Theol-p's forside - Oversigt søn- og helligdage -



















Søgeord:
#fristelse #dom #fortapelse #fortabelse #sandt menneske #sand Gud



Teksten denne uge's Prædikensamling
Især egne prædikener, men andre optages også - når de ikke findes offentlige tilgængelige (med link) andre steder.
 De bringes på det sprog, de er holdt på. Ledsagekommentarer -- mm. er oftest på dansk.
Man er velkommen til at bringe prædikener i forslag. Kristen Skriver Frandsen.












Hans Nielsen Hauge
Den christelige Lære forklaret over Epistlene og Evangelierne ... (Kiøbenhavn 1800)
Hans Nielsen Hauges Skrifter bd. III

1. i fasten

 
Evangelium.
Mathæi 4 Capitel fra I til II Vers.

[Da] vi læser i vor Dags Evangelio, at Jesus blev ført af Aanden i Ørken, for at fristes af Dievelen. Dette beundres < = forundres> nogle over, at Dievelen skulde have Magt med Guds Søn til at friste ham. Men vi skulde undres mere paa, at Slangen kunde forføre Qvinden og hun Manden, da de var i Uskyldigheds Stand -og han havde dog ingen Magt over demhvorved alle ere forførte, og ligge faldne i Fristelsen. Foruden de, som ved Qvindens Sæd er bleven knusede og opreiste; dog vore første Forældre kiendte ikke Slangens List og vantroede Guds Bud, derfor var de let at forføre. Men Christus derimod kiendte hans List, og havde Troe paa Guds Bud, og han var stærkere til at overvinde Dievelen. Da Jesus blev os lig, Synden undtagen, saa vilde nok Dievelen havt ham deri*, naar det 30 havde staaet i hans Magt; hvilket han dog ikke formaaede.
Andre spørger: hvorfor Christus skulde fristes? dem maae vi svare med Apostelens Ord: fordi han skulde blive sine Brødre liig i alle Ting, at han maatte blive barmhiertig, og en trofast Ypperste-Præst, i de Ting som angaaer Gud, at forlige Folkets Synder; thi i det han leed, der han blev selv fristet, kan han komme dem til Hielp som fristes; Ebr. 2 C. 17, 18 v.
nu kan vel mange svare: de veed ingen Fristelse af; ja mange siger der er ingen Dievel, og det kommer deraf, at de ere hans Børn, Joh. 8 Capo 44 v. eller Tienere, og han deres Fader og Herre; og saalænge en Tiener giør sin Herres Gierninger og er villig, saa haver han ikke nødig, enten at true eller lokke ham;
O men saasnart han bliver uvillig og vil gaae fra ham, saa giør da Herren hvad han kan, baade Ondt og Godt, for at have og beholde ham i Tienesten og Arbeidet. Saaledes giør vist Dievelen;
enhver som alvorlig har forsøgt paa at gaae fra ham, skal vist erfare det; thi og de som er i hans Tieneste, tør han som er en ond Herre, lønne med Forskrækkelser, og uudsigelige Indskydelser af onde Tanker, til baade at skade sig selv og andre, ja sit eget Liv, for at han kan faae dem igien med sig; dog han kan vel spare dem i Tiden, og fornøie sig med dem i Synden, indtil Maalet er opnaaet; og den vellystige Skaal bliver forandret til den bittre Tørheds Pine og Lue. 16 C. 24 v. Men alle, som vil oprigtig omvende sig, lader sig døbe til Syndernes Forladelse, har det fulde Forsæt, at ville gaae ind at tiene den Herre Gud, han skal vist sande Syrachs Ord, nemlig: at skikke sin Siel til Fristelse; Syr. 2 C. I v. thi er Christus bleven os liig i Kiødet, for at forløse os derfra, saa maae vi og blive ham liig i Aanden; har han banet Veien for os og knuset Slangens Hoved, da maae vi og følge ham om vi skal komme til Bords i Himmeriges Rige; vi maae blive delagtige i hans Fristelser, som han siger hos Lue. 22 C. 28 v. Heraf seer vi at den som vil have Seiers Kronen maae stride, og vi ei kan undgaae Fristelser. Lad os derfor lære af ham som blev fristet og skulde komme os til Hielp, at vi nu nøie betragter hans Strid og Fristelser, for at lære af Mesteren, at overvinde dem.

