Knut
Grønvik
4. s. i treenighetstiden
Tekstbetraktning til
Markus 10,17–27
Bedratt, bedrøvet
og forskrekket
Er det mulig å
bli rik uten å bedra noen?
Kan vi ha god samvittighet, vi rike, og regne vår
rikdom som ærlig og redelig
og vel fortjent?
Mange mener ja. Og rent privat og
strengt
juridisk kan det godt hende de har rett. Rike er de
blitt, kanskje endog gjennom
hardt arbeid og uten å bryte noen lover for handel og
vandel. Sånn sett har de
ikke gjort urett mot noen.
Ser vi derimot
rikdommen i et større
perspektiv og bytter synsvinkel fra jus til moral,
virker ikke saken like
opplagt. Rikdom hos den ene har jo til alle tider
vært tuftet på fattigdom hos
den andre. Rikdommen lever av fattigdommen; skaper
den, så å si. Og selv om det
ikke alltid er så lett å se en direkte sammenheng
mellom min rikdom og min
nestes fattigdom, er jo likevel de faktiske forhold
ugjendrivelige: Det store
flertall på kloden er fattige, mens et mindretall er
rike. Har ikke da vi rike,
i praksis, enten vi ønsket det eller ei, bedratt
våre fattige medmennesker?
Det er i alle
fall grunn til å spørre.
Og grunnen blir
ikke mindre når vi finleser
fortellingen om den svært rike mannen som kom til
Jesus og ville vite hva han
måtte gjøre for å få det evige liv – på toppen av
den overflod han eide. Jesus
svarer med å ramse opp budene for ham, og til vår
overraskelse hører vi
Mesteren føye inn et bud som ellers ikke hører med
på lovens to tavler: «Du
skal ikke bedra noen.»
Hvorfor var det
nettopp denne tilføyelsen
Jesus kom med – til en rik mann? Hvorfor nettopp
utfylle budene med et som
forbyr bedrageri?
Det
er i alle fall grunn til å spørre.
Men om det nå
likevel skulle være mulig
for rike mennesker å holde også dette budet slik den
rike mannen påstod, er nok
likevel faren stor for at man i det minste bedrar
seg selv. «Sier vi at vi ikke
har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er
ikke i oss,» skriver apostelen
Johannes (1 Joh 1,8).
Senere i samme
brev formaner han oss til
en kjærlighet som ikke er bedrageriske tomme ord,
men sann: «Den som ser sin
bror lide nød og lukker hjertet til for ham når han
selv har mer enn nok å leve
av, hvorledes kan han ha Guds kjærlighet i seg?»
(3,16).
Er
det mulig å være rik uten å bedra seg
selv, uten å bortforklare den syndige sammenhengen
mellom de manges fattigdom
og egen rikdom?
Er det mulig å
være rik uten å bli lurt av
rikdommens eget bedrag til et liv der trangen til å
eie mer og mer, i praksis,
enten vi ønsker det eller ei, blir viktigere enn
nestekjærligheten?
Det
er i alle fall grunn til å spørre.
Teksten er
med Knut Grønviks tilladelse hentet fra
Facebook-gruppen "Det norske prekeskap" - Har
været bragt i Vårt Land.
Det er grunn
til å gå bedrøvet bort.
Eller bli
forskrekket, slik Jesu disipler
ble.
I dagens
evangelietekst hører vi om et gjestebud – en stor fest
– med en gjesteliste som bare blir kortere og kortere.
Et gjestebud var ingen hvilken som helst fest, det var
stort og ekstravagant og det skulle noe til for å si
nei til noe slikt.
Likevel melder
gjestene avbud, en etter en. Én har akkurat gifta seg,
en annen har kjøpt nye okser som skulle kjøres inn, en
ville sjekke det nye jordstykket sitt. Og slik
fortsatte det – den som hadde invitert hadde til slutt
ingen gjester likevel. Unnskyldningene var ganske
dårlige, både i datidas sammenheng og i vår egen. Ny
sivilstatus, en åker og noen okser ble stående i veien
for dem som var invitert. Det var ikke unikt for den
tida. Også nå opplever mange å bli valgt vekk enten
fordi man er den eneste i vennegjengjen som er singel,
og så plutselig passer man liksom ikke inn lenger slik
man gjorde før. Oksene og jordstykket representerer
jobb og forpliktelser – som jo er helt reelle faktorer
i livene våre, men som likevel alt for ofte kommer
foran fellesskapene vi er en del av. Det er jo helt
forståelige grunner, men når det stadig er jobb og
andre ting som kommer først da lider fellesskapet.
Gjestene som
melder avbud blir et speil på oss som hører teksten i
dag. Noen av dere som er her har kanskje en balanse i
livet der både jobb, de næreste relasjonene og de
større fellesskapene får næring. Mens andre kjenner på
krysspresset mellom egne og andres forventninger, og
har ikke helt funnet ut av det ennå. Lider
fellesskapene fordi vi føler vi må følge opp alt mulig
annet? Eller er det venner i vår nærhet som ikke
lenger blir inkludert fordi de ikke passer inn like
godt som før? Det finnes like mange svar som det fins
mennesker her i dag, og svarene våre er farget av hvor
vi er i våre egne liv. Men spørsmålet skal få lov å
bli stående og dirre.
