Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - Den norske utgaven

Opdatert: 20/08/2024

Vingårds / 14. s i tr - Dato:25/08/24
- Siste - Neste

Evangelium/evt annen preketekst:Luk. 17, 7-10 De unyttige tjenere

- Den kommende søndags tekster

Redaksjonelt: Danske tekstrekken har disiplenes bøn om mer tro med (v 5-6). Derfor handler de fleste prekene dér om disse versene. Men noen kan kanskje ha glede av å lese overveielsen min om att det hele kan ses som liknelse på Guds Rike og dets forutgripende eksistens i troen. ([Se her - under "Eksegese"]
Working Preacher:"This week's reading contains a couple of potentially difficult metaphors."
Bildet: Millet - "Landwirtschaft - Bauern auf dem Feld im Gebet"

Andre bibelversjoner online

| Danske oversettelsen 1992 - | Svenske oversettelsen 2000 - | Islandsk -
| Færøsk - | Grønlandsk - | Luther 1545 - | King James Version - | New International Version - De siste tre fra BibleHub, hvor flere oversettelse kan finnes umiddelbart. | Chr. III | Nestle-Alland Nt Graece -

- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om]


Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)

Liturgisk / salmer

Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Eide Forlag" Se her
Norsk Hymnologisk Forenings Salmeverktøy - kirkeårsoverveielser mm. Se her [Denne søndag ved: ]
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se her

Akkumulert forslag til denne søndag:Se her

Indeks alle N13's salmer - med lenke til NRKs Salmeboka minutt for minutt HER

Ingresser/introer til søndagens tekster til bruk i liturgien: HER - Ved Knut Grønvik. [ Om..

Tekstboken med liturgiske, tekstrekkeopplysninger mm (Harald Kaasaa Hammer sin side) Se her.

Dagens bønn: Se her


Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende).

The Text this Week Anbefales sterkt!.

Interlinear oversættelse af teksten. BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten, kommentarer.

BibleHub - kommentarer Åpner på første verset i teksten

Kommentar/er på Working Preacher - This week's reading contains a couple of potentially difficult metaphors..

Lectionary Greek

Til eksegesen:
To oversettelsesproblematikker:Unyttig/uverdig og tjener/slave

Unyttig eller uverdig?
I oversikten over kirkeåret sine tekster på kirken.no heter det ikke unyttige men uverdige tjenere. Den oversettelsen er hentet fra 1985-oversettelsen. (Det er Harald Kaasaa Hammer som har utformet oversikten - samme oversettelse finner vi da også i hans Tekstboken). Det er formentlig vanskelig språklig å argumentere for denne overettelsen. (Den finnes dog på BibleHub interlinear oversettelse (unworthy) - men hverken i Luthers bibel eller King James).
Kanskje kan det likevel inspirere til at ta "uverdig" nærmere i øyesyn - og til eksempel folde det ut med "Din riksak, Jesus, være skal.. (Salmeboken 691)" Å bli tatt inn som ven gjør uverdigheten underordnet - å være lukket inn i Jesu smerter, gir styrke og varme - endda til mye store ting (v2).
Det græske ord betyr nok i første rekke unyttig. Men litt ulogisk er det. Tjenene var vel nyttige og nøtvendige? (Den svenske oversettelsen "odugliga" er ikke bedre
Hva betydde det arameiske ordet Jesus brukte? Kanskje det har hadd nuansen ydmyk (= hengiven til oppgaven), det som kan ligge i det greske ordet "praus".
De øvrige nordiske oversettelsene har også noe med unyttig.

Men da: tjener kontra slave
Norske oversettelseshistorie:
1985: uverdige tjenere
2011: unyttige tjenere.
2024: unyttige slaver.
Se Knud Jørgensen om betydningen af de ulike ord for å tjene, arbeide for, som brukes i NT - i sin fine artikel "Servant Leadership") - her under: sitater fra faglitteraturen. Jeg tenker her det viktige er fokus på den nære relasjonen som vanligvis er i forholdet - vi skal ikke tenke på masseslaveri i bomuldsmarkene.

