Oversigt kirkeåret - Forsiden af kristendomsundervisning.dk - Teksten denne uge - hver uge i egen indbakke - Afmeld |
KONTEKSTER Denne oversigt over mulige måder at se kontekst for
prædiketeksten [Om kontekster,
se her].
opdateres efterhånden. Kirkeårets søn- og helligdage:
1. s. i advent A |
2. s. i advent A |
3. s. i advent A |
4. s. i advent A |
Juleaften A |
Juledag A |
2. juledag A |
Julesøndag A |
Nytårsdag A |
Søndag efter nytår A |
Helligtrekonger A |
1. s. e. helligtrekonger A |2. s. e. helligtrekonger A |
3. s. e. helligtrekonger A |
4. s. e. helligtrekonger A |
5. s. e. helligtrekonger A |
Sidste søndag i Hll. 3 kgr A |lSeptuagesima A |
Seksagesima A |
Fastelavn A |
1. s. i fasten A |
2. s. i fasten A |
3. s. i fasten A |
Midfaste A |
Mariæ bebudelse A |
Palmesøndag A |
Skærtorsdag A |
Langfredag A |
Påskedag A |
2. påskedag A |
1. s. e. påske A |
2. s. e. påske A |
3. s. e. påske A |
Bededag A |
4. s. e. påske A |
5. s. e. påske A |
Kristi Himmelfartsdag A |
6. s. e. påske A |
Pinsedag A |
2. pinsedag A |
Trinitatis A |
1. s. e. trinitatis A |
2. s. e. trinitatis A |
3. s. e. trinitatis A |
4. s. e. trinitatis A |
5. s. e. trinitatis A |
6. s. e. trinitatis A |
7. s. e. trinitatis A |
8. s. e. trinitatis A |
9. s. e. trinitatis A |
10. s. e. trinitatis A |
11. s. e. trinitatis A |
12. s. e. trinitatis A |
13. s. e. trinitatis A |
14. s. e. trinitatis A |
15. s. e. trinitatis A |
16. s. e. trinitatis A |
17. s. e. trinitatis A |
18. s. e. trinitatis A |
19. s. e. trinitatis A |
20. s. e. trinitatis A |
21. s. e. trinitatis A |
22. s. e. trinitatis A |
23. s. e. trinitatis A |
Allehelgen A |
24. s. e. trinitatis A |
25. s. e. trinitatis A |26. s. e. trinitatis A |
Sidste søndag i kirkeåret A |
1. s. i advent B |
2. s. i advent B |l3. s. i advent
B |
4. s. i advent B |
Juleaften B |
Juledag B |
2. juledag B |
S m jul & nytår B |
Nytårsdag B |
Søndag efter nytår B |
Helligtrekonger B |
1. s. e. helligtrekonger B |
2. s. e. helligtrekonger B |
3. s. e. helligtrekonger B |
4. s. e. helligtrekonger B |
5. s. e. helligtrekonger B |
Sidste søndag i Hll. 3 kgr B |
Septuagesima B |
Seksagesima B |
Fastelavn B |
1. s. i fasten B |
2. s. i fasten B |
3. s. i fasten B |
Midfaste B |
Mariæ bebudelse B |
Palmesøndag B |
Skærtorsdag B |
Langfredag B |
Påskedag B |
2. påskedag B |
1. s. e. påske B |
2. s. e. påske B |
3. s. e. påske B |
Bededag B |
4. s. e. påske B |
5. s. e. påske B |
Kristi Himmelfartsdag B |
6. s. e. påske B |
Pinsedag B |
2. pinsedag B |
Trinitatis B Første s.i advent
Kontekster (100)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2. at adventstiden begynder med en markant påsketekst kan man ikk e overse - og af hensyn til nye "seere" må det nok nævnes.
Anden s.i advent
Kontekster (101)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:December er blevet julefest hele vejen igennem, derfor er den voldsomme domstekst mere påfaldende end den var i en tid, hvor advent var en spægelses- og forberedelsestid - jfr den liturgiske farve, lilla, den samme som fastens. 3:GT er dommedags positive side: Den nye verden(sorden) - epistlen har især pointen at lære os udholdenhed.
3. s. i advent
Kontekster (102)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i advent
Kontekster (103)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juleaften
Kontekster (104)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juledag
Kontekster (105)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. juledag
Kontekster (106)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Kontrasten mellem Sankt Stefanusdagens præg i tekst.. og indhold og så fejringen af jul må som regel italesættes. 3: Sankt Stefanus teksten står så stærkt, at det vil.. være underligt ikke at drage den ind i prædikenen. 4: Aktuelle martyrofre kan være en del af
forståelses.. baggrunden, vi hører på. Her
er det nok klogt at prøve at skelne mellem
kristenforfølgelse, som udspringer af konflikter med meget
komplekse baggrunde, som langt fra altid har med tro at
gøre, men også med økonomi, kultur og politik
at gøre, og så det at blive martyroffer, fordi man
forkynder retfærdighed, fred, sandhed mødt i Jesus
Kristus. Julesøndag
Kontekster (107)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nytårsdag
Kontekster (108)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
S. efter nytår
Kontekster (109)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Helligtrekonger
Kontekster (110)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. e. helligtrekonger
Kontekster (111)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Epifanitid - men teksten er i påfaldende grad ikke.. i sig selv en epifanitekst, den er typologisk. Den kan forstås i lyset af og pegende frem mod påsken, (og det er den definitive epifani, som så på den måde også bliver synlig her). Men fortællingen er en afslutning på inkarnationsoverturen - som måske endda skal have brylluppet i Kana med (nemlig så fødsel, spædbarnsinitiering, ungdomsinitiering og bryllup - ikke Jesu eget, men det fuldkommer rækken af begivenheder, der hører med til at et menneske bliver helt voksen). Naturåret - det bliver lysere men også koldere, måske ikke megen pointe at hente. Vi skal frem til før-fasten, septuagesima og seksagesima, før vi ser forsommers minde.. 3: GT skal jo næsten følges op af "Hyggelig, rolig" .. Sammen med en vigtig pointe i teksten understreger det, at der findes et "hus" større end vore "huse", og kun dér er i sidste ende den egentlige ro. I det perspeketiv er det formaningen i epistelen "tilpas jer ikke verden" der er hovedpointe i den tekst - og den kan fint inddrages også i prædikenen. 4: Konfirmation som forståelsesansats vil det ofte..
