|
|
What Matters?
Kommentar til Den verdensvide
Kirke (September 2020)
Af Johannes Aakjær Steenbuch
(Artiklen har kun tekst.
Den oprindelige opsætning i VVK er gået tabt)
Med valget af Kamala Harris til
vicepræsidentkandidat er der nu gode chancer for, at
Demokraterne i USA kan høste støtte i Black Lives
Matter-bevægelsen. Kamala Harris, der identificerer
sig som baptist, har gjort sig bemærket som støtte af
Poor People’s Campaign, en bevægelse, der anført af
den karismatiske præst William Barber II, skriver sig
ind i traditionen fra Martin Luther King Jr. og den
amerikanske borgerrettighedsbevægelse. Budskabet er,
at det langt hen ad vejen er fattigdom, der er det
grundlæggende problem i det amerikanske samfund.
Derved går man en anden vej end den ofte mere
akademiske og teoretiske identitetspolitik, der i
højere grad gør racismeproblemet til et spørgsmål om
symbolsk magt, kultur og identitet.
Som det er almindeligt på den fløj,
gør Kamala Harris flittigt brug af lignelsen om den
barmhjertige samaritaner, der, som hun formulerer det,
handler om, at vores næste ikke bare er dem, vi deler
postkode med, men at vores næste er ethvert menneske,
der har brug for vores hjælp – og at det også bør få
politisk betydning. Religion og politik hænger sammen,
og meget tyder på, at Demokraterne forsøger at køre
dem hjem på at overbyde Trumps støtte til hvide
evangelikale – en vælgerskare, som stadig i høj grad
støtter Trump, men som kan få stærkt modspil af en ny
religiøs mobilisering på venstrefløjen. Det er værd at
huske på, at der findes en lang tradition for social
bevidst kristendom blandt tilhængere af ”the social
gospel” med rødder i begyndelsen af det 20.
århundrede. Den politiske højredrejning i det
amerikanske kirkelige landskab er altså ikke en
naturnødvendighed, selvom også den har dybe rødder.
Den amerikanske racismedebat er
kodet i en sådan grad, at den kan være svær at forstå
med udgangspunkt i en dansk kontekst. At fx udsagnet
”all lives matter” skulle være implicit racistisk kan
nok være svært at forstå, men på amerikansk jord
opleves udsagnet af mange som et forsøg på at affeje
racismeproblematikken som noget uvæsentligt. På en
vittighedstegning, der florerede i foråret, holdt den
ældste bror i lignelsen om den fortabte søn et skilt,
hvor der stod ”all sons matter”, hvilket enhver kan se
det absurde i, når det nu var den fortabte, yngste
søn, der havde brug for sin faders opmærksomhed. Nogle
gange kan ligelig opmærksomhed med andre ord være
unfair, fordi der er problemer, der må adresseres
specifikt.
Øjensynlig lighed kan dække over
såkaldt strukturel racisme – kort sagt det, at
bestemte befolkningsgrupper favoriseres ved, at fx
lovgivningen afspejler netop deres præferencer. Altså
ikke eksplicit forskelsbehandling, men alligevel har
nogle grupper fordele frem for andre. Det giver
umiddelbart god mening, men begrebet om strukturel
racisme kan nemt gendrives ad absurdum, hvis
det overgøres. Ethvert demokrati kendetegnes jo i
grunden ved, at lovgivningen afspejler netop dette
folks præferencer, og ikke alle mulige andres. Fx
forbud mod hustruvold rammer kulturer, hvor den slags
er udbredt, men det betyder jo ikke, at sådan et
forbud er racistisk.
Det burde stå klart, at vi kun kan
komme et begrænset stykke ved at fokusere på det
konfliktuelle, som adskiller folk, frem for det, der
samler. Evangeliet vidner om, at der findes et muligt
fællesskab, som overskrider grænserne mellem folk,
kulturer og racer. Der er således en evangelisk
klarhed over de gamle billeder af Martin Luther King
Jr. i samlet trop med fx den græske ærkebiskop Iakovos
og hvide baptistpræster. Der er i de billeder en
verden til forskel fra de demonstrationer, der holdes
for tiden – også herhjemme, blandt andet på Nørrebro –
hvor ”sorte” og ”hvide” af arrangørerne pålægges at gå
adskilt. Tanken er vel, at de grupper, der før har
følt sig underkuede, nu skal have taletid. Men det er
næppe en måde at skabe det grænseoverskridende
fællesskab, som kun findes der, hvor mennesker finder
sammen om noget væsentligere end det, der adskiller.
Problemet i moderne, sekulær anti-racistisk tænkning
er med andre ord dens optagethed af forskelle,
”differenstænkning”, frem for det, der forener.
At ikke alle liv betyder lige meget,
når det kommer til stykket – i hvert fald i
mediebilledet – bliver klart, når vi kaster blikket
mod Afrika. For nylig forlød det, at Boko Haram har
dræbt flere end Islamisk Stat i Irak og Syrien
tilsammen. Men vi hører ikke meget om det i Danmark,
hvor nyhederne fra den amerikanske valgkamp fylder
betydeligt mere end nyheder fra den øvrige verden.
Måske er det ikke kun racisme, der er problemet, men
ligeså meget sproglige og kulturelle forskelle, der
gør, at vi kun interesserer os for, hvad der foregår i
USA – selvom der er betydeligt større problemer rundt
omkring i verden. Her burde det være en opgave – i
hvert fald de dele af kirken som arbejder globalt – at
slå til lyd for øget opmærksomhed på verdensdele, der
ikke nemt indfinder sig på mediernes landkort. Kirken
har som vidnesbyrd i de globale debatter om racisme,
at der findes et dybere og væsentligere fællesskab
mellem mennesker, end dem, der defineres af race,
kultur og nationalitet.
|
|
|