Prædikant:
Annette
Dreyer
2. s. i treenighetstiden
I dagens
evangelietekst hører vi om et
gjestebud – en stor fest – med en gjesteliste som
bare blir kortere og kortere.
Et gjestebud var ingen hvilken som helst fest, det
var stort og ekstravagant og
det skulle noe til for å si nei til noe slikt.
Likevel melder
gjestene avbud, en etter
en. Én har akkurat gifta seg, en annen har kjøpt nye
okser som skulle kjøres
inn, en ville sjekke det nye jordstykket sitt. Og
slik fortsatte det – den som
hadde invitert hadde til slutt ingen gjester
likevel. Unnskyldningene var
ganske dårlige, både i datidas sammenheng og i vår
egen. Ny sivilstatus, en
åker og noen okser ble stående i veien for dem som
var invitert. Det var ikke
unikt for den tida. Også nå opplever mange å bli
valgt vekk enten fordi man er
den eneste i vennegjengjen som er singel, og så
plutselig passer man liksom
ikke inn lenger slik man gjorde før. Oksene og
jordstykket representerer jobb
og forpliktelser – som jo er helt reelle faktorer i
livene våre, men som
likevel alt for ofte kommer foran fellesskapene vi
er en del av. Det er jo helt
forståelige grunner, men når det stadig er jobb og
andre ting som kommer først
da lider fellesskapet.
Gjestene som
melder avbud blir et speil på
oss som hører teksten i dag. Noen av dere som er her
har kanskje en balanse i
livet der både jobb, de næreste relasjonene og de
større fellesskapene får
næring. Mens andre kjenner på krysspresset mellom
egne og andres forventninger,
og har ikke helt funnet ut av det ennå. Lider
fellesskapene fordi vi føler vi
må følge opp alt mulig annet? Eller er det venner i
vår nærhet som ikke lenger
blir inkludert fordi de ikke passer inn like godt
som før? Det finnes like
mange svar som det fins mennesker her i dag, og
svarene våre er farget av hvor
vi er i våre egne liv. Men spørsmålet skal få lov å
bli stående og dirre.
Men det er
flere spørsmål å kjempe med i
denne teksten. For hva skjer egentlig, når verten
skjønner at stolene rundt
bordet vil forbli tomme?
Verten i
fortellingen inviterer bredere
ut. Eller kanskje er invitere et litt sterkt ord.
For hva er det egentlig som
skjer? Først er det de fattige, blinde, vanføre og
lamme som blir hentet inn. Hentet
inn. Smak litt på den setningen. Hent inn
de fattige og blinde og
lamme. En som er lam som blir hentet inn,
har hun noe valg? Selv om
lignelsen er oppdiktet, blir jeg nysgjerrig på
hvilke erfaringer disse ordene
brakte – og fremdeles bringer --
fram
hos mennesker som kanskje ikke hadde fått velge
selv over hvor de skulle
være eller under hvilke premisser man kunne delta på
noe. Er det et valg når
noen bestemmer seg for å hente noen andre inn?
Også i dag er
dette relevante spørsmål å
stille seg. Får alle bestemme over sin egen kropp og
sin egen hverdag? Det er
ikke lenge siden det var nyhetssaker om hvordan
spesialtaxier – som er helt
essensielle for at mennesker i rullestol skal komme
seg rundt – ikke var trygge
for passasjerene sine. Foreldre til barn med
funksjonsnedsettelser fortalte at
de hadde opplevd at barnet deres ble satt av utenfor
feil adresse, og sykehjem
kan rapportere om det samme: det hender mennesker
blir behandlet som
forsendelser som skal fraktes, og ikke som levende
mennesker med verdi og rett
til medbestemmelse.
Derfor dirrer
også dette spørsmålet med i
teksten: hvem er det som inviterer? Og på hvilke
premisser?
Og så står det
videre at folk på veiene og
stiene ble nødet til å komme inn. Måtte de
overtales? Jeg har latt meg
fascinere av det. Hvorfor sa de ikke bare ja med en
gang? Kanskje måtte de
overtales fordi de ikke visste hva som ville vente
dem? Kanskje hadde de
erfaringer som gjorde at de hadde gode grunner til å
ikke bli med på fest hos
noen velstående – selv om det var såpass små forhold
at man ikke var totalt
ukjente for hverandre. Jeg undrer meg og lurer på om
disse som ble hentet inn
eller nødet til å komme hadde noen erfaringer som
verten var blind for.
Overklassen – som har råd til å lage en svær fest –
har kanskje blindsoner
overfor middelklassen eller arbeiderklassen. Og dem
som ikke vanligvis blir
invitert til gjestebud hos en rik vert kan jo synes
det er ganske stressende å
ikke vite kodene.
Alle disse
spørsmålene skal få bli med oss
når vi leser denne teksten. Ikke fordi de skal
overskygge eller ødelegge en
ellers fin tekst som handler om å inkludere og å
skape fellesskap, men fordi
spørsmål som dette er helt nødvendige å stille seg
hvis vi faktisk har lyst til
å skape fellesskap der alle er like viktige.
Jeg tror nemlig
ikke det er tilfeldig at
lignelsen Jesus forteller har et utfordrende og
kanskje provoserende språk.
Hvis vi sitter igjen med flere spørsmål etter å ha
lest den, så har nemlig
lignelsen gjort det den skal. Ambivalensen vi
kjenner når vi stiller oss
spørsmål som dette, er nemlig en stor ressurs. Hvis
spørsmålene kan hjelpe oss
til å se verden fra en annet perspektiv – i alle
fall av og til – så tror jeg
vi fanger opp mer av hva som skjer rundt oss. Er
fellesskapet åpent for å ta
inn over seg minoriteters erfaringer av utenforskap
og av å ikke passe helt
inn, så skjer det noe med fellesskapene som dannes.
Da stivner de ikke. For da
kan erfaringene til henne som har opplevd å bli hentet
inn til settinger
hun kanskje ikke har valgt selv, forme hva et
fellesskap som er ivaretakende
også for henne, kan være.
Det forløsende
i teksten er nettopp dette
– at rundt dette bordet, der vi på hver våre måter
har havna, rundt dette
bordet bryter Guds rike fram, der sitter det
forskjellige mennesker. Alle
speiler på hver sin måte Guds bilde, for Gud har
formet hvert eneste menneske
og gleder seg over hver eneste en av oss. Og rundt
dette bordet, der mennesker
med så ekstremt forskjellige bakgrunner, hudfarger,
funksjonsvarianter,
erfaringer, legninger – ja alt, de som sitter rundt
dette bordet må forholde
seg til hverandre. Når maten skal sendes over
bordet, når glassene skal fylles,
når samtalen skal flyte – da utsettes vi for
hverandre og blir ikke lenger
fremmede for hverandre. Rundt et bord sitter vi side
ved side, og vi møter
hverandres blikk. Da kan ikke mennesker reduseres
til bare én ting eller
egenskap. Når vi sitter slik, ansikt til ansikt,
skulder mot skulder, når vi
deler brød og vin og lar oss bevege og påvirke av
hverandre der bryter Guds
rike fram. For der Guds rike bryter fram, der
begynner mennesker å dele.
|