Forsiden - KirkenUpdate 2020 -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kristendom i en brydningstid.
Kirke, mission, økumeni og offentlighedsteologi
Forlaget Intercultural.dk 2019 [følg link: - mulighed
for bestilling]
Anmeldt af Kristen Skriver Frandsen
Opgaven
Mens jeg læste Mogens Mogensens bog "Kristendom i
en brydningstid" vågnede jeg en nat af en drøm. Jeg sad i
den uundgåelige Range Rover - med 3 andre ikke
specificerede personer. Jeg var medlem af en
international taskforce. De som, ligesom jeg, kan
finde på at falde i søvn på en hel bestemt type
krimiserier, hvor et fantastisk hold efterforskere,
utrætteligt og med største snilde, grænsekrydsende,
jager næsten lige så udspekulerede gangster/terror
netværk, vil vide hvad jeg taler om: At det er en
alvorlig sag. Der sad jeg i drømmen på vej til en
opgave. I skødet havde jeg den nødvendige manual:
Mogensens bog. Taskforcens opgave var at redde den
smuldrende kirke i Europa. "Genopbyg min kirke" lød
det i drømmen som et ekko af Frans af Assisis drøm
i San Daminiano kirken. - Eller måske: "Genopbyg mit
Europa" - som Franciskanerordenen havde det på
programmet i Assisi i 2007.
Måder at tænke kirke på
Genopbyg - eller ligefrem nybyg - vores måder at
tænke kirke på, der hvor de måtte være eroderede, er
vel mere præcist hans projekt og tanke med bogen.
Mogensen har, som flere ved, også hænderne godt ind i
organisatorisk arbejde, og erfaringer derfra spillee
uden tvivl med, men bogen er først og fremmest en
udfordring til læseren: forstå kirken med dens
missions, dens væren del af et globalt økumene, med
dens pligt til at være offentlig med det, den tror, og
forstå de forskellige muligheder der er for at være
kirke (også netop organisatorisk), forstå den i mødet
med anden tro, dens diakonale forpligtelse, dens
vilkår hvor den enten er forfulgt eller under risiko
for at blive glemt. Det missionale perspektiv er med
over alt: det er ikke for kirkens skyld, men for den
verden, den er sendt til. Så et level 2 er også altid
i sidste ende inde billedet: Genopbyg min verden.
Indbegrebet af vidensdeling
Mogens Mogensen er som teolog en font af viden. Jeg
mener stavemåden: En sprudlende fontæne -
teologisk-litterært, praktisk-erfaringer, sansninger
af kirkeliv hjemme og ude. Hans studium af relevant
litteratur er omfattende, og evnen til at trække
essensen ud i ret sammenhæng måske næsten enestående.
Og Mogensen krydser grænser i den teologiske
litteraturs verden. Udfra de relativt få gange jeg har
haft mulighed for at tjekke kan jeg kun sige at han
rammer essensen af de refererede værker. Der er lidt
af grundtanken bag "Det bedste af Readers Digest" over
det, men altså nylæst og systematisk gennemtænkt. Det
er en gave til alle som er interesserede i det store
og vigtige teologiske felt. Så kan man endda let blive
fristet til at hente noget af litteraturen hjem selv!
Jeg behøver knap at sige at henvisningerne er i orden
og tilstede overalt.
Kirkens bevægelse - mission og møde -
offentlighedsteologi
Bogen bevæger sig over en analyse af kirken dels
historisk for så vidt angår kirken i Europa dels (og
især) for hvad der sker i Danmark i de seneste årtier
- men også med perspektiv bagud. Der beskrives en
bevægelse fra at være kirke uden mission, over at være
kirke med mission, til at være kirke, der er mission.
