|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teksten
denne uge's prædikensamling / tekstoverveielser
Især egne prædikener, men andre optages også
- når de ikke findes offentlige tilgængelige (med
link) andre steder.
De bringes på det sprog, de er holdt på.
Ledsagekommentarer -- mm. er oftest på dansk.
Man er velkommen til at bringe prædikener i forslag.
Kristen Skriver Frandsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kristen
Skriver Frandsen
12. s.e.trinitatis, kl. 10:30 (1988 ang)
Som om vi ikke er blevet våde nok! -
vil jeg begynde med at læse endnu et sted fra bibelen,som
handler om at dykke ned - forsvinde i et dyb.
(Rom. 6,4): "Vi blev altså begravet med ham ved dåben til
døden, for at, som Kristus blev opvakt af de døde ved
Faderens herlighed, således skal også vi leve et helt nyt
liv."
Våde er vi jo blevet, hvis vi ellers
har fulgt bevægelsen i gudstjenesten. Med Jonas på havets
bund. Med dåbsbørn og dåbskandidat ved dåbens vand.
Det som den der skal døbes kan se i
bunden af dåbsfadet er et billede af en situation, hvor en
Jesu disciple, ham der hedder Peter, er ved at gå til
bunds i Genezaret sø - fordi han skulle prøve sin tro, om
den kunne bære ham på vandet - det kunne den altså ikke -
og vi ser Jesus, som den der rækker ham hånden, og trods
hans tros skrøbelighed trække ham op - alle der ikke
kender billedet i dåbsfadet er velkomne til at gå op og se
-- bagefter!
Der er en linie i det, vi er sammen om,
som drejer sig om muligheden for at gå til grunde.
Fortællingen om Jesus og farisæerne
handler om den kolde spand vand han giver dem - og deres
krav på tegn. De vil kun tro ham, hvis han giver dem et
tegn. Og Jesus som ellers var tegn nok i alt, hvad han
gjorde , nægter. Tegn som skal være en garanti eller et
sikkerhedsnet, og som skal erstatte den tro, som kaster
sig ud i, ja, at tro, vil han ikke give. Der er et ægte
livsvilkår, og det er at tro. Først kan vi sige det ret
ubestemt: leve i tro på livet. Så mere bestemt, leve i tro
på Gud, og mest bestemt: leve i tro på at det, Jesus kom
med og kommer med, det kan bære.
Har nogen af jer været ved at drukne?
Da jeg var barn badede vi i vores ferier i en lille sø i
Himmerland, som var så lille og ubetydelig, sagde man der
på egnen, at den ikke havde fået sit eget navn - så den
hed bare "Navnsø".
Jeg var en ca. otte år, kunne ikke svømme, og var vel
kommet lidt væk fra de andre, da jeg pludselig oplevede,
at verden forsvandt. Solen, lyngbakkerne, sivene ude til
venstre, det glitrende, klukkende vand. Alt var væk, og
jeg var nede i noget der trykkede, og klemte, på hals,
øjne, ører, brystkasse, omklamrede mig - vand alle vegne;
Hvordan jeg kom op, ved jeg ikke. Jeg har vel i panik
basket mig op igen. Nogen har måske hevet fat i mig. Jeg
var faldet i et af de huller, som kan opstå i
stillestående ferskvandssøer, og som vi altid blev
advarede imod. Men siden da har jeg altid forbundet søen
Navnsø med ordet og erfaringen: Navnløs rædsel.
Og tilintetgørelsen, altings forsvinden
er virkelig vores mulighed. Sådan står døden for os. Men
også mens vi lever, kan det blive kvælende trangt, som om
kun død omgiver én. Menneskers indbyrdes forhold kan blive
sådan. Niels Hausgaard synger i "der er lang vej til
Kina": Jeg ved, der er lang vej til Kina, men jeg ku da
sagtens rejse dertil, at jeg så ikke har noget at gøre i
Kina, kommer ikke denne her sag ved. Men du sidder på den
anden side af bordet, og den afstand er alt for stor for
mig, og jeg mener, så vidt jeg forstår, den er osse alt
for stor for dig"
Eller det er noget der kan ske i ens
indre. Som regel i samspil med den ydre verden, at man i
en eller anden forstand bliver overflødig dér - eller
føler sig overflødig - men især oplevet som en eget
livs problem. ALt tårner sig op. Tilværelsen er som en
tyk, sej væske at bevæge sig igennem.
