|
|
Blev Jesusrevolutionen en succes?
Anmeldelse:
Guds rige er anarki
Evangeliet mellem magt og afmagt. A/politisk
teologi
Johannes Aakjær Steenbuch
Anmeldt af KirkenUpdates redaktør:
Det fortælles at Chou Enlai i 1972 blev spurgt om
han mente at Den franske revolution var en succes.
Han svarede "Det er endnu for tidligt at sige".
Formentlig forholdt han sig til om Studenteroprøret
i Paris havde været en succes. Men den tvetydige
oversættelsesfejl blev hængende som en vits og en
vandrehistorie. Den rejser jo spørgsmålet: havde de
smukke og gode tanker og idéer, der var med bag alt
det, som måske viste sig at være knap så smukt,
allerede mens begivenhederne
(Revolutionen/Studenteroprøret) stod på, succes?
Eller var det fiasko? Jeg er nogenlunde sikker på at
der skal svares både og.
Hvad med Jesusrevolutionen? Succes eller fiasko?
Steenbuchs bog "Guds rige er anarki" giver
kvalificeret grundlag for at forholde sig til
spørgsmålet.
En bog læst i den aktuelle situation
Bogen er spændende læsning. Ikke mindst læst i en
påske hvor en verdenskrise lynhurtigt vækker længselen
efter den (sædvanlige) orden overfor noget, der ser
meget kaotisk ud. Og hvor det er muligt at tænke, her
må myndig, magtfuld ledelse til - en ting, som en
Mette Frederiksen så har fået lov til at være
eksponent for. Steenbuch peger på at anarki, ordet, i
manges bevidsthed betyder rod og kaos, men sådan skal
det ikke forstås i bogens vinkel. I den anarkistiske
tradition er anarki betegnelsen for en tilværelse og
et samfund, hvor magt ikke undertrykker nogen, an-arki
betyder uden magtstyring, et "magtfrit rum" hvor
frihed og lighed er. Så kan man rejse spørgsmålet:
Hvorfor sker det så at den kirke, som var anarkistisk
i forhold til samfundsmagterne dengang, stort set blev
et med samfundsmagten? Når kirken ofte er blevet
reaktionær eller samfundsbevarende udspringer det
positivt af at revolution, ustabilitet og uro ofte
rammer de svage, som kirken skal værne - men den lader
sig så let spænde for en bestemt politisk vogn og
blive en del af den magt, den skulle gøre fri i
forhold til. (Fra indledningen).
Men hvad så i den aktuelle krise? Hvis ingen tager
styringen - over for menneskenes kortsigtede lyst, at
færdes frit og helt som man plejer, eller en måske
noget kortsynet kapital, der vil tjene og omsætte som
hidtil - er det så ikke de svage, der især rammes? Og
kirken må så måske da alliere sig med magten -
understøtte den bestående ”socialdemokratisme” eller,
hvis vi var i Sverige, "teknokratisme" – mine ord,
ikke bogens, som udkom før pandemiens ankomst.
Dilemmaet er der.
Forfriskende, sammenhængende bibeltolkning
"Guds rige er anarki" er en teologisk bog som i
sjælden grad forholder sig til hele det bibelske
univers, og trækker på det, i forhold til en del
vanetolkning, på forfriskende og nye måder. Steenbuch
læser bibelen meget sammenhængende. Jesusrevolutionen
er helt sikkert ikke at det er en ny Gud, som
pludselig melder sig på scenen. Det gode anarki har
som første og sidste forudsætning, at det er Gud der
har (al)magten og er skaberen. De gammeltestamentlige
tekster er ikke bare modsætninger til det Ny
Testamente. Når vi har set øje for øje, tand for tand
som udtryk for en hævnkultur og en hævngud, så peger
Steenbuch på at det bud snarere er udtryk for en
begyndende dæmmen op mod sanseløs og grænseløs hævn,
hvor den stærkeste så i sidste ende vinder. Det er den
samme Gud vi møder hele bibelen igennem. Det turde
være klassisk teologi, men megen moderne mainstream
tænker anderledes. Der er ingen ny Gud undervejs. I et
af bogens stærkeste, men egentlig ganske korte afsnit
(s.97ff) behandles spørgsmålet om "magter og
myndigheder", altså det som står Guds riges anarki,
det magtfrie rum, imod. Dels behandles hvordan vi skal
forstå dem - institutionelt, psykologisk, sociologisk
mm - men i sammenhæng med spørgsmålet om Gud, mindes
vi om at også disse er skabt igennem Kristus (Kol
1,16). Og at disse måske skal forstås som negation af
den gode skabelse - sorte huller/adskillelsespunkter i
forholdet til Gud.
Der er mange tolkninger, der er værd at forholde sig
til. Alene for Steenbuchs måde at læse bibel på kan
jeg anbefale bogen. Afsnittet "Bibelske vidnesbyrd" er
ikke det største, men stort - og det er faktisk
overraskende sjældent i en teologisk debatbog! Og
skriftsvidnesbyrdene falder stort set lige så tæt i de
følgende afsnit: "Og hvad så? Teologiske perspektiver"
og "Kirken og dens opgave".
Det teologiske perspektiv
Det teologiske hovedperspektiv er – meget kort
sagt – at det som skal ske til verdens frelse, og til
Guds riges anarkis mulighed, er sket – på korset og
med opstandelsen. Bogen er gennemsyret af påske.
Mennesket skal ikke anstrenge sig for at blive frelst
eller indføre Guds rige – det skal tro. Og fra denne
”hvile” kan det kritisere alt der går mod det Guds
rige, hvor ingen har eller tager magten over andre. I
det mindste kritisere, hvor meget det kan arbejdes –
eventuelt organiseret - på at kæmpe for magtfriheden
er mindre klart. Kritikken (og kampen) må hente
inspiration fra Jesu forkyndelse. Og her er Steenbuch
for mig at se en loyal læser af det samlede budskab.
