Siste søndag etter
helligtrekongersdag 1994
Sthens Kirke, Helsingør - dåp
Hvert eneste menneske har en plass på jorden.
Det høres ut som en selvfølgelighet. Det er det
også - på samme måte som livet er selvfølgelig.
Men det er faktisk ikke så selvfølgelig. En dag
har vi ikke lenger vår plass.
"Som gresset er et menneskes liv,
det blomstrer som markens blomster,
når en storm farer over det,
er det ikke mer, sin plass ser det aldri igjen"
- står det i en av GTs salmer (103,16)
-- "sin plass ser det aldri igjen".
Det viktigste med vår plass er ikke at
det er et geografisk sted, en fast adresse. Også
nomader har sin plass. Og flyktninger. Det
viktigste er at vi har en plass i forhold til
andre mennesker. Vi er til stede i deres verden,
og de i vår. Det lille barnets viktigste plass
er ikke blokk din, leilighet den, men dens
viktigste plass er dens plass i sin mors eller
fars kjærlighet - eller dens plass i andres
hjerter.
Som barnet, således oss alle. Vår viktigste
plass er stedet vi har i forhold til andre. I
familie, i vennskap, i arbeid og andre forhold.
Jesus sa: "Hvis ikke hvetekornet faller
i jorden og dør, blir det bare ett korn, men
hvis det dør, bærer det mye frukt." Hvetekornet
må ha sin plass for å bære frukt. Det må til og
med i jorden. Det er ikke nok at det ligger i en
tørr ørken på en klippeflate. Her kan det ligge
i årevis. Men det blir bare ett korn. Det må gå
inn i sin plass. På en måte dø, oppløses i
jorden, for å bli til liv. Når det har satt sine
fold, er det selv borte.
Jesus snakker om seg selv i hvetekornets bilde.
Det skal jeg komme tilbake til. Han snakker også
om mennesket: den som tjener ham skal følge ham:
vi skal være som hvetekornet - hver på vår
plass.
Hva betyr det? Det betyr at vi skal hengi oss
til livet. Slippe tak i forbeholdene, forsøkene
på å reservere oss, holde oss på avstand.
Tilstander de fleste kjenner til. Vi er ikke
helt til stede.
Men vi kan hengi oss - til vår plass. Å
hengi seg er å være til stede for andre. Fordi
vår viktigste plass er i forhold til andre. Det
kan også noen ganger bety å måtte trå inn i
andres sted. Det spede barnet er avhengig av at
noen - en mor, en far - trår inn i dets sted og
holder og beskytter denne plassen på en måte som
barnet ikke selv kan. Og på en måte er vi alle
avhengige av at andre i en viss grad trår inn i
vår plass - bærer deler av vårt liv.
Det er ikke alltid fryktelig vanskelig å
leve som hvetekornet. Ofte er det kanskje det
som ligger rett foran oss. Å hengi seg til et
annet menneske er herlig. Å trå til for sine
barn kan være krevende, arbeidskrevende, og man
må gi avkall på både det ene og det andre, men
det føles ikke som en smertefull offerhandling.
Hengivelsen bærer belønningen i seg selv.
Men av og til krever hengivelsen noe.
Kanskje må du trå så mye inn i det andre
menneskets sted at du virkelig må gi avkall.
Noen ganger er det også slik at du er låst fast
i noe i deg selv, så det å hengi deg gjør så
vondt at du heller velger å la være. Lukker deg
inne i deg selv og ute fra livet.
Denne risikoen beskriver Johannesevangeliet, som
vi hørte før, på en måte som umiddelbart høres
merkelig ut: "Den som elsker sitt liv, mister
det, men den som hater sitt liv i denne verden,
skal bevare det til evig liv" - det er ord vi
kjenner litt bedre i en annen form: Den som
søker å redde sitt liv, skal miste det; og den
som mister det, skal beholde det. (Luk).
Begge steder betyr "å elske sitt liv /
redde sitt liv" å forkjæle det, sikre det, pakke
det inn i en slags vattpose eller - på en annen
måte, men med samme resultat - kle det i en
slags rustning som isolerer en fra hengivelsen.