Med dokumentation af udviklingen i Danmark. Derefter
går bogen i dybden med begreberne mission og det at
være missional kirke. Tager særligt op mødet med islam
hjemme - og i Afrika. I det afsnit behandles også det
særlige "møde" der betyder forfølgelse. Derudover
peges der på at det er ikke bare kirken, men også de
traditionelle missionsformer som befinder sig i en
brydningstid. Dernæst er det vigtigt at behandle hvad
er det for en kirke der er i mission. Det økumeniske
spørgsmål belyses - bl.a. med tre levende
rejseberetninger til "anderledes" kirker. Endelig i
bogens sidste del tages "Offentlighedsteologi" op -
hvad er det kirken vender ud mod verden med, hvordan
skal den gøre det - gennem institutionen eller den
enkelte troende, - er/skal kirken være politisk.
Hele
indholdsfortegnelsen kan læses her.
Kirkens former: Præstekirke, virksomhed, netværk
Et vigtigt kapitel er analysen af kirkens former og
idealtyper - i ret høj grad med den danske kirke i
fokus. Mogensen udskiller tre typer: præstekirken,
virksomhedskirken og netværkskirken. Og
peger på at der i praksis er tale om blandingsformer.
Skal man arbejde på kirkens ideelle form skal man også
se realiteterne i øjnene: Er Danmark et kristent land,
som det kom til at stå i den forrige regerings
grundlag. "Er det vi i oplever idag at kirke og
kristendom er blevet en kulturel identitetsmarkør -
tømt for religiøst indhold" - svarende til det
spørgsmål en Olivier Roy stiller vedrørende Europa som
helhed - i Danmark måske med det tilskud at
kristendommen stadig spiller en vis rolle i form af
kulturkristendom? (s 88).
Der er for anmelderen er ingen tvivl om at tanken
om netværkskirken er interessant.
Hos mig sætter det følgende tanker i gang:
Repræsentanterne for præstekirken vil, med
en vis ret, mene, at det er meningsløst at sige at
den befordrer en kristendom uden religiøst indhold:
Hver søndag forkyndes rent og purt til den enkelte
synders frelse og den enkeltes næstekærlige
forpligtelse. Spørgsmålet er om den når nogen.
Hvad gør virksomhedskirken? Et krydsklip i
bogen - fra mødet med en Sydkoreansk
Megakirke:"Mission blev undertiden forstået som
ekspansion af kirken og ikke nødvendigvis som
deltagelse i Guds mission og Choi (lokal
kirkeleder) peger også på at evangeliet ofte bliver
reduceret til et spørgsmål om en personlig frelse og
en privatisering af troen, og at den offentlige
dimension af evangeliet går tabt". Det slog mig at
virksomhedskirken i dansk regi risikerer det samme.
Rigtig mange sognekirker tænker mere eller mindre
som virksomhedskirker, hvor det strukturelt er
yderst uklart hvor meget de er præstekirke og hvor
meget virksomhed: målet bliver ekspansion på målbare
størrelser, events, møder, god omtale i lokalavis
osv. - og evangeliet overladt til præstens
forkyndelse, som i øvrigt tillægges begrænset
betydning. Netværkskirken har en fladere struktur
som måske bedre befordrer et missionalt engagement.
Men hvor tit vil det egentlig ikke være en dynamisk
præst med blækspruttearme, der kan inspirere til
celledannelser i netværket? Måske ikke én præst, men
et lille team omkring én præst? Men for mig at se er
det en model, der er værd at tænke videre over.
Mission
Man man kan dykke ned overalt. Omkring mission
skitseres og dokumenteres forskellige syn, det samme
gælder religionsmøde. Der er ingen tvivl om at
Mogensen er en dialogens mand, mission er sit dybeste
lag dialog, men bogen ridser klart op, hvor mødet med
anden tro (især islam), kan blive konfrontation - og
forfølgelse. Hans hjerte for kristne overalt er man
aldrig i tvivl om.
Offentlighed og politik
Offentlighedsteologi
og politisk teologi behandles i sidste del af bogen.
Den første betegnelse er et relativt nyt begreb - som
altid oplyses man godt om historikken bag. Det er
interessant at "politisk teologi" oprindelig
repræsenterede en slags liberalistisk vinkel på
teologien (Carl Schmitt), den kunne med dens
statskritik bruges fascistisk, deep people (mit, ikke
Mogensens udtryk) er dem, som véd hvad retten er.