Sakprosa til kapitlet: Luk. - 17 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering

Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet" [På det språk de er krevet på]:

Regin Prenter. Skabelse og Genløsning. s. 334: Det ofte debatterede "problem" om "løntanken" i Jesu forkyndelse får først sin rette belysning ved efterfølgelsesmotivet. En eudaimonistisk "løntanke" (at saligheden skulle være løn for efterfølgeisens møje her), findes ikke hos Jesus. Den, der ikke modtager Guds rige som et lille barn, kommer aldrig ind i det (Mark. 10,15). Når vi har gjort alt, hvad vi er skyldige, er vi "unyttige tjenere" (Luk. 17,10). Når det alligevel hedder: "Sandelig, siger jeg eder, der er ingen, som har forladt hus eller brødre eller søstre eller moder eller fader eller børn eller marker for min og evangeliets skyld, uden at han jo skal få hundrede fold igen, nu i denne tid huse og brødre og marker tillige med forfølgelser, og i den kommende verden et evigt liv" (Mark. 10,29-30), er der jo tydeligt nok ikke tale om løn i betydningen fortjent gengæld, men der er tale om det uløselige skæbnefællesskab mellem Menneskesønnen og den menighed, Han har udvalgt sig. At ordene om lønnen udtales på baggrund af tanken om udvælgelsen kommer frem i Luk. 22,28-30: "Men I er de, som har holdt ud med mig i mine fristelser. Og ligesom min Fader har tildelt mig kongedømmet, tildeler jeg eder at skulle spise og drikke ved mit bord i mit rige og sidde på troner og dømme Israels tolv stammer," Ligesom Jesus selv er den udvalgte (smI. Mark. 1, 11 og 9,7; Luk. 9,35; Es. 42,1, LXX), hvem Faderen giver riget, både dets fornedrelse og dets herlighed, således er disciplene den udvalgte menighed, som Messias giver både efterfølgeisens strenge nutid og opstandelsestidens herlige fremtid (smI. Luk. 12,32: Frygt ikke, du lille hjord, thi det behagede eders Fader at give eder riget). I denne sammenhæng er der tale om løn. Fordi Menneskesønnens vej fører gennem døden til livet, derfor "lønnes" også den, der er udvalgt til at være sammen med Ham på denne vej, med livet efter døden. -

Knud Jørgensens artikel "Servant leadership" handler om tjenende ledelse. I en rekke ord fra NT om å tjene (Diakonos, doulos, hyperetes, leitourgos) skriver han om doulos: The word means 'slave". The focus is on being a servant in relation to a master. Jesus uses this word about himself and identifies with the suffering servant of the Lord in Isaiah 40-55. In Philippians 2:7 the same word is used: 'Jesus taking the form of a slave". And he commands his disciples to do the same: "Whoever wishes to be first among you must be your slave" (Matt. 20:27). The model he leaves with the disciples is primarily the cross from where the suffering servant rules. What this means in practice, he demonstrates by washing their feet (John 13). This is the understanding Paul has when he uses doulos to describe his own position: Paul, a slave of Christ Jesus (Rom. 1:1). It implies obedience to a Lord and accountability. S. 113 I Mission and Power. History, relevance and Perils
Les hele Knud Jørgensens artikel oversat til dansk her Se her. (Det er lenke til engelske utgaven).

[865/tr14-h ]

Religionspedagogiske notater (Ofte på dansk): -|-
-|- -|- -|- -|-

Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her

Forskjellige online prekensamlinger:
Predigtdatenbank - oversigt via bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af prekener
Predigten - online - Calwer Verlag - via bibelskrift (Tysk - prekener online
BibleHubs prekensamling En overveldende mengde engelske prekener - klikk på "sermons" i menylinje

Prekener og tekstoverveielser on-line:
[Sitatene er noen ganger bare den innledende linjen og / eller avslutningen. Og et sitat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis hele preken - men klikk inn og se hele preken]

Granlund, Gaute
Drømmen om at alle mennesker er skapt like og har samme rettigheter må lyde fra alle kirker. Jeg har en drøm. I have a dream. Gjenta etter meg: I have a dream! I have a dream.
De afroamerikanske slavene delte aldri sine herrers syn og drømmer om å herske, slaveeiernes gud var aldri deres gud. De tilba den gud som viste seg i Jesus.
[2021] Se mere

Hammer, Harald Kaasa
Tekstene handler om vår plass i Guds skaperplaner og vår plass i hans frelsesplaner. Det er lett å havne i den tankegang at jeg er bare et lite fnugg, og Gud er så stor, og han driver med sitt i stor målestokk. Det kan høres så riktig ut, men en slik tankegang fører lett til at vi betrakter Gud på avstand, og melder oss selv ut av verden. [1998] Se mere


Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.