være relevant at inddrage. Traditionen -
især billedtraditionen - har gjort Jesus til den egentlige
lærer. Det står næppe i teksten selv. Det kan
blive en forståelsesforbistring at vores kultur ofte
glorificerer den unge - som også billedfremstillingerne
gør. Det er lige så rimeligt at se den Jesus som 12
årig i templet som umiddelbar forlængelse af
omskærelsen - hans bar mitzva. Han opfylder den gode
jødes vej - bliver helt menneske, men sprænger jo
så også denne vej med sin adfærd i forhold til
forældrene og peger derved netop frem på sin
egentlige mission i verden. 2. s. e. helligtrekonger
Kontekster (112)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Epifani tid - og forvandlingen af vand til vin .. er klart epifani. Jesus har skabermagt. 3: GT taler om Guds herlighed, som ikke kan ses direkte.. -pointen med valget er vel baseret på en modstilling, Gud herlighed ses hos Jesus gennem tegnene. Formaningerne hos Paulus er lidt sværere at passe ind. 4. Historisk har denne søndag været viet
ægteskabet.. og dets lovprisning. Søgt i
forhold til tekstens pointen, men altså tradition - og
denne ene af kollekterne kan bruges, hvis man går ind i
traditionen. 3. s. e. helligtrekonger
Kontekster (113)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:: Velvalgt perikope til at understrege at vi befinder... os i epifanitiden. 3:: "Politisk korrekthed" vil nogle måske mene.. om at en tekst, der handler om at elske den fremmede, er sat her - vel foranlediget af den romerske officer og den udtalte dom over "rigets egne børn". Det er dog en prominent del af teksten, ved siden af epifani-karakteren.
4. s. e. helligtrekonger
Kontekster (114)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. e. helligtrekonger
Kontekster (115)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Sidste søndag i Hll. 3 kgr
Kontekster (116)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Ret bogstaveligt en tekst, der fortæller "the peak"... i rækken af epifanier, og som slutter på flotteste vis epifanitiden 3: GT: fortæller hvor stærk Guds stråleglans er.. Epistelen fra 2. Peters bred "dokumenterer2 oplevelsen
Septuagesima
Kontekster (117)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2. Septuagesima, den 70nde dag før påske - ikke ret præcist talt! - forklaring: Fastelavns søndag er den 50. (inklusivt talt), og så blev de to forudgående hhv. d. 60. og den 70. Septuagesimateksten har fastepræg allerede (især synligt via konteksten).
Seksagesima
Kontekster (118)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Fastelavn
Kontekster (120)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:Indledning af fastetiden. Næste søndag faster Jesus.. og fristes af Djævelen. De følgende søndage er forskellige vinkler på Jesu fristelser. Så en tænkt udvidelse af vores trosbekendelse fx "født af Jomfru Maria, døbt af Johannes, fristet af Djævel og mennesker, pint.." kan ses udfoldet i fastetiden. Det ville ikke have været urimeligt at have bekendt Kristus som døbt, så betydningsbærende det nu er. Og fastetiden i første tekstrække udfolder temaet "fristet" de følgende søndage: At Kristus blev fristet handler ikke bare fristelsen i ørkenen om, men i grunden også helbredelsen af den kananæiske kvindes børn. Kristus er fristet af den overkommeligere begrænsning af sit virke til eget folk - den traditionelle forståelse af, hvad Gud folk er. Bespisningen hos Johannes handler om fristelsen til at frelse gennem magt udefra eller ovenfra.jfr. også religionspædagogiske noter. 3:Salme 2 Den almægtige som delegerer sin magt til sin.. søn. Jesu måde udfylde magten er så ikke med det knusende jernscepter, men den solidariske gåen med i synden og døden. Epistelen er så en typologisk tolkning (Noa i arken) af "frelse gennem vand" 4. Så er det jo ofte
børnefastelavnsgudstjeneste! Snak om maske er
fristende. Vi er nødt til at se Gud under dække. Vi
kan tåle at se og møde Gud med den maske, som Jesus
er for Gud. (Måske! - det bliver måske for bagvendt
og abstrakt. Jeg vil hellere tage udgangspunkt i nogle
udklædninger, dem der udtrykker drømme om noget -
og hvilke gør ikke det, i den "dygtige" præsts
udlægning, og så applicere det på "det nye
liv", som bliver os til del gennem dåben. Rom 6. 1. s. i fasten
Kontekster (121)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Fastetid - men om fokus skal være på faste/ikkefaste.. eller grundkampen mellem det onde og Guds magt må vel stå åbent.Filosoferen over faste kan undertiden synes for småt! (Men altså, Luther gør det i den ene af de citerede prædikener). Om fastetidens beretninger i første tekstrække over "manglende" punkter i trosbekendelsen mellem født og pint, se ovenfor (Fastelavn). 3: Syndefaldsberetningen drager så også fristelses- motivet ind, samtidig med grundkampen er anslået fra menneskets urtid. Såvidt GT. Epistelen er en advarsel mod (at lade sig friste til) at glemme nåden. Denne nådens stand kan fristes til ikke at ville stå i, da den betyder at man ofte må gå under det egentlige og sandes modsatte fortegn. [Man må droppe den sidste lange del, men egentlig vil det være synd at gøre]
2. s. i fasten
Kontekster (122)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. i fasten
Kontekster (123)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Midfaste
Kontekster (124)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: "Laetare". Fastetid - liturgisk farve violet.. - Det tyske kirkeår: Laetare 3: GT fortæller om bespisningen i ørkenen, og epistelen.. bliver inden for "brøduniverset" billedligt, med vægt på formaning til at give
Mariæ bebudelse
Kontekster (125)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:. "Lille jul" er denne dag blevet kaldt - her
på > bagkant i fasten. Men rimeligt nok. Efter
fastetidens tydelige forløb, Jesu initiering (dåben
- fastelavns søndag), den overordede kamp, fristelsen af
Satan selv og afvisningen (1. sif), overvindelsen af fristelsen
til at begrænse hans mandat til et bestemt folk af en
bestemt tro (2. sif - den kananæiske kvinde), kampen med
Satan (Beelzebul) nede på jorden, blandt menneskene, med
konklusionen, det, jeg kommer med, Guds rige, er og virker i
blandt jer (3. sif), erfaringen af noget af Guds rige art, de
sultne mættes, det paradisiske, når lidt bliver til
meget - og samtidig afvisningen af at være konge,
menneskenes magtgarant for det gode, - efter alt dette -
så løfter vi blikket, ser og mindes om at Guds Rige
kan udfolde sig sådan, fordi det er den højeste
selv, der tager bolig i kød og blod - inkarnationen.
Så er vi klar til påskens begivenheder. 3: GT er den profeti om den unge kvinde, der skal
føde > en søn, som Lukas kunne se udfoldet
så smukt i optakten til Jesu fødsel, bebudelsen.
Epistelen er en stærk johannæisk bekendelse til at
det fysiske og det åndelige hænger sammen: "Det
livets ord, vore hænder rørte ved.." .. og som
naturligvis også har sprællet i en ung kvindes
mave.
