|
|
|
21. s. i treenighetstiden
[Søndagen på
Teksten denne Uken]
Tekstbetraktning til Lukas 16,19-31
Av Knut Grønvik
Noen ganger er dyrene mer menneskelige enn vi. Den rike
mannen gikk rett forbi den fattige Lasarus på trappa.
Hundene, derimot, de brydde seg i hvert fall så mye at de
kom og slikket sårene hans.
Dårligere enn dyr?
Den rike kledde seg flott og «levde i fest og luksus dag
etter dag». Han kunne med andre ord ha vært en
gjennomsnittlig norsk oljesmurt kirkegjenger. Forskjellen
er at de færreste av oss har fattige mennesker liggende
rett utenfor vår egen hageport. Men de befinner ikke langt
borte heller, bare en skarve sydenreise eller
misjonssafari unna. Eller på flatskjermen. Eller som
anonyme siffer i den fortiede, men voksende norske
fattigdomsstatistikken. Og akkurat som den rike mannen
Jesus fortalte om, lever vi stort sett som om de
nødlidende ikke fantes.
Så hva må da til for å vekke vår medmenneskelighet så vi
bryr oss? Hva må skje for at vi ikke skal være dårligere
enn dyr?
Vi vet jo hva som er rett og galt, men det er visst ikke
nok å vite. Og tydeligvis holder det heller ikke at vi ser
hvordan mange har det, både her på berget og i land vi
ferierer i. Vi lar oss ikke uten videre bevege av at andre
befinner seg i et helvete på jord. Hva nytter?
Akkurat i våre dager later det til at varsler om
overopphetning får oss til å ta oss av en såret klode. Så
kanskje noen burde skremme oss til godhet – med trusler om
evig hete og pine? Det kan jo se ut som om det er akkurat
det Jesus gjør når han forteller om den rike mannen og
Lasarus.
Da de begge var døde, pintes den rike i dødsrikets
flammer, mens den fattige ble båret av engler for å
trøstes på Abrahams fang. Det er neppe noen tekster i
Bibelen som har gitt mer temperatur til de tradisjonelle
skildringene av helvetes pinsler enn denne. Og likevel:
Nettopp denne fortellingen advarer mot overdreven tro på
skremsler fra det hinsidige som middel til å gjøre
menneskehjertene mjuke. Den rike ber om at Lasarus må få
vende tilbake til livet og advare hans slekt og venner mot
pinslene som venter. Men tanken avvises. Den slags
overbeviser ingen.
Er det da noe som hjelper? Kanskje ligger det en nøkkel i
det at Jesus nevner den fattiges navn. Den rike er anonym,
og kunne vært hvem som helst. Den fattige mannen heter
Lasarus. Mange har erfart at nettopp når de møter fattige
mennesker ansikt til ansikt og blir kjent med hvem de er,
skjer det en holdningsendring på dypet.
Og kanskje ligger det også en nøkkel Lasarus-navnets
betydning:
«Gud hjelper». Han som skapte både mennesker og dyr.
|
|
|