Hvad er det dåb - eller kristendom har at
sige, når mennesket møder dødsmagten i sit liv. Denne
magt, som truer med at tilintetgøre det som lever og
ånder?
Jesus taler om et tegn, der skal vise
det, Jonas-tegnet. Det er dette at Jesus ligesom Jonas er
opslugt - Jesus tre dage af døden - Jonas af en
dødlignende tilstand i havdyrets bug, og så opstår af
døde.
Jonastegnet fortæller at Gud også
er i kaos, i det kvælende, den navnløse rædsel. Ved dåben
loves ikke noget om at den døbte derefter er forsikret mod
at opleve tilintetgørelse, ulykke, nød. Heller ikke sådan
at trøsten er at der udbetales en passende erstatning
bagefter, når man er død. Vi er slet ikke i
forsikringsbranchen. Men vi får et løfte om at Gud også er
med sit barn, den døbte, der hvor det går pivgalt, - og
hvor det måske selv vil tvivle aller mest. Jonastegnet,
som skal forstås i lyset af Jesu død og opstandelse, siger
at sådan er det . Der gives ikke andet tegn, dvs. bevis,
det må tros.
Når det bare går der ud af, tingene lykkes, -
eller vi i hvert fald får undertrykt erkendelsen af at de
måske ikke lykkes så godt endda, så har vi måske ikke så
meget brug for en sådan tro. Man kan godt være et Guds
barn endda. Det kan ikke sådan tages fra én. Men pludselig
er tilintetgørelsesmagten der. Nogle oplever den
tilsyneladende uden grund, uden der i og for sig sker
noget ydre, bare ved at gå igennem en dør, man har gået
igennem 1000 gange før, ved at møde sit eget spejlbillede
på den anden side i entréspejlet. Andre gange som nævnt
forårsaget af ydre begivenheder.
Og så har man brug for at høre det som
skete ved ens dåb. At man i en vis forstand har været på
det sted før. Dykket ned i kaosvandet - og at man siden
har haft en ledsagende magt, Gud selv, en broder eller
søstermagt, med sig og har det stadig.
Og når så livet vil det, tvinger én,
så kan man tro. tvinger én, så kan man tro. [Tanke
2024:På den på-livets-kant-agtige-måde, som vi hører om et
andet sted i evangelierne: "Jeg
tror, hjælp min vantro]. Så kan man ikke lade være. Og så
drages man op, som Peter, som Jonas.
"Og således skal vi leve et helt nyt liv",
skrev Paulus. Hvad er det for et nyt liv? Igen ikke et
hvor der intet ondt sker. Men ét, hvor man ikke lammes af
det onde. Man kendes ved det, at det er der. Man
fortrænger det ikke, og derfor sniger det sig ikke ind
bagfra. Det er et liv, hvor der er tro. Afstande
overvindes, fordi man ikke længere er som suget ned i sin
egen brønd. Det helt ny liv er ikke et særligt, fint
religiøst liv; det bærer ganske vist også navnet evigt
liv: Og lad et sådan navn fortælle at vi ikke skal lade
vores tidsbundne bevidsthed og forståelse afstikke dets
grænser; men først og fremmest og uanset hvad vi ellers
forstår er det et liv, som tager sin begyndelse i et
hverdagsliv, hvor man tør have sine dybeste erkendelser af
liv og død med sig, og hvor man tør lade tro, håb og
kærlighed udfolde sig - med det, man nu har og på det
sted, hvor man nu er.
Et sådan liv er nok [tanke 2022: for os
på denne side af døden]. Det er mere end det Jonas kunne
prædike sig til i Nineve. Og det var ellers ikke lidt han
dér udrettede. Og det er mere end den navnkundigste af
alle konger kunne fremvise, Salomon. I det bor hele
guddomsfylden legemlig. [2022 – mystik! Og lidt rigeligt,
kanskje?]
Amen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|