Palmesøndag
Kontekster (127)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Skærtorsdag
Kontekster (128)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Langfredag
Kontekster (129)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Påskedag
Kontekster (130)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. påskedag
Kontekster (131)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. e. påske
Kontekster (132)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. e. påske
Kontekster (133)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. e. påske
Kontekster (134)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Bededag
Kontekster (135)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. e. påske
Kontekster (136)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. e. påske
Kontekster (137)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi Himmelfartsdag
Kontekster (138)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
6. s. e. påske
Kontekster (139)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinsedag
Kontekster (140)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. pinsedag
Kontekster (141)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Trinitatis
Kontekster (150)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:Trinitatis søndag - den festlige indledning til det.. længste stræk i kirkeåret, nogle gange kaldt arbejdshalvåret, modsat festhalvåret.
1. s. e. trinitatis
Kontekster (151)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Fra festhalvåret virkelig ind i hverdagshalvåret. Den jødiske fest var fejring af loven. Kirken viede de to første søndage efter til tekster om lovens rette læsning og fortsatte gyldighed. 3: Profetisk opsang, ikke faste, men hjælpe (Esajas), epistel, Gud er kærlighed, om at elske sin broder (1. Joh.) 4:Den faktiske nød og elendighed uden for vores
dørtærskel 2. s. e. trinitatis
Kontekster (152)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. e. trinitatis
Kontekster (153)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. e. trinitatis
Kontekster (154)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. e. trinitatis
Kontekster (155)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
6. s. e. trinitatis
Kontekster (156)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. Den teologiske diskussion om bjergprædikenen
er altid "baggrundstæppe". Kommentarerne til denne
søndag ridser positionerne op. 7. s. e. trinitatis
Kontekster (157)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Ny (efter 1992) på sin plads her. Måske kan sommerens lethed inspirere til at fortællingen ikke tolkes tungt (omvendelsen urgeres), men "let" svarende til glæden (tog glad imod ham).
8. s. e. trinitatis
Kontekster (158)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
9. s. e. trinitatis
Kontekster (159)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Søndagen indledte fejring af Laurentius (d. 10/8 258) som forløb 6 søndage i trinitatistiden; de afløste fejringen af Paulus og Peter de 6 forudgående søndage. I øvrigt er det da tiden, hvor markerne er ved at røbe, hvor stort udbytte der kan være i vente, så man ved hvor meget man kan regne med at afskrive - sådan helt almindeligt som verdens børn.
10. s. e. trinitatis
Kontekster (160)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
11. s. e. trinitatis
Kontekster (161)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3:GT: Jobs fortrøstning, at Gud i sin uudforskelighed.. redder de svage, ophøjer de ydmyge.. Epistel: Af Guds nåde er Paulus, hvad han er, han som ellers var det ringeste misfoster
12. s. e. trinitatis
Kontekster (162)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Høsttid - ikke meget relevant. Men skulle man allerede have høstgudstjeneste netop denne søndag, så er tekstens skabelsesperspektiv da til at inddrage. Og vil man relatere til en almen døvstumhed, kunne det være til sansningen af det med høsten givne og til vores stumhed, når det gælder takken. 4: Salme 115 er noget hårtrukkent valgt! Det må være det med de døve og stumme afguder, der har tricket. Men sætningen "Sådan bliver også de, der har lavet dem" kaster næppe det rigtige perspektiv over Jesu helbredelse af den døvstumme. Men selvfølgelig, hvis man tolker døvstumheden åndeligt i dag, som vores nedsatte perception i forhold til hinanden, det sande - what ever -, kan man komme frem til at spørge, hvilke afguder har fået os derhen? Epistlen ligger vel heller ikke meget indlysende i sammenhæng med - men vi kan altid have brug for at slå fast at vores egentlige duelighed kommer ikke fra os selv, men Gud og er Helligåndens værk.
13. s. e. trinitatis
Kontekster (163)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Vi er i arbejdstøjet. MEN hvordan arbejder vi? Er det rette Gudsforhold for os, som kan fortvivle, hvis spørgsmålet, hvem er min næste virkelig trænger ind, betingelsen for at næstekærligheden folder sig ud? 3: GT - lovbud om retfærdighed overfor (især) landsmænd - sluttende med næstekærlighedsbudet. (Der er andre steder der utvetydigt på den fremmede - 3. Mos. 19,33-34, som da også er valgt som GT-teksten i den norske kirke. Galaterbrevteksten er den centrale at et menneske ikke retfærdiggøres af lovgerninger. (Her skal trædes varsomt!). Den norske tekstrække har Jak 2,1-9 - først og fremmest en advarsel mod at gøre forskel på folk og foragte de fattige.
14. s. e. trinitatis
Kontekster (164)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
15. s. e. trinitatis
Kontekster (165)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
16. s. e. trinitatis
Kontekster (166)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
17. s. e. trinitatis
Kontekster (167)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Vi forbereder os på vinteren. Samler i lade til at stå imod i vinterens mørke. Sår til næste års vækts. Vi nærmer os Mikkelsdag (29. sept.), som står for ærkeenglen Michaels kamp mod det onde. 3:Den universelle, skabelsens enhed. De troendes enhed. Evangeliet: Splittelse i hierakier, sætten grænser og vogten på hinanden
18. s. e. trinitatis
Kontekster (168)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
19. s. e. trinitatis
Kontekster (169)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
20. s. e. trinitatis
Kontekster (170)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
21. s. e. trinitatis
Kontekster (171)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
22. s. e. trinitatis
Kontekster (172)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Vi er i "domsfasen" i kirkeåret. Her dommen over den enkelte - Eskatologien venter lidt.
23. s. e. trinitatis
Kontekster (173)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Allehelgen
Kontekster (174)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
24. s. e. trinitatis
Kontekster (175)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
25. s. e. trinitatis
Kontekster (176)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
26. s. e. trinitatis
Kontekster (177)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Sidste søndag i kirkeåret
Kontekster (179)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. i advent
Kontekster (200)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. i advent
Kontekster (201)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. i advent
Kontekster (202)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i advent
Kontekster (203)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juleaften
Kontekster (204)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juledag
Kontekster (205)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. juledag
Kontekster (206)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
S m jul & nytår
Kontekster (207)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nytårsdag
Kontekster (208)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Søndag efter nytår
Kontekster (209)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Helligtrekonger
Kontekster (210)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. e. helligtrekonger
Kontekster (211)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. e. helligtrekonger
Kontekster (212)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. e. helligtrekonger
Kontekster (213)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. e. helligtrekonger
Kontekster (214)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. e. helligtrekonger
Kontekster (215)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Sidste søndag i Hll. 3 kgr
Kontekster (216)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Septuagesima
Kontekster (217)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Seksagesima
Kontekster (218)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Fastelavn
Kontekster (220)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. i fasten
Kontekster (221)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. i fasten
Kontekster (222)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Fastens præg af kamp mod det onde og de onde magter.. er jo helt tilstede. Og så selv 1931 oversættelsens "og faste" af tekstkritiske grunde er forsvundet. 3: Epistelen kan forstås under vinklen, Jesus havde den.. egentlige solidaritet med menneskene (og viser den), fordi han delte kåret at være virkeligt menneske (Ypperstepræsten der selv er et skrøbligt menneske), også Kristus selv undergav sig bønnens vilkår.
