|
|
|
7. s. i treenighetstiden
[Søndagen på
Teksten denne Uken]
Preken
til Lukas 19,1-10
Av Alain Fassotte
I dagens prekentekst skal vi høre om et
spesielt Jesus Møte. Bibelen er full av Jesus-møter,
men dagens tekst skiller seg litt ut. For som regel,
når Jesus møter mennesker som søker Han, så er de ofte
syke, besatt av ånder, fattige, eller ønsker noe fra
Han. Frelse eller helbredelse. Andre ganger er det
skriftlærde og fariseere som ønsker å møte Jesus for å
utfordre Han og få Ham dømt for blasfemi.
I dagens tekst, møter vi en mann som vi i dagens
samfunn ville kanskje kalt suksessfull. En ordentlig
kar. I alle fall økonomisk, fordi han er svært rik.
Han var nok ikke godt likt, og ble sett på som synder
av de religiøse lederne, men Han var rik. Og det var
kanskje nok for han? På mange måter tror jeg at vi kan
si at det å være rik, bygge sin identitet og verdi
utifra verdslig rikdom, kan beskrive denne mannen.
Dagens evangelietekst står i Lukas 19,
1-10;
Han kom inn i Jeriko og dro gjennom byen. Der var
det en mann som het Sakkeus. Han var overtoller og
svært rik. Han ville gjerne se hvem Jesus var, men
han kunne ikke komme til for folkemengden, for han
var liten av vekst. Da løp han i forveien og klatret
opp i et morbærtre for å få se ham på et sted hvor
han måtte komme forbi. Og da Jesus kom dit, så han
opp og sa til ham: «Sakkeus, skynd deg og kom ned!
For i dag må jeg ta inn hos deg.» Han skyndte seg da
ned og tok imot ham med glede. Men alle som så det,
murret og sa: «Han har tatt inn hos en syndig
mann.» Men Sakkeus sto fram og sa til Herren:
«Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de
fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de
få firedobbelt igjen.» Da sa Jesus til ham: «I dag
er frelse kommet til dette huset, for også han er en
Abrahams sønn. For Menneskesønnen er kommet for å
lete etter de bortkomne og berge dem.»
Én ting jeg finner interessant med dagens tekst er at
Sakkeus ikke er en mann som oppsøker Jesus. Han ville
bare så gjerne se hvem Jesus var. Hvorfor Sakkeus ikke
selv oppsøkte Jesus, står det ikke noe om i teksten.
Om det er på grunn av at Sakkeus blir ansett som en
synder av de religiøse lederne og ikke føler seg
verdig et Jesus -møte, eller om det er fordi han
stoler på at all sin rikdom vil gjøre hans liv
meningsfylt, vites ikke. På mange måter opplever jeg
at Sakkeus gjerne vil se Jesus, men han vil ikke at
Jesus skal se ham.
Men Jesus opererer ikke innenfor rammene om hvem som
er verdig og hvem som er uverdig når Han ønsker å
etablere en relasjon med oss mennesker. For Jesus er
det ikke viktig om din status i verden. Han er ikke
som de som murret, når de så Jesus ta seg inn til
Sakkeus fordi han var en synder. Det som er viktig for
Jesus er ikke status, men om blikket ditt, at det er
rettet mot Ham. Om du ønsker å se mer om hvem Han er.
Med andre ord, om du ønsker ha en relasjon med Han.
Ikke bare sånn en gang iblant, men å invitere Han
hjem. La ham sitte med ditt bord og bli en del av din
hverdag.
Det er også interessant at Jesus ikke sier noe om at
Sakkeus må slutte å være overtoller eller rik i dette
møtet. Han sier ikke noe om at han er en synder og må
gjøre bot. Han fører absolutt ikke noen skam over
Sakkeus. Tvert imot, han beærer ham på mange måter med
sin tilstedeværelse. Ikke for de syndene han har
gjort, men fordi Sakkeus har rettet blikket mot Jesus.
For han er nysgjerrig på hvem Jesus er. For Jesus er
kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.
Vende dem om.
Oppvokst på Vestlandet godt plantet i bibelbelte, har
jeg alltid hatt et ambivalent forhold til ordet
«omvendelse», om å vende om. Ordet omvendelse er blitt
holdt opp som en fane som alle skal følge, uten at man
har forklart godt hva det betyr. For i mitt hode blir
det å vende om bare å snu seg og få se inn i fortiden.
Gå tilbake der man kom fra. Som om det var noe bedre?
Jeg synes Lukas beskriver godt, gjennom Sakkeus, hva
omvendelse er i dagens tekst. Sakkeus har nok hele
livet søkt verdslig rikdom og eiendom, uansett om det
var på bekostning av andre. Hans retning i livet var
verdslige ting og status. Omvendelse er for meg å ta
blikket fra det som kanskje kan se verdifullt her i
verden, til å vende seg opp, rette blikket mot Jesus.
