To prekenimpulser 8.
søndag i
treenighetstiden
2. Korinterbrev 8,9-15 –
ble fattig
enda han var rik …
Markus 12,37-44 – enkens
skjerv
Av Knut Grønvik
I
år (2021) skal vi preke over epistelteksten, som
begynner slik: Dere kjenner
vår Herre Jesu Kristi nåde: Enda han var rik, ble han
fattig for deres skyld,
så dere skulle bli rike ved hans fattigdom.
Evangeliet
er fortellingen om den fattige enken som gir så det
svir.
Først
en tanke til 2. Korinterbrev 8,9:
Enda vi var rike fra før
Vi
kjenner jo vår vestlige verdens nådeløse og
ubarmhjertige framferd: Vi blir
rikere og rikere enda vi er rike fra før, mens folk i
fattige land blir
fattigere og fattigere.
Det
store flertall av oss her nordvest i verden lever i en
materiell overflod som
nå er blitt så stor at den i seg selv truer vår
eksistens. Velstandsrelatere
sykdommer og plager brer seg. Indre tomhet huler ut
både livsmening og moral i
takt med at tingene og pengene opptar mer og mer av
vår tid og oppmerksomhet.
Kjenner
vi etter, merker mange av oss at vi også selv blir
nådeløse og ubarmhjertige.
Andres fattigdom plager oss ikke mer enn at vi lukker
øynene, aksepterer
forholdene og tar større og større rikdom mer og mer
som en selvfølge. Vi nyter
å bli rikere enda vi var rike fra før, selv om vi vet
at det bare er mulig når
flere og flere holdes nede i fattigdom.
Selvfølgelig
gir vi litt til nødhjelp og misjon og sånn. Men
sjelden eller aldri slik at det
truer vår eksistens eller griper forstyrrende inn i
våre planer om å øke vårt
gods og trygge vår framtid.
Med
Kristus er det annerledes: «Dere kjenner vår Herre
Jesu Kristi nåde: Enda han
var rik, ble han fattig for deres skyld, så dere
skulle bli rike ved hans
fattigdom.»
Jesus
Kristus var uendelig rik, uten at det var skjedd på
bekostning av noen. Så ga
han av seg og sitt og ble så fattig at det faktisk
truet hans eksistens.
Til
gjengjeld ble all himmelens herlighet tilgjengelig for
hvert eneste menneske.
Den rikdommen kan ikke måles i penger. Men den kan
gjøre hjertet så rikt at man
gjerne gir, deler jordiske goder og arbeider for å
utjevne gapet mellom fattig
og rik.
Så
en vinkling på evangeliet i Markus 12,37-44:
Den devaluerte enkeskjerven
Pytt,
pytt, sier vi. Det var da så lite, det var da bare «en
enkens skjerv». Det
skulle bare mangle om vi ikke skulle gi en slant. Det
er klart vi har litt til
overs, det står da ikke verre til.
Nei,
kanskje står det ikke verre til med pengene, og godt
er det. Men hvordan kunne
det gå til at «en enkens skjerv» er kommet til å bety
en gave som ikke koster
oss noe? Det er jo slik vi bruker dette uttrykket, vi
som er gamle nok til at
språket er preget av en eldre bibeloversettelse.
Men
enkens skjerv – eller de to småmyntene som det heter
nå – er jo uttrykk for det
stikk motsatte. Den som gir en enkens skjerv, gir så
det svir. Kursen for
enkens skjerv ligger nemlig fast til alle tider: Den
er alltid verd alt det et
menneske eier, alt det vi har å leve av. Ikke desto
mindre har vi altså
devaluert enkeskjerven, både i språket og i hjertet.
Den koster oss lite eller
ingenting.
Kanskje
kommer det av at vi jamt over er for rike. Jo mer vi
eier, desto fjernere blir
tanken på å skulle kvitte seg med alt. Kanskje kommer
det også av at vi aldri
har vært i nærheten av å ofre alt vi eier. Vi beholder
alltid mer enn det vi
gir fra oss. Selv når vi gir mye, sitter vi igjen med
mest. Vi fatter ikke
hvordan det kan være mulig å gi en enkens skjerv i
ordets egentlige betydning.
Fattige
mennesker skjønner muligens dette bedre. De lever
allerede så nær bunnen at
fallhøyden blir liten om de skulle gi avkall på det
lille de hadde. Men også
mange fattige er lite villige til å gi. Og «mange rike
ga mye», både ved
tempelkisten den gang og ved innsamlinger i dag.
Bildet
er sammensatt, og vi kommer neppe nærmere den sanne
verdien av en enkens skjerv
dersom vi fortsetter å måle den i kroner og øre.
Fortellingen om enkens gave
handler nemlig ikke først og fremst om penger, men om
tro. Enken ga «alt hun
hadde å leve av». Dermed ga hun seg over til Guds
godhet, i tillit til at han
ville sørge for henne. Hun la småmyntene i kisten og
seg selv i Guds hender.
De
mange rike som til dels ga mye, viste ikke samme tro
og tillit. Jesus var ikke
negativ til at de ga penger. Også det som gis av
overflod, er godt og kan
brukes til det gode. Men selv store gaver kan vitne om
liten tro. De kan like
gjerne være uttrykk for at vi klarer oss aldeles
utmerket på egen hånd. Ja,
faktisk så godt at vi saktens kan spandere litt på
Vårherre også.
Så
legger vi noen sedler i kollektkurven eller vippser en
passe liten sum.
Men
tar livet i egne hender.
|