3. s. i fasten
Kontekster (223)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Fastetid er opgør med det onde, sataniske. ³3: GT-teksten om guldkalven forstår man forbindelsen.. til. Israelitterne dengang glemte den sande åbenbaringsforvalter, Moses, og forvekslede Gud med den hjemmegjorte guldkalv. "Jøderne" forvekslede den sande Gud, som Jesus åbenbarede, med en Gud af køds, blods og mands vilje, hvor det sande forhold var sikret af nedstamningen fra Abraham. Ironisk nok synes Moses her mere forsonlig og solidarisk med sit folk israelitterne, end Jesus med sit folk jøderne. Hvis Gud ikke tilgiver israelitterne, vil Moses ikke have en ny begyndelse, men slettes af Guds bog. Men Jesus vil en ny begyndelse, og den er åben for enhver, der holder fast ved hans ord. Læsningen fra Johannes Åb. er det umiddelbar for redaktøren sværere at se den oplagte sammenhæng til evangelieteksten. 4. Jødehad/jødeforfølgelse i
kristenheden med udgangspunkt i ordene her må ikke glemmes
- det kan sagtens svinge med for tilhørere. Når
antisemitisme stikker hovedet frem i dag har det ikke dog
sjældent rødder i denne klassiske, kristne
antisemitisme. Mange steder er der snarere tale om antizionisme
end racistisk antisemitisme (fra visse, især arabiske
grupperinger). Men antisemitismen har en fæl historie i
kristenheden, så det er vigtigt at sige at det en bestemt
måde at forholde sig til Gud på, Jesus dømmer
ned i helvede - og ikke sit eget folks tro som sådan, endnu
mindre naturligvis dets biologiske herkomst. Kort
oversigtsartikel om antisemitisme - Større artikel. Midfaste
Kontekster (224)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Mariæ bebudelse
Kontekster (225)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Palmesøndag
Kontekster (227)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Skærtorsdag
Kontekster (228)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Langfredag
Kontekster (229)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Påskedag
Kontekster (230)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. påskedag
Kontekster (231)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. e. påske
Kontekster (232)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Hele tiden mellem påske og pinse er traditionelt .. samlet omkring forståelsen af opstandelsen - her endnu med en direkte fortælling om mødet med den opstandne. Naturen i Danmark er så venlig sædvanligvis at klinge stærkt med på "en ny begyndelse" - som er et centralt tema i dagens tekst, Peters nye begyndelse. Søndagen kaldes "Hvide søndag" se: Katolsk tradition . 3: NB. Læg mærke til valgfriheden på epistelens plads. . 4. Kirkehistorisk/teologisk: Peters rolle ..
Her på vej til reformationsjubilæet kunne man
finde anledning til at drøfte om der er nogle, der fx med
basis i denne fortælling kan have en særlig
autoritet. Der institueres et hyrdeembede. Men reformatorisk
må det ikke misforstås: "Das nun an andern Orten
stehet: "Weide meine Schafe", item "Peter, hast mich auch lieber
denn diese?", folget noch nicht, dass Petrus mehr Gewalt sollt'
haben denn andere Apostel, sonder er heisst ihn weiden, das ist
das Evangelion predigen oder die Kirchen durchs Evangeli
regieren, das gehet je eben sowohl auf andere Apostel als auf
Petrum. Melanchtons Tractatus de potestate papae. (Die
Bekenntnisschriften der lutherische Kirche, s 480). 2. s. e. påske
Kontekster (233)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Dagen er "store hyrdedag" - det er uden tvivl.. begrundelsen for valget af udsnittet (jfr. 1. tekstrække). I kirkeåret er det påsken og opstandelsen, vi "forarbejder". Det er i den sammenhæng "de gerninger, jeg gør i min Faders navn" skal forstås. Det er dem, der peger på den afgørende stadfæstelse af, hvem Jesus er: "stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra den døde" (Rom. 1,4). Gerningerne, der er tale om i teksten. er de tegnhandlinger, som begrunder "Jeg-er" ordene (2. Mos. 3,14), som er Jesu enten forrykte eller sande krav på at være ét med Gud. Der er her ikke så meget tale om efterfølgelsesgerninger, svar på What Would Jesus Do-spørgsmålet. Se 4. s. e. påske om den særlige sammenhæng 2.-4.s.e.påske. 3: Hyrdemotivet i GT-læsning. NB valgmulighed.. i anden læsning: Den ene understreger påske og opstandelse og har et stærkt omvendelsesmotiv (Peters pinseprædiken), teksten fra Hebræerbrevet har både opstandelse- og hyrdemotivet - og i øvrigt tanken at det er Gud, der udvirker det gode i os.
3. s. e. påske
Kontekster (234)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Påsketid stadig - men se overvejelsen til 4. s. e. påske om 2.-4. søndagenes særlige karakter. [Scroll umiddelbart ned] 3:: GT er Guds åbenbaring for Moses i ørkenen. "Jeg er.. den jeg er" får sin nye tolkning i Jesu selvpræsentation "Jeg er vejen, sandheden og livet" - som sprogligt som bekendt er sært, så der klinger noget dobbelt med: "Jeg er"(Jahve) er Vejen.. etc - underforstået repræsenteret/åbenbaret ved mig Jesus, som siger dette "Jeg er..". Apostlenes Gerninger peger i retning af en eksklusiv frelsesforståelse af Jesu ord om "ingen kommer til Faderen uden ved mig". Der er en alternativ valgmulighed, den tidligere alterbogs tekst, Hebr. 4,14-16. Det er nok eksklulsivitetens hardlinere (den slags findes altid) som har fået Peters Helligåndsbårne forkyndelse ind i stedet. Hebræerbrevets tekst lægger mere op til huset med de mange boliger! 4: Teksten høres let ind i religionsteologisk
sammenhæng - også af den ganske læge
tilhører. Teksten befinder sig i den religionsteologiske
tolkning i et spændingsfelt mellem inklusivitet og
eksklusivitet. Se eksempler (Rudolf Arendt, Johannes Nissen,
Andrew Wingate m. fl) Erkendelse af
sandhed. Derfor er den også meget ofte del af
overvejelser om mission: "Som kristen har jeg kun mandat til at
sige, at der er frelse i Jesus Kristus; men selvfølgelig
kan vi ikke sætte grænser for Gud, så han kan
naturligvis frelse, hvem han vil. Missionskonferencen San
Antonio 1984, jfr. Viggo Mortensen: Hvad hjertet er fuldt af.