Når man finner sine verdier i Jesus, så vil man
kanskje oppleve som Sakkeus at det man holdt seg fast
i tidligere, for han sin del rikdom og status, mister
mye av sin verdi. Derfor velger Sakkeus å dele av sin
rikdom. Ikke fordi Jesus krever det. Men fordi alle
pengene hans ikke har så mye verdi lenger og nå kan
det deles fordi Sakkeus Har funnet sin sanne identitet
og evige verdier i Jesus Kristus.
Spørsmålet blir kanskje da, hvis man selv ønsker å
rette blikket mot Jesus eller føler at Jesus er litt
langt vekke, fraværende: Hvordan vet man hvilket tre
man skal klatre opp i for å se mer av hvem Jesus er?
Det minner meg om en annen Lukas- fortelling, da Jesus
var 12 år:
Han og familien hadde feiret påske i Jerusalem,
som tradisjonen var. Den gangen kom han vekk fra
foreldrene sine, og forsvant i 3 dager! Tenk dere den
desperasjonen, frykten, redselen foreldrene hans
kjente på mens de måtte lete etter gutten sin, i
landets største by, i 3 dager! I 3 dager!
Forresten, dette er ikke siste gang Jesus forsvinner i
Jerusalem i 3 dager, for så å dukke opp igjen.
Når de endelig finner han igjen, finner de ham i
tempelet. Og som det står i Lukas 2, 48-49:
Da foreldrene så ham, ble de slått av undring, og hans
mor sa: «Barnet mitt, hvorfor har du gjort dette mot
oss? Din far og jeg har lett etter deg og vært så
redde.» Men han svarte: «Hvorfor lette dere etter meg?
Visste dere ikke at jeg må være i min Fars hus?»
Det virker som om Jesus er overrasket over at sine
verdslige foreldre ikke hadde forstått hvor han måtte
være. At de ikke forsto hvor de måtte gå, for å finne
Han. Hvorfor de i det hele tatt lette etter Han? Han
var jo i Tempelet. For han MÅ være i sin Fars hus.»
Når vi føler at Jesus er kommet vekk fra oss eller vi
leter etter Han, så syns jeg denne teksten forteller
oss hvor vi kan finne Ham. I sin Fars hus!
På Jesus sin tid, så betydde det i tempelet. Det var
bare i tempelet man kunne tilbe Gud her på jord. Men
etter at Jesus døde på korset, ble forhenget i templet
revnet i to som et tegn på at tilgangen til Gud nå var
åpen. Et forheng på 2.5 cm tykt og 15 meter høyt,
revnet fra øverst til nederst. Nå var «min Fars hus»,
åpent for alle.
Tilgangen til Jesus er åpen for alle, alle steder, men
hvis man ikke ser Ham der man er, så finnes det 3
steder han alltid er. Hvordan vet vi det? Fordi Han
har sagt det, og Jesus kan ikke lyve.
Tilgangen til Jesus? Den har vi i Hans Ord, som vi
finner i Bibelen. Hvis du ønsker rette blikket mot
Jesus, billedlig klatre opp i et Morbærtre slik
Sakkeus gjorde, så er Bibelen verdens beste sted å
finne Han.
Tilgangen til Jesus har vi i Gudstjenesten og i
Nattverden som vi skal ha senere i denne
Gudstjenesten.
Tilgangen til Gud har vi og i Kirken. Ikke kirken av
mur, tre og stein, men i samlingen av alle våre
kropper i det kristne fellesskapet. I felles bønn og
lovprisning. Kristi kropp, her på jord. I det kristne
fellesskapet som er en del av Guds familie.
For som det står i Matteus 18,20: «For hvor to eller
tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant
dem.»
I dagens prekentekst, sier Jesus:
«Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag MÅ jeg ta
inn hos deg.»
MÅ jeg ta inn hos deg! Hvorfor? Fordi Sakkeus har
rettet blikket sitt, vendt om livet sitt om man vil, i
retning av Jesus Kristus og det gir han radikalt andre
verdier i livet.
Jesus møter ikke mennesker fordi de er fattige eller
rike. Syke eller friske. Glade eller triste. Trøndere
eller Vestlendinger.
Nei, Han MÅ ta seg inn til alle som retter blikket
sitt, livet sitt, mot Han. «For Menneskesønnen er
kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»
Ære være Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Som var,
er og blir én Sann Gud fra evighet til evighet.
Holdt i Nes Kirke, Fosen, 2021. Alain
Fassotte har gitt tillatelse til at jeg gjør den
tilgjengelig her på Theol-P. - redaktøren.
|
|
|