Theol-P forside - De danske tekster - De norske tekstene - Hvordan.. - Om..










Citater fra litteraturen












En ny måte (september 2021) å organisere sitater fra faglitteraturen på. Det mer detaljerte sitatet finner du her - mens fra hovedsiden til den enkelte søndag, som vil bli lenket ganske kort. (For å opprettholde rimelig klarhet på hovedsiden)
I venstre spalte sitater - i høyre utsnit av litteraturindex - først aktuelle evangelium, under eventuelle referencer fra paralleltekstene

Aktuelle søndag: 12 søndag i treenighetstiden - 2 rk












Fra ulike kommentarer (oversatt av redaktøren)

Overraskende moderne, med blikk for det emancipatoriske element i versene, er:

Adolf Schlatter. Erläuterungen zum Neuen Testament

[Adolf Schlatter, 1852-1925]

Det faktum at en større gruppe kvinner fulgte Jesus på hans vandringer gjennom Galilea, var viktig forbilde for den senere menigheten, som Paulus skriver om: her er verken mann eller kvinne, men alt i alle er Kristus.

Allerede i Jesu krets av disipler ble kvinnens undertrykkelse brutt, som ellers også i Israel hvilte på henne. Jesus ga henne en plass blant sine følgere, til en fri og renferdig omgang, hvor hans nærvær ikke lot noe urent oppstå, og derfor kunne lenkene falle, - lenker som ellers sedvane bandt kvinnens bevegelsesfrihet med  - for hennes egen og menns beskyttelse. Det var fremfor alt kvinner som en spesiell takknemlighet dro til Jesus, fordi han hadde brakt dem helbredelse.

Lukas nevner først Maria kalt Magdalena, som fikk sitt navn fra Magdala ved Tiberias-sjøen. Fordi hun særlig var blitt hardt rammet av indre forvirringer, da hun følte seg plaget av flere ånder, kanskje drevet av forskjellige stemmer hun hørte i seg, var hun også spesielt takknemlig knyttet til Jesus. Mens hun er nevnt i alle evangeliene, fordi Jesus påskedag viste henne en særskilt velgjerning, er det bare Lukas som nevner Johanna, som var gift med en forvalter hos Herodes, sannsynligvis Antipas, og dermed må betegnes som en fornem kvinne. Fyrsten eide store landområder, som ble styrt av hans forvaltere. En av disse mennene har vært hennes ektemann. Også denne Johanna fulgte med Jesus og disiplene til Jerusalem, og hun er nevnt igjen i påskefortellingen hos Lukas, 24, 10. [Oversat fra tysk]

Mere i overenstemmelse med vanlig måte å overse kvinners selvstendige betydning – at Jesus blir støttet av kvinner er et kristologisk tegn på hans ydmykhet:

Matthew Henry's Concise Commentary:(I begynnelsen av 190-tallet)
Det viste den enkle tilstanden som Frelseren ydmyket seg til, at han trengte deres godhet, og hans store ydmykhet, at han tok imot den. Selv om han var rik, ble han fattig for vår skyld.

Man kan mene at det finnes kvinner som er mere viktige i fortellingen om Jesus, men hadde de tre versene ikke vært der, var det en side i livet omkring Jesus, vi hadde hatt vanskelig ved å oppdage:

MacLaren's Expositions

MacLaren 1826-1910 []

En tilfeldig henvisning til det at kvinner fulgte  finnes i Matteus' beretning om korsfestelsen (27,55-56), men hadde det ikke vært for Lukas, ville vi ikke ha kjent navnene på to eller tre av dem, og heller ikke hvor trofast de fulgte ham.


Commentary Critical and Explanatory on the Whole Bible:
Jamieson, R., Fausset, A. R., & Brown, D. (1997)

many others—that is, many other healed women. What a train! and all ministering unto Him of their substance, and He allowing them to do it and subsisting upon it! “He who was the support of the spiritual life of His people disdained not to be supported by them in the body. He was not ashamed to penetrate so far into the depths of poverty as to live upon the alms of love. He only fed others miraculously; for Himself, He lived upon the love of His people. He gave all things to men, His brethren, and received all things from them, enjoying thereby the pure blessing of love: which is then only perfect when it is at the same time both giving and receiving. Who could invent such things as these? It was necessary to live in this manner that it might be so recorded” [Olshausen].
Jamieson, R., Fausset, A. R., & Brown, D. (1997). Commentary Critical and Explanatory on the Whole Bible (Vol. 2, p. 106). Logos Research Systems, Inc.

 










S







jjj






Diskussion

I Det norske prekeskapet på Facebook ble sammenstillingen her diskutert. Se under.. Redaktøren (ksf) mener fortsat at det er rimelig å fremheve den overraskende emansipatorisk dimensjon som Schlatters måte å tolke på gir.Hovedsaken er at Jesus bærer fram det gode budskapet om Guds rike. Ikke i ord men i den sosjale virkelighet det er omkring ham.Frihed, tryghed, likeverd.
Det hindrer ikke at man også taler om ulike tjeneste
r.
- ksf.






Bernhard Siebert gjør oppmerksom på at redaktøren kuttet sitatet - kanskje for at fremheve det emansipatoriske - viktig er fortsettelsen: "Gjennom denne fortellingen forbereder han tydelig, hva han skal fortelle oss senere i fortellingen om Jesu korsfestelse og oppstandelse. Allerede mens Jesus vandret i Galilea, tjenestegjorde disse kvinnene for ham. Dog ikke som disiplene, som han har gjort til sendebud, men slik at de forsørget Jesus og følgerne hans."






Og Siebert peker da på:

.. hvor banebrytende disse kvinners tjeneste egentlig er. De ordner med husly og lager mat til han som kan mette flere tusen med en neve full av brød og fisk. Han trenger ikke demes tjeneste. Men han tillater likevel at de kan vise seg frem med de gavene og de evnene de har fått. Søndagens brevtekst peker også i en retning som tyder på at denne perikopen kan vise oss at alle mennesker har fått sine nådegaver, som gir dem sin plass i menigheten og i skaperverket forøvrig. Alle har noe å bidra med. Noen støtter, noen trenger støtte, og hvert menneskes eksistens er intet mindre enn frelsesnødvendig.

Siebert siterer Jamieson, R., Fausset, A. R., & Brown, D. (1997)
[<<<<   Se venstre spalte  <<<<< ]