Men det er flere
spørsmål å kjempe med i denne teksten. For hva skjer
egentlig, når verten skjønner at stolene rundt bordet
vil forbli tomme?
Verten i
fortellingen inviterer bredere ut. Eller kanskje er
invitere et litt sterkt ord. For hva er det egentlig
som skjer? Først er det de fattige, blinde, vanføre og
lamme som blir hentet inn. Hentet inn. Smak
litt på den setningen. Hent inn de
fattige og blinde og lamme. En som er lam som
blir hentet inn, har hun noe valg? Selv om
lignelsen er oppdiktet, blir jeg nysgjerrig på hvilke
erfaringer disse ordene brakte – og fremdeles bringer
-- fram
hos mennesker som kanskje ikke hadde fått velge
selv over hvor de skulle være eller under
hvilke premisser man kunne delta på noe. Er det et
valg når noen bestemmer seg for å hente noen andre
inn?
Også i dag er
dette relevante spørsmål å stille seg. Får alle
bestemme over sin egen kropp og sin egen hverdag? Det
er ikke lenge siden det var nyhetssaker om hvordan
spesialtaxier – som er helt essensielle for at
mennesker i rullestol skal komme seg rundt – ikke var
trygge for passasjerene sine. Foreldre til barn med
funksjonsnedsettelser fortalte at de hadde opplevd at
barnet deres ble satt av utenfor feil adresse, og
sykehjem kan rapportere om det samme: det hender
mennesker blir behandlet som forsendelser som skal
fraktes, og ikke som levende mennesker med verdi og
rett til medbestemmelse.
Derfor dirrer
også dette spørsmålet med i teksten: hvem er det som
inviterer? Og på hvilke premisser?
Og så står det
videre at folk på veiene og stiene ble nødet til
å komme inn. Måtte de overtales? Jeg har latt meg
fascinere av det. Hvorfor sa de ikke bare ja med en
gang? Kanskje måtte de overtales fordi de ikke visste
hva som ville vente dem? Kanskje hadde de erfaringer
som gjorde at de hadde gode grunner til å ikke bli med
på fest hos noen velstående – selv om det var såpass
små forhold at man ikke var totalt ukjente for
hverandre. Jeg undrer meg og lurer på om disse som ble
hentet inn eller nødet til å komme hadde noen
erfaringer som verten var blind for. Overklassen – som
har råd til å lage en svær fest – har kanskje
blindsoner overfor middelklassen eller
arbeiderklassen. Og dem som ikke vanligvis blir
invitert til gjestebud hos en rik vert kan jo synes
det er ganske stressende å ikke vite kodene.
Alle disse
spørsmålene skal få bli med oss når vi leser denne
teksten. Ikke fordi de skal overskygge eller ødelegge
en ellers fin tekst som handler om å inkludere og å
skape fellesskap, men fordi spørsmål som dette er helt
nødvendige å stille seg hvis vi faktisk har lyst til å
skape fellesskap der alle er like viktige.
Jeg tror nemlig
ikke det er tilfeldig at lignelsen Jesus forteller har
et utfordrende og kanskje provoserende språk. Hvis vi
sitter igjen med flere spørsmål etter å ha lest den,
så har nemlig lignelsen gjort det den skal.
Ambivalensen vi kjenner når vi stiller oss spørsmål
som dette, er nemlig en stor ressurs. Hvis spørsmålene
kan hjelpe oss til å se verden fra en annet perspektiv
– i alle fall av og til – så tror jeg vi fanger opp
mer av hva som skjer rundt oss. Er fellesskapet åpent
for å ta inn over seg minoriteters erfaringer av
utenforskap og av å ikke passe helt inn, så skjer det
noe med fellesskapene som dannes. Da stivner de ikke.
For da kan erfaringene til henne som har opplevd å bli
hentet inn til settinger hun kanskje ikke har
valgt selv, forme hva et fellesskap som er
ivaretakende også for henne, kan være.
Det forløsende i
teksten er nettopp dette – at rundt dette bordet, der
vi på hver våre måter har havna, rundt dette bordet
bryter Guds rike fram, der sitter det forskjellige
mennesker. Alle speiler på hver sin måte Guds bilde,
for Gud har formet hvert eneste menneske og gleder seg
over hver eneste en av oss. Og rundt dette bordet, der
mennesker med så ekstremt forskjellige bakgrunner,
hudfarger, funksjonsvarianter, erfaringer, legninger –
ja alt, de som sitter rundt dette bordet må forholde
seg til hverandre. Når maten skal sendes over bordet,
når glassene skal fylles, når samtalen skal flyte – da
utsettes vi for hverandre og blir ikke lenger fremmede
for hverandre. Rundt et bord sitter vi side ved side,
og vi møter hverandres blikk. Da kan ikke mennesker
reduseres til bare én ting eller egenskap. Når vi
sitter slik, ansikt til ansikt, skulder mot skulder,
når vi deler brød og vin og lar oss bevege og påvirke
av hverandre der bryter Guds rike fram. For der Guds
rike bryter fram, der begynner mennesker å dele.
|