Nogle i dag prøver at tænke og formidle kristendom på
den måde.
Den nye politiske teologi var kritisk fra en anden
vinkel. (Oprindelse i Tyskland, på baggrund af
nazitidens uhyrligheder og kirkens passivitet dér).
Jürgen Moltmann repræsenterer den. En korsteologi
"som forbyder kristne at blive ukritiske tjenere for
det romerske imperium eller nogen af dets
efterfølgere, for kristendommen binder ikke borgernes
hjerter til staten, men lokker dem væk fra den. (s
291)" Denne teologi brugte ofte Marx økonomianalyser
og teorier for udvikling. Om Århuskredsen omkring
Fagkritik hedder det så i bogen: "Det var netop især
den politiske teologis anvendelse af marxistiske
metoder, der bevirkede at den efterhånden mistede sin
indflydelse sin indflydelse i teologiske og kirkelige
kredse i Danmark." Nogle yderliggående
(schmittianere?) vil sige at den tværtimod har al
indflydelse i den danske kirke, og er dens
mainstream. (Sidste sætning er anmelderens ord).
Befrielsesteologien
hører også ind under offentlighedsteologien fra før
den fik det navn. Oprindelse i sydamerika - Helder
Camara blev én af inspiratorerne, Desmond Tutu senere
en anden. Social analytisk bevidsthed havde de alle.
"Når jeg giver mad til de fattige, kalder de mig en
helgen. Når jeg spørger, hvorfor de er fattige, kalder
de mig kommunist." Marxistisk inspireret måde at
tænke på havde/har befrielsesteologerne med.
Den stærkeste anbefaling
Jeg kan anbefale bogen på det stærkeste. Den er fuld
af viden. Den er fuld af tankemodeller, så vi kan
komme videre med at forny tankesættet, når det gælder
det at være kirke..
- i en verden med mange kristne i blandt os fra andre
dele af verden, som har en meget anden måde at være
kirke på,
- i en verden med mange indvandrere med anden tro,
hvor den største, islam, af nogle opleves som truende
for vores kultur,
- i en verden hvor gamle institutioner "fra oven"
muligvis vakler
- i en verden hvor tro hos mange er reduceret til
kultur og værdisæt og højest en latent mulighed.
Det er en i egentligste forstand opbyggelig bog.
Til at genopbygge eller nybygge vore måder at tænke
og dermed også være kirke på.
Kristen Skriver Frandsen
|
|
|
|
|
|
|
|
Nybyg!
Kirkens utopi må ikke blive som en række
protestpatiers "retrotopi" (Zygmunt Bauman) - drømmen om
en gylden fortid .. "vi har sat vort håb til det Guds
rige, der endnu ikke er brudt helt igennem, men dog
allerede er midt i blandt os, og når vi tager mod den
fremmede, lærer vi måske Jesus at kende på en ny måde".
s 122 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Engagement
lige udenfor døren
I menighederne vil der ofte ikke kun være fokus på,
hvordan man kan bidrage til missionsarbejdet, men også
på, hvordan engagementet i missionsarbejdet kan tilføre værdi
til deres egen menigheds udvikling...Når mission og
kirke i disse år skal genforenes vil det indebære at et
engagement i mission, der begynder lige udenfor
kirkedøren
s.194
Hvad Gud har gang i
Rowan Williams Vi må lægge øret til jorden og lytte os
ind til, hvad Gud har gang i i vores verden i dag, og
sammen overveje, hvad han mon vil, at vi skal gøre
sammen med ham. 195
Strukturer nødvendige - og de knager
Enhver menneskelig virkesomhed - også i kirke og
mission - kræver struktur for at blive til noget...
