Martin Luther, salmedigter (1483-1546)
Tiden Op gennem middelalderen havde den katolske kirke fået stadig mere magt. Alle folk skal betale en tiendedel af deres indtægt til kirken, så den bliver meget rig. Her i Danmark ejer kirken 1/3 af al jord, dobbelt så meget som kongen. Mange gode formål støttes af kirkens rigdom: sygehuse ved klostrene, spedalskheds-huse, uddannelse osv. Men mange bryder sig ikke om kirkens stærke indflydelse Både fra konger, der er optaget af selv at få mere magt, og fra kritikere af kirkens trosholdninger lyder der protester. Men først i 1500-tallet sker der noget. Nu er tiden moden til et opgør med kirkens monopol. Mange er forargede over den rige kirke – paven er netop i gang med at bygge Peterskirken i Rom. Også afladshandlen, hvor der sælges tilgivelse, vækker kritik. I det nordlige Europa er byerne blevet større og stærkere. Borgerne er trætte af kirkens tiggeri og magt, de ønsker uafhængighed af den katolske kirke. På samme tid har Gutenberg opfundet trykkekunsten. Det er en slags revolution, at bøger nu kan massefabrikeres og købes billigt. Alle får adgang til at læse bibelen og kan se, at ikke alt, hvad den katolske kirke siger, passer. På den baggrund er vejen banet for det opgør, som Luther bliver foregangsmand for.Luthers liv Martin Luther fødes af fattige, katolske forældre i Eisleben i Tyskland. Efter studentereksamen begynder han at læse filosofi, og han bliver magister i 1505. Efter faderens ønske skulle Martin Luther have læst jura, og han begyndte også på studiet, men så indtræffer den begivenhed, der får Luther til at gå i kloster: En aften, da han er på vej hjem, bliver det et voldsomt tordenvejr, og lynene slår ned ganske få meter fra ham. Martin Luther bliver frygtelig bange, og han kaster sig ned på sine knæ og giver det løfte til sin skytshelgen, Den Hellige Anna, at han vil gå i kloster, hvis han overlever uvejret. Han tager sit løfte meget alvorligt, så selvom der fandtes en paragraf, der sagde, at ’et løfte der afgives, når man er i overhængende livsfare, kan man løses fra’, springer han fra jurastudiet og bliver augustinermunk i Erfurt. Der bliver han præst i 1507 og afslutter teologistudiet med en doktorgrad i 1512. Derefter kommer han til Wittenberg som præst og professor ved det teologiske fakultet – en virkelig dygtig ung mand, som klosterordenen sikkert ventede sit meget godt af. Dermed ikke sagt, at alt går glat for Luther. Munkens liv er viet til at tjene Gud. Men Luther plages meget af tvivl og anfægtelser: Lever han nu helligt nok? Gør han nok for at fortjene Guds barmhjertighed? Som underviser i teologi beskæftiger Luther sig intenst med bibelen. Han er optaget af den humanistiske forskning, der i kritik af den traditionelle bibeltolkning hævder, at man må søge ’tilbage til kilderne’. Luther læser ud af skriften, at kun Kristus og hans gerninger frelser et menneske. Ved troen på Kristus er et menneske godtaget af Gud, nøjagtigt som det er uden at Gud af den grund ser gennem fingre med menneskets stadige ulydighed. I Paulus’ brev til Romerne (1,17) står der, at ”Den retfærdige skal leve af tro”. Dette med troen bliver et nøglebegreb for Luther. Mennesket kan ikke frelse sig selv, det må tro og have fuld tillid til Gud og håbe på hans tilgivelse og frelse. I 1517 laver Martin Luther et opslag med 95 teser – videnskabelige påstande – hvor han kritiserer den katolske kirkes afladshandel. Det var det første af en lang række opgør mod tankegang og praksis i den katolske kirke – opgør mod den bagvedliggende tanke, at frelsen er et samarbejde mellem menneskers indsats og Guds nåde. Luther har indset, at mennesket ikke frelses ved sine egne gerninger, men