|
Holger Lissner, salmedigter (1938-)
Tiden
Med denne salme befinder vi os i slutningen af det 20. århundrede. Siden
Grundtvigs dage er der sket kolossale omvæltninger i samfundet: det er
gået stærkt med den industrielle udvikling, og vi befinder os nu i
informationssamfundet. Befolkningen er flyttet fra land til by.
Arbejdsmarkedskulturen har bredt sig, så at en stor del af de
arbejdsdygtige voksne arbejder uden for hjemmet – med øget behov for
institutionspasning af børn og gamle til følge. Arbejdstiden er nedsat,
men tempoet i hverdagen er alligevel skruet op: de mange krav og tilbud
presser sig på og gør tilværelsen hektisk for mange mennesker. Dette er
en af grundene til, at samlivsformer som f.eks. kernefamilien er blevet
ustabile. Brugen af massemedier med TV i spidsen har medført en
globalisering og en stigende indflydelse fra den stærke amerikanske
kultur. Tiden er præget af vægtlægning på de individuelle interesser og
den enkeltes ressourcer, fremfor fokus på fællesskabet.
Religiøst set er det stadig majoriteten af den danske befolkning, cirka
85%, der er medlem af folkekirken. Men helt så homogent som tidligere er
samfundet ikke, eftersom tilhængere af islam og af andre ikke-kristne
trosretninger er kommet til landet. Religionskritikken er for alvor
slået igennem, og i en årrække har der været et modsætningsforhold
mellem traditionel kristendom og en materialistisk verdens-opfattelse.
Men nu mod slutningen af århundredet spores der en fornyet interesse for
det religiøse – som dog ikke blot retter sig mod kirken, men i en bred
vifte er optaget af ny religiøsitet med åndelig selvudvikling af den
enkelte som mål.
Den hastige udvikling har betydet, at interessen for fortidens historie
er veget for den aktuelle dagsorden, der sættes af medierne. For mange
menneskers vedkommende har det medført, at gammel litteratur og gamle
salmer virker meget fremmedartede. Nogle vil heroverfor indvende, at man
må satse på, at en opvoksende generation får kendskab til kirkens og
kulturens arv, mens andre inddrager de nutidige udtryksformer i
formidlingen af gammelt arvegods. I kirken diskuteres det løbende, om
man bør satse på de slidstærke gode gamle salmer, eller om evangeliet
skal iklædes en nutidig skikkelse gennem nye ord og rytmer.
Salmedigteren fra vort århundrede lever i bedste velgående. Her
præsenterer Holger Lissner sig selv og gennemgår salmen. Holger Lissner
medvirker ved salmesangstimen d. 12. november i Domkirken.
Holger Lissners liv og salmedigtning
Salmen er skrevet af Holger Lissner, som er sognepræst i Sdr. Bjert ved
Kolding. Han er født i 1938 på Fyn, har sunget i Københavns Drengekor og
er uddannet som lærer og som teolog. Han har undervist både i
folkeskolen og på efterskole og højskole, før han blev præst. Han har
skrevet salmer og sange siden 1969, og hans sange synges meget af børn
og unge og i en del kirker rundt om i landet.
Det, der har været drivkraften i hans arbejde, har været at finde et
nutidigt sprog at forkynde på og synge på, så mennesker af i dag føler,
at det kommer dem ved, at sangene også handler om dem. Det gælder både
ordene og musikken.
Han skriver et sted: ”Vi, der skriver salmer, skriver de sange, vi selv
mangler; og vi skriver, fordi vi har brug for at synge salmer, der får
vore hjerter til at synge. Vi skriver, fordi vi skal holde gudstjeneste
i overmorgen og i os selv mærker afstanden mellem de gamle salmers
sprogtone og det, vi selv ønsker at sige. Vi skriver, fordi vi kan se og
høre på vore menigheder, at de er fremmede over for nogle af de givne
store ord og toner. Der er sket meget i verden, i teologien og i
musikken og det danske sprog, siden Grundtvig døde, og siden Den Danske
Salmebog udkom” (Hymnologiske Meddelelser 1997, nr. 2 s. 50).
Holger Lissner har også skrevet en række nye bønner og udgivet en bog
med forslag til børnegudstjenester, hvor man fortæller, spiller små
stykker og laver happenings: ”Gudstjeneste for alle sanser”. Han har
skrevet musicals (Jonas, Maria) til konfirmanderne. Men mest kendt er
han for sine salmer og sange, hvoraf et udvalg er udkommet i februar
1998 på Unitas forlag med titlen ”Du fylder mig med glæde”. I den er
blandt andet en række bibelhistoriske viser skrevet på melodier af
Shubidua. Men nu skriver han mest salmer for voksne, dog altid i et
forholdsvis enkelt sprog.
Nye salmer
I de sidste 30 år er der skrevet en række nye salmer både i Danmark og i
andre lande, og det er et tegn på, at der stadig er liv i kirken. For
hvor der synges, er der liv. Hvor der skrives nye sange, er der
mennesker, der har behov for at udtrykke sig med deres egne ord.
Det er ikke tilfældigt, at den nye salmesang kommer i samme periode,
hvor fagene skifter navn og indhold i skolen. Genfortællingen afløses af
frie stile, tegning af billedkunst, sang af musik, - altsammen et udtryk
for, at man i skolen arbejder bevidst med den skabende proces.
Der er i de seneste 10 år sket store forandringer i samfundet, i
sproget, i musikken, i medierne, og det påvirker selvfølgelig vores egen
måde at tænke og udtrykke os på. Men samtidig er kirken et hus med rige
traditioner og med nogle meget store digtere, der har sat normen for,
hvordan man udtrykker sig i kirken. Derfor vil de nye salmer altid
befinde sig i brændpunktet mellem det gamle og de nye, traditionen
og tiden. Og de bliver hørt på en anden måde end de gamle salmer.
For de gamle salmer synger man med genkendelsens glæde. Den dér
sang vi ved mormors begravelse, den dér, da lille Oscar blev døbt.
Og det giver salmerne noget, som de nye samler endnu ikke har fået,
men først får ved at blive brugt.
|
|