|
Salme-gennemgang
For at kunne forstå indholdet af Luthers salme ”Vor Gud han er så
fast en borg”, er det nødvendigt på den ene side at kende til de
ændringer, der skete i Europa i 1500-tallet og på den anden side at få
forståelse for den overtro, der herskede dengang.
I 1500-tallet var der megen overtro omkring djævle, som ofte havde
menneskeskikkelse, men samtidig var i besiddelse af en eller anden
dyrisk detalje. Det kunne f.eks. være en hale eller horn i panden. Det
er også på denne tid, at overtroen omkring hekse forekommer.
Martin Luther blev også opdraget til at tro på disse væsener.
Luther skriver bl.a. herom: ”Her oppe i luften svæver de, de flagrer og
flyver over alt omkring os, som humlebier i store talløse sværme. Han
finder dem også i skove og ved vandløb, hvor man ser dem springe omkring
som bukke eller krybe som lygtemænd over sumpe, vandhuller eller brækker
halsen. De holder også gerne til på øde steder og i mørke kroge f.eks. i
tomme huse. Der sidder de og kigger og lurer blot på, hvordan de bedst
kan gøre os fortræd”. Derfor levede han også som voksen i en stadig
angst for det onde. Efter den tids opdragelse var det almindeligt at få
prygl, hvis man blot havde gjort en lille ting forkert, og han var af
den grund bange for sine forældre og advarede derfor på sine gamle dage
alle forældre mod at tugte deres børn. I skolen var opdragelsen efter
samme model. Luther var som barn altid plaget af tanken om, hvordan han
skulle leve, så Gud kunne være tilfreds med ham.
Da det går op for Luther, at Guds kærlighed er ubetinget, og at
ingen djævel kan tage Guds rige fra ham, vil man forstå med hvilken
styrke, tro og oprigtighed, han har skrevet denne salme. Salmen er
inspireret af Salme 46 fra Salmernes Bog i Det Gamle Testamente, hvori
der tales om Gud som menneskers tilflugt og hjælp i trængsler. Luther
digter videre på dette tema og forstår det på sin egen situation: At Gud
er et værn - både mod den overnaturlige djævel og mod de ganske
menneskelige djævle: paven i Rom og tyrkerne der ville indtage Europa. I
kampen mod alle stærke kræfter finder Luther stor trøst og nyt livsmod i
tilliden til, at Kristus har sejret og er stærkere end alle onde kræfter
tilsammen.
Salmens tilblivelse
Der har været utroligt mange overvejelser om, hvornår salmen er
skrevet. Den udkom dog først i salmebogen 1529, og blev oversat til
dansk i 1531. Salmen kan muligvis være skrevet i 1527. I det år var
Luther plaget af sygdom og åndelige anfægtelser. Luthers hustru ventede
sit 2. barn samtidig med, at der udbrød pest i Wittenberg, og en
bekender af den evangeliske tro, Leonhard Kaiser, led martyrdøden.
Salmens udbredelse
En undersøgelse har vist, at salmen har den største udbredelse af
alle sange og salmer i verden. Den er oversat til omtrent 200 sprog. Den
er i tidernes løb blevet sunget på mange forskellige måder og i mange
sammenhænge.
I 1547 kom salmen tilfældigt til at trøste nogle af Luthers nære
venner. Efter Luthers død tog de til Weimar for at gå i landflygtighed,
da Wittenberg var overgivet til fjenden. De hørte da en lille pige synge
salmen, og da hun kom til ordene ”og myldred djævle frem på jord”, følte
de sig meget trøstede, og en af dem mumlede: ”Syng lille pige, syng, du
ved ikke, hvilke store folk, du trøster med det”.
Under 2. verdenskrig blev den sunget meget, og Kaj Munks
hjælpepræst fortæller om den 9. april 1940, hvor Kaj Munk fortvivlet og
lamslået regnede med at blive arresteret med det samme: Flyvemaskinerne
drønede frækt lavt hen over os dagen igennem. Kl. 19 samledes hele det
lille sogn i kirken. Mørklægning var jo beordret samme aften. Vi sad i
halvmørke og sang: ”Vor Gud han er så fast en borg”. Fra Vestre fængsel
sang fangerne den også, når de havde været så heldige ikke at blive
transporteret til Tyskland eller Frøslev, og pastor Hagle fra
Frøslevlejren fortæller, når fangerne derfra blev sendt til tyske
koncentrationslejre: ”Tyskerne fik aldrig andet at se end frie mænds
stolte ro”.
Lige siden danskheden i Nordslesvig rejste sig mod den
fremtrængende tyskhed, har det været almindeligt at synge denne salme. I
1844, hvor 12.000 mennesker var mødt op til det store Skamlingsbanke-
møde, indledtes der med ”Vor Gud han er så fast en borg”, og under
vinterkrigen i Finland var den salmen frem for alle andre.
Salmens tekst
Luther ser tilværelsen som en kamp mellem Gud og djævelen. De to
magter kæmper om ejerforholdet til mennesket. Jesus vinder denne kamp
over menneskets værste fjende.
I de to første vers får vi beskrivelsen af slagmarken med de to
fjendtlige magter. I de to sidste vers bliver de to kæmpendes
styrkeforhold sat op mod hinanden. Vers 1 rummer salmens tema, nemlig
tilliden til Guds hjælp i al vor nød.
Vers 2 giver udtryk for menneskets totale hjælpeløshed med ordene: ”Vor
egen magt ej hjælpe kan”. Mennesket har altså ikke en fri vilje, men er
bundet til Gud eller djævelen.
Vers 2 og 3 har svaret på vores frelse. Det er den Herre Krist, som
både er menneske og Gud. Principielt har han besejret fjenden én gang
for alle. Fjenden, djævelen, har fået sin dom. Men han optræder, som om
han stadig har noget at skulle have sagt. Men et ord fra Kristus er nok
til at fælde fjenden.
I vers 4 bevæger vi os fra det store frelseshistoriske drama
tilbage til hverdagens realiteter. Djævelen er bragt til fald. Derfor
gælder den legemlige forfølgelse og nød, som han bringer os ved sine
håndlangere, kun jordiske værdier. Guds rige vi beholder, dvs. det kan
ingen tage fra os.
|
|