2012 Bededag
Kontekster (235)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. e. påske
Kontekster (236)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Efter 1.s.e.påske forlader vi de egentlige opstandelse sberetninger. 2.-4. søndag er om bevidnelsen af ham eller hans identitet. 2. søndag: Gerningerne bevidner, men kun hans egne forstår hans gode hyrderøst. 3. søndag: Jeg er Sandheden, Vejen og livet. Tro mine ord, hvis ikke I kan, tro mine gerninger. Fjerde søndag: Da (efter ophøjelsen) skal I forstå at "jeg er den, jeg er. Den sidste søndag af de tre kommer Jesus her med den ultimative selvbevidnelse. "Jeg er den jeg er" - som Gud i tornebusken overfor Jesus (GT-læsningen til 3. s. e. påske) -og som er anslået i alle "Jeg-er" ordene i Johannesevangeliet. 3:Sl 124 - Paulus omvendelse giver oplagt mulighed for.. at illustrere friheden i Kristus overfor trældommen i lovoverholdelsen eller måske at klynge sin identitet til slægten, Abrahams børn."Til frihed har Krisus frigjort os." "Ikke jeg lever (jeg'et defineret ved slægt), men Kristus lever i mig" . Når Paulus bruger Abraham som forbillede er det ikke som forfader, men som troseksempel. 4.Tidens gudsforståelse som kontekst.Engang var
netop denne Jesu selvidentifikation blasfemi,
jøderner samler igen og igen sten op - enten i,lige
før eller efter perikoperne. Det er stadig blasfemi for
muslimer. For det såkaldte moderne menneske? Måske
tankeforstyrrende, fordomspirrende eller hvad véd jeg.
Teologien taler ofte Gud "ned" - og mener derved at være
i overenstemmelse med et inkarnatorisk princip ved at reducere
Gud. Gud bliver muligvis til et godt nok den enkeltes bevidsthed
transcenderende fænomen, men dog et menneskeligt
bevidsthedsfænomen. Hvis man vil være i
overestemmelse med de tekster efter påske, vi skal forkynde
udfra, er mit bud at vi i vores sammenhæng og tid snarere
skal tale Gud op, sådan at det bliver forkyndt at Gud
virkelig er Gud, før alle ting, over alle ting, og hvordan
man ellers vil udtrykke det. Men konsensus om dette når vi
nok ikke. 5. s. e. påske
Kontekster (237)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Tekstligt før påske, men sagligt fin før Kristi Hrft.. med et lille efterhæng 6. s.e. påske, hvor vi får slutningen af bønnen. 3: GT understreger tilhørsforholdet til Gud. Der er valgfrihed ved den nytest. læsning. Jeg vil absolut altid foretrække Paulus' ord om ånden der går i forbøn for os med uudsigelige sukke. Pointe: Gud beder stadig for som Helligånd. Selv i vore længselssukke må vi genkende Jesu bøn for os. Teksten fra Apg. skal vel konkretisere livet "i verden", som menighed.
Kristi Himmelfartsdag
Kontekster (238)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
6. s. e. påske
Kontekster (239)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinsedag
Kontekster (240)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:1: Efter varsler og tilløb: Nu fejres Helligånden.. . Teksterne i tiden fra påske til pinse handler om dens komme. 1. s.e.påske (1 række) indblæses den endda forlods. Som bekendt er pinsedagen et festbrus, som naturåret som regel understøtter, hvad salmerne - uanset vejret - trækker på. 3:Den gammeltestamentlige profeti udtrykker længslen efter og bebuder den tid, hvor loven ikke bare er en ydre lov, men en indre, hjertets lov - underforstået af perikoperedaktørerne = åndens lov - og uden ydre autoriteter og belærere. 4.Kirkens fødselsdag taler vi med en vis ret om
i forbindelse med pinse. Men man kan have glæde
af den indbyggede spænding, der ligger i teksterne og i
forståelsen af ånd, hvis man da glæder sig over
lidt åndeligt benspænd. En spænding mellem
institutionen kirke med dens præster og prælater
(ydre autoriteter og belærere) og det frie,
åndsbårne liv i tro. DDS 327 er ny i salmebogen, men
i Højskolesangbogen har man længe (men måske
ikke længere?) haft disse institutionskritiske vers med fra
Grundvigs "Kirken den er et gammelt hus": "Selv bygger
Ånden kirke bedst, trænger så lidt til drot som
præst.." Den muligvis lidt outdatede sociale kritik i
modstillingen af Helligåndens og præsternes virke i
Drachmanns "Engelske socialister" - under "aktualiseringer" -
spiller lidt på samme toner. 2. pinsedag
Kontekster (241)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: At Johs. ev's "nadvertekst" bringes som pinsetekst .. lidt en udfordring, som bispekollegiet i 1992 har givet os (før var teksten Kvinden ved Sykars brønd og om at bede i ånd og sandhed). Men vægten falder vel så naturligt på at tale om Helligånden som livgiver - selv om tale om ånd/Helligånd ikke er umiddelbart tekstnært. 3: Pinsefesten falder på "Shavout" - festen for loven, .. modtaget på Sinai bjerg. Det giver Ezekielteksten anledning til at have med i bevidstheden. Den nye lov er så en lov, der ikke er hugget i sten, tradition, institution - men (måske?): leves i ånd og sandhed. Den skitserede kommunisme i Apostlenes Gerninger binder så dette til noget ret konkret, det at dele ejedom ud efter enhvers behov.