Evangelisten siger: da, nemlig naar Jesus var døbt, som han forhen skriver om, da blev han ført af Aanden i Ørken, at fristes af Dievelen.
Og der han havde fastet i fyrgetyve Dage, hungrede han omsider. Naar vi bliver døbte med den Helligaands Ild, som Johannes den Døbere siger: Luc. 3 C. 6 v. saa begynder denne Ild at lyse og da faaer vi at see det Land vi er i, er bleven ureent, Micha 2 Cap. af Syndens Onde, og alt det vi bygger paa eller vi har her i Verden bliver vi bange for; thi vi seer det vil forgaae, og vi kommer til at forgaae dermed, fordi vi haver elsket det; vor Slægt, Venner og Bekiendtere, som ikke ere omvendte, seer vi ikke andet end syndige Gierninger hos; i en Summa, vi seer alt det vi eier og har, er Fordærvelse, og som en vild 0rk, og Guds Kirke eller Viingaard er øde, og bærer vilde Druer, Es. 5 C. eller syndige Gierninger, som ikke kan smage os, hvor den Helligaands Lys er, som giver os tilkiende de onde Frugter; her bliver det Faste, at vi ikke kan faae noget Brød. Alting er Ondt og det Gode forødt ; nu kan de gaae i saadan en Elendighed en Tid og faste; naar de nu bliver ret mat, og finder intet til Føde, saa kommer Fienden og vil trøste; dog paa en formastelig Maade. Er du Guds Søn? da siig: at disse Stene blive Brød. Her skyder Dievelen i Aanden, er du et Guds Barn, hvi haver du da nødig at hungre? eller være saa forladt, og lide saa meget Ondt; Alting maae gaae dig tilhaande, du synes du har giort ilde i det Onde, at du har tient mig; vil du have Gud til Fader? saa har du da ikke nødig at lide, enten < = hverken) aandelig eller legemlig; Stene maae blive til Brød. Saadanne med utallige Forestillinger, indskyder Dievelen. Men Jesus svarede: der er skrevet, Mennesket lever ikke allene af Brød: men af hvert Ord som udgaaer igiennem Guds Mund. Christus [som] var udtømmet, eller skiult for den guddommelige Magt og Herlighed; thi havde han den havt, saa havde hverken Fristelse eller Faste kundet rammet ham. Men han var i den, overklædt med den menneskelige, elendige Armod; og som Klæderne kan prøves og ikke Legemet rives, saa kunde han og fristes som Menneske og ikke som Gud; thi som Menneske blev han da fristet; og saaledes fastede han og behøvede Brød; derfor siger han: Brød skal vi have, men ikke det allene. Dette opholder os ikke allene uden Guds Ord, som Velsignelsen er i.