kun ved at tro på Guds frelse i Kristus. Den katolske kirke var selvfølgelig enig med Luther i, at troen er vigtig, men kirken mente ikke, at det var nok. Man måtte også opføre sig på en måde der viste, at man troede. Det protesterer Luther imod – deraf navnet protestantisme. Mange fyrster og teologer bliver rasende på Luther, og i 1520 bandlyser paven ham, dvs. smider ham ud af den katolske kirke. I 1521 bliver han gjort fredløs, fordi han ikke vil trække sin kritik tilbage, og han skal efter sigende have sagt de berømte ord: ”Her står jeg, jeg kan ikke andet”. Luther lever i en periode i skjul i Wartburg, hvor han bl.a. oversætter Det nye Testamente til tysk. I 1522 vender han tilbage til Wittenberg, hvor han prædiker, underviser og udarbejder sine berømte skrifter; bl.a. udgiver han hele bibelen på tysk i 1534. I 1525 gifter Luther sig med en nonne, hvilket ikke var tilladt for munke og præster i den katolske kirke. De skulle – og skal stadigvæk – leve i cølibat. Ægteskabet er lykkeligt, og de får 6 børn sammen. Indtil sin død er Luther virksom i den nye kirke, der har brudt med paven i Rom. Martin Luther dør 1546 i sin fødeby, Eisleben.Luthers salmedigtning Martin Luther skrev også salmer på tysk – 36 af slagsen. 20 af dem findes oversat i Den Danske Salmebog. Det var nyt med salmer for menigheden på modersmålet, og man kan ikke undervurdere betydningen heraf. På reformationstiden frygtede protestantismens modstandere Luthers salmer mere end hans skrifter, fordi de bragte den reformatoriske lære helt ud til folket. Luthers salmer er så langt overvejende Kristus-salmer, hvor anliggendet er at forkynde og lovprise Kristus som den, der forener det syndige menneske med Gud. Typisk for Luthers digtning er det, at han mangler det lyriske – han anvender ikke som så mange andre salmedigtere naturbilleder. Ejheller præges han af religiøst ’føleri’, så han digter om sit personlige trosliv. Derimod er han episk og bibelnær i sin fortællestil, når han stiller mennesket over for Gud. Om den ny sang siger Luther selv: ”Thi Gud har gjort vort hjerte glad ved sin kære Søn, som han har hengivet for os til forløsning fra synder, død og djævel. Den, der for alvor tror dette, kan ikke lade være; han må synge og tale derom med glæde og lyst, for at også andre kan høre og komme til”.Reformationen i Haderslev Officielt hedder det, at reformationen blev indført i Danmark i 1536, men faktisk var Haderslev på forkant med udviklingen. På det tidspunkt havde man allerede her gennem flere år – som måske det første sted i Danmark - sunget ”Vor Gud han er så fast en borg”. Hertug Christian, der fra 1525 var lensmand her, havde i 1521 været i Worms, hvor Luther gjorde et uforglemmeligt indtryk på ham. Siden blev Christian overbevist lutheraner. Han rettede anklager mod kirken for kætteri. Selvom det i første omgang blev tilbagevist, blev hertugdømmet definitivt reformeret i 1528. Hertug Christian overtog selv i 1527 den kirkelige administration, som hidtil var foregået ved kollegiatkapitlet ved Vor Frue Kirke i Haderslev. Det blev forbudt at udføre sjælemesser for de døde. Provsten blev afskediget og to teologer fra Wittenberg blev tilkaldt for at prædike og uddanne præsterne i den nye lære. Haderslev var i disse år centrum for den nye forkyndelse. Herfra spredte læren sig til resten af Slesvig og det øvrige Danmark, og de såkaldte ”Haderslev- artikler” var den første lutherske kirkeordning herhjemme. I Haderslev blev den katolske kirkes ejendomme beslaglagt. Det store dominikanerkloster blev nedlagt, det gamle præsteskab blev afskediget og alle sidealtre i Vor Frue Kirke blev fjernet. Hertug Christian blev i 1536 konge over Danmark. |