Trinitatis
Kontekster (250)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. e. trinitatis
Kontekster (251)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top Kontekster 2:Sammenhængen de første tre trinitatis- søndage [Se her]
2. s. e. trinitatis
Kontekster (252)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:Trinitatistidens tre første søndage har Lukastekster.. som på smukkeste vis udfolder "mødet" med den almægtige, treenige Gud. De trækker først frem det, som kan hindre: Første søndag er det rigdommen, anden søndag de menneskelige relationer. Dernæst, tredje søndag, hører vi om det, som overvinder hindringerne, Guds opsøgende og forsonende kærlighed. De følgende søndage er der så tale om discipel- eller tilhængerlivet på forskellige måder. 3: GT og episteltekst lægger tung byrde på prædikanten.. "Hvis du fremfører dyrebare ord og ikke tom snak, skal du være min mund." (GT) - Det vil være snyd med et fikst teologisk greb at lette sig den byrde. Man står med en mærkelig udfordring som præst. Er ens menighed (og man skal da regne sig selv med) ikke ret lunken, hverken rigtig kold eller varm. Og vil den ikke helst ikke høre noget ikke for anfægtende snak med alt for voldsommer fordringer midt i sommerhyggen? 4.: Sekterisk ekstremisme er den kontekst som man
må.. regne med nogle hører, hvis de fx kommer
til gudstjeneste uden traditionens tilvænning. Og sekterere
har brugt denne tekst og lignende til at begrunde opgør
og brud med familie og naturlige relationer, for så at pege
på sig selv som det sande fællesskab. Her er
spørgsmålet så om denne "model" ikke er en
lige så forkert relation, fordi gruppen, sekten,
træder i familienrelationens/sig-selv-hedens sted. 3. s. e. trinitatis
Kontekster (253)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2:Se 2. s. e. tr. for sammenhængen de tre første søndage [Se her]
4. s. e. trinitatis
Kontekster (254)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. e. trinitatis
Kontekster (255)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
6. s. e. trinitatis
Kontekster (256)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
7. s. e. trinitatis
Kontekster (257)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
8. s. e. trinitatis
Kontekster (258)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
9. s. e. trinitatis
Kontekster (259)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
10. s. e. trinitatis
Kontekster (260)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
11. s. e. trinitatis
Kontekster (261)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
12. s. e. trinitatis
Kontekster (262)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
13. s. e. trinitatis
Kontekster (263)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
14. s. e. trinitatis
Kontekster (264)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
15. s. e. trinitatis
Kontekster (265)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Ofte høsttid, ligefrem høstgudstjeneste..
16. s. e. trinitatis
Kontekster (266)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Halvårspåske kaldes denne søndag af og til - med det indhold den har og placeret nogenlunde halvårligt i forhold til påsken
17. s. e. trinitatis
Kontekster (267)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
18. s. e. trinitatis
Kontekster (268)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
19. s. e. trinitatis
Kontekster (269)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
20. s. e. trinitatis
Kontekster (270)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Forudgriber domsteksterne ved kirkeårets slutning men denne del af kirkeåret kan også forståes i lyset af Skt. Michael (29. sept.) som en kamptid. Sommerens lys tager af (Som lyset fra Johs. Døber (Sankthans) skal gøre det). Men lysenglen Michael spejler allerede lyset fra jul. DDS 747 Lysets engel.., DDS 308 Kæmp, så verdens fyrste taber.., - DDS 731 Nu står der skum fra bølgetop forener naturår og kirkeår.
21. s. e. trinitatis
Kontekster (271)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top .. 2: Forudgriber domsperspektiv efter Allehelgen Det domsperspektiv, som gennemgående bliver stærkere efter Allehelgen, er anslået .. 3: GT - Den enkeltes skyld overføres ikke på slægten. Jesu forstærker: Det gælder heller ikke individuelt, at skyld og skæbne hænger ligefremt sammen. Lektien fra Åbenbaring er i opgørets tegn.
22. s. e. trinitatis
Kontekster (272)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Vi er i selvbesindelsens fase over for Guds dom 3: Ikke klokkeklar sammenhæng!
23. s. e. trinitatis
Kontekster (273)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Domsperspektivet - Link tilbage til Allehelgen. Domsperspektivet, som præger sidste del af kirkeåret er afdæmpet tilstede, men det er samtidig absolut muligt at pege tilbage på Allehelgen. Enken er på sæt vis forbillede for menneskenes mulighed for at være jordens salt/ lys i al anonymitet. 3: GT: profetkritik af falsk tempelfromhed. Epistel: risikoen for at det materielle til Gud.
Allehelgen
Kontekster (274)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top .. 2: Allehelgen: Nyere tids tradition
har ændret dagens karakter. Fra at være
søndagen hvor man mindedes helgenerne eller bare vidnerne,
som har båret den kristne tro frem til nu, har Alle
sjæles dag smittet af, og gudstjenesten er især
blevet mindegudstjeneste for årets døde - eventuelt
alle dem, der er gået forud i den personlige historie mere
end dem der er gået forud i kirkens. Det er absolut muligt
at formulere begge dele. Den folkelige forståelse: mindet
om de dødes dag = alle sjæles dag. kombineret med
den (ingemannske?) sjælefrelselære bør
næppe bekæmpes - har den samme funktion som
reinkarnationslæren: at tyde den enkeltes liv som "unik
eksistens"? (Lars Tjalve hertil Kritisk Forum for Praktisk
Teologi nr. 41 s. 32) Denne tydning kan Allehelgen give positivt
- pege på den unikke eksistens i historien. (DDS
344). .. 3: Han vil tørre hver tåre af deres øjne. Åbenbaringens vision kan selvfølgelig læses og vil nok med den betydning Allehelgen har fået vil Åbenbaringens ord især blive hørt om den individuelle trøst - hinsides døden, men det kan jo også være nyskabelsen der er i fokus, og så det at være verdens lys. I himlene er der glæde over de døde.360 Hvorfor
så ikke hos os, Reformationen og Martin Luther fejres
stadig nogle steder denne dag. Og man mindes så at der ikke
er melleminstanser (helgener) mellem hin enkelte og Gud. (Det
udelukker jo ikke en tak for og tanke på vidnerne frem til
idag). Endnu er der menigheder, hvor man venter "Vor Gud han er
så fast en borg" på salmetavlen. 24. s. e. trinitatis
Kontekster (275)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2. Naturåret: alt visner og forgår - domsperspektivet i øvrige søndages tekster er også tilstede, dog knap så tydeligt, som i første tekstrække. Denne søndag har det stærkeste domspræg i anden tekstrække. 3: Kosmisk dom, individuel, eksistentiel .. det er naturligvis lidt misvisenden med foranstående overskrifter for hhv. GT-læsning, epistel og evangelium. Danielsbogens forestilling er kosmisk. Epistelen arbejder med døden som dommen, med hvad der holder gennem døden, derfor også skal æres i livet. Den individuelle belønningstanke er fuldt fremme. Og matcher dermed dagens evangelieperikopens sidste vers.
