5. s. i treenighetstiden
Tekstbetraktning til Matteus 7,21-29
Av Knut Grønvik
Den norske oversettelsen
er litt for
mye preget av tanken om å høre først og gjøre siden.
Som om læren kan leve sitt
eget liv, og livet leves på en annen arena.
Hør først – gjør siden?
Ordet
ble kjøtt – ikke erklæringer.
Ordet
ble praksis – ikke teori.
Ordet
ble menneske – ikke meninger.
Slik
var Jesus. Det var noe eget både ved det han sa og
måten han sa det på. Ordene
samsvarte hundre prosent med livet han levde. Det var
åpenbart mer enn tillært
kunnskap han hadde å fare med. Folk merket det: «De
var slått av undring over
hans lære, for han lærte dem med myndighet og ikke som
deres skriftlærde.»
Kanskje
ligger den en nøkkel til denne søndagen nettopp i den
siste setningen av
evangeliet. Jesus kom med kraftige, myndige advarsler.
Men selv om ordene til
dels var harde, ville folket høre. De trodde på ham,
for det fantes ingen
avstand mellom det han sa og det han gjorde.
Og
slik vil han også det skal være med oss. Det er ikke
nok å si: «Herre,
Herre!» om ikke våre liv forteller at vi faktisk
har en herre og gjør hans
vilje. Jesus ser etter kjennetegn på at ordet er blitt
kjøtt – også i oss.
Og ligner ikke livene våre på de ordene vi bruker, vil
han si: «Jeg har
aldri kjent dere.»
Det
er en kraftig advarsel. I Bergprekenen underviser
Jesus om det kristne livet,
ikke om de kristelige meninger, og avrunder med en
lignelse som skjerper
alvoret enda et hakk.
«Hver
den som hører disse mine ord og gjør det de sier,
ligner en klok mann.»
Klok nok til at livsbyggverket blir stående på fjellet
når flommen (dommen?)
kommer. Og den dumme mann, han som bygde på sand? Han
hørte de samme ordene, og
tok dem kanskje i sin munn. Men han levde ikke som han
lærte. Og det holdt ikke
– bokstavelig talt.
I
den greske grunnteksten heter det: «Den som hører
disse mine ord og gjør dem.»
I Jesu språk og liv var teori og praksis vevd sammen
til ett. Oversettelsen til
norsk er litt for mye preget av tanken om å høre først
og gjøre siden. Som om
læren kan leve sitt eget liv, og livet leves på en
annen arena.
Det
er viktig å lytte til Guds ord. Men denne lignelsen
handler ikke først og
fremst om å fordype seg i Skriften, eller som vi har
lett for å tenke: lese
først og leve siden. Den handler om å leve det vi
allerede vet, for om mulig å
bli stående i dommen.
Om
mulig.
Vi
vet jo hvor lite våre liv stemmer med våre
erklæringer, og hvem kan da bli
frelst?
Det
svarer ikke Jesus på – her. Likevel aner vi at
svaret ligger der denne
betraktningen startet: Hos Ham som var Ord og liv i
ett og som skaper det livet
han nevner.
|