"Hate" - som er motsetningen til
selvforkjælelse - er et ord som ikke kan
oversettes direkte. Det betyr ikke å boble av
hatfølelse, men "handle som om man hatet" .. og
det kan hengivelsen, for eksempel når det kommer
til de vanskeligste stedfortredende oppgavene,
virke som. Poenget er uansett: ved å gi seg hen,
får man seg selv eller sitt liv tilbake, til og
med på en måte som har fylde nok til å være
evig. Men altså: det er vanskelig - det er som å
miste, hate, underveis.
Hvordan kan vi da? Ja, hvordan kan vi
når det er lett? Vi kan fordi hengivelsen finner
sted i en selvfølgelig tillit - tillit til et
annet menneske: i den erotiske kjærligheten, at
det ikke forråder vår hengivelse; i
familieforholdet: at man får rikelig tilbake ved
å se barnas trygghet, vekst og så videre.
Tilliten er ikke vår prestasjon - men har sin
grunn i den andres vesen eller forholdets vesen.
I siste ende er det ikke annerledes, når det er
vanskelig: Når det ser ut som om man hater sitt
liv i det man gir seg ut i. Mennesket som ofrer
seg for ektefellen i rullestol. Senker karrieren
for å hjelpe en venn. Unnlater å utnytte en
kollegas sykdom for et billig karrieresprang,
men virkelig trer inn i stedet - inntil
kollegaen kan vende tilbake. Eller når
virkeligheten er mer dramatisk: gir sitt liv i
en frihetskamp, noe som alltid vil være spesielt
for andre.
Det vanskelige er blant annet at
handlingene langt fra alltid er fulgt av synlig
suksess og skryt. Noe av det som er vanskelig
for den hjemvendte FN-soldaten er at man etter
den første velkomstfestivitas er så merkelig
oversett. Noen har beskrevet at de i den danske
normaliteten føler seg litt som pariaer.
Men uansett hvor det vanskelige ligger,
handler muligheten for å komme ut over oss selv
om tillit - og ikke våre overanstrengte
prestasjoner. En tillit til at det ikke bare er
i den lette, selvfølgelige lykken, livets mening
og oppfyllelse er. Den finnes også i den
usynlige, upåaktete, vanskelige hengivenheten.
Her begynner det at vi har vårt sted for å få en
ny betydning.
Vi erfarer vår steds skrøpelighet. "Når
en storm farer over ham, er han ikke mer, hans
sted ser ham ikke mer." Vi gir oss hen, det
viktigste er kanskje usynlig, slik som
hvetekornets hengivenhet til jorden er usynlig,
og en dag er vi ikke mer.
Å leve der uten å hylle seg inn i rosa
bomull - i en permanent underholdningsboble -
eller fornekte utsattheten med et panser av
hardhet og kynisme - krever tillit til at det
ikke er meningsløsheten man kastes ut i når man
hengir seg til det vanskelige, men selve
meningen, Gud, man er hengitt.
Det er for at vi kan tro det, at Jesus
taler om seg selv i hvetekornets bilde - og
dermed om Gud. Han trådte inn i vårt sted. Han
døde, som hvetekornet må dø; alle hans
fantastiske gjerninger, kjærlige ord, varme,
medmenneskelighet, som var av en slik art at
disiplene bare kunne forestille seg at de kom
direkte fra himmelens herlighet, tillot han seg
å ta med i døden. De døde, ble usynlige, som om
Gud selv døde.
Men historien stoppet ikke der. Han stod opp fra
de døde. Vi må fortsatt erfare døden som "vårt
sted kjenner oss ikke." Vi må fortsatt leve med
utrolig mye usynlighet. Men Gud trådte én gang,
og dermed alltid, inn i vårt sted - i døden og i
usynligheten. Dermed vet vi: Vi har sted og
synlighet hos Gud. I evigheten. Også når vi dør.
Det er en tro som er til mange fold. Store og
små stedfortredende handlinger. Amen.