25. s. e. trinitatis
Kontekster (276)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
26. s. e. trinitatis
Kontekster (277)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
27. s. e. trinitatis
Kontekster (278)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Sidste s
Kontekster (279)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Årene skifter af gru for ælde .. Året er træt, bebyrdet.. og dog bærer blus vi med glæde - advent med lys og forventning er forude, og jul .. derfor bærer blus vi med glæde. 3:Mika 4,1-3. Belæringen fra Zion - sværd til plovjern. 1. Kor. 3,10-17. Ildprøve af grundvolden - gennem ild - evt uden løn, men dog frelst. 4.Thorvaldsens "Kommer til mig" er så
stærkt et billede.. i den fælles bevidsthed,
så det er lige ved at det er en nødvendig "kontekst"
at tænke med. Sidste søndag i kirkeåret
Kontekster (279)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Årene skifter af gru for ælde .. Året er træt, bebyrdet.. og dog bærer blus vi med glæde - advent med lys og forventning er forude, og jul .. derfor bærer blus vi med glæde. 3:Mika 4,1-3. Belæringen fra Zion - sværd til plovjern. 1. Kor. 3,10-17. Ildprøve af grundvolden - gennem ild - evt uden løn, men dog frelst. 4.Thorvaldsens "Kommer til mig" er så
stærkt et billede.. i den fælles bevidsthed,
så det er lige ved at det er en nødvendig "kontekst"
at tænke med. Fastetiden 1 Udenfor tekstr
Kontekster (522)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Første s.i advent
Kontekster (700)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s.i adventstiden
Kontekster (701)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. i advent
Kontekster (702)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i advent
Kontekster (703)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Julaften
Kontekster (704)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Julenatt / Ottesang
Kontekster (705)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juledag
Kontekster (706)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Stefanusdag
Kontekster (707)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Romjulssøndag
Kontekster (708)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nyttårsaften
Kontekster (709)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nyttårsdag
Kontekster (710)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi åpenbarelsesda
Kontekster (711)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s.i åpenbarelsesti
Kontekster (712)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. i åpenbaringsti
Kontekster (713)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i åpenbaringsti
Kontekster (714)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. i åpenbaringsti
Kontekster (715)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kyndelsmesse
Kontekster (716)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Samefolkets dag
Kontekster (717)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Såmannssøndag
Kontekster (718)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi forklarelsesdag
Kontekster (719)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Fastelavns søndag
Kontekster (720)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Askeonsdag
Kontekster (721)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. i fastetiden
Kontekster (722)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. i fastetiden
Kontekster (723)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. i fasten
Kontekster (724)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i fastetiden
Kontekster (725)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Maria budskapsdag
Kontekster (726)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Palmesøndag
Kontekster (727)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Skærtorsdag
Kontekster (728)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Langfredag
Kontekster (729)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Påskenat
Kontekster (730)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Påskedag
Kontekster (731)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. påskedag
Kontekster (732)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. i påsketiden
Kontekster (733)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s. i påsketiden
Kontekster (734)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. mai
Kontekster (735)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i påsketiden
Kontekster (736)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. søndag i påsketiden
Kontekster (737)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
17. mai
Kontekster (738)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
6. s. i påsketiden
Kontekster (739)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi himmelfartsdag
Kontekster (740)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Søndag før pinse
Kontekster (741)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinseaften
Kontekster (742)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinsedag
Kontekster (743)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. pinsedag
Kontekster (744)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Treenighetssøndag
Kontekster (750)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i treenighetstide
Kontekster (751)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Sankthansdagen / Jonsok
Kontekster (752)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. søndag i treenighetstide
Kontekster (753)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i treenighetstiden
Kontekster (754)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. søndag i treenighetstide
Kontekster (755)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Aposteldagen / 6. s.i treen
Kontekster (756)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
7. s. i treenighetstiden
Kontekster (757)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
8. søndag i treenighetstide
Kontekster (758)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Olavsdagen / Olsok
Kontekster (759)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
9. s.i treenighetstiden
Kontekster (760)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
10. s.i treenighetstiden
Kontekster (761)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
11. søndag i treenighetstid
Kontekster (762)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
12. søndag i treenighetstid
Kontekster (763)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
13. søndag i treenighetstid
Kontekster (764)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
14. søndag i treenighetstid
Kontekster (765)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
15. søndag i treenighetstid
Kontekster (766)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
16. søndag i treenighetstid
Kontekster (767)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Mikkelsmesse
Kontekster (768)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
17. søndag i treenighetstid
Kontekster (769)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
18. søndag i treenighetstid
Kontekster (770)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
19. søndag i treenighetstid
Kontekster (771)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
20. søndag i treenighetstid
Kontekster (772)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
21. s. i treenighetstiden
Kontekster (773)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Reformasjonsdagen
Kontekster (774)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Allehelgensdag
Kontekster (775)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Minnedag 23
Kontekster (776)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Bots- og bønnedag
Kontekster (777)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
24. søndag i treenighetstid
Kontekster (778)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
25. s. i treenighetstiden
Kontekster (780)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Domssøndag / Kristi kongeda
Kontekster (785)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
23. søndag i treenighetstid
Kontekster (786)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. søndag i adventstiden /
Kontekster (800)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i adventstiden /
Kontekster (801)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. søndag i adventstiden /
Kontekster (802)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. søndag i adventstiden /
Kontekster (803)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juleaften
Kontekster (804)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Julenatt
Kontekster (805)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juledag
Kontekster (806)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Stefanusdag / 2. juledag /
Kontekster (807)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Romjulssøndag
Kontekster (808)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nyttårsaften
Kontekster (809)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nyttårsdag / Jesu navnedag
Kontekster (810)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi åpenbaringsdag
Kontekster (811)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. i åpenbaringstiden
Kontekster (812)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. søndag i
Åbenbaringstide Kontekster (813)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i åpenbaringstida [ej
Kontekster (814)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. i åpenbaringstida [ej
Kontekster (815)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kyndelsmesse
Kontekster (816)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Samefolkets dag / Tirsdag 6
Kontekster (817)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Såmannssøndag
Kontekster (818)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi forklarelsesdag
Kontekster (819)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Fastelavnssøndag
Kontekster (820)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Askeonsdag / Onsdag 14. feb
Kontekster (821)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. i fastetiden
Kontekster (822)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i fastetiden
Kontekster (823)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. søndag i fastetiden
Kontekster (824)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. søndag i fastetiden
Kontekster (825)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Maria budskapsdag
Kontekster (826)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Palmesøndag
Kontekster (827)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Skjærtorsdag
Kontekster (828)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Langfredag
Kontekster (829)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Påskenatt
Kontekster (830)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Påskedag
Kontekster (831)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. påskedag
Kontekster (832)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i påsketiden
Kontekster (833)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3.s. i påsketiden
Kontekster (834)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. mai
Kontekster (835)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. søndag i påsketiden
Kontekster (836)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. søndag i påsketiden
Kontekster (837)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
17. mai / mandag 17. mai
Kontekster (838)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
6. s.i påsketiden
Kontekster (839)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi himmelfartsdag
Kontekster (840)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Søndag før pinse
Kontekster (841)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinseaften
Kontekster (842)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinsedag
Kontekster (843)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. pinsedag
Kontekster (844)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Treenighetssøndag
Kontekster (850)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. i treenighetstiden
Kontekster (851)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Sankthansdagen / Jonsok / S
Kontekster (852)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s.i treenighetstiden
Kontekster (853)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i treenighetstiden
Kontekster (854)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. i treenighetstiden
Kontekster (855)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Aposteldagen / 6. s. i tr.