Kampen er ikke bare en indre kamp i hin enkelte.
Magter og myndigheder, som Guds rige står imod, -
eller snarere, som står imod Guds Rige -, er også
ydre. Han glemmer ikke kapitalen (Gud Mammon),
teknologiens guddommeliggørelse osv. (Se citat). Han
fremhæver flere steder at det, at kirken ikke kan
drive politik gennem staten, ikke betyder at religion
er en privatsag. Det er naivt at tro at kampen bare
kan stå i den enkelte (s. 167)
Hvad bliver kirkens opgave?
Det er så vidt jeg kan se vanskeligt at læse meget
konkret ud af bogen. Steenbuch forestiller sig ikke at
kirken skal gå ind i politiske alliancer, hverken
liberalistiske eller socialistiske. Det vil straks
ødelægge den anarkistiske impuls. Institutionen kirken
advarer han også imod – den er blevet og bliver ofte
nok lige så meget magthierarki, som det, den måtte
kæmpe imod. Er kirken de enkelte troende hver for sig?
Nej, kirken er et fællesskab af troende, som nok hele
tiden får ødelagt fællesskabet, på grund af mennesker
trang til magt og hierarkiske måde at organisere sig
på – men den er et fællesskab og enhed af troende.
Derfor er han også en stærkt fortaler for økumene –
nedefra og ”med hammeren”. En slags kirkelig civil
ulydighed. (Se citat)
Der et ungdomsoprørsk præg over bogen.
”Vær realisitsk. Forlang det umulige!” Det er det vi
beder om i fadervors ”komme dit rige!”. Den fortsatter
reformation, den fortsatte revolution – det er kirkens
sande væsen. Og mon ikke vi lander på at det er den
bedst ved at være og blive stående som den stadig
kritiske instans overfor alle magtstrukturer, udenfor
som indenfor? For nogle at se pudsigt nok sådan at
Steenbuch er ret konservativ, når det gælder liturgi
og forandringer i gudstjenesteliv. ”Kun ud fra denne
verdens binære logik udelukker gudsrigets anarki en
velordnet form og orden.”
Kritisér magten
Der er umådeligt meget inspiration til tanken at hente
i bogen, men meget lidt færdig opskrift på hvordan der
skal handles. Men: magtkritiske, det skal vi være.
--
Min udfoldelse, men jeg mener, i bogens ånd:
Vi skal advare politikere som drives af begær efter
magt. Også i en coronakrise. Og vi skal være 100%
klar over at dette begær findes. Vi skal derfor
forholde os til de faktiske handlinger. Hvilke har
det enkelte menneskes egen værdi, dets ligeværd med
alle andre, som forudsætning for handlingsplaner?
Hvilke planer tenderer til at gøre noget som helst
menneske, dets liv, til middel for noget andet? Vi
skal holde staten fast på, at det er det den sat til
at forvalte – ligeværdet som grunder i hvert eneste
menneskes unikke gudbilledlighed.
Er Jesusrevolutionen en succes?
Skam få den som ikke kan sige ja. Den politiske
anarkisme havde sin korte sommer i Spanien – kort,
men den var der inditil stalinister tog over. Guds
rige har mange korte somre – overalt gennem
historien – steder hvor mennesker i tro var lys og
salt for andre. Kæmpede mod magtmisbrug for dem,
sagde fra med tydelige ord, så undertrykte og
forpinte mærkede solidaritet, bad for dem. Skabte
rum af lys og hvile, helbredte, trøstede, arbejdede
for fred og frihed. Og kirken har så også sine
stalinister – og de kan af og til godt tage sig
temmelig ”mainstream-agtige” ud.
Det er mine ord, men jeg tror som sagt at det er i
bogens ånd at reagere med et sådan svar på Chou
Enlais henholdende replik. Som lyset har en tøven,
har Guds rige det. Men det er hele tiden på vej – og
virkeliggør sig også hele tiden.
Anbefaling:
Der er meget indpiration at hente i bogen. Skærpet
forståelse af Jesu-ord og af sammenhænge i hele
bibelen – tænkt ind i og sat i forhold til magters
hærgen, spil og tendenser i tiden. Der skrives for
tiden generelt meget om kirkens rolle i samfundet i
dag – muligvis ligefrem proportionalt med at dens
tydelige rolle er aftagende. ”Guds Rige er anarki”
lægger sig i en vis forstand i strømmen. Og er i
øvrigt godt bekendt med den anglo-amerikanske
litteratur om sagen. Men den er forfriskende
anderledes. Vel en lille kanonbåd at se til, men fra
en plads ombord er der mulighed for kritik af mulige
usunde forhold i den øvrige flotille. Det er helt
sikkert også i dens ånd at være det.
.....
Bibelindeks
Netop denne bog ville det have været overordentlig
nyttigt med et bibelhenvisningsregister. Men det er
ikke noget forlag der i dag mener at ville ofre penge
på. Men det er så oplagt at der kan hentes forståelser
af en given perikope, som vil kunne supplere en
vanemæssig læsning. Så derfor har redaktøren af
”Teksten denne uge/Teksten denne uken” lavet et
register – så prædikanter og andre
bibeltekstfortolkere har let adgang til at finde
stederne. Registeret kan ses her – senere bliver det
en integreret del af hele bibelindkeset til ”Teksten
denne Uge”. Der bliver det så muligvis et element
”uden det hurtigere” – men det er ikke altid dårligt i
prædikenforbredelse.
Se nederst på siden.
Kristen Skriver Frandsen
Redaktør af KirkenUpdate, Teksten denne uge, mm.
|
|
|
|