Redaktionelt om søndagen
På teksten denne uken
Tekstutsnittet
er uvanlig i tekstrekker rundt oss – og ny i 2011 i norske
tekstrekkene. Skulle dagen ha overskrift, da må det bli "giversinnets
søndag", de andre tekstene tatt i betraktning. Men med
vekten som evangelieteksten har, blir det isolert sett "kvinners
rolle omkring Jesus".
Man aner en utvikling mellom de tre tekstrekkene. Første rekke:
"Bekymr dere ikke, Gud gir det dere trenger." Andre tekstrekke:
Kvinner viser giversinn. Litt pussig innledet med at Gud ikke
glemmer sine, like lite som en kvinne forlater sitt barn, og
selv når kvinner gjør dette, så gjør Gud det ikke (Jes.
49,13-16). Ironisk, for de nevnte kvinner har i en viss grad
forlatt sine vanlige rammer – selv om deres mulige barn nok har
vært godt ivaretatt. Epistelteksten understreker at Gud elsker
glade givere. Tredje tekstrekke har glemt giverperspektivet, men
tar kvinneperspektivet frem på en ny måte: Den samaritanske
kvinnen, som kunne vitne for mennene i byen, slik at de kunne
komme til Jesus, selv høre ham og tro.
Er tekstutdraget uvanlig som et utdrag som skal bære en preken,
så kan man gå til henvisninger i faglitteraturen og se at det
har hatt forskeres og andres interesse – fordi det antydningsvis
forteller noe om kvinners kanskje oversete rolle.
Se sitater av tre eksegeter med
forskjellig fokus - og en diskusjon av den av redaktøren
anlagde synsvinkel.
MEN skal en preken på søndagen ta på alvor å handle om kvinners
rolle omkring Jesus, så må man ha med rekken av egentlig
betydningsfulle og sterke kvinner i hele fortellingen om Jesus.
Det som antydes med dagens tekst er at kvinner har spilt en
for samtiden sjokkerende stor, men senere nedtonet, rolle
omkring Jesus. Den fikk gjennomslag i fortellingene om kvinner
generelt på Jesu vei: fra fødsel til død og oppstandelse. Fra
Rut i slektstavlen, over Anna, Maria, Elisabet – profetinnen
Anna i tempelet – flokken som nevnes her i Luk 8 – Marta med den
like sterke bekjennelsen som Peters – Maria, søsteren til Marta
– den samaritanske kvinnen, som kirken visste å ære som første
kvinnelige apostel under navnet Photine* – og så kvinners
rolle som vitner til oppstandelsen. Flere nevnt, kanskje har jeg
glemt noen**. Tradisjonen forteller at Maria Magdalena og Marta
hadde viktige og ledende roller i den første menigheten – og det
er eksegeter som mener at Johanna av Kouza skjuler seg bak
navnet Junia i Paulus' brev til romerne 16,7.
* Tradisjonen kjente åpenbart en virkningshistorie som
nedtonet at Photine bare var et mellemled.
** Det har jeg! Zebedeussønnenes mor som avlegger
Kristusbekjennelsen så tydelig som noen Peter. Den kananæiske
kvinne, som gir Jesus en ny rettning. Flere til sikkert.
Bildet
øverst
som ledsager er et bilde laget ved hjelp av kunstig
intelligens. Det fremhever at det var kvinner rundt Jesus, men
det leder nokk feil: Alle kvinnene er her som Maria i
fortellingen om Martha og Maria – henne som valgte den gode
delen og lyttet. Selvfølgelig har kvinnene rundt Jesus lyttet –
men ikke passivt – de har vært sterke, grenseoverskridende
uvanlige mennesker!
|