Kontekster (856)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
7. s. i treenighetstiden
Kontekster (857)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
8. s. i treenighetstiden
Kontekster (858)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Olavsdagen / Olsok / Søndag
Kontekster (859)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
9. s. i treenighetstiden
Kontekster (860)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
10. s. i treenighetstiden
Kontekster (861)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
11. s. i treenighetstiden
Kontekster (862)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
12. s. i treenighetstiden
Kontekster (863)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
13. s. i treenighetstiden
Kontekster (864)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Vingårds / 14. s i tr
Kontekster (865)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
15. s. i treenighetstiden
Kontekster (866)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Ofte høsttid, ligefrem høstgudstjeneste.. .. etter tørkeår kan ikke man gå for lett henover bekymring
16. s. i treenighetstiden
Kontekster (867)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Mikkelsmesse /
Kontekster (868)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
17. s. i treenighetstiden
Kontekster (869)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
18. s. i treenighetstiden
Kontekster (870)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
19. s. i treenighetstiden
Kontekster (871)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
20. s. i treenighetstiden
Kontekster (872)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Hvordan skal Guds Riges liv folde sig ud hos os.. 3: Tekstsammenstillingen skabelsesorden - Jesu formaning.. (om skilsmisse) - og så forholdet mellem mand og kvinde som billede på forholdet mellem Kristus og menighed er vanskelig -
20.x s. i treenighetstiden
Kontekster (872)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top 2: Hvordan skal Guds Riges liv folde sig ud hos os.. 3: Tekstsammenstillingen skabelsesorden - Jesu formaning.. (om skilsmisse) - og så forholdet mellem mand og kvinde som billede på forholdet mellem Kristus og menighed er vanskelig -
Bots- og bønnedag
Kontekster (873)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
24. s.i.tr. = 6. s. i åpenb
Kontekster (874)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Allehelgensdag
Kontekster (875)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Minnedag
Kontekster (876)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
21. s. i treenighetstiden
Kontekster (877)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
22. s. i treenighetstiden
Kontekster (878)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Reformasjonsdagen
Kontekster (881)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
25.s.i Trinitetstiden
Kontekster (882)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
26. s. i treenighetstiden
Kontekster (883)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Udenfor nummer
Kontekster (884)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Domssøndag / Kristi
Kontekster (885)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
23. s. i t.. ei dato 2024/8
Kontekster (886)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. søndag i adventstiden /
Kontekster (900)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i adventstiden /
Kontekster (901)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. søndag i adventstiden /
Kontekster (902)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. søndag i adventstiden /
Kontekster (903)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Julaften
Kontekster (904)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Julenatt / Ottesang / Mand
Kontekster (905)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Juledag / Tirsdag 25. desem
Kontekster (906)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Stefanusdag / 2. juledag /
Kontekster (907)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
julssøndag / Søndag 30.
des Kontekster (908)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nyttårsaften
Kontekster (909)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Nyttårsdag
Kontekster (910)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi åpenbaringsdag
Kontekster (911)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. s. i åpenbaringstiden
Kontekster (912)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. s.i åpenbaringstiden
Kontekster (913)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. s. i åpenbaringstiden
Kontekster (914)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. s. i aapenbaringstiden
Kontekster (915)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Samefolkets dag
Kontekster (917)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Såmannssøndag
Kontekster (918)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi forklarelsesdag
Kontekster (919)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Fastelavnssøndag
Kontekster (920)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Askeonsdag
Kontekster (921)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. s. i fastetiden
Kontekster (922)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i fastetiden /
Sø Kontekster (923)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. søndag i fastetiden /
Sø Kontekster (924)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. søndag i fastetiden /
Sø Kontekster (925)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Maria budskapsdag
Kontekster (926)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Palmesøndag
Kontekster (927)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Skjærtorsdag / Torsdag 29.
Kontekster (928)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Langfredag
Kontekster (929)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Påskedag
Kontekster (931)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. påskedag / Mandag 2. apr
Kontekster (932)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i påsketiden /
Sø Kontekster (933)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3.s. i påsketiden
Kontekster (934)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
1. mai / Tirsdag 1. mai
Kontekster (935)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. søndag i påsketiden /
Sø Kontekster (936)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. søndag i påsketiden /
Sø Kontekster (937)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
17. mai / Torsdag 17. mai
Kontekster (938)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
6. søndag i påsketiden /
Sø Kontekster (939)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kristi himmelfartsdag / Tor
Kontekster (940)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Søndag før pinse / Søndag
1 Kontekster (941)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinseaften / Lørdag 19. mai
Kontekster (942)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Pinsedag / Søndag 20. mai
Kontekster (943)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. pinsedag / Mandag 21. ma
Kontekster (944)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Treenighetssøndag / Søndag
Kontekster (950)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
2. søndag i treenighetstide
Kontekster (951)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Sankthansdagen / Jonsok / S
Kontekster (952)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
3. søndag i treenighetstide
Kontekster (953)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
4. søndag i treenighetstide
Kontekster (954)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
5. søndag i treenighetstide
Kontekster (955)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Aposteldagen / 6. søndag i
Kontekster (956)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
7. søndag i treenighetstide
Kontekster (957)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
8. søndag i treenighetstide
Kontekster (958)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Olavsdagen / Olsok / Søndag
Kontekster (959)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
9. søndag i treenighetstide
Kontekster (960)Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
10. søndag i treenighetstid
Kontekster (961)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
12. søndag i treenighetstid
Kontekster (963)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
13. søndag i treenighetstid
Kontekster (964)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Vingårdssøndag / 14.
søndag Kontekster (965)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
15. søndag i treenighetstid
Kontekster (966)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
16. søndag i treenighetstid
Kontekster (967)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Mikkelsmesse / Lørdag 29. s
Kontekster (968)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
17. søndag i treenighetstid
Kontekster (969)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
18. s. i treenighedstiden
Kontekster (970)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
19. s. i treenighetstiden
Kontekster (971)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
20. søndag i treenighetstid
Kontekster (972)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Bots- og bønnedag / Søndag
Kontekster (973)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Reformasjonsdagen
Kontekster (974)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Allehelgensdag
Kontekster (975)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Minnedag / Søndag 4. novemb
Kontekster (976)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
21. søndag i treenighetstid
Kontekster (977)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
22. søndag i treenighetstid
Kontekster (978)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
23. s. i treenighetstiden
Kontekster (979)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Domssøndag
Kontekster (985)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Høsttakkefest
Kontekster (990)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
Kyndelmesse 2. febr 2022
Kontekster (992)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
zz-helligdag
Kontekster (999)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
zz-helligdags navn
Kontekster (999)
Om kategori 1,2,3,4 - Til
top
|