Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - - Den norske utgaven

7. s. i treenighetstiden
- Siste - Neste

Dagens evangelium: Luk. 19. 1-10 - Frelsen til de fortabte (Zakæus)

Bibelen online: | Norsk 2015 Åpner direkte på perikopen

| Danske oversettelsen 1992 -

| Biblegateway - Lutherbibel 1545 (Et utal av andre oversettelser kan velges på oppslaget) -

- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om]

Redaksjonelt: Bildet er av et morbærtre i Jericho - som vises som turistatraksjon. (Av og til presentert som det tre, Sakkeus satt i - det har nokk ikke vært mye å skjule seg i for 2000 år siden!)

Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)

Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende).

The Text this Week Anbefales sterkt!.

Interlinear oversættelse af teksten. BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten, kommentarer.

BibleHub - kommentarer Åbner på første verset i teksten

Kommentar/er på Working Preacher.

Lectionary Greek

Tekstboken - aktuelle søndag (via oversigt alle tre rekkene)

Prekenhjelp - aktuelle søndag

Til eksegesen:

Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 19 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering

Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet":

Greshake/Kremer minder om at dette "idag" (v9) her og andre steder helt alment betegner den med Jesus frembrudte eskatologiske æra (også 2,11; 4,21; 5,26), men også at dette "i dag" har en helt særlig vægt sagt til røveren på korset. (s 127 Ressurection Mortuorum)

Mitri Raheb i "Troen og Imperiet" (Noget så sjældent som en protestantisk politisk og palæstinensisk teologi) bruger v 2 i forhold til at forstå hvad den nye identitet, som troen på Jesus skaber: Det Nye Testamente introducerer et nyt perspektiv. Traditionelt dannes identitet ved, at man identifcerer sig med ét folk i modsætning til et andet. Men Det Nye Testamente vil have os til at se, at det er en fejlagtig forståelse af identifkationsprocessen. [Eksempler på at identitet findes et andet sted end i folkeidentitet, samaritanere og assyrerer hører med] Det er heller ikke tilfældigt, at de marginaliserede syndere og toldere regnes med for at skabe et nyt, inklusivt samfund, der bygger på social retfærdighed (Matt 10,3; 11,19; 21,31; Luk 5,27; 15,1; 18,10; og her henvises så også til 19,2). Jesus var optaget af at forsone de forskellige grupper i landet. Han var klar over, at det var en forudsætning for fred, da han [talte om Jerusalems fred] (s. 82 i Troen og Imperiet).

Johannes Nissen inddrager Zakkæus sådan: "Den pricipielle ligestilling i Jesusbevægelsen, det nye Gudsfolk, kommer blandt andet til udtryk i fortællingen om den krumbøjede kvinde, der helbredes på en sabbat (Luk. 13,10-17). Hun kaldes en "Abrahams datter", fordi hun i lighed med den desavouerede Zakæus ("Abrahams søn" Luk. 19,9) også hører med til Gudsfolket". (s. 45 i Buskab og konsevkens). -

Regin Prenter har en noget anden vinkel. Besøget hos Zakæus er en del af hans frelsesopgave i hans fornedrelse: Den nærværende menneskesøns kår er en diametral modsætning til den kommendes. Menneskesønnen her og nu har ikke det, hvortil Han kan hælde sit hoved, er ringere stillet end dyrene. Hans lod er den direkte modsætning til den kommende paradiskonges .. Til Hans fornedrelse hører også, at Han inden sit komme på Himmelens skyer for at fuldføre dommen og udrydde de ugudelige må udføre den stik modsatte funktion her på jorden: at forlade synder, at Han i stedet for at samle de udvalgte om sig søge�de fortabte�, i stedet for at sidde til bords �med Abraham og Isak og Jakob", med de retfærdige ved guds-rigets festmåltid, må "spise og drikke med toldere og syndere" Denne kraftige modsætning mellem Hans nutidige fornedrelse og Hans kommende herlighed udfordrer den modstand mod Ham, som må føre til Hans forkastelse og korsfæstelse... (s. 327 i Skabelse og Genløsning)

[857/tr07-h ]

Religionspedagogiske notater (Ofte på dansk): - - - - -

Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her
Prekenhjelp: Se her

Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Norsk salmebok" Se her
Salmeverktøy med kirkeårsoverveielser,kommenteret salmevalg mm. Se her
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se her

Forskjellige online prekensamlinger:
Predigtdatenbank - oversigt via bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af prekener
Predigten - online - Calwer Verlag - via bibelskrift (Tysk - prekener online
BibleHubs prekensamling En overveldende mengde engelske prekener - klikk på "sermons" i menylinje

Prekener og tekstoverveielser on-line:
[Sitatene er noen ganger bare den innledende linjen og / eller avslutningen. Og et sitat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis hele preken - men klikk inn og se hele preken]

Dahl, Jane Christin Siewartz
Tiltrekningskraft og fokusendring:..Men Jesus visste at Sakkeus var der. Han kunne ha ignorert han. Men Jesus går bort til treet, kikker opp på Sakkeus, og inviterer seg selv på middag! Og han gjør det ikke som noe spørsmål. På samme måte som Sakkeus bare måtte se Jesus, sier Jesus at han ta inn hos Sakkeus. Ja, i den greske originalteksten står det faktisk at Jesus sier at det er nødvendig at han tar inn hos Sakkeus! [0000] Se mere

Fassotte, Alain
MÅ jeg ta inn hos deg! Hvorfor? Fordi Sakkeus har rettet blikket sitt, vendt om livet sitt om man vil, i retning av Jesus Kristus og det gir han radikalt andre verdier i livet.
Jesus møter ikke mennesker fordi de er fattige eller rike. Syke eller friske. Glade eller triste. Trøndere eller Vestlendinger.
Nei, Han MÅ ta seg inn til alle som retter blikket sitt, livet sitt, mot Han.
[Preken innledes med det spesielle ved dette møtet i en bibel full av Jesu-møter. Beveger seg rundt Jesus som 12-årig i templet (Hva er det vort blikk skal rettes mot?) - red.]
[2021] Se mere

Hammer, Harald Kaasa
Og her er vi ved det forunderlige: Menneskesønnen kan være uendelig og nær på en gang. Menneskesønnen - han som har verdensvide og kosmiske fullmakter - gir seg på leting etter ett enkelt menneske, etter en etter en. Den gang var det Sakkeus. I dag er det deg og meg, og våre nærmeste. Det er forunderlig at Menneskesønnen kan ha kapasitet for så mange enkeltmennesker! I dag er det seks milliarder av oss. Men Menneskesønnen demonstrerte de veldige ordene som møter oss hos profeten Jesaja: (Jes 57,15) [2006] Se mere

Sand, Arne
Ordene frelse og fortapelse har i kristelige sammenhenger lett for å dreie seg om vår skjebne i etterlivet. Men her dreier det seg om vårt hverdagsliv. At Sakkeus ble berget fra fortapelse betyr ikke at han kommer til himmelen når han dør, men at han som var kommet bort (fra fellesskapet i sitt folk) nå kunne være en del av det igjen. For mennesket er skapt til fellesskap.../..
Sakkeus var en liten mann som omsider ble stor på den nye måten. Denne storhet er så stor at vi aldri blir ferdige med å realisere den fullt ut.
Vi er alltid mindre enn vår lengsel.
Det er vår storhet.
Den er av Gud.
Slik blir vi "frelst".
[2021] Se mere


Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.