Da tog Dievelen ham med sig til den hellige Stad, og satte ham paa Tindingen af Tempelen, og sagde til ham: er du Guds Søn, da kast dig selv herned; thi der er skrevet: han skal give sine Engle Befaling om dig, at de skal bære dig paa Hænderne, at du ikke skal støde din Fod paa nogen Steen. Jerusalem var det vel, som Jøderne regnede for den hellige Stad, og Tempelen Guds Huus. Men vi maae udlægge det til hellige Menneskers Samfund, som er den rette Guds Tempel. Her indfinder Dievelen sig iblandt Guds Børn; den bedste Mand Job, fik han af Herren Lov til at friste, Jobs B. I C. 12 v. og Guds egen Søn blev overladt til ham.
Han tog ham med sig, førte ham paa Tindingen. Jesus var den høieste Guds Søn, og Dievelen satte ham og høiest; dog ikke for at han skulde blive siddende, men for at styrte ham ned med sig i Helvedes Hule. Es. 14 C. IS v. Herved er at betænke, naar Dievelen og hans Redskaber, ophøier os for de bedste og dygtige Guds Børn; kommer saadan Indskydelse i os, saa lad os prøve hvad vi er, at ikke et stort Mod deri med Sikkerhed skal indsnige sig; ja Dievelen og hans Redskaber skulde snart lave Fald til; og dog trøster os, at det er ikke saa farligt; thi naar de Onde ophøier os, da sigter de til at nedstyrte; Fienden tør og indskyde, at det er en liden Synd; du kan vel giøre det, eller den liden Ting; Gud fortørnes ikke derover, da du er Guds Barn; ja du kan gierne kaste dig ned eller begiere dette Mirakel af Gud; thi han lover jo, at naar du gaaer igiennem Floden, skal den ikke overskylle dig, og naar du gaaer igiennem Ilden, skal den ikke brænde dig; Es. 43 C. han skal give sine Engle Befaling, at de skal bære dig paa Hænderne, saa du ikke skal støde din Fod paa nogen Steen. Men her flyer Dievelen over; da David siger: alle dine Veie. Ps. 91, v. II. Her skulde vi altid holde Fienden fore, at vi skal vandre Guds Veie, det er: i Ydmyghed og Kierlighed; altid bestandig svare med Jesus: du skal ikke friste Herren din Gud.

Atter tog Dievelen ham op med sig, paa et saare høit Bierg, og viste ham al Verdens Riger og deres Herlighed, og sagde til ham: Alt dette vil jeg give dig; om du vil nedfalde og tilbede mig. Her giorde Dievelen sig offentlig til Gud, og vilde give Jesus al Verdens Herlighed, som han ikke eiede noget i; thi den Almægtige hører det alt til. Dog kunde vi vel sige: at Satan er Verdens Gud, som har forblindet de Vantroes Sind, 2 Cor. 4 C. 4 v. saa de ikke seer, at Verdens Rige er Guds, og han kan tage og ødelægge det, som han har givet; thi Dievelen indbilder dem, de har en stor Herlighed som tilbeder ham, og er hans Tienere i alle syndige Lyster; men det er dog Muld, og fortæres ved Guds Retfærdigheds Ild til Aske, som tilsidst kommer til at brænde i dem i al Evighed. Lad os derfor naar saadant forestilles os af Verdens Herlighed, aldrig agte det, og giøre nogen Sviig fra Gud, at tiene det Onde; men altid have Jesu Svar: viig bort Satan med al din Lokke-Mad; thi der er skrevet: du skal tilbede Herren din Gud, og tiene ham allene. Dette er vor Pligt og af dette vil der og falde Løn. Jesus brugte nu ikke sine egne Ord, til at igiendrive Dievelen med; dette skulde vi betænke, paa det at vi maatte holde fast ved Guds Ord, som forhen er skreven; thi det er dem som skal binde Fienden. Da forlod Dievelen ham, og see! da kom Englene og tiente ham. Saaledes efter Striden kan vi og erlange en herlig Seier; tilmed tienes af Gud som giør os godt med Tienester i alle gode Ting. Amen.

Bønnen.
O Jesu! du som blev fristet, for du skulde komme os til Hielp som fristes. Giv du os Naade og Kraft til at stride, og staae alle Fristelser og Anfægtninger imod. Lær os af dit Exempel, at bruge Ordet rettelig, til at igiendrive Dievelen, og Verden, naar de vil føre os fra dig, eller dine Veie; lad dem aldrig faae os i Sikkerhed, Stolthed eller Formastelse, men hold du 30 os i Ydmyghed, Frygt og Varagtighed, at tilbede dig med Faderen og den Helligaand, saa vi med Legem og Siel kunde tiene dig, du hellige Treenighed, Gud Fader, Søn og Helligaand. Amen.
 





















Suppl tekst









Suppl tekst