Stine
Kiil Saga
Inspirasjon er blant annet hentet hos Ellen Aasland Reinertsen
Finnes det noe vakrere enn lys som
brytes gjennom et prisme?
I 1666 utførte den engelske
matematikeren og naturvitenskapsmannen Isaac Newton et
eksperiment med å sende hvitt lys gjennom et trekantet
prisme. Det lille regnbuefeltet han da så, kalte han
spekter.
For lar du sollyset gå gjennom et sånt
prisme [viser frem et prisme], gir den deg alle
regnbuens farger fordi sollyset ikke egentlig er
hvitt, men en blanding av alle farger i det synlige
fargespekteret. Det skjer fordi de ulike fargene har
ulik bølgelengde, og de ulike bølgelengdene brytes i
forskjellig grad gjennom glasset.
Akkurat som prismet bryter ned lyset i
flere farger, kan man også si at de menneskene vi
møter i evangeliene også bryter lyset til den
gudsåpenbaringen Jesus bringer ned til farger som vi
kan se. Gjennom dem og gjennom å høre om deres møter
med Jesus, ser vi også mer av hvem Gud er.
Det finnes mange mennesker å fortelle
om - det er mange karakterer i evangeliene som bryter opp det hvite lyset som i en
prisme og viser oss hvem Gud er og hva hun har med
våre liv å gjøre. Og på denne vakre påskedagen vil jeg
at vi skal huske noen av dem.
Slik som vismennene som kom
langveisfra for å hylle kongen som ble født. De er
fremmede, de er «de andre», men med sin lange reise
mot Betlehem og med sine gaver kaster de lys over
hvem det lille barnet i krybben er. For han som ble
født i Betlehem og kom til verden som et lite barn,
minnes oss om at vi må ta vare på alle som er
sårbare og forsvarsløse – ta vare på det barnet som
kommer til oss – enten det er båret fram av Maria
eller av Middelhavets bølger.
De
fremmede vismennene bryter det hvite lyset og viser
oss hvem Gud er.
Slik som profeten Anna – dåpsbarnet
Annas navnesøster. Det fortelles at hun blei enke
etter kun sju år som gift og at hun var blitt 84 år.
Hun forlot aldri tempelet, men tjente Gud i faste og
bønn natt og Gud. Og når Jesus ble båret til tempelet
som nyfødt, slik skikken var, skjønner Anna hvem han
var og hun fortalte om barnet til alle som ventet på
frihet. Hun skjønte at han var den de hadde ventet på.
Profeten
Anna bryter det hvite lyset og viser oss hvem Gud
er.
Slik som den kanaaneiske kvinnen som
kjempet for sin syke datter. «Ha barmhjertighet med
meg» roper hun, men blir avvist av både Jesus og
disiplene, ja hun blir til og med sammenliknet med
hundene «Jeg er ikke sendt til andre enn de
bortkomne sauene i Israels hus […] Det er ikke rett
å ta brødet fra barna og gi det til hundene».
Men hun godtar ikke nei, og i møte med henne blir
Jesus – Guds selv forandret! Jesu menneskelighet blir
synlig i hans svakhet – når han faller for de samme
utestengningsmekanismene han så mange andre steder i
evangeliene prøver å forandre. Med sin hellige uro
kaster den kanaaneiske kvinnen lys over hvem Gud er.
Og minner oss om at stemmer fra hele verden utfordrer
oss som kirke og som enkeltmennesker til å la oss
forandre. For slik som Jesus ble forandret i møte med
den kanaaneiske kvinnen, kan også våre perspektiv
endres i møtene med de uviktige, de uten spalteplass
eller definisjonsmakt.
Den
kanaaneiske kvinnen bryter det hvite lyset og viser
oss hvem Gud er.
Slik som barna som roper i helligdommen
palmesøndag. For etter at folk har hyllet han på veien
inn til Jerusalem, og kastet palmegrener og
kapper for føttene hans, går Jesus inn på
tempelplassen og raser mot de som har gjort den om til
en røverhule. Han helbreder blinde og lamme, og barna
roper høyt på det hellige stedet. For de har skjønt at
Jesus er annerledeskongen. Han som skal hjelpe på en
annen måte enn det de hadde tenkt. Gjennom historien
har det nok blitt hysjet på mange barn i kirka. Men
det gjorde ikke Jesus. Det var de voksne han ble sint
på i denne fortellingen. Fordi de ikke husket på hva
som var viktig.
De
ropende barna bryter det hvite lyset og viser oss
hvem Gud er.
Slik som kvinnene ved graven. De blir de første
vitnene til Jesu oppstandelse og de får i oppgave å
fortelle det videre. De gjenkjenner han som kommer
mot dem og hilser dem og omfavner føttene hans og
tilber ham. Deretter får de høre ordene det visstnok
finnes så mange av i Bibelen at det akkurat er nok
til hver eneste dag i et helt år, nemlig «Frykt
ikke». Så uendelig takknemlig jeg er for at de
fortalte videre det som hadde hendt. Så vi kan få
håpet om noe annet, om noe mer, om andre farger i
livet. For at den korsfestede og oppstandne Jesus
gir oss troen på at det finnes en kjærlighet som
holder gjennom hele livet, og gjennom døden. Enten
vi lever eller død, hører vi Herren til!
Slik Anna i dåpen har fått del i Jesu
død og oppstandelse og får følge etter han i et
fellesskap der alle passer inn. Også vanndråpene i
dåpsvannet som sildret over Annas hode bryter lyset som bittesmå
prismer, slik vi ser det i regnbuer når sola titter
frem igjen etter en regnskur. Og vi får se hvem Gud
er. Den Guds om bærer oss i sine hender og lover å
være med oss alle dager inntil verdens ende.
I
dagens vakre dåpssalme av Svein Ellingsen, knyttes
også dåpsvannet, regnbuen og oppstandelsen sammen.
Og i siste verset setter han ord på hva påskedag
handler om:
Døden må vike for Gudsrikes krefter!
Livet er gjemt i et
jorddekket frø.
Se, i oppstandelsens
lys skal vi leve.
Se, i oppstandelsens
lys skal vi dø.
I
oppstandelsens lys skal vi leve.
Med
solen fra påskemorgen i ryggen skal vi få se verden
i et nytt lys.
Og vi
kan også være prismer, så oppstandelseslyset kan
brytes gjennom oss i alle regnbuens farger og peke
på den korsfestede og oppstandne Jesus! Når det
skjer, gir vi videre det vi selv har fått.
Den
svenske pastoren Peter Halldorf sier det slik:
Vi vil at den gudommelige nåde som har
opplyst våre liv også skal strømme mot andre.
Guds gave til oss blir vår gave til
våre brødre og søstre, uttrykt i ord eller
handlinger, fylt av kjærlighet.
Så kjære menighet, kjære prismer! God
påske!
Ære være
Faderen, Sønnen og Den hellige ånd, som var er og blir
én sann Gud fra evighet til evighet. Amen
|