"vi lever i en brydningstid, og derfor kan det ikke
undre, at kirken og missionsstrukturer kommer under
pres, og at det derfor knager og brager i dem. Det er
ikke et undergangstegn, men tværtimod et livstegn.
s.196
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Folkekirken
må være kontekstuel
Efter min opfattelse må folkekirkelig mission være
kontekstuel, så menneskers virkelighed i Danmark i 2019
tages alvorligt. Den må være holistisk, så der er fokus
på det hele menneske. Den må være dynamisk, så der I
ikke fokuseres på grænsen mellem kristendom og
ikke-kristendom, men på centrum for kristendommen,
nemlig Kristus og troen på ham. Mission i Danmark i dag
må være dialogisk og præget af respekt i anerkendelse
af, at vi i ethvert medmenneske møder Kristus. Det må
være en mission fra neden og i sårbarhed, så evangeliet
kan modtages eller afvises i frihed, og der er brug for
missional kreativitet og mangfoldighed. s 135 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
..
fremmede religioner, som nu er blevet danske
religioner..
Vi må lære at give plads til ikke kristne religioner,
som vi måske ikke synes 'hører hjemme' her. Vi må som
kristne værne om disse mennerskers religionsfrihed ud
fra Jesu ord om at hvad vi vil gøre mod os, det samme
skal vi gøre mod dem 219 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Proaktivt
tydeliggøre kristendommen
Vi kunne arbejde medmenighedsfællesskaber og
international kristen solidaritet, der på langt mere
effektiv måde styrkede kristnes identitet overfor
ikke-kristne.
Mht. dogmatikken kunne vi fremme udviklingen af en mere
rationel dogmatik, der nedtonede de sider af
kristendommen, som pga. deres paradoksalitet er svære at
forstå. På denne måde ville vi få en meget mere tydelig
kristendom. Der er for mig ingen tvivl om, at vi må lade
os udfordre af islam på alle disse områder, men vejen
frem er ikke at forholde sig reaktivt til islams
udfordringer og derved skabe et konkurrencedygtigt og
tydeligt modstykke til islam, men derimod proaktivt
tydeliggøre kristendommen ud fra kristendommens eget
centrum. s 165 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kristendom
kan ikke tilegnes helt individuelt
Inkarnationen, korset og treenigheden er tydningsnøgler
for kristendommen, men den tydning kan kun lykkes i
menighedens fællesskab, hvor vi samles om Guds historie
med verden, der kulminerer med inkarnation, korsfæstelse
og opstandelse. Kristendommen kan ikke forstås eller
tilegnes helt individuelt, men kun i et fællesskab med
andre. Paulus beder netop om, at Gud vil styrke os med
sin And og lade Kristus bo i vore hjerter , "så at I
sammen med alle de hellige kan fatte", hvad evangeliet
går ud på (Ef 3,18).
s 167 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guds
dobbelte resort
Luthers skelnen mellem de to regimenter betyder altså
ikke, at evangeliet er irrelevant for det verdslige
regimente, men at evangeliet ikke direkte kan gøres til
basis for politisk styre. Men både i det åndelige og det
verdslige regimente er kærligheden det styrende princip.
Og Luthers etiske skrifter, især dem om økonomi viser,
at han ikke forestiller sig en politisk etik, der er
adskilt fra Kristus og hans etiske undervisning. s. 281 |
|
|
|
|
|
Se hvordan forfatterne bruger bibelen
Det er ikke så almindeligt med bibelindeks i de
enkelte værker længere. Måske fordi man regner med at
de ikke bliver brugt.
Jeg har moret mig med at "scanne" en række bøger for
skrifthenvisninger - i en blanding af manuel og
automatisk proces, derfor er der fejl! Men jeg mener
det kan være nyttigt for nogen.
På Teksten
denne uge bliver de brugt. Henvisninger hentes
ind til den aktuelle prædikenperikope. Så er man
relativt motiveret til lige at tjekke, hvad der i en
given bog står om teksten.
En anden mulig brug er at man gerne vil danne sig et
overblik over hvor en forfatter har citeret fra i
bibelen. Særlig oplysende kan det være at sammenligne
med andres brug inden for samme tema.
Mogens
Mogensens bibelbrug i Kristendom i en brydningstid
Bibelbrug
i værker om kirke, mission, offentlighedsteologi,
politisk teologi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|