|
|
|
2. søndag i advent 1884
[Søndagen på Teksten denne Uken /
Teksten denne uge]
Otto Møller
De ti brudejomfruer
Tanker til 2. s. i advent B
(s. 47 i ”Breve mellem Otto Møller og
Thomas
Skat Rørdam III”)
I dette Efteraar, i Adventstiden og
da ogsaa nu i Juletiden,
har mine Tanker næsten stadigt drejet sig om dette, at
’’vente paa Forløsning”.
Jeg kan desværre ikke sige, at jeg paa tilsvarende Maade
selv er vokset i dette
at vente paa Forløsningen; det er kun meget fattigt
dermed, men mine Tanker har
drejet sig meget om denne Sag; og derved er jeg saa
gjentagne Gange kommen
tilbage til Lignelsen om de 10 Jomfruer, som du en Gang
for et Aars Tid siden
skrev til mig om. Jeg har fremsat mine Tanker om,
hvordan jeg synes, den er at
forstaa, i et Stykke til Bladet ’’Vægteren”; men da du
vel ikke ser dette lille
Blad, saa vil jeg her kortelig meddele dig, hvordan det
er kommen til at stille
sig for mig.
Da Herren aldeles afgjort henfører
denne Lignelse som gjældende
for Tiden, da hans Gjenkomst er for Haanden (da skal
H.K. lignes osv.), saa maa
vi jo anse det for afgjort, at samtlige Jomfruer betegne
den Christenhed, der
bekjender Tro paa Herrens Gjenkomst. At have sin Lampe
brændende, naar han
kommer, maa jo sige: at vente ham paa den rette Maade,
være skikket til at
kunne tage imod ham, skikket til ”at bestaa for
Menneskens Søn”. Den Formaning,
han selv drager ud af Lignelsen, er jo: ’’vaager derfor,
thi I ved hverken Dag
eller Time”; og den rette Aarvaagenhed er derfor
Betingelsen for, at Lampen kan
brænde eller Forventningen være sand og levende.
Nu er det jo ganske afgjort,
at ingen kan holde ud at leve i uafbrudt Forventning af
Herrens Komme; det
fører kun til usund og unaturlig Overspændthed, og alle
de Partier ligetil
Irvingianerne, der har sat sig dette Formaal, at leve i
ligefrem uafbrudt
Forventning af Herrens Komme, har nærmest tjent til at
vise, at det er umuligt.
Derfor hedder det jo ogsaa i Lignelsen, at alle
Jomfruerne sov ind, og det vil
vel sige, at i en vis Forstand vil Herrens Gjenkomst
komme bagpaa alle, han
vil, som han siger til Disciplene, komme ”i den Time, de
ikke vente”.
Men nu
bliver altsaa Spørgsmaalet, hvad det da er, der bevirker
den store Forskjel, at
nogle af Christendomsbekenderne kan vækkes til en glad
Forventning, ’’rejse
deres Hoveder, fordi deres Forløsning stunder til”, mens
andre vil vaagne i
Forfærdelse, Forventningen vise sig som Gru og Rædsel,
eller Lampen slukkes.
Det er dette, der i Lignelsen betegnes ved, at nogle har
Olie med sig, andre
ikke. Det er Olien, der gjør den store Forskjel mellem
dem; og mens det ikke
stod i deres Magt at holde Øjnene oppe og Lamperne i
Orden hele Tiden, stod det
derimod i deres Magt at have Olie tilrede at hælde i
dem.
Her kommer det mig nu
for, at denne Olie betegner Trangen til Forløsning, og
medens det ikke staar i
vor Magt at leve i Forventningen om hans Komme, at
stirre uafbrudt mod Himlen
for at øjne hans Tegn, saa staar det derimod i enhver
alvorlig Christens Magt
at trænge til Forløsning, hvad kun er et andet Udtryk
for at vente Herren, da
Forløsningen kommer med ham. Vel er det fornødent, at
alle Christne skal
bekjende Tro paa Herrens Komme; men hvad der skal gjøre
denne Bekjendelse til
Sandhed og betinger, at den kan bryde ud med Glæde i
Forventning, det er dette,
at der virkeligt trænges til Forløsning. Hvor denne
Trang ikke er, der er
Christendommen kun Ramser og Skin, og der er
Forventningen heller ikke andet
end en Talemaade. Selve Livsnerven i vor Christendom,
det, som staar i vor Magt
og som vi skal møde med, er Trang til Forløsning.
Naar det nu i Lignelsen
hedder, at de daarlige vil tigge eller laane hos de
kloge, og at disse sige nej
og henvise dem til at kjøbe, om det endnu er muligt, da
er det jo ogsaa saa, at
der er mangfoldigt godt, som Mennesker kan meddele andre
og Christne dele med
hinanden, men hvad den ene umuligt kan meddele den
anden, det er Trangen til
Frelse; den maa enhver selv møde med, eller kjøbe, mens
det er Tid, det vil
sige: erhverve ved at fornegte sig selv, fornedre sig
til Selverkjendelse og
Syndserkjendelse. Og vel raades i Lignelsen de 5 Daarer
til at kjøbe, men det
siges jo ikke, at de fik kjøbt, thi det var vel forsiide
dengang, ved
Midnatstide. Det skal rimeligt tænkes, at de forlangte
at komme ind, skjøndt
deres Lamper var og blev slukkede, at de altsaa er
mellem dem, der ikke indgaa
i Himmeriges Rige men sige: Herre, Herre!
Hvor der derfor ikke er Trang til
Forløsning, der vil Herrens Komme blive til Dom, thi han
kommer jo netop med
Forløsning til dem, der trænge til den, og derfor siger
han til dem: løft nu
Hoved, thi nu stunder den Forløsning til, som I har
levet i Bøn om og Længsel
efter: Udfrielsen fra det onde. Og naar saa Herrens
Formaning efter Lignelsen
er: vaag, da er jo Trang til Frelse netop Følgen af at
vaage over sig selv,
holde Regning med sin egen Forfatning, nytte Lyset, som
er kommet til Verden,
til derved at se sin egen Tilstand, sit ene Fornødne.
Lampen forstaar jeg
altsaa som Bekjendelsen af Troen paa Herrens Komme;
Olien som Trangen til
Frelse fra det onde; og Vejen til at vinde denne Olie:
at vaage, saa den hele
Lignelse siger det samme som Ordene Luk 21: ”vaag og
bed, at I kan bestaa for
Menneskens Søn”.
|
|
|