Syndefaldet -
< < Tilbage
til fortællefladen i En linie i Bibelens historie <
<
Indhold:
Fortællingen om syndefaldet. På fortællefladen
i En linie i bibelens historie et klassisk billede med
hændelsesforløbet omkring Adam og Eva, fra skabelse
til uddrivelse, med Gud Herrens formanende talte absolut i
forgrunden. Derudover et billede af Adam og Eva underkastet
jordens møje.
Mulighed: religionshistoricerende ramme
for en samlet fortælling - se under "tekst" nedenfor. Der
er et link Masolini-billede, hvor slangen har menneskets (Evas)
hoved.
Fortælleskitse/elementer:
Inden fortællingen kan man spørge holdet, hvorfor
de tror, der er ondt til i verden. Svar skrives på tavlen.
Man kan nogle gange også have held med at snakke om de
husker en uskyldstilstand, og måske en særlig
begivenhed, som rev dem ud af den. Altsammen som baggrund for at
forstå hvad syndefaldsberetningen vil fortælle om det
ondes eksistens.
Billedet inviterer til at fortælle
hele historien fra Adam og Evas skabelse til uddrivelse.
Man
kan også tage spørgsmålet om det ondes
art op, personficeringen, fra slangen til senere Satan.
Mytologiseringen i Satan figuren fortæller at det onde ikke
bare er et psykologisk fænomen, men en eksistentiel
overmagt. Men det er netop ikke så synligt netop i
syndefaldsberetningen, der skal vi fx Jesu fristelse i
ørkenen for at se det anskueliggjort. (Man kan nok med
rette mene at tilgangen i det udfoldede fortælleforslag her
er for historiserende, men indtil videre står det der!).
Tekster
Slangen og det onde.
Ofte nærmede nomaderne sig de mere
frugtbare landområder. Og de så ting, de syntes var
sære. Sådan som man synes det fremmede er sært.
De fremmede, fastboende holdt fester i deres templer, hvor
mennesker kunne være nøgne. De skammede sig ikke
engang. Gud dyrkede de sandelig på en anden måde. De
dyrkede mange af dem. Ja, selv døden i ørkenen,
slangen, som ikke var til at se i sandet, dyrkede de. Som symbol
på liv, frugtbarhed.
Engang spurgte en af dem, lad os
kalde ham Jakob, sin far. "Far, hvorfor er der så meget
ondt i verden?"
Og faren som sad i halvmørket i teltet rømmede sig
og begyndte. Han fortalte en af stammens gamle historier. Dengang
Gud skabte jorden satte han menneskene i en have. Fuld af
frugtbarhed var den. Druer, æbler, alle slags bugnede
træerne med. I haven satte han også to helt
særlige træer. Livets træ og kundskabens
træ. Den som spiste af livets træ skulle ikke
dø. Den som spiste af Kundskabens træ ville blive
lige som Gud til at kende godt og ondt." Af alle træerne
i haven må I spise, men rører i Kundskabens
træ, så skal I visselig dø." Og manden og
kvinden levede i haven, spiste af træerne hvad de havde
brug for, og ikke mere. Manden hed Adam og kvinden Eva. Og solen
varmede dem, og natten var lun, tøj behøvede de
ikke, og de var som børn. Og dyrene, løver som
hjorte, gik fredeligt imellem hinanden.
Men slangen var mere
lumsk end alle de andre dyr. En dag, da Eva gik i haven, spurgte
den hende: "Er det sandt, at I ikke må spise af noget
træ i haven?" "Vi må spise af alle træer i
haven, kun ikke af Kundskabens træ, så vil vi
dø" svarede Eva. "I skal ikke dø, men I vil
få åbnede jeres øjne blive lige så kloge
som Gud, hvis I spiser af træet." Og Eva fik lyst til
frugter fra træet, og spiste og gav også Adam, som
stod ved siden af. Da kunne de begge se at de var nøgne,
og de syede bælter sammen af blade og bandt om sig.
Da
Gud om aftenen gik rundt i haven, kunne han ikke finde dem. "Hvor
er du?" kaldte han og Adam svarede "her". "Hvorfor skjuler du
dig, spurgte Gud. "Fordi jeg var bange, fordi jeg var
nøgen." "Hvem har fortalt jer, at du var nøgen? Mon
ikke du har spist af det træ, jeg havde sagt du ikke
måtte spise af?" "Jamen, Eva gav mig at spise!" "Hvad har
du gjort, Eva?" spurgte Gud. "Slangen forførte mig, og
så spiste jeg." Så sagde Gud til slangen: "Fordi du
har gjort dette skal du altid være forbandet. I
støvet, på din bug, skal du krybe alle dine dage.
Og jeg sætter fjendskab mellem din slægt og kvindens
slægt. Du skal bide den i hælen, og den skal knuse
på dit hoved."
Og da Gud frygtede, hvad det nu skulle
blive til med menneskene, forviste han dem uden for haven, lod
en engel vogte indgangen. Og de måtte arbejde for at leve.
Og de lærte virkelig både godt og ondt at kende.
(1. Mos. 3)
Jakobs mor sad længere inde i teltet.
"Behøver du altid at fortælle sådan? Skal Eva
absolut skubbes forrest i den historie?
Jakobs far vrissede
lidt.
-ksf.
Baggrundsstof
På www: Masolino 1425 Frescomaleri;
;
;
;
;
Henvisninger til "Elementer..": Godt og ondt -
hvorfra?;
En linie i bibelens
historie - oversigt;
Månedens billede
- D&D drage (September 2013);
Fristelsen i
ørkenen 2;
;
;
Mere information: eventuelle link til net, bibelhenvisninger
mm.[Se
her]