|
|
|
12. s. e. trin A
[Søndagen på Teksten denne Uken]
Anderas Davidsen. Søndagsbogen. "Sådan er det jo
med mange døvstumme. Deres taleorganer er egentlig i
orden. De har bare aldrig kunnet høre noget. Derfor kan de
heller ikke tale. Det genspejler sig i vores fortælling -
og bliver så igen til et tegn eller et billede på at det
først er der hvor evangeliet gør sig hørt og hvor Kristus
selv lukker vore ører op og skænker os sin tro og sit håb,
først dér løses der op for de bånd der binder os, først
der bliver fortvivlelsen og angsten helbredt fra grunden,
så vi kan blive os selv og ånde frit og tale ret og synge
Gud en sang for den lyse dag, hvordan vore omstændigheder
så ellers er. For det at lytte til evangeliets ord, det er
det samme som at vende tilbage til sin oprindelse og få
livet for påny som en blank og dyrebar gave, sammen med de
mennesker vi er knyttet til."
Ulla Sandbæk. I min Faders hus": Fra Gerd
Theissen: "I Galilæerens Skygge" citeres Johanna, Chusas
kone: "Hvad er det, han vil? De svage er underkuede
mennesker. Han vil lade dem stå oprejst. De er mennesker
plagede af bekymringer. Han vil have at de skal leve uden
bekymringer. De er mennesker, som ikke oplever deres liv
som noget betydningsfuldt. Han giver dem bevidstheden om,
at deres liv er noget værd"...."Og han gør det ved at sige
Effata, Luk dig op .. for alt det du har i dig" .. Gør vi
det, ja så kan han med sit ord og med sin ånd skabe de
samme undere med os i dag, som han skabte dengang, hvor
folket undrende konstaterede, at han har gjort alle ting
vel, givet mennesker mod og tro på sig selv og livet,
åbnet synsfeltet op mod Guds større magt og større
virkelighed, som vi er en del af, og som Jesus gør det
muligt for os også at føle os delagtige i. Amen"
Mogens Lindhardt: Trinitatis. Med tekstrækkens
sprogbrug bliver de [folk der fører den døvstumme frem]
den ramtes vidner , dem, der træder ind for ham, jf. til
trin.s. Det bliver deres nød, der formidler helbredelsen.
Vi er dermed straks inde i en menighedsrelation, hvor folk
samles om det, der er deres afmagt. Kirke eller menighed
er der, hvor folk søger Jesus, ville nogle sige, og her er
det ikke forkert, for scenen etablerer faktisk en „kirke”
lige uden for deres kreds. Det sker, når Jesus trækker den
stumme væk fra mængden, rører ham med fingre og spyt og
vender blikket mod himmelen, sukker og råber sit „luk dig
op.” De mødtes på lige fod, men nu åbnes et vertikalt rum,
hvis dimensioner er himmel og jord. Hvad gør Jesus, når
han ser mod himmelen? Beder? Er hans „luk dig op” kun til
den syge, eller også et råb opad?
|
|
|