|
N.F.S. Grundtvig, salmedigter (1783-1872)
Tiden
Slutningen af 1700-tallet og første halvdel af 1800-tallet er præget af
frihedsbevægelser. I 1788 ophæves stavnsbåndet, så de danske bønder får
deres selvstændighed. Den franske revolution i 1789 smitter af på hele
Europa. Også på den hjemlige politiske scene vokser kampen for at få lov
at udtrykke sine meninger. Det ender med, at enevældet ved Grundlovens
indførelse i 1849 erstattes af et demokratisk styre. Forinden havde også
forskellige kristne vækkelsesgrupper som f.eks. baptisterne kæmpet mod
statsmagten for at opnå trosfrihed. Åndshistorisk har vi lagt pietismen
bag os og befinder os fra ca. 1750 i oplysningstiden, hvor fornuft og
moral er i højsædet. Som noget nyt opstår der kirkekritik. Mennesker
anerkender ikke længere som noget selvfølgeligt bibelens autoritet og
kristendommens sandhed.
Oplysningstiden præger kirkelivet i den strømning, der kaldes deisme,
hvor man lægger vægt på at kunne argumentere fornuftigt for troen. Man
taler om treklangen Gud – dyd – udødelighed. Jesus betragtes som en stor
morallærer, og ikke som forsoneren, og Helligånden taler man helst ikke
om – det er for overnaturligt. En modreaktion kommer i løbet af 1800-
tallet: mange synes, at det kristne budskab er blevet for udvandet. Man
vender tilbage til en mere bibelsk inspireret kristendom, hvor
åbenbaringen sættes over fornuften. Denne nyorientering skaber grobund
for de store vækkelser med Grundtvigianismen og Indre Mission, for
missionselskaber og for kirkeligt-sociale organisationer.
Grundtvig er præget af den nye frihedstænkning, og samtidig vender han i
sine prædikener og salmer tilbage til en gammeldags kristendom, som han
udfolder på ny.
Grundtvigs liv
Nicolaj Frederik Severin Grundtvig bliver født i 1783 i Udby på
Sjælland, hvor hans far er præst. Som 9-årig sendes han til
privatundervisning i Jylland, og i 1798 begynder han på Latinskolen i
Århus. Den skole kommer han til at hade. Grundtvig kalder den ”den sorte
skole”, pga. dens terperi og udenadslære. Efter studentereksamen læser
Grundtvig teologi på Københavns Universitet. Imens lever han et muntert
studenterliv. Som 21-årig bliver han teologisk kandidat, men da man ikke
kunne få præsteembede før man var fyldt 25, går Grundtvig arbejdsløs
nogle år. Selvom hans far er syg og har brug for en hjælpepræst, får
Grundtvig ikke lov til at assistere ham. Grundtvig arbejder flittigt
også i de arbejdsledige perioder. Han beskæftiger sig med historien, han
skriver bøger om de gamle nordiske guder og om Danmarkshistorien og han
underviser.
I 1810 holder Grundtvig sin prøveprædiken i København. Den begynder
med ordene: ”Hvorfor er Guds ord forsvundet fra hans hus?” I sin prædiken
anklager Grundtvig sine kolleger for at prædike om mange ting – bare
ikke om troen på Gud. Det giver ham mange uvenner blandt de københavnske
præster, og de klager over ham. Grundtvig kommer ind i en stor personlig
krise, der næsten gør ham vanvittig. Han kritiserer de andre, men er han
overhovedet selv en kristen? Grundtvig føres hjem til sine forældre. Der
finder han fred i en klassisk Kristustro, og udfra en luthersk
bibelkristendom sætter han sig nu for at ville bekæmpe vantro og
rationalisme. Da faderen dør i 1813 søger Grundtvig hans embede, men får
det ikke. Han søger forskellige stillinger, men uden held. I otte år
lever han som forfatter og oversætter, og først i 1821 får han en
præstestilling i Præstø.
I 1822 får Grundtvig præsteembede ved Vor Frelsers Kirke i København.
Her begynder man at lægge mærke til ham, og mange mennesker fra det
øvrige København begynder at gå i kirke hos ham. I 1826, hvor man fejrer
1000-året for kristendommens komme til Danmark, bliver Grundtvig igen
uvenner med mange præster i København, fordi han har ytret kritik af
professor H.N. Clausen. De lægger sag an mod ham. Grundtvig taber
retssagen og kommer under censur med forbud mod at skrive og udgive.
Grundtvig havde også i anledning af 1000-års jubilæet fået trykt et
lille hefte med 3 af sine salmer, beregnet til gudstjenesten pinsemorgen
i Vor Frelsers Kirke. Biskoppen forbød at de blev sunget – man måtte kun
bruge salmer fra den rigtige salmebog. En af de salmer, der ikke måtte
synges dengang, er en af de mest brugte salmer i gudstjenesten i dag:
”Den signede dag med fryd vi ser”.
Grundtvig er meget mismodig over situationen, så han tager sin afsked. I
1829-31 er han med hjælp fra kongehuset i England. I 1839 bliver han
præst i Vartov, en kirke lige ved siden af Københavns Rådhus. Der
arbejder han som præst resten af sit liv, virksom til dagen før sin død
i 1872 som 89-årig. I 30’erne og 40’erne engagerer Grundtvig sig stærkt
i politik, skolespørgsmål og historiske arbejder – og salmedigtning. På
sine gamle dage udgiver han flere store teologiske og kirkehistoriske
bøger. Grundtvig havde et spændende liv og han fik mange venner og
tilhængere. Hans begravelse var en af de største i Danmark nogensinde.
Grundtvig er et stort følelsesmenneske, og hans manio-depressive anlæg
bringer ham i store kriser.
Grundtvigs virke er mangesidigt, og han har haft stor indflydelse på
dansk kultur og tankegang. Han engagerede sig ikke kun inden for kirken,
men også i samfundslivet, udfra den anskuelse, at selvom ikke alle er
kristne, så er vi dog mennesker, og det er vigtigt at forstå og
beskæftige sig med menneskelivet. Her bliver begrebet ”frihed” så
centralt for Grundtvig, at han rejser kravet om frihed på mange felter:
i skolen, i pressen, i kirken – og omsider også i det politiske liv.
Grundtvig afskyr Latinskolen for dens stive udenadslæren og mener i
stedet, at det er gennem samtale, at mennesket skal tilegne sig viden og
finde sin plads i fællesskabet. Børn, unge og voksne skal mødes og
diskutere og opleve og derigennem udvikle sig og blive klar over, at de
er en del af et historisk, nationalt og folkeligt fællesskab.
Grundtvig bliver inspirator til højskolebevægelsen, men hans tanker
præger udviklingen i alle danske skoler. F.eks. lever hans tanker om
samtale og oplevelse i undervisningen i bedste velgående i nutidens
skolelovgivning. Også kirkeligt kæmper Grundtvig for frihed, både for
medlemmer af kirken og for præsterne. Staten skal ikke udøve tvang i
trossager. Grundtvig satte sig også spor i den danske lovgivning, da han
som politiker deltog i den grundlovsgivende forsamling, der førte
Danmark frem til den første grundlov i 1849.
Grundtvigs salmedigtning
Grundtvig har skrevet omkring 1500 salmer! Ca. en tredjedel af de 754
salmer i Den Danske Salmebog har han skrevet. Nogle digtede han selv,
andre er gendigtninger eller oversættelser af gamle salmer. Grundtvigs
produktion er naturligvis båret af et vældigt kunstnerisk potentiale,
men han digter også med det bestemte mål at forny salmesangen. Han
ønsker at bidrage til en ny salmebog, der skal afløse ”Evangelisk-
Christelig Psalmebog” fra 1798. Den er præget af den fornuftige
oplysningstid, som Grundtvig har ikke noget tilovers for. Fra 1820’erne
bryder salmetonen virkelig igennem hos Grundtvig. Fordi han var så
upopulær i de ledende kirkekredse, gik der en del år, inden hans salmer
blev officielt anerkendte. Først i salmebogen fra 1855 er Grundtvig for
alvor repræsenteret.
Grundtvigs salmer er gudstjenestesalmer. Tit handler de om, at Gud selv
er til stede hos menigheden, når den holder gudstjeneste – i dåb og
nadver og ordet der prædikes. Det er fællesskabssalmer og derfor vi-
salmer, ikke jeg-salmer. Grundtvig vil digte lovsange og jubelsalmer.
Derfor tales der ikke så meget om Jesu lidelse og død, som om den
opstandne Kristus som livets herre. Ikke så meget om det enkelte
menneskes anfægtelser eller om pietistisk livsfornægtelse, som om glæden
over frelsen og over jordelivet. Grundtvig vil hellere synge tak, tak
end ak, ak. Han vil ikke som pietisterne nøjes med at se længselsfuldt
frem til livet med Gud efter døden. For Grundtvig er det vigtigt, at
Guds rige ikke kun er noget hinsides, men er midt blandt mennesker, der
hvor kærligheden råder. Guds rige er både himmel og jord. Derfor digter
Grundtvig Kingo’s verdensforsagende salme ”Far verden, far vel” om til
”O kristelighed”.
Grundtvig ville reformere og forny salmesangen. Det kom han til. Også i
dag synges mange af hans salmer og sange i kirken, på højskoler, på
efterskoler og når mennesker mødes.
|
|