trine ikke mere gå på arbejde, og
der ville blive endnu mere
smalhans. Og det var ellers galt nok endda.
Jan
sad og blev ond på verden og konerne derinde. Men så
blev han hentet ind -
forresten netop som han havde besluttet at stikke af
fra det hele. Inde i stuen
var der gjort fint, kaffekedlen snurrede, konerne stod
stolte. Trine lå mat
efter arbejdet med fødslen.
Jordemoderen
viste ham barnet. Det rynkede ansigt sagde ham
ingenting, de små hænder heller
ikke. Så lagde jordemoderen den lille pige i armene på
ham. Han fik et stød
igennem sig. Han fik en hjertebanken, han ikke kunne
begribe: Det hamrede og
bankede, og han havde endda hverken løbet eller danset
eller klatret i fjeld.
Han blev helt bekymret. Jordemoderen skulle lægge
hånden på hans bryst. Hun
blev også bekymret: Var han ved at blive syg? Han
kunne give hende barnet. Men
nej, han ville beholde den unge. Nu vidste
jordemoderen, hvad det drejede sig
om. "Har du aldrig før holdt af nogen, så du har fået
hjertebanken for
hendes skyld?" Nu forstod han også. Han forstod, der
havde som været noget
i vejen med ham til denne dag. Den, som aldrig mærker
noget til sit hjerte
hverken i sorg eller glæde, kan vistnok ikke regnes
for et rigtigt menneske.
Tænkte han.
Omtrent
sådan fortæller Selma Lagerlöf i "Kejserinden af
Portugalien" - i
bogens først kapitel. Hvad romanen ellers handler om
lader vi ligge.
Et
barn kan lave en verden om.
Jeg
tror, enhver der har skullet tage sig af en nyfødt har
oplevet dette. Både at
verden med et slag var en anden og så dette: Meget
skal laves om for det barns
skyld, sådan at det væld af livsmuligheder, man i ét
nu oplever at bære i sine
arme, ikke dæmmes ind og ledes ad for snævre kanaler.
Virkningen er ikke altid
efter oplevelsen. Det kniber at lave det om, som
skulle laves om. Familielivet
drukner måske igen i de helt banale spørgsmål: Hvem
skal lave hvor meget
hvornår? Hvis arbejde, karriere eller engagement er
vigtigst? Er der bare mig
(og ikke min kone/min mand) der skal lave alting om
for barnets skyld?
Og
hvordan går det med formningen af verden omkring os -
udfra oplevelsen, at det
nyfødte liv skal have de bedst mulige vilkår?
I
vores tid forringes børns vilkår hastigt. En familie
skal yde langt flere
arbejdstimer for at nå gennemsnitsindtægten end for
bare 30 år siden. Vi har
godt nok gennemsnitligt mere at bruge, men
omkostningerne ved at få det er også
store. Det gode, som institutioner en periode var,
udhules kraftigt, selv om
pædagoger og medarbejdere ofte gør en stor indsats på
trods af vilkårene. Men
der er ikke megen agtelse i at være dem som tager sig
af børn - hverken for
pædagoger eller forældre. Det er et usynliggjort
arbejde. Det er ikke dér, ens
identitet sædvanligvis kan hentes.
Julen
er børnenes fest. Det skal den vedblive at være. Ikke
på den måde at de
nødvendigvis skal overdænges af gaver, betalt som
afdrag på vores dårlige
samvittighed. Den skal være børnenes fest, fordi de
skal mærke at der er
kærlighed, som gælder dem. Men den skal også være det
af en anden grund. Af den
grund, at den giver os, som er voksne, mulighed for at
blive rykket ud af
voksenfallitten. Den fallit, hvor man i en eller anden
forstand har sat sig ud
i huggehuset og er fornærmet. Vi skal fanges lige
inden vi stikker af. Som jan
Skrolykke.
For
os er det at stikke af ikke at flygte ud i de store
skove. Det er snarere at
forskanse sig i den stille bitterhed - eller i en
masse betydningsfuldt
overarbejde - eller i resignationen: Den holdning der
siger, det nytter jo
altsammen ikke noget.
Julen
kan fange ind på den måde - inden vi stikker af,
distancerer os. Julenat blev
der født et barn. Guds og Marias barn. Det gav verden
en hjertebanken, som ikke
siden er hørt op. Et stød som stadig forplanter sig.
En sandhed har taget bolig
i vores verden. Gud er ikke i det fjerne eller høje.
Gud er i det nære. Vi
bliver dog ikke af den grund fortrolige med Gud. Lige
så lidt som vi kan blive
fortrolige med det hele væld af livsmuligheder, der
møder os i det nyfødte
barn. Så stort er livet, så stor er Gud.
Men
juleevangeliet er, at Gud er fortrolig med os. Også
med vores voksenfallitter.
Gud har lagt sin fortrolighed ned i noget så
ubeskyttet som et menneskeliv.
Først født i en stald, dernæst vokset op i et udsted,
Nazareth; på farten i en
fjendtlig verden uden anden eskorte end en flok mænd
og kvinder, som havde
kastet alting fra sig for at bevare denne
fortrolighed. Det medførte døden for
ham. Så gav Gud os sin fortrolighed i noget, som kunne
synes endnu mere
skrøbeligt: I ord, i fortællingen om ham, og i det liv
vi har med hinanden, set
i lyset af de ord.
På
grund af den fortroligheds fødsel fejrer vi jul. Vi
kan vælge at sige, at
eventuel hjertebanken blot er lidt nervøst hjerte.
Eller vi kan opdage at det
er kærlighed. En kærlighed, som ikke hører op, så
længe vi gider at høre om
den.
Glædelig jul!
Kristen